Τα φαινόμενα της τήξης και της πήξης Νικολακοπούλου Μαρία
Να αναγνωρίσουν τα παιδιά την τήξη, δηλαδή ότι ορισμένα υλικά περνούν από τη στερεά στην υγρή κατάσταση. Να συνδέσουν την τήξη: α) Με την παροχή θερμότητας από το περιβάλλον στο σώμα που τήκεται, σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. β) Με την παροχή θερμότητας από μια θερμαντική συσκευή στο σώμα που τήκεται. Να αναγνωρίσουν την πήξη, δηλαδή ότι ορισμένα υλικά περνούν από την υγρή στη στερεά κατάσταση. Να συνδέσουν την πήξη: α) Με την ψύξη στην κατάψυξη ενός ψυγείου β) Με την ψύξη στο περιβάλλον Να κατανοήσουν, τόσο κατά την τήξη όσο & κατά την πήξη, ότι το υγρό έχει την ίδια ποιότητα με το στερεό.
Υλικά: ποτήρι, μπρίκι, παγάκια, καμινέτο, παγοθήκες
Ανάγνωση – αφόρμηση Συζήτηση (φαινόμενα, ερωτήσεις) Σχετικό πείραμα: α) ποτήρι με παγάκια έξω απ’ την κατάψυξη, β) μπρίκι με παγάκια στο γκαζάκι Προβλέψεις, εκτέλεση, παρατήρηση – σχολιασμός φαινομένου χωρίς εξηγήσεις Στρέφουμε την προσοχή στον τρόπο θέρμανσης, συγκρίνουμε αποτελέσματα
Αντίστροφη διαδικασία – πήξη Τι θα συμβεί αν με το νερό από την τήξη γεμίσουμε τις παγοθήκες και τις βάλουμε στην κατάψυξη; Συζητάμε το αποτέλεσμα Τονίζουμε το ρόλο της κατάψυξης
Υλικά: κερί ρεσώ, μικρό χαρτόνι Και άλλα υλικά εκτός από νερό Τι θα γίνει αν ανάψουμε το κεράκι και το αφήσουμε να καίει για λίγα λεπτά; Εκτελούμε το πείραμα, εξηγούμε αναλυτικά το φαινόμενο Επισημαίνουμε τη συμβολή της θερμότητας και τη διατήρηση της ποιοτική ταυτότητας
Χύνουμε δυό σταγόνες λιωμένο κερί στο χαρτόνι Προβλέπουμε τι θα συμβεί μετά από λίγα λεπτά Εξηγούμε το αποτέλεσμα, επεξεργαζόμαστε το κομμάτι παγωμένου κεριού Σβήνουμε το κερί, επαναλαμβάνουμε
Υλικά: σοκολάτες, μπισκότα, μπρίκι, γκαζάκι, δίσκος, λαδόκολλα Τι θα γίνει αν: α) αφήσουμε μια σοκολάτα έξω από την τάξη, β) βάλουμε τη σοκολάτα σε μπρίκι και τη ζεστάνουμε στο γκαζάκι Εκτέλεση πειράματος, εξήγηση, Εξαίρουμε: α) ότι η σοκολάτα που θερμαίνεται λιώνει πιο γρήγορα απ’ την άλλη που λιώνει σε θερμοκρασία περιβάλλοντος και β) ότι η σοκολάτα διατηρεί την ποιοτική της ταυτότητα
Πήξη – αντιστροφή: βουτάμε τα μπισκότα στη λιωμένη σοκολάτα και τα τοποθετούμε σε δίσκους με λαδόκολλα Τι θα συμβεί αν: α) αφήσουμε τον ένα δίσκο έξω απ’ το ψυγείο καιβ) βάλουμε τον άλλο δίσκο στο ψυγείο Εκτέλεση, λεπτομερής εξήγηση φαινομένου, σχολιασμός – σύγκριση αποτελεσμάτων Μπορούμε ανά μικρά χρονικά διαστήματα να ελέγχουμε τους δίσκους για να παρατηρούμε τη βαθμιαία διαδικασία πήξης
Υλικά: παλιές, μικρές, σπασμένες κηρομπογιές, παγοθήκες με σχέδια, φορμάκια ψησίματος, φουρνάκι
Εξάσκηση και γνωριμία με άλλο ένα υλικό που τήκεται Μοιράζουμε τις κηρομπογιές ανά χρώμα στα φορμάκια Τι νομίζουν ότι θα γίνει αν βάλουμε τα φορμάκια στο φούρνο Κάνουμε το πείραμα, μόλις λιώσουν οι κηρομπογιές εξηγούμε τι έγινε με τη βοήθεια των παιδιών
Μοιράζουμε το υγρό στις παγοθήκες και ρωτάμε τα παιδιά τι θα συμβεί αν: α) βάλουμε τη μια παγοθήκη στο ψυγείο β) αφήσουμε την άλλη έξω απ’ το ψυγείο Εφαρμογή, εξαίρουμε τα ίδια σημεία όπως στα άλλα πειράματα, σχολιάζουμε τα αποτελέσματα συγκρίνοντάς τα Αφαιρούμε τις καινούργιες κηρομπογιές από τις παγοθήκες και είναι έτοιμες να τις χρησιμοποιήσουμε!
Υλικά: χαρτιά, κηρομπογιές, φωτογραφίες
Συζήτηση – ανακεφαλαίωση για αυτά που μάθαμε απ’ τα πειράματα Τους ζητάμε να μας ζωγραφίσουν ένα απ’ τα υλικά, που χρησιμοποιήσαμε στα πειράματα και την εξέλιξη του φαινομένου της τήξης αυτού του υλικού αξιοποιώντας τις κηρομπογιές που φτιάξαμε.
Ένα βίντεο μικρής διάρκειας που περιγράφει το φαινόμενο της τήξης και το λιώσιμο του χιονάνθρωπου. OBcg OBcg