«Μ΄ ένα Αστέρι κι ένα Μύθο την Ευρώπη θα γνωρίσω» 2 ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Πτολεμαΐδας
Η αρχή της δράσης ξεκίνησε αφού είχε προηγηθεί ένα άλλο σχέδιο δράσης […..για τους πλανήτες και τον πλανήτη Γη.] Κατόπιν με τη βοήθεια της Υδρόγειου σφαίρας και του χάρτη της Γης,τα παιδιά εκφραστήκαν σχετικά. Από την ανίχνευση των ιδεών τους ξεκίνησε μια ιδιαίτερη αναφορά στην ήπειρο της Ευρώπης και στη χώρα μας. Έτσι άρχισε να ξετυλίγεται κάθε φορά το κουβάρι των εμπειριών και των γνώσεων που μας οδήγησε στην κατανόηση του όρου Ε.Ε.] Αφόρμηση
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές Στο πρόγραμμα εμπλέκονται οι παρακάτω περιοχές του ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ: Παιδί και ανθρωπογενές - φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση. Παιδί και γλώσσα Παιδί και μαθηματικά Παιδί και εικαστική έκφραση και δημιουργία Παιδί και Τεχνολογία
Γενικός σκοπός του προγράμματος Η δημιουργία ενός πλαισίου κοινής βιωμένης εμπειρίας για τα παιδιά, μέσα στο οποίο διαμορφώνονται οι συνθήκες κατανόησης της έννοιας «Ευρώπη» και «Ευρωπαϊκή Ένωση».
Επιμέρους στόχοι Να συλλέξουν πληροφορίες,υλικά, στα πλαίσια της διερεύνησης του θέματος. Να κατανοήσουν την έννοια χώρα –κράτος ως διαφορετικό μέρος ενός ευρύτερου συνόλου με τη χρήση συμβόλων. Να γνωρίσουν μέσα από τους μύθους τις διάφορες χώρες της Ευρώπης και να τις εντοπίζουν στο χάρτη. Να αναγνωρίσουν το ευρωπαϊκό νόμισμα και να αντιληφθούν την έννοια της νομισματικής ένωσης.
Επιμέρους στόχοι(σχετικοί με την Ε.Ε.) Να αναληφθούν έννοιες που σχετίζονται με την Ε.Ε και αφορούν στη Δημιουργία σχέσεων φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των λαών. Ανάπτυξη σχεδιασμών από κοινού με τα μέλη, για τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος. Αλληλεγγύη και ανθρωπιστική βοήθεια. Διατήρηση της ποικιλομορφίας των πολιτισμών, στο επίπεδο της λογοτεχνία,της εικαστικής έκφρασης, της μουσικής.
Δραστηριότητες του προγράμματος Δραστηριότητα 1 η : «Πες μας τι γνωρίζεις..……….….άκου έναν μύθο» Τα παιδιά εκφράζουν τις εμπειρίες τους για τη Γη, την Ευρώπη και τη γεωγραφική της θέση, το όνομα της. Έρχονται σε επαφή με το χάρτη της Ευρώπης, τον παρατηρούν και κάνουν επισημάνσεις. Από πού πήρε το όνομα της; –Αφήγηση του μύθου της Ευρώπης. ( Ανάπτυξη παρατηρητικότητας. Καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνίας )
Ο μύθος: « Αρπαγή της Ευρώπης»
Δραστηριότητα 2 η : «Βρες στο χάρτη» Με τη χρήση του γεωγραφικού χάρτη της Ευρώπης, τα παιδιά εντοπίζουν τη θέση της χώρας μας και μας μιλούν για αυτή. Την Αναγνωρίζουν και τοποθετούν το αστέρι της στο χάρτη. Αναζητούν άλλες χώρες, παρατηρούν, συζητούμε σχετικά. ( καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνίας, ανάπτυξη παρατηρητικότητας, αντίληψη γεωγραφικού χώρου, χρήση συμβόλων ).
« Κάθε χώρα ένα αστέρι κι ένας μύθος ………..»
Δραστηριότητα 3 η : « Μύθοι- θρύλοι άλλων χωρών…………» Αφηγούμαστε μύθους από χώρες γνωστές ονομαστικά στα παιδιά.(Ρωμύλος και Ρώμος-Ιταλία, ο Χριστόφορος Κολόμβος –Ισπανία, ο Ρομπέν των δασών –Αγγλία, ο Παρδαλός αυλητής του Χάμελιν –Γερμανία, ο Μάγος και ο μαθητής του –Γαλλία κ.α.) Τις εντοπίζουμε στο χάρτη και τις σηματοδοτούμε. Εκφραζόμαστε δημιουργικά γύρω από τους μύθους των χωρών της Ευρώπης. (Η 3 η δραστηριότητα ήταν επαναλαμβανόμενη. Κάθε φορά ένας μύθος,μία χώρα) (Παιδί και γλώσσα, εικαστική έκφραση )
«Παρατηρώντας,αναζητώντας στο χάρτη»
«Ζωγραφίζοντας τους μύθους…» (Η αρπαγή της Ευρώπης)
(Χριστόφορος Κολόμβος, ένας θρύλος…..)
«Ο παρδαλός Αυλητής του Χάμερλιν»
Δραστηριότητα 4 η : «Χώρες και σύμβολα» Ανίχνευση των εμπειριών και γνώσεων των παιδιών που σχετίζονται με χώρες της Ευρώπης. Δημιουργία καταστάσεων προβληματισμού σχετικά με τη διαφορετικότητα των χωρών της Ευρώπης- όνομα, γλώσσα, σημαία, κλιματολογικές συνθήκες. (Παιδί και ανθρωπογενές,φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση. Παιδί και τεχνολογία-Η/Υ)
«Χώρες και ονομασία…..»
«Χώρες και σύμβολα – Σημαίες»
Δραστηριότητα 5 η: «Το Ευρωπαϊκό Νόμισμα» Αναφερόμαστε στο ευρώ-νόμισμα. Παρατηρούμε τα ευρώ, εντοπίζουμε τις απεικονίσεις των χαρτονομισμάτων τα ομαδοποιούμε ανάλογα με την αξία τους. Δημιουργούμε καταστάσεις προβληματισμού για τη χρήση του νομίσματος σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.Διατυπώνουμε απόψεις σε σχέση με το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα. (Παιδί και γλώσσα- μαθηματικά, παιδί και ανθρωπογενές περιβάλλον)
Δραστηριότητα 6 η : «Που να είναι η Ευρώπη….» Διαπραγματευόμαστε την ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης κάνοντας υποθέσεις. (Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο,σχέσεις μεταξύ των λαών της Ευρώπης, αποφάσεις για τη ζωή μας.) Παίζουμε ομαδικά παιχνίδια ρόλων. Φτιάχνουμε τη σημαία της Ε.Ε. παίζοντας το παιχνίδι «Που να πήγε η Ευρώπη…..» Την παρατηρούμε, εκφράζουμε απόψεις οδηγούμαστε σε διαπιστώσεις. (Παιδί και ανθρωπογενές περιβάλλον, Παιδί και τεχνολογία)
«Που είναι η Ευρώπη………!»
Δραστηριότητα Ανατροφοδότησης 7η: «Τα αστέρια της Ευρώπης» Διαβάζουμε το βιβλίο «Τα αστέρια της Ευρώπης» (Θοδωρής Παπαϊωάννου,Λήδα Βαρβαρούση) Διατυπώνουμε απόψεις που αφορούν στις σχέσεις φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των λαών. Στην αλληλεγγύη και ανθρωπιστική βοήθεια. Στην προστασία του περιβάλλοντος. Στη διατήρηση της ποικιλομορφίας των πολιτισμών στο επίπεδο της λογοτεχνίας της εικαστικής έκφρασης, της μουσικής.
«Τα αστέρια της Ευρώπης»
Αξιολόγηση προγράμματος Καθ΄ όλη τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος, βασιζόμενη στην ανίχνευση των ιδεών των παιδιών για την Ευρώπη, διαμορφώθηκε ένα πλαίσιο όπου δόθηκε η δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να εκφραστούν με διάφορους τρόπους, να προσεγγίσουν και να διερευνήσουν το θέμα Κατά τη ροή του προγράμματος υπήρξαν αρκετές δυσκολίες στην κατανόηση των εννοιών.Ως εκ τούτου κρίνονταν αναγκαία η συνεχής ανατροφοδότηση.
Αξιολόγηση……. Η χρήση της μυθολογίας,των συμβόλων, του Η/Υ και ο συσχετισμός τους με τις χώρες της Ε.Ε αποτέλεσαν σημαντικά εργαλεία γνώσης καθώς πάντα διατηρούσαν έντονο το ενδιαφέρον των παιδιών. Η ενεργητική συμμετοχή και η εμπλοκή των παιδιών μέσα από τη διαμόρφωση κοινών βιωμένων εμπειριών συνέβαλαν ώστε να προσεγγίσουν τα παιδιά την έννοια της Ενωμένης Ευρώπης.
«Οι αξίες μας γίνονται το σύνθημα μας»
«Το σύνθημα μας για την Ε.Ε» Οι μαθητές του 2 ου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Πτολεμαΐδας Η εκπαιδευτικός :Τερζή Μαρία