Διάλεξη 3 η Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Η Περίπτωση της Ελλάδας Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Advertisements

Δρ. Κων/νος ΜαρινάκοςΤουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη1 Δρ. Κων/νος Μαρινάκος Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδοχείων Αρκαδίας.
Αγροτουριστική μονάδα στη Νικήσιανη Καβάλας.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ
Για μια στρατηγική εφαρμογών πληροφορικής στην διαχείριση και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς: εμπειρία και κατευθύνσεις Στρογγυλό τραπέζι Διημερίδα.
ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ & ΦΟΡΕΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
4Η ΔΙΑΛΕΞΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Ή ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
Lamans s.a. 1 / 9 INTERREG III A ΕΛΛΑΔΑ – ΙΤΑΛΙΑ Πρόγραμμα : Δίκτυο Κέντρων Υπηρεσιών για τον ολοκληρωμένο εναλλακτικό τουρισμό (TRIA net) ΕΡΕΥΝΑ.
Αναπτυξιακό Συνέδριο Περιφέρειας Κρήτης 2005
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
Τουριστική ανάπτυξη Κατευθύνσεις και μεθοδολογία του σχεδιασμού Αλέξης Χατζηδάκης
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Μεσαιωνικά Φεστιβάλ Η συμβολή τους στον Πολιτιστικό Τουρισμό.
1o ΕΠΑ.Λ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ Όλγα Πατραμάνη Η τουριστική αγορά.
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
1 «Η χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων για την ενσωμάτωση της διασποράς στην ανάπτυξη του τόπου καταγωγής» Καρδίτσα, 8-10 Φεβρουαρίου ο Αναπτυξιακό.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Οικονομικές και κοινωνικές ωφέλειες από τον τουρισμό στην Κύπρο Σκοπός μαθήματος Οι μαθητές να αντιληφθούν τη σημασία της τουριστικής ανάπτυξης της Κύπρου.
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
ΤΟ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ. Προστατεύοντας την ύπαιθρο Η προστασία του αγροτικού περιβάλλοντος εκφράζεται μέσα από προγράμματα που σχετίζονται με τη διαφύλαξη.
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Innovation Culture and Creativity for a new Economy.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΠΕ 18,02 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΠΕ 18,02 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΧ. ΕΤΟΣ
Αλέξανδρου Αμπαδογιάννη
ΠΕΔ Θεσσαλίας Οικονομική και τουριστική ανάπτυξη στα νησιά των Β. Σποράδων και η συμβολή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τη Β. Ελλάδα Σκιάθος - 26 Σεπτεμβρίου.
Ημερίδα Λήξης του έργου 27 Νοεμβρίου Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και των προϊόντων του έργου Music Box Ιωάννης Μαυρίκης Υπεύθυνος Έργου Music Box.
Μάθημα: Διοίκηση Επιχειρήσεων Εναλλακτικού Τουρισμού Πάρις Τσάρτας Καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης Σαραντάκου Έφη Διδάκτορας Χωροταξίας – Τουριστικής Ανάπτυξης.
Διάλεξη 9 η ( ) Καινοτομία στον τουρισμό: Από την θεωρία στην πράξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ του ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Δρ Φώτης Κιλιπίρης, καθηγητής Ακαδημαϊκό Έτος: Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων & Φιλοξενίας Τμήμα Διοίκησης.
Aθήνα,16 Νοεμβριου Η Στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης Συνδέει: την έρευνα και καινοτομία με την οικονομική ανάπτυξη με νέους τρόπους όπως είναι.
Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς Διάλεξη 2 η Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς και (Οικονομική) Ανάπτυξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Συνοπτική Παρουσίαση Ε.Π. «ΚτΠ» Παναγιώτης Γεωργιάδης Αθήνα 9 Νοεμβρίου 2004.
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 4 η (2015 – 16) Εξυπηρέτηση Πελατών Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις Διάλεξη 1 η Το Συνολικό Επικοινωνιακό Πλέγμα στον Τουρισμό.
Μάριος Χαϊνταρλής Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Μάρκετινγκ Τουριστικών Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων.
Αγροτική Κοινωνιολογία
ΔΗΜΟΣ ΙΚΑΡΙΑΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΑΜΑΤΙΚΑ ΝΕΡΑ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΘΕΡΜΑΛΙΣΜΟΣ
ΜΑΖΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 19ος αιώνας:
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις
Διάλεξη 10η: Διανομή του Προϊόντος (Κανάλια Διανομής)
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
Εναλλακτικός vs μαζικός
Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Η Περίπτωση της Ελλάδας
Volume or Value: A policy decision for Turkey’s tourism industry
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Διάλεξη 8η: Ανταγωνιστικές Στρατηγικές Ανάπτυξης Αγοράς
Τυπολογία τουριστικών προορισμών
Παρουσίαση στο Συνέδριο ΣΕΓΜ 2017 Γιώργος Τζιάλλας
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΔΠΜΣ- ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ-ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ Πάρις Τσάρτας Καθηγητής Χαροκοπείου.
ΒΑΣΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ερευνητική Εργασία. Στη πόλη μας ο τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες και κατέχει κυρίαρχη θέση στον τριτογενή τομέα.
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 1η ( ) Ο Τουρισμός Σαν Σύνολο Υπηρεσιών – Η Σημασία του Μάρκετινγκ Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΜΕΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΕΣΠΑ - ΠΟΡΕΙΑ.
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων Μάθημα: Διοίκηση Επιχειρήσεων Εναλλακτικού Τουρισμού Τσαρτας Πάρις Καθηγητής.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (Ι) Α. Κουτσούρης.
Η έννοια της επιχείρησης
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Π.κ.Ε ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΛΥΣΕΙΣ
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 5η (2018 – 19) Συζήτηση πάνω στην Εργασία του Μαθήματος Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διάλεξη 3 η Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Η Περίπτωση της Ελλάδας Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.: E-class μαθήματος:

 Εξάπλωση του τουρισμού -> Απόρροια πολλών παραγόντων -> Ιδιαίτερα απαιτητική σε φυσικούς και ανθρώπινους πόρους

 Θετικές επιπτώσεις: 1.Συνεισφορά στο εισόδημα και την απασχόληση 2.Άμβλυνση ανισοτήτων μεταξύ περιφερειών 3.Διάχυση της οικονομικής ανάπτυξης στο γεωγραφικό χώρο 4.Δημιουργία σύγχρονων υποδομών 5.Διατήρηση πολιτισμικού αποθέματος

 Αρνητικές επιπτώσεις : 1.Κατασπατάληση φυσικών πόρων 2.Διαταραχή φυσικών οικοσυστημάτων 3.Αστικοποίηση, αλλαγή χρήσεων γης 4.Υποβάθμιση του τοπίου 5.Αλλοίωση χαρακτήρα και έκτασης οικισμών 6.Μεταβολή κοινωνικού και οικονομικού ιστού και παραδόσεων

 Μετακίνηση τουριστικού ενδιαφέροντος  Αύξηση εναλλακτικού τουρισμού  Ο πολιτισμικός τουρισμός -> νέα «αγορά»  Λόγοι: 1.Αλλαγές μορφής και δομής οργανωμένου μαζικού τουρισμού 2.Αλλαγές οργανωτικού και οικονομικού τομέα στον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο 3.Ευκολία μετακίνησης μέσα στα όρια της ΕΕ 4.Έμφαση στην ποιότητα και στο περιβάλλον 5.Μείωση διάρκειας ταξιδιού -> αύξηση αριθμού ταξιδιών 6.Αύξηση ταξιδιωτικής εμπειρίας και μορφωτικού επιπέδου  αναζήτηση «νέων» και «ιδιαίτερων» προορισμών 7.Αλλαγή κινήτρων ταξιδιού 8.Προτίμηση ανεξάρτητου ταξιδιού 9.Προτιμώμενη περίοδος του ταξιδιού εκτός θερινής περιόδου

 Επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους (μουσεία, μνημεία κλπ) & παρακολούθηση των στοιχείων που συνθέτουν την κουλτούρα μια κοινωνίας (φεστιβάλ, παραδοσιακοί χοροί κλπ)  Αναζήτηση γνώσης για την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα ενός τόπου  Δραστηριότητες που αφορούν τα παραπάνω  Πλεονέκτημα ευρωπαϊκών χωρών – μεγάλο μερίδιο της αγοράς

 Βασικοί τύποι τουρισμού: ◦ Διακοπές περιπέτειας και δράσης 18% ◦ Σκι 6% ◦ Τουρισμός πόλης 21% ◦ Πολιτιστικός τουρισμός 19%  Ανάγκη διασποράς τουρισμού στο χρόνο και το χώρο  Ανάγκη μετακίνησης προς τον αγροτικό χώρο και προς την κατεύθυνση του πολιτισμού

 Χαρακτηριστικά: ◦ Εκτεταμένη ακτογραμμή ◦ Χιλιάδες νησιά (3053) – 227 κατοικημένα ◦ Διαφορετική ένταση και έκταση ανάλογα τον τόπο και το ρυθμό ανάπτυξης  Τα ταξίδια χρονολογούνται από τον 2 ο μ.Χ αιώνα  Το ταξίδι στην Ελλάδα υπήρξε πάντα «ιδεώδες»  Λύση σε οικονομικά αδιέξοδα (Μετά το Β.Π.Π. και την ΕΕ)

 Αρνητικές επιπτώσεις:  Εγκατάλειψη παραδοσιακών ηθών και εθίμων  Αλλαγή της μορφής, δομής και έκτασης των οικισμών  Ορατές πιέσεις στο φυσικό περιβάλλον  Αντιθέσεις κοινωνιών υποδοχής

 Δημιουργία ΕΟΤ (1929) ◦ Ν 2160/93 Ενεργό ρόλο ◦ Σκοπός: Οργάνωση, ανάπτυξη και προβολή του ελληνικού τουρισμού  Τουριστική εικόνα ◦ Αποπροσανατολισμένη από το πολιτισμικό περιεχόμενο ◦ Εστιασμένη στο δίπτυχο ήλιος – θάλασσα π.χ. Μύκονος, Ρόδος, Κέρκυρα  Μαζικός τουρισμός ◦ Μεσαίου ή χαμηλού εισοδήματος τουρίστες ◦ Χαμηλό μορφωτικό επίπεδο ◦  Δεν διαθέτουν την απαραίτητη ενημέρωση ή ευαισθητοποίηση για το πολιτισμικό και ιστορικό υπόβαθρο της χώρας

 Αποτέλεσμα  Πτωτικές τάσεις τουρισμού (δεκαετία 90’)  Αναγκαιότητα σχεδιασμού τουριστικής δραστηριότητας σε όλα τα επίπεδα (εθνικό, περιφερειακό και τοπικό)  Δυνατότητα ανάπτυξης εναλλακτικών και πιο βιώσιμων μορφών τουρισμού -> πολιτισμικός τουρισμός

 Το πρόβλημα του πολιτιστικού τουρισμού στην Ελλάδα είναι πολύ-επίπεδο:  Απαρχαιωμένο διοικητικό περιβάλλον (μάνατζμεντ)  Άγνοια νέων εργαλείων προώθησης και επικοινωνίας ◦ Ηλεκτρονικό εισιτήριο ◦ Υπερβολική εστίαση σε μια πηγή εσόδων (εισιτήρια) ◦ Περιορισμένη κατανόηση των δυνατοτήτων του πολιτιστικού τουρισμού  Μυωπία μάρκετινγκ τουρισμού πολιτιστικής κληρονομίας ◦ Εστίαση στο έκθεμα και όχι στην εμπειρία ◦ Έλλειμα νέων τεχνολογιών (εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα)

Highly Differentiated Low Differentiation Competitive Position Consumer Needs Low Consideration High Consideration / Attention to Detail Attendance to a cultural heritage venue Static provision of information for cultural tourist attractions Information based on individual criteria/needs Private viewing sessions at museums The cultural tourism visitation experience

 Έλλειψη γνώσης σχετικά με τις προτιμήσεις των επισκεπτών (Ελλήνων και ξένων) για τουριστικά αξιοθέατα τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς  Μειωμένη προσέλευση  μειωμένα έσοδα από τουρισμό πολιτιστικής κληρονομιάς  Χαμηλό επίπεδο γνώσης και επαναλαμβανόμενης επισκεψιμότητας  Αδυναμία συντήρησης, προώθησης και προβολής της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ◦ Αλλά βάρος στην αυθεντικότητα

 Ισοβαρή σημασία στα προϊόντα και τις υπηρεσίες ◦ Οι υπηρεσίες προσφέρουν προστιθέμενη αξία, όχι τα προϊόντα ◦ Πολυδιάστατη πολιτική εισιτηρίων ◦ Πολύ-εισητήριο και συνδρομές  Ενιαία πολιτική προβολής ◦ Σύγχρονα κανάλια προβολής και προώθησης  Εστιασμός στην εμπειρία του επισκέπτη ◦ Διαρκής έλεγχο της ικανοποίησης πελατών

 Επικράτηση οργανωμένης / μαζικής μορφής τουρισμού  Μέσο ή χαμηλό εισόδημα κα χαμηλό μορφωτικό επίπεδο τουριστών  Σποραδικές αλλά βιώσιμες προσπάθειες – χρονική υστέρηση  Τουριστικό προφίλ “ήλιος – θάλασσα”  Μη αποδοτική ερμηνεία πολιτισμικής κληρονομιάς  Έλλειψη σχεδιασμού τουριστικής δραστηριότητας  Έλλειψη λεπτομερών πληροφοριών και καταγραφής των διαθέσιμων πολιτιστικών πόρων

 Παράγοντες βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης 1.Ορθολογικός και συμμετοχικός σχεδιασμός 2.Ισχυρό θεσμικό πλαίσιο 3.Αποτελεσματική και λεπτομερής καταγραφή 4.Ερμηνεία πολιτισμικού αποθέματος 5.Προβολή πολιτισμικών πόρων 6.Χρήση νέων τεχνολογιών 7.Συγκεκριμένη μελέτη, οργάνωση, διασύνδεση και πληροφόρηση

 Βέρνικος Ν., Δασκαλοπούλου Σ., Μπαντιμαρούδης Φ., Μπούμπαρης Ν., Παπαγεωργίου Δ., (2005), «Πολιτιστικές Βιομηχανίες, Διαδικασίες, Υπηρεσίες, Αγαθά», ΚΡΙΤΙΚΗ: Αθήνα  Τέλλογλου Τ., (2014), «Κόλλησε στο ‘80 ο Πολιτιστικός Τουρισμός», Η Καθημερινή, Ενότητα ‘Ελληνική Οικονομία’, 27/04/2014