ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΧΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ Α΄ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων -

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Μήπως έχουμε ακρίβεια «Ελληνικής κατασκευής;» Γιώργος Μπάλτας Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η προστιθέμενη αξία των Ιδρυμάτων μέσω της παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Κυριακή Μπαλτά.
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ : ΑΝΩΤΑΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
Αναγνώριση της Ευκαιρίας Η μετάλλαξη του ερευνητικού αποτελέσματος σε οικονομικό Δρ. Ηρακλής Ι. Γωνιάδης Οικονομολόγος/ Επιχειρηματίας 1.
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
Τραπεζική Ι Κ.1 Ο ρόλος και η λειτουργία ενός τραπεζικού οργανισμού
ΑΓΟΡΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Β.ΠΑΤΣΟΥΡΑΤΗΣ. ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ● Αύξηση των Επενδύσεων ● Τόνωση της Απασχόλησης ● Συγκράτηση Τιμών ● Βελτίωση.
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Κεφάλαιο 8 Η νέα οικονομία 8.1 Η μετάβαση από την παλιά στη νέα οικονομία. 8.2 Η έννοια και το περιεχόμενο της νέας ψηφιακής οικονομίας. 8.3 Οι κυριότερες.
Κανάλια διανομής και παγκόσμιες αγορές
Ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΠΣ
1o ΕΠΑ.Λ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ Όλγα Πατραμάνη Η τουριστική αγορά.
ΜΟΝΤΕΛΟ PEST Πολιτικό/ρυθμιστικό περιβάλλον (πχ νομοθεσία για φόρους/ίδρυση επιχείρησης/περιβάλλον) Οικονομικό περιβάλλον (η αγορά στην οποία δρα η επιχείρηση:
ΜΚΤ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (BALANCED SCORECARD)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ MARKETING
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 12 Μαρτίου Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Σχολή Μηχ. Μεταλλείων-Μεταλλουργών
Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕΡΡΕΣ 2013 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 5η
Κεφάλαιο 7 Δημόσια οικονομικά σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης Μακροοικονομία.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων
ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Οι βασικοί οικονομικοί λόγοι για την κυβερνητική παρέμβαση είναι:  Ο επιχειρηματικός κύκλος- οι αποφάσεις σχετικά με.
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
ΔΙΕΘΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Τι είναι Διεθνοποίηση Επιχειρήσεων;  Οι επιχειρήσεις που ενεργοποιούνται στο διεθνή επιχειρηματικό χώρο διακρίνονται σε.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 Στρατηγικό Μάνατζμεντ Τηλεπικοινωνιών Ιεράρχηση Στρατηγικής –Επίπεδα Στρατηγικής.
Πελάτες Ανταγωνιστές Προμηθευτές Προσφορά Εργασίας Κρατικός Μηχανισμός ΤεχνολογικόΟικονομικό Νομικό - Πολιτικό Κοινωνικό - Πολιτιστικό Διεθνές Μάκρο:
Επένδυση στη δημιουργία Ανθρώπινου Κεφαλαίου: Εκπαίδευση και Κατάρτιση Γιώργος Μ. Αγιομυργιανάκης Καθηγητής Οικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής Ελληνικό.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
1 Στρατηγικό Μάνατζμεντ Τηλεπικοινωνιών Το Εξωτερικό Περιβάλλον της Επιχείρησης.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΠΟΙΌΤΗΤΑΣ Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ 11/14/ Κοινωνία στην Οικονομία της Γνώσης.
Εισαγωγή στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς
Επιλογή Κατάλληλης Επιχείρησης
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Ενοτητα 1. διεθνη επιχειρηματικη δραστηριοτητα
Τιμές Μεταφοράς.
Κανάλια διανομής και παγκόσμιες αγορές
Διάλεξη 10η: Διανομή του Προϊόντος (Κανάλια Διανομής)
κεφαλαιο 2 το περιβαλλον
Ενοτητα 2. διακριση των διεθνων επιχειρηματικων δραστηριοτητων
κεφαλαιο 8 διεθνησ στρατηγικη
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Τσίτσκαρη Ε. ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ… Τσίτσκαρη Ε.
Διοικητική των επιχειρήσεων
PROJECT Β! ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ''ΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ – Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ.
Η έννοια της επιχείρησης
Η έννοια της επιχείρησης
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ TEAMWORK
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΧΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ Α΄ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 1

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ  Το Περιβάλλον της Επιχείρησης  Διαχείριση του Περιβάλλοντος  Το Παγκόσμιο Περιβάλλον της Επιχείρησης Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 2

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Το σύνολο των θεσμών και δυνάμεων που επηρεάζουν την απόδοση μιας επιχείρησης Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 3

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ  ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 4

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Τα στοιχεία που βρίσκονται μέσα στην επιχείρηση και είναι διαθέσιμα να χρησιμοποιηθούν για την εκπλήρωση των στόχων της Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 5

ΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  Οικονομικοί  Φυσικοί  Ανθρώπινοι  Τεχνολογικοί Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 6

ΑΝΑΓΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ  Για τη λειτουργία του οργανισμού  Για την ανάπτυξη του οργανισμού Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 7

ΤΡΟΠΟΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ (Χρηματοοικονομική λειτουργία) Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 8 Εσωτερική - Παρακρατηθέντα κέρδη Εξωτερική - Δάνεια Χρήματα που δανείζεται ο οργανισμός για την επιχειρηματική του δραστηριότητα - Μετοχές Διαθέτει ένα μέρος της ιδιοκτησίας της

ΦΥΣΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ (Λειτουργία Παραγωγής) Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 9  Εγκαταστάσεις Μηχανολογικός εξοπλισμός Μηχανισμός διανομής Αποθέματα πρώτων υλών

ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΠΟΡΟΙ (Ανθρώπινο Δυναμικό) Τα καθήκοντα της διοίκησης στον τομέα των ανθρωπίνων πόρων  Απόκτηση αναγκαίου προσωπικού  Τοποθέτηση εργαζομένων στη σωστή θέση  Παροχή κινήτρων για αποτελεσματική απόδοση  Αξιολόγηση της απόδοσης του προσωπικού Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 10

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ (Τεχνολογία) Η τεχνολογία η οποία εφαρμόζεται στην επιχείρηση Επιλογή της τεχνολογίας γίνεται σε συνάρτηση με:  τους στόχους  το επίπεδο δεξιοτήτων των ανθρώπων Το επίπεδο τεχνολογίας μέσα στην επιχείρηση μπορεί να είναι διαφορετικό από το εξωτερικό Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 11

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Δυνάμεις έξω από τα όρια της επιχείρησης που μπορούν να την επηρεάσουν Οι δυνάμεις αυτές μπορεί να αλλάζουν με το χρόνο και αποτελούν Ευκαιρίες και Απειλές  Ευκαιρίες: ευκαιρίες για τους μάνατζερς να αυξήσουν τα έσοδα ή να δημιουργήσουν αγορές  Νέες τεχνολογίες, νέες αγορές και ιδέες  Απειλές: θέματα που μπορούν να βλάψουν την επιχείρηση  Οικονομικές υφέσεις, πετρελαϊκή κρίση Οι μάνατζερς πρέπει να ψάξουν για ευκαιρίες και να αποφύγουν τις απειλές Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 12

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  Γενικό Περιβάλλον  Ειδικό Περιβάλλον Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 13

ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Γενικό Περιβάλλον Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 14 Firm Τεχνολογικό Κοινωνικό- πολιτιστικό Ειδικό Περιβάλλον Ανταγωνιστές Πελάτες ΠαγκόσμιοΟικονομικό Άλλοι (π.χ. διανομείς) Προμηθευτές Δημογραφικό Πολιτικό - Νομικό Firm

ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - 1 Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 15

ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Περιλαμβάνει τα:  Οικονομικά  Τεχνολογικά  Πολιτικά-νομικά  Κοινωνικά και άλλα στοιχεία  Οι μάνατζερς δεν μπορούν συνήθως να τα επηρεάσουν ή να τα ελέγξουν  Οι δυνάμεις του περιβάλλοντος επηρεάζουν βαθιά τις επιχειρήσεις Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 16

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 17 Πώς ένα έθνος παράγει, διακινεί & καταναλώνει αγαθά & υπηρεσίες Επηρεάζουν την εθνική οικονομία και την επιχείρηση  Κρατικός παρεμβατισμός  Ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης  Επίπεδο μισθών & εισοδημάτων  Πληθωρισμός  Φορολογικό σύστημα  Τιμολογιακή πολιτική  Ανεργία–απασχόληση  Κεφαλαιαγορά

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 18 Οι ικανότητες και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούνται στο σχεδιασμό, την παραγωγή και τη διανομή Περιλαμβάνει ερευνητικά κέντρα, πηγές προμήθειας τεχνολογίας, μηχανισμούς μεταφοράς τεχνολογίας, σύστημα εκπαίδευσης.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ - 1 Επηρεάζουν την :  Επιχειρησιακή στρατηγική  Παραγωγική διαδικασία  Τρόπους προώθησης – πώλησης  Εργαλεία λήψης απόφασης  Δημιουργούν ευκαιρίες ή απειλές για τους μάνατζερς  Συχνά μετατρέπουν τα προϊόντα σε απαρχαιωμένα πολύ γρήγορα  Μπορεί να μεταβάλλουν τον τρόπο που πραγματοποιείται το μάνατζμεντ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 19

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 20 Οι πιέσεις που πηγάζουν από την κοινωνική δομή της χώρας ή της επιχείρησης ή από την εθνική κουλτούρα –Η κοινωνική δομή αναφέρεται στις σχέσεις μεταξύ ατόμων και ομάδων Διαφορετικές κοινωνίες έχουν διαφορετικές κοινωνικές δομές –Η εθνική κουλτούρα περιλαμβάνει τις αξίες που χαρακτηρίζουν μια κοινωνία Οι αξίες και τα πρότυπα διαφέρουν ευρέως στον κόσμο –Οι Κ-Π δυνάμεις διαφέρουν ανάμεσα στις κουλτούρες και με το χρόνο

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ  Κοινωνική δομή  Σύστημα κοινωνικής οργάνωσης  Συνδικαλιστικό Σύστημα  Δημογραφική κατάσταση και τάσεις Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 21

ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΑΣΕΙΣ Προκύπτει από τις αλλαγές στη φύση, τη σύνθεση και την ποικιλία του πληθυσμού  Περιλαμβάνει: φύλλο, ηλικία, εθνική καταγωγή, κ.τ.λ.  Π.χ. αύξηση των γυναικών στην αγορά εργασίας, τα τελευταία 20 χρόνια  Σήμερα, οι περισσότερες βιομηχανικές χώρες γερνούν  Αυτό θα αλλάξει τις ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις χώρες  Νέα ζήτηση για ιατρική περίθαλψη, προβλέπεται ζήτηση για ‘βοηθούμενο τρόπο ζωής’ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 22

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Σύστημα αξιών & πιστεύω, κουλτούρα κοινωνίας, εθνογραφικά χαρακτηριστικά, ήθη & έθιμα, παραδόσεις, θρησκεία Επιδρά στον τρόπο που το στέλεχος :  Βλέπει τους ανθρώπους & τις σχέσεις τους  Αντιλαμβάνεται καταστάσεις  Λύνει προβλήματα  Διοικεί & ελέγχει τους υφιστάμενους Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 23

ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ-ΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Προκύπτουν από τις αλλαγές στον πολιτικό και νομικό στίβο  Συχνά αυτές φαίνονται στη νομοθεσία  Σήμερα, αυξανόμενη απελευθέρωση πολλών αγορών  Γνώση της τρέχουσας κατάστασης και των πιθανολογούμενων αλλαγών στο πολιτικό και νομικό περιβάλλον Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 24

ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ  Πολιτικό σύστημα  Θεσμοί  Πολιτική ζωή  Λειτουργία του κράτους Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 25

ΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Οι νόμοι που διέπουν τη λειτουργία της κοινωνίας, του κράτους, της επιχείρησης & των συναλλαγών  Νόμοι (φορολογική νομοθεσία, εργατική νομοθεσία, Αστικός Κώδικας) Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 26

ΕΙΔΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Οι δυνάμεις των πελατών, προμηθευτών, ανταγωνιστών, διανομέων, συνεργαζόμενων επιχειρήσεων,… που επηρεάζουν τη δράση της επιχείρησης Είναι μέρος του γενικού περιβάλλοντος και είναι διαφορετικοί για κάθε επιχείρηση  Άμεσοι Παράγοντες  Έμμεσοι Παράγοντες Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 27

ΑΜΕΣΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ – Το διαμάντι του Porter (Porter’s Diamond) Επηρεάζουν άμεσα τη δράση της επιχείρησης  Προμηθευτές  Διανομείς  Πελάτες  Ανταγωνιστές Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 28

ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ Προμηθεύουν την επιχείρηση με εισροές, ο αριθμός τους επηρεάζει την τιμή των πρώτων υλών και την τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης  Οι μάνατζερς πρέπει να εξασφαλίσουν αξιόπιστες πηγές εισροών  Οι μάνατζερς συχνά προτιμούν να έχουν αρκετούς προμηθευτές για κάθε πόρο Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 29

ΔΙΑΝΟΜΕΙΣ Επιχειρήσεις που βοηθούν άλλες να πωλούν τα αγαθά τους  Η Compaq Computer στην αρχή χρησιμοποίησε καταστήματα υπολογιστών, αργότερα άρχισε να πουλά μέσω discount stores για να μειώσει το κόστος  Κάποιοι διανομείς έχουν υψηλή διαπραγματευτική δύναμη γιατί Μπορούν να απειλήσουν με μη μεταφορά των προϊόντων Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 30

ΠΕΛΑΤΕΣ Οι αγοραστές των αγαθών/ υπηρεσιών Συνήθως υπάρχουν διάφορες ομάδες πελατών  Π.χ. για την Compaq, επιχειρήσεις, δημόσιοι οργανισμοί, μεμονωμένοι καταναλωτές  Οι ανάγκες των πελατών αλλάζουν και η επιχείρηση πρέπει να προσαρμόζεται σ’ αυτές Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 31

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ Επιχειρήσεις που παράγουν παρόμοια προϊόντα/υπηρεσίες  Ο ανταγωνισμός είναι συνήθως η σοβαρότερη δύναμη που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι μάνατζερς  Υψηλά επίπεδα ανταγωνισμού συχνά σημαίνουν χαμηλότερες τιμές  Τα κέρδη γίνονται δυσκολότερα  Εμπόδια εισόδου (εμποδίζουν την είσοδο νέων ανταγωνιστών). Προέρχονται από :  Οικονομίες κλίμακας: πλεονεκτήματα κόστους λόγω παραγωγής σε μεγάλη κλίμακα  Πίστη στο σήμα: οι πελάτες προτιμούν ένα συγκεκριμένο προϊόν Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 32

ΕΜΜΕΣΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Επηρεάζουν έμμεσα τη δράση της επιχείρησης  Πιστωτικά Ιδρύματα –Τράπεζες  Συνδικάτα  Συνεργάτες (επιχειρήσεις ή άτομα)  Κρατικοί φορείς Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 33

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  Οι μάνατζερς πρέπει να εκτιμήσουν την πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος και το ρυθμό των αλλαγών του περιβάλλοντος  Πολυπλοκότητα περιβάλλοντος: έχει να κάνει με τον αριθμό των διαφόρων δυνάμεων του περιβάλλοντος και την πιθανή επίδραση αυτών  Οι μάνατζερς πρέπει να προσέξουν περισσότερο τις δυνάμεις με τη μεγαλύτερη επίδραση  Συνήθως στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις οι μάνατζερς πρέπει να εξετάζουν περισσότερες δυνάμεις του περιβάλλοντος  Όσο περισσότερες είναι οι δυνάμεις του περιβάλλοντος τόσο πιο σύνθετο είναι το έργο των μάνατζερς Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 34

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Αλλαγές του περιβάλλοντος: αφορά στις αλλαγές μέσα στο χρόνο, του περιεχόμενου του γενικού και ειδικού περιβάλλοντος  Ο ρυθμός των αλλαγών είναι δύσκολα προβλέψιμος  Τα αποτελέσματα των αλλαγών είναι ακόμα δυσκολότερο να αναγνωριστούν Επομένως οι μάνατζερς δεν μπορούν να είναι σίγουροι ότι οι σημερινές ενέργειες θα είναι κατάλληλες για το μέλλον, δεδομένων των νέων αλλαγών Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 35

ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 36 Βαθμός Πολυπλοκότητας Περιβάλλοντος Αβεβαιότητα πάνω του μέτριου Επιδράσεις περιβάλλοντος λίγες, παρόμοιες, με πολλές αλλαγές (III) Χαμηλή Αβεβαιότητα Επιδράσεις περιβάλλοντος λίγες, παρόμοιες, χωρίς πολλές αλλαγές (Ι) Υψηλή Αβεβαιότητα Επιδράσεις περιβάλλοντος πολλές, διαφορετικές, με πολλές αλλαγές (IV) Αβεβαιότητα κάτω του μέτριου Επιδράσεις περιβάλλοντος πολλές, διαφορετικές, χωρίς πολλές αλλαγές (II) ΧαμηλόςΥψηλός Βαθμός Αλλαγής Περιβάλλοντος Χαμηλός Υψηλός

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  Επιχείρηση στη θέση Ι: Επιχειρήσεις παραγωγής κονσέρβας φρούτων  Επιχείρηση στη θέση ΙΙ: Εταιρίες αυτοκινήτων  Επιχείρηση στη θέση ΙΙΙ: Εταιρίες αεροναυτικής και δορυφόρων  Επιχείρηση στη θέση ΙV: Εταιρίες παραγωγής λογισμικού Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 37

ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Οι μάνατζερς μπορούν να αντιμετωπίσουν τις απειλές του περιβάλλοντος μειώνοντας τον αριθμό των δυνάμεων του περιβάλλοντος  Πολλές επιχειρήσεις μειώνουν τον αριθμό των προμηθευτών τους Οι μάνατζερς σε όλα τα επίπεδα πρέπει να προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν την πιθανή επίδραση των δυνάμεων του περιβάλλοντος  Π.χ. μάνατζερς πρώτης γραμμής: αλλαγή του τρόπου εργασίας τους ώστε να ενσωματώνει τις αλλαγές στη στρατηγική της εταιρίας μεσαίοι μάνατζερς: προσδιορισμός των κινήσεων των ανταγωνιστών, τοπ μάνατζερς: χάραξη νέας στρατηγικής Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 38

ΕΞΕΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ  Εξέταση του περιβάλλοντος  Μέσω εμπορικών οικονομικών εφημερίδων, συνεδρίων κ.ά.  Επιλογή: ποιες πληροφορίες θα μπουν στην επιχείρηση και ποιες θα κρατηθούν εκτός;  Πρέπει να αποφευχθεί λανθασμένη πληροφόρηση  Σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων: οι επιχειρήσεις χρειάζονται συμμαχίες για να κάνουν καλύτερη χρήση των πόρων  Οι μάνατζερς μπορούν να γίνουν παράγοντες αλλαγών και να επιδράσουν στο περιβάλλον Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 39

ΑΛΛΑΓΗ: ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 2 ΔΡΟΜΩΝ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 40 Οι αλλαγές στο περιβάλλον επηρεάζουν Οι διοικητικές ενέργειες επιδρούν ΠεριβάλλονΕπιχείρηση

ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ  Στο παρελθόν, οι μάνατζερς αντιμετώπιζαν το παγκόσμιο σύστημα ως κλειστό  Κάθε χώρα ή αγορά ήταν απομονωμένη από τις άλλες  Οι επιχειρήσεις δεν θεωρούσαν τον παγκόσμιο ανταγωνισμό  Το σημερινό περιβάλλον είναι τελείως διαφορετικό  Οι μάνατζερς πρέπει να το εξετάσουν ως μια ανοικτή, ελεύθερη αγορά  Οι επιχειρήσεις αγοράζουν και πωλούν σε όλο τον κόσμο  Οι μάνατζερς πρέπει να μάθουν να ανταγωνίζονται παγκοσμίως Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 41

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΝΑΤΖΕΡ  Η μείωση των εμποδίων δημιούργησε νέες ευκαιρίες για τους μάνατζερ  Οι μάνατζερ μπορούν όχι μόνο να πουλήσουν αγαθά και υπηρεσίες αλλά και να αγοράσουν πόρους και ενδιάμεσα προϊόντα παγκοσμίως  Οι μάνατζερ αντιμετωπίζουν ένα δυναμικό και πολύπλοκο περιβάλλον με παγκόσμιο ανταγωνισμό Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 42

ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 43 Πολιτικό/ Νομικό Σύστημα Οικονομικό Σύστημα Κοινωνικό- πολιτιστικό Σύστημα Δυνάμεις που δημιουργούν ευκαιρίες και απειλές Τεχνολογία

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ  Οικονομία ελεύθερης αγοράς: παραγωγή προϊόντων/υπηρεσιών σε ιδιωτική ιδιοκτησία  Η παραγωγή υπαγορεύεται από την προσφορά και ζήτηση  Ελεγχόμενη οικονομία: αποφάσεις για την παραγωγή παίρνονται από την κυβέρνηση  Οι περισσότερες ελεγχόμενες οικονομίες αλλάζουν  Μικτή οικονομία : κάποιοι οικονομικοί κλάδοι ελέγχονται από την κυβέρνηση, κάποιοι άλλοι αφήνονται στους ιδιώτες  Πολλές μικτές οικονομίες μετατρέπονται σε ελεύθερες οικονομίες. Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 44

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 45 Russia 1985 Russia 1995 Πολιτικό Σύστημα Απολυταρχικά καθεστώτα China 1985 China 1995 Ελεγχόμενη Ελεύθερη Μικτή Britain 1985 Britain 1995 Hungary 1985 Hungary 1995 Οικονομικό Σύστημα Δημοκρατικά καθεστώτα

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗ - 1  Εισαγωγές και εξαγωγές: Η λιγότερο σύνθετη μέθοδος διεθνούς επέκτασης  Αδειοδότηση - Licensing: Μια επιχείρηση επιτρέπει σε μια ξένη επιχείρηση να παράγει και να διανείμει αγαθά έναντι κάποιου τέλους  Δικαιοχρησία - Franchising: Μια επιχείρηση πουλάει σε μια ξένη επιχείρηση το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το όνομα και την τεχνογνωσία της σε ανταλλαγή πληρωμής και συμμετοχής στο κέρδος Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 46

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗ - 2  Στρατηγικές συμμαχίες: οι μάνατζερ μοιράζονται τους πόρους με μια ξένη επιχείρηση. Οι επιχειρήσεις μοιράζονται τα ρίσκα και τα κέρδη  Θυγατρικές ξένων επιχειρήσεων: μια επιχείρηση επενδύει σε παραγωγή σε μια ξένη χώρα Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 47

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗ - 3 Διοίκηση Επιχειρήσεων - Στυλιάδη Στέλλα 48 Εισαγωγές εξαγωγές LicensingFranchising Συμμαχίες Θυγατρικές ξένων επιχειρήσεων Χαμηλό Υψηλό Επίπεδο εμπλοκής και επένδυσης στο εξωτερικό μια διεθνούς επιχείρησης