Το παιδαγωγικό ζεύγος Ο μαθητής - Ο δάσκαλος
Το παιδί Πλήρης απασχόληση στο σχολείο, καθήκοντα, υποχρεώσεις… Το σχολείο: Καθοριστικός παράγοντας για τη μετέπειτα επαγγελματική εξέλιξη Η σχολική ζωή οφείλει να σέβεται την παιδικότητα του μαθητή και να μην παρεμποδίζει την ομαλή ανάπτυξη του
Σημεία-καμπές στη μαθητική ζωή Η πρώτη εγγραφή –Σχολική ωριμότητα: σωματικά-ψυχοπνευματικά χαρακτηριστικά (νοητικά, γλωσσικά, κοινωνικά, βούληση, κατανόηση του χρόνου) –Ο τρόπος αντιμετώπισης από το παιδί εξαρτάται από: τη φοίτηση στο νηπιαγωγείο, τη θετική ή αρνητική προδιάθεση του περιβάλλοντος, τη συμπεριφορά του δασκάλου
Σημεία-καμπές στη μαθητική ζωή Η αλλαγή εκπαιδευτικής βαθμίδας : δημοτικό/γυμνάσιο/λύκειο. Γυμνάσιο: –Αλλάζει σχολείο και συμμαθητές –Καλείται να ενταχθεί σε νέο κοινωνικό σύνολο –Χάνεται η συσπείρωση γύρω από το δάσκαλο –Κέντρο βάρους των διαπροσωπικών σχέσεων στους συμμαθητές
Μηχανισμοί επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση Α. Μηχανισμοί επιλογής από νωρίς: σταδιακός αποκλεισμός Β. σύστημα ανοικτό και κοινό για όλους, ελεύθερη εισαγωγή ή με εξετάσεις: περισσότερο δημοκρατικό
Ο μαθητής και τα μαθήματα Επιθυμία για κατάργηση εργασιών στο σπίτι Συμπάθεια σε Μουσική, Χειροτεχνία, Ζωγραφική, Εικαστικά-Αισθητική Αγωγή, Γυμναστική Διάθεση για Εκδρομή Διαφορές προτίμησης ανάμεσα στα φύλα είναι ατεκμηρίωτες επιστημονικά
Μαθητής και σχολική επίδοση 1970: «ισότητα ευκαιριών», «κοινωνική δικαιοσύνη», «αντισταθμιστική αγωγή» 1980: «παραγωγικότητα», «ανταγωνιστικότητα», «αξιολόγηση» Σημασία Βαθμών Για το μέλλον Για τη ζωή μέσα Έξω από το σχολείο
Επιρροές στη σχολική επίδοση Δ.Ν. Ενδοσχολικό κλίμα και διαδικασίες μάθησης Συχνή αλλαγή σχολείου, εκπαιδευτικού Πεποιθήσεις, προσδοκίες, στάσεις εκπαιδευτικού Βιογραφικά στοιχεία μαθητή Προδιάθεση οικογένειας Γλωσσικός κώδικας
Ο δύσκολος μαθητής: τυπολογία Απρόσεκτος Ενοχλητικός Αδιάφορος Αυτός που καταφεύγει σε ψέμα ή κλοπή –Σωστή αντιμετώπιση του δύσκολου μαθητή: να διατηρήσει την προσωπική του αξία ως άνθρωπος
Προσωπικότητα και έργο του εκπαιδευτικού Ιερός Αυγουστίνος 389: «De Magistro» Kerchensteiner (20ος): «Η ψυχή του παιδαγωγού και το πρόβλημα της μόρφωσης των εκπαιδευτικών» Schneider: «Παιδαγωγός και δάσκαλος» Spanger: «Ο γεννημένος παιδαγωγός»
Ο ιδανικός παιδαγωγός αρετές, στάση Αγάπη Εκπαιδευτική αποστολή εκτός ωραρίου Παιδαγωγική ευαισθησία Δημοκρατική στάση και ανεκτικότητα Διδακτικές ικανότητες Συναισθηματική σταθερότητα Δικαιοσύνη, αμεροληψία Ευσυνειδησία, υπομονή, επιμονή Χιούμορ, αισιοδοξία Ψυχική, πνευματική υγεία
Τυπολογία εκπαιδευτικών Αγχώδεις Αδιάφοροι Διαμεσολαβητές Συνετοί
Τυπολογία εκπαιδευτικών κατά Caselmann εκπαιδευτικός παιδότροπος Το παιδί στο επίκεντρο Πρωτοβάθμια εκπαίδευση λογότροπος Θεωρητικός προσανατολισμός Προσανατολισμός Επιστημονικής ειδίκευσης Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Ο ιδανικός εκπαιδευτικός από τη σκοπιά των μαθητών Keilhecker Φύλο Ηλικία Εξωτερική εμφάνιση Συμπεριφορά μέσα στο σχολείο Συμπεριφορά έξω από το σχολείο
Από την ιδεαλιστική στη ρεαλιστική εικόνα 1960: αύξηση εκπαιδευτικών αναγκών Μεταστροφή του ερευνητικού ενδιαφέροντος Έρευνες για κίνητρα, παράγοντες παρεμπόδισης των εκπαιδευτικών, συμπεριφορά προς τους μαθητές, ψυχική υγεία
κίνητρα εσωτερικά Εσωτερική διάθεση και κλίση εξωτερικά Έμμεσος εξωτερικός καταναγκασμός
Τυπολογία εκπαιδευτικών ως προς τη συμπεριφορά τους προς τους μαθητές Δημοκρατικοί Αυταρχικοί Αδιάφοροι
Παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχική υγεία Κοινωνική κατάσταση Ενδοσχολικές συνθήκες εργασίας Προβλήματα που αφορούν μαθητές και γονείς Θέματα προσωπικά (καταλληλότητα για το επάγγελμα, επίπεδο μόρφωσης, χαρακτηριστικά προσωπικότητας)
Συγκρούσεις ρόλων εκπαιδευτικός Παιδαγωγικός ρόλος Ρόλος Δημόσιου υπάλληλου
Βασικές προυποθέσεις για τον εκπαιδευτικό Σχολικές εργασίες (κύριες, δευτερεύουσες) Φέρνει σε επαφή το μαθητή με το μορφωτικό αγαθό Προπαρασκευή του, όχι επιφανειακή Αξιολόγηση Επιστημονική κατάρτιση
ο δάσκαλος … μορφώθηκε στο παρελθόν …μορφώνει το παρόν …παρέχει μόρφωση για το μέλλον Περάσαμε από το διδακτικό αυτοσχεδιαμό στο διδακτικό φορμαλισμό, και στην ημιεπιστημοσύνη
Σήμερα Ευαισθητοποίηση για Τι (μορφωτικά αγαθά, αντικείμενα μάθησης) Πώς (μεθοδολογία και οργάνωση διδασκαλίας) Ποιον (αναπτυσσόμενο άνθρωπο) Πού (κοινωνικές επιρροές, περιβαλλοντικές επιδράσεις)
Σωστή προπαρασκευή Επιστημονική πλευρά Παιδαγωγική πλευρά Ψυχολογική πλευρά Διδακτική πλευρά »Όμως, κυρίως, ο εκπαιδευτικός είναι φορέας αξιών