Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Η διδασκαλία: έννοια και χαρακτηριστικά ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΣΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ «ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ» Η έννοια της διδασκαλίας προέρχεται από το ρήμα δάω της αρχαίας ελληνικής, το οποίο σημαίνει δίνω και παίρνω γνώση, δηλαδή ανταλλάσσω γνώση. Η διδασκαλία ορίζεται, επομένως, ως μία διαδικασία ανταλλαγής γνώσης μεταξύ δασκάλου και μαθητή. Από τον παραπάνω ορισμό προκύπτει το παιδαγωγικό και διδακτικό τρίγωνο απεικόνισης της διδασκαλίας. Οι πλευρές του τριγώνου δηλώνουν τη συνεχή αλληλεπίδραση των τριών φορέων, παραγόντων της διδασκαλίας.
Η διδασκαλία: έννοια και χαρακτηριστικά ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΤΡΙΓΩΝΟ ΜΑΘΗΤΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΓΝΩΣΗ
Η διδασκαλία: έννοια και χαρακτηριστικά ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Με βάση το παιδαγωγικό και διδακτικό τρίγωνο αξίζει να σημειώσουμε ότι: 1.Ο μαθητής είναι στην κορυφή του τριγώνου αυτού. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ενέργεια και πράξη που γίνεται στη σχολική τάξη έχει ως αποδέκτη και κέντρο το μαθητή. Η διδασκαλία ως διαδικασία πρέπει να είναι μαθητοκεντρική, να έχει δηλαδή ως κέντρο και πρωταγωνιστή το μαθητή. 2.Το ανταλλάξιμο μεταξύ δασκάλου και μαθητή, δηλαδή η γνώση, περιλαμβάνει όχι μόνο πληροφορίες αλλά και στάσεις, αξίες, συμπεριφορές, συναισθήματα, εμπειρίες. Άρα η διδασκαλία δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο σε παροχή πληροφοριών εκ μέρους του δασκάλου. 3.Η σχέση δασκάλου-μαθητή είναι πολύ ιδιαίτερη. Κυρίως η επίδραση που θα ασκήσει ο μαθητής στο δάσκαλο είναι μία διαδικασία που χρήζει ιδιαίτερης αναφοράς. Ο δάσκαλος πρέπει να είναι «ανοιχτός» σε συζήτηση, σε ανταλλαγή απόψεων, στην πιθανότητα να μην γνωρίζει ή στο ενδεχόμενο να κάνει λάθος.