Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Μια αφορμή για προβληματισμό
Communication in Mother tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Ομάδα Α Διδακτική της Γλώσσας Γ’-Δ’ Δημοτικού
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΟΡΟΛΟΓΙΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών.
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ικανότητες και δεξιότητες.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Κριτικός Γραμματισμός
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Η δυναμική τους ως μέσων πρακτικής γραμματισμού Blogs & wikis.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΛΗΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ 6 – 10 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009.
Συνεργασία στο νηπιαγωγείο μέσα από ένα δημιουργικό πολύγωνο
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση
Σχέση οικογένειας – σχολείου - κοινότητας
EPICT-ΕΣΠΕΡΙΔΕΣ EPICT-esperides EUROPEAN PEDAGOGICAL INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGIES ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
Αποστόλης Καλέμας - Γιάννης Μόκιας Επιμόρφωση Β Επιπέδου ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ (BLOG) Blog = Web + Log =δικτυακή καταχώρηση.
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας Δ’ τάξης.
Καλέμας Απόστολος Επιμόρφωση Β Επιπέδου ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ (BLOG) Blog = Web + Log =δικτυακή καταχώρηση.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
“Let’s give breath to earth!” (Ας δώσουμε μια αναπνοή στη Γη)
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Κοσμάς Τουλούμης Διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών με ΤΠΕ: Δημιουργώντας σενάρια Δημοτικό Ωδείο Δράμας Σύνδεσμος Φιλολόγων 13 Δεκεμβρίου Δεκεμβρίου.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Μάθηση και υπολογιστικά εργαλεία
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Εξορθολογισμός διαχείριση διδακτέας ύλης
Βασικές δεξιότητες στις ΤΠΕ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Διαμόρφωση περιβάλλοντος για λειτουργικές εμπειρίες γραφής
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα μαθήματος: eclass.upatras.gr/courses/PN1479

Ως γραμματισμός ορίζονται οι κοινωνικές και πολιτισμικές πρακτικές που συνδέονται με γραπτά ή/και προφορικά κείμενα και ιδίως εκείνων στα οποία γίνεται χρήση αποπλαισιωμένου / επεξεργασμένου/ εκτενούς/ επιστημονικού λόγου. > Πώς ο γραμματισμός συγκροτείται, αναπτύσσεται, αξιολογείται και ορίζεται στα διάφορα οικογενειακά περιβάλλοντα; > Επισκόπηση των κυριότερων ερευνητικών πορισμάτων για το ρόλο της οικογένειας στον πρώτο γραμματισμό.

> Θεωρία της αναγνωστικής ετοιμότητας > Δεκαετία του 1980: Α. Αναδυόμενος γραμματισμός 1. Η υποστήριξη της οικογένειας στις εμπειρίες γραμματισμού είναι το θεμέλιο της μάθησης 2. Η αλληλεπίδραση παιδιού/ ενήλικα κατά την ανάγνωση ιστοριών ή διαφόρων εμπειριών με τον έντυπο λόγο ήταν σημαντική 3. Η ανάπτυξη της αλφαβητικής αρχής έχει το θεμέλιό της στις πρώτες εμπειρίες με τον έντυπο λόγο στο περιβάλλον Β. Κοινωνιογνωστική θεωρία (Vygotsky) Οι ενήλικες ως διάμεσοι του γραμματισμού

Γ. Κοινωνιογλωσσολογικές θεωρίες (Bahktin, Halliday) 1. Η γλώσσα κατασκευάζεται καθώς οι άνθρωποι δρουν και επιδρούν ο ένας με τον άλλον. 2. Μαθαίνουμε να είμαστε εγγράμματοι κατά κύριο λόγο καθώς σχετιζόμαστε με τους άλλους προκειμένου να ικανοποιήσουμε κοινωνικές και επικοινωνιακές ανάγκες μας. 3. Ο γραμματισμός καθοδηγείται από ένα σκοπό και συνδέεται με την περίσταση επικοινωνίας.

Δ. Κριτικός γραμματισμός 1. Οι διαφορές ανάμεσα στα οικογενειακά περιβάλλοντα δημιουργούν διαφορές στην επιτυχία των παιδιών στο σχολείο 2. Η παραδοχή της ύπαρξης πολιτισμικών διαφορών ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη προγραμμάτων που προσφέρουν σε όλα τα παιδιά ευκαιρίες επιτυχίας 3. Τα παιδιά ποικίλουν ως προς το κεφάλαιο γνώσης που φέρνουν στο σχολείο ή την κοινωνικο-συναισθηματική τους ωρίμανση

1. Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Τα παιδιά μαθαίνουν και αναπτύσσονται καθώς προσπαθούν να κατανοήσουν τον κόσμο. Ο γραμματισμός, όπως άλλες πολιτισμικές πρακτικές, οδηγεί τα παιδιά σε κοινωνικά προσδιορισμένους τρόπους δράσης και σκέψης οι οποίοι θεωρούνται κατάλληλοι και αποδεκτοί από την κοινότητα που οι δράσεις αυτές είναι ενσωματωμένες.

Από τη γέννησή τους τα παιδιά εισάγονται από τους γονείς τους στις πολυπλοκότητες της γλώσσας. Οι γονείς είναι ακροατές, εμψυχωτές, ενημερώνουν, ερωτούν, και συνεργάτες στην κατασκευή νοήματος.

2. Υπάρχουν διαφορές στις πρακτικές γραμματισμού στην οικογένεια και το σχολείο που επηρεάζουν την εκμάθηση του γραμματισμού τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο Η ποικιλία πρακτικών γραμματισμού Η έρευνα της Heath (1983) > ανάγνωση ιστοριών Τα πορίσματα της δουλειάς του Bernstein

3. Η ανάγνωση παίζει καθοριστικό ρόλο στις οικογενειακές πρακτικές Η ανάγνωση ιστοριών ενοποιεί παράγοντες όπως: γλώσσα, σκέψη και συναισθήματα Crago & Crago (1983): ακροατής – αφηγητής – συνθέτης ιστοριών Phillips & McNaughton (1990): αρχικά έμφαση στην ιστορία, μετέπειτα έμφαση στη σύνδεση κειμένου και εμπειριών.

4. Οι πρακτικές γραμματισμού στο σπίτι είναι σύνθετες και ποικίλες Cairney & Ruge (1998) Γραμματισμός για την εγκαθίδρυση ή διατήρηση σχέσεων Γραφή / Ανάγνωση επιστολών Προσκλήσεις Ανάγνωση ιστοριών πριν τον ύπνο Γραφή / ανάγνωση σημειώσεων Παιχνίδι «σχολείο»

Γραμματισμός για πρόσβαση ή παρουσίαση πληροφοριών Συζήτηση άρθρων εφημερίδας Εργασίες σχολείου Κατάλογοι αγορών Υπολογιστές/Φαξ/ Ιντερνετ Πρόγραμμα τηλεόρασης Χάρτες/ προγράμματα / ημερολόγια / μενού Συνταγές Καταγραφή λίστας με ψώνια Ταμπέλες στους δρόμους Υπότιτλοι τηλεόρασης Ημερολόγιο υποχρεώσεων Συμπλήρωση διαφόρων ειδών από φόρμες Πληρωμές / λογαριασμοί

Γραμματισμός για ψυχαγωγία / αυτοέκφραση Γραμματισμός για ανάπτυξη δεξιοτήτων Ζωγραφική Ανάγνωση βιβλίων, περιοδικών, κόμικς Παιχνίδια με κάρτες Σταυρόλεξα, γρίφοι Γραφή / Ανάγνωση λογοτεχνίας Προσωπικό ημερολόγιο Αυτοβιογραφία Παιχνίδια στον υπολογιστή Γραφή αλφαβήτου, τετράδια ασκήσεων κτλ.