Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση Επιλογή της κατάλληλης φιλοσοφικής θεώρησης για την ικανοποίηση της συγκεκριμένης ανάγκης. Επιλογή μεθόδων και θεωριών εκμάθησης Εξέταση των εκπαιδευτικών κανόνων που διευκολύνουν την εκμάθηση Εξέταση εκπαιδευτικών ζητημάτων όπως τα ειδικά για τους πληθυσμούς θέματα, οι φραγμοί στην εκπαίδευση και οι τεχνολογικές στρατηγικές. Σχεδιασμός και εφαρμογή εκπαιδευτικού προγράμματος. Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων που έχει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη μάθηση και την συμπεριφορά
Θεωρία της συμπεριφοράς: Στόχος είναι η αλλαγή συμπεριφοράς. Εντοπίζεται μια συμπεριφορά στόχος που ο νοσηλευτής επιθυμεί να ενισχύσει ή να περιορίσει. Για να ενισχυθεί μια συμπεριφορά στόχος ο νοσηλευτής επιλέγει και χρησιμοποιεί διαρκώς μια θετική ενίσχυση – επιβράβευση. Αντιθέτως για να περιορίσει μια συμπεριφορά στόχο επιλέγει και χρησιμοποιεί διαρκώς μια αρνητική ενίσχυση – τιμωρία.
Γνωστική θεωρία: Η γνωστική θεωρία υποστηρίζει πως ο τρόπος σκέψης των ανθρώπων μεταβάλλεται διαρκώς καθώς αυτοί αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον Για το λόγο αυτό ο νοσηλευτής που έχει αναλάβει την εκπαίδευση μιας ομάδας, παρέχει πληροφορίες με διάφορους τρόπους, ώστε τελικά να αλλάξουν τρόπο σκέψης και στην συνέχεια συμπεριφορά.
Κριτική θεωρία: Η κριτική θεωρία προσεγγίζει την μάθηση ως ένα διαρκή διάλογο. Ένα άτομο φέρει μια άποψη σχετικά με ένα θέμα υγείας. Ο νοσηλευτής που έχει αναλάβει την εκπαίδευση του προσπαθεί να του αλλάξει γνώμη αμφισβητώντας την άποψή του. Καθώς το άτομο απαντά στις ερωτήσεις η άποψή του αρχίζει να κλονίζεται, νέα ερωτήματα προκύπτουν και τελικά αρχίζει να ρωτά τον εκπαιδευτή του ο οποίος και απαντά. Αυτή η διαδικασία συζήτησης αλλάζει τον τρόπο σκέψης και την συμπεριφορά
Αναπτυξιακή θεωρία: Σύμφωνα με την αναπτυξιακή θεωρία η διαδικασία της μάθησης βρίσκεται σε συνάρτησης με τα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου. Κάθε στάδιο διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από το προηγούμενο γι αυτό και η μάθηση εξελίσσεται με τελείως διαφορετικό τρόπο σε κάθε περίοδο ανάπτυξης. Η ετοιμότητα για μάθηση εξαρτάται από το στάδιο ανάπτυξης του κάθε ατόμου.
Ανθρωπιστική θεωρία: Η ανθρωπιστική θεωρία περιγράφει την επίδραση των αισθήσεων, των συναισθημάτων και των διαπροσωπικών σχέσεων στη συμπεριφορά. Οι υποστηρικτές της θεωρίας πιστεύουν πως οι εκπαιδευόμενοι πρέπει κατόπιν παρότρυνσης να εξετάζουν τα συναισθήματά τους και να αυτοεκφράζονται. Εάν λοιπόν δοθεί στους ανθρώπους το ελεύθερο της επιλογής, αυτοί θα πράξουν κατά το συμφέρον τους.
Θεωρία κοινωνικής μάθησης: Η θεωρία της κοινωνικής μάθησης παρέχει τους κανόνες της θεωρίας της συμπεριφοράς υποστηρίζοντας πως η συμπεριφορά είναι μια έκφραση των ατομικών προσδοκιών σχετικά με την αξία της έκβασης (επιθυμώ αυτή την έκβαση;) ή την προσωπική ικανότητα (μπορώ να επιτύχω αυτή την έκβαση;)
Κανόνες Διδασκαλίας Γνωστικός τομέας: Μνήμη Αναγνώριση Κατανόηση Αιτιολόγηση Εφαρμογή Επίλυση προβλημάτων
Κανόνες Διδασκαλίας Σχεδιασμός αποτελεσματικής εκπαίδευσης υγείας κατά Driscoll: Κερδίστε την προσοχή Ενημερώστε τον εκπαιδευόμενο σχετικά με το αντικείμενο του μαθήματος Κινητοποιείστε την ανάκληση προηγούμενων γνώσεων Παρουσιάστε το υλικό Δώστε οδηγίες εκμάθησης Ζητήστε την επίδειξη γνώσεων Αξιολογήστε την μάθηση Ενισχύστε την διατήρηση και την εφαρμογή των γνώσεων
Αποτελεσματικός εκπαιδευτής:
Εκπαιδευτικά ζητήματα Διαφορετικοί πληθυσμοί εκπαιδευομένων απαιτούν διαφορετικές διδακτικές στρατηγικές. Οι εκπαιδευτές νοσηλευτές θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τα εμπόδια που παρακωλύουν την μάθηση. Οι εκπαιδευτές πρέπει την καταλληλότητα των τεχνικών μέσων που χρησιμοποιούν.
Φραγμοί στην μάθηση Φραγμοί που οφείλονται στον εκπαιδευτή: Φόβος ομιλίας σε κοινό Μειωμένη αυτοπεποίθηση Μικρή επαγγελματική εμπειρία σχετικά με ένα θέμα υγείας Δεν ξέρει να κάνει την ομάδα να συμμετέχει Δεν αισθάνεται άνετα να δέχεται ερωτήσεις από τους εκπαιδευόμενους Ανησυχία για τον τεχνικό εξοπλισμό Δυσκολία στην έναρξη και το κλείσιμο της ομιλίας Εξάρτηση από τις σημειώσεις του
Φραγμοί στην μάθηση Φραγμοί που οφείλονται στον εκπαιδευόμενο: Αναλφαβητισμός Έλλειψη κινήτρων
Τεχνολογικά ζητήματα Ηλεκτρονικά παιχνίδια και προγράμματα Βίντεο και DVD Διαδύκτιο
Κριτήρια για την αξιολόγηση των διαδικτυακών πληροφοριών υγείας Προέλευση. Αναφέρονται τα ονόματα των συγγραφέων καθώς και τα προσόντα τους και οι θέσεις που κατέχουν; Η ιστοσελίδα διευκρινίζει αν παρέχει πληροφορίες ή εμπορεύεται προϊόντα Είναι οι πληροφορίες ακριβείς και ολοκληρωμένες και υπάρχει πιστοποίηση της εγκυρότητάς τους; Αναφέρονται οι ημερομηνίες καταχώρησης και αναβάθμισης των πληροφοριών; Περιλαμβάνονται μηχανισμοί ανατροφοδότησης και ευκαιρίες ανταλλαγής πληροφοριών στην ιστοσελίδα; Έχουν αξιολογηθεί οι σύνδεσμοι για το περιεχόμενό τους
Αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας Αξιολόγηση του εκπαιδευτή Αξιολόγηση της διαδικασίας Αξιολόγηση του αποτελέσματος
Εργαλεία για την αξιολόγηση της υγείας και των αλλαγών συμπεριφοράς Ερωτηματολόγια Δημοσκοπήσεις Βαθμολογικοί κατάλογοι Επιδείξεις δεξιοτήτων Άμεση παρακολούθηση της βελτίωσης του επιπέδου των εκπαιδευόμενων