Ζ. Τσίμτσιου, Α. Δρόντσος, Φ. Δάντση Κ.Υ.Α.Τ. Ευόσμου
Να καταγραφεί για πρώτη φορά στην Βόρεια Ελλάδα ο επιπολασμός παθολογικής χρήσης του διαδικτύου σε πληθυσμό μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, προκειμένου να αναδειχθεί πιθανό πρόβλημα παθολογικών συμπεριφορών και φαινόμενων εξάρτησης. Δεύτερων σκοπός της μελέτης ήταν να αξιολογηθεί η παρέμβασης των επαγγελματιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στις σχολικές αίθουσες με αντικείμενο την ασφαλή χρήση του διαδικτύου.
Προοπτική, συγχρονική μελέτη παρατήρησης Μαθητές 30 γυμνασίων και 21 λυκείων της περιοχής ευθύνης 13 Κέντρων Υγείας (Κ.Υ.) της 3 ης Υγειονομικής Περιφέρειας 1. Κ.Υ. Αστικού Τύπου Ευόσμου Θεσσαλονίκης 2. Κ.Υ. Πύργου (Χαλάστρας), Ν. Θεσσαλονίκης 3. Κ.Υ. Λαγκαδά, Ν. Θεσσαλονίκης 4. Κ.Υ. Διαβατών, Ν. Θεσσαλονίκης 5. Κ.Υ. Κουφαλίων, Ν. Θεσσαλονίκης 6. Κ.Υ. Αλεξάνδρειας, Ν. Ημαθίας 7. Κ.Υ. Λιτοχώρου, Ν. Πιερίας 8. Κ.Υ. Άργους Ορεστικού, Ν. Καστοριάς 9. Κ.Υ. Κρύας Βρύσης, Ν. Πέλλας 10. Κ.Υ. Δεσκάτης, Ν. Γρεβενών 11. Κ.Υ. Αμύνταιου, Ν. Φλώρινας 12. Κ.Υ. Σιατίστης, Ν. Κοζάνης 13. Κ.Υ. Σερβίων, Ν. Κοζάνης Σχολικό έτος 3 η Υ.ΠΕ. Μακεδονίας Έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (αρ. πρωτ /Γ2/ ), μετά από γνωμοδότηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 20/2013).
51 ενδιαφερόμενοι επαγγελματίες υγείας παρακολούθησαν το Σεπτέμβριο 2013 εκπαιδευτική ημερίδα, Θεσσαλονίκη για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου
Από Οκτώβριο 2013, ξεκίνησε η τηλεφωνική επικοινωνία του υπεύθυνου για την μελέτη από κάθε Κ.Υ. με τους διευθυντές/τριες των σχολικών μονάδων της περιοχής, προκειμένου να προγραμματιστούν οι επισκέψεις στα σχολεία. 1 η επίσκεψη στο σχολείο, ο υπεύθυνος της μελέτης από κάθε Κ.Υ., ενημέρωνε το διευθυντή & καθηγητές του σχολείου. Άφηνε τα έντυπα συγκατάθεσης που θα έπρεπε να σταλούν στους γονείς. 2 η επίσκεψη 1-2 άτομα από κάθε Κ.Υ. έμπαιναν στις σχολικές αίθουσες και αφού συνέλεγαν τα συμπληρωμένα έντυπα συγκατάθεσης, διένειμαν το ερωτηματολόγιο. Συμπλήρωση ερωτηματολόγιου ανώνυμη και προαιρετικά. Οκτώβριο-Δεκέμβριο 2013
Μετά τη συμπλήρωση και συλλογή των ερωτηματολογίων, διαδραστική παρέμβαση στις σχολικές αίθουσες, μέχρι τη λήψη της συγκεκριμένης σχολικής ώρας. Οι επαγγελματίες υγείας χρησιμοποίησαν τον πίνακα για να δώσουν γραπτώς στους μαθητές τις 3 ακόλουθες πληροφορίες: 1. την ηλεκτρονική διεύθυνση Saferinternet.gr (site ενημέρωσης για προστασία ανηλίκων) 2. την ηλεκτρονική διεύθυνση SafeLine.gr (ανοιχτή γραμμή καταγγελίας παράνομου διαδικτυακού περιεχομένου/ συμπεριφοράς) 3. την τηλεφωνική γραμμή βοήθειας YποΣΤΗΡΙΖΩ για παιδιά και εφήβους
μαθητές συμπληρώσαν το ερωτηματολόγιο της μελέτης › γυμνασίου › λυκείου › ποσοστά ανταπόκρισης αντίστοιχα 69,6% & 66,1% Κορίτσια: 51,9% γυμνάσιο, 55,2% λύκειο Ελληνικής εθνικότητας: 83,8% γυμνάσιο, 88,8% λύκειο
46 επαγγελματίες υγείας (ερωτηματολόγιο 1 μήνα μετά την ολοκλήρωση της μελέτης) › Θετική εμπειρία από το σύνολο των συμμετεχόντων Νέα γνώση/ Ενημέρωση για την παθολογική χρήση διαδικτύου Ηθική ανταμοιβή από προσφορά στην κοινότητα Θετική/ αναζωογονητική εμπειρία η αλληλεπίδραση με τους νέους › 100% θα ήθελαν να εμπλακούν και σε μελλοντικές δράσεις
Αντιπροσωπευτικό δείγμα (Ν=462) αντιστοιχούσε στο 5,6% του συνόλου των μαθητών που παρακολούθησαν την αρχική παρέμβαση πριν από 5-6 μήνες. 246 μαθητές από γυμνάσια & 216 από λύκεια Μάρτιο-Απρίλιο 2014 Η επιλογή των Κ.Υ. ήταν τυχαία (μετά από κλήρωση). Συγκεκριμένα προήρθε: › από αστικό δείγμα (ν=83) (σχολεία Κ.Υ. Αστικού Τύπου Ευόσμου Θεσσαλονίκης), › από σχολεία ημιαστικών περιοχών Ν. Θεσσαλονίκης (v=126) (σχολεία Κ.Υ. Χαλάστρας, Λαγκαδά), › από σχολεία των υπολοίπων περιοχών (ν=253) (Κ.Υ. Σιατίστης Κοζάνης, Άργους Ορεστικού Καστοριάς, Αλεξάνδρειας Ημαθίας).
19,9% (92) είχαν επισκεφτεί την ιστοσελίδα Saferinternet 1,5% (7) την Safeline 0,4% (2) είχαν καλέσει την τηλεφωνική γραμμή ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
ΓυμνάσιοΛύκειο
Δεν είχαν ακούσει ποτέ για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου το 13,6% μαθητών γυμνασίου & 14,6% λυκείου Ναι › 54,3% μαθητές γυμνασίου › 38,1% μαθητές λυκείου Τι ήταν αυτό; «Να μην δίνω τα προσωπικά μου στοιχεία » «Μετά την παρουσίαση είμαι πολύ πιο προσεκτική» «Kατέβασα τον οδηγό για το Facebook» «Ότι σε περίπτωση ανάγκης μπορώ να ζητήσω βοήθεια»
ΓυμνάσιοΛύκειο
ΓυμνάσιοΛύκειο
Η σύντομη παρέμβαση στις τάξεις: › αξιολογήθηκε ως ενδιαφέρουσα από την πλειοψηφία των μαθητών › συνέβαλε στην ευαισθητοποίηση › ενημέρωση των μαθητών › κινητοποιώντας ακόμη και αλλαγές στη διαδικτυακή τους συμπεριφορά › Θετική εμπειρία για τους επαγγελματίες υγείας Οι μικρότερες τάξεις φαίνονται περισσότερο δεκτικές σε ανάλογες παρεμβάσεις. Σκέψεις για παρεμβάσεις σε ακόμη μικρότερες ηλικίες (τελευταίες τάξεις του Δημοτικού)
Κ.Υ. Αστικού Τύπου Ευόσμου Θεσσαλονίκης Δρόντσος Τάσος Δάντση Φωτεινή Κ.Υ. Πύργου (Χαλάστρας), Ν. Θεσσαλονίκης Τρικοίλης Νικόλαος Κιτσούκη Γεωργία Αβραμίδου Αναστασία Γεωργακοπούλου Υπαπαντή Κ.Υ. Λαγκαδά, Ν. Θεσσαλονίκης Μάνου Ουρανία Κουσαξίδου Ευθυμία Παυλίδης Παύλος Αποστόλου Έφη Κούφα Αφροδίτη Κ.Υ. Διαβατών, Ν. Θεσσαλονίκης Τάσιου Ευτέρπη Καζάκη Δέσποινα Κ.Υ. Κουφαλίων, Ν. Θεσσαλονίκης Βαρδάλη Ελένη Ασβεστοπούλου Αθηνά Γρατσος Γεωργιος Ντιούδη Ιουλία Κ.Υ. Αλεξάνδρειας, Ν. Ημαθίας Στεργιοπούλου Ελένη Σειμένης Ιωάννης Κ.Υ. Άργους Ορεστικού, Ν. Καστοριάς Αργυροπούλου Μαρία Κιοσέ Αθηνά Ντόντη Σουλτάνα Πέγιου Ανδρομάχη
Κ.Υ. Λιτοχώρου, Ν. Πιερίας Σέκερη Ζαφειρία Κ.Υ. Κρύας Βρύσης, Ν. Πέλλας Περτσινίδου Κυριακή Χρυσοχόου Αικατερίνη Σισμανή Άννα Κ.Υ. Δεσκάτης, Ν. Γρεβενών Μπαμπαράμου Παναγιώτα Βλάχου Ευαγγελία Μανώλη Αικατερίνη Κ.Υ. Αμύνταιου, Ν. Φλώρινας Σαγωνά Έλενη Γιώσκου Μελπομένη Μαλεζίδης Παντελής Καραγκούνη Δέσποινα Θεολογίδου Ειρήνη Κ.Υ. Σερβίων, Ν. Κοζάνης Γιαννίκογλου Ευγενία Μπάκανου Κωνσταντινιά Φουντουκίδου Σοφία Κ.Υ. Σιατίστης, Ν. Κοζάνης Αποστόλου Μαριάνθη Βλαδίκα Αικατερίνη Δαλαμπίρα Αναστασία Μαρκοπούλου Αικατερίνη Μπακατάρη Παναγιώτα Παπαδοπούλου Στυλιάνη Δρόσος Ευάγγελος
ευχαριστώ