ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ > Μάθημα : Κίνηση – Επεξεργασία και Μαθησιακές Προσαρμογές Παρουσίαση περιστατικού: Δημιουργία θεραπευτικού πλάνου σε παιδί με χειρουργείο στο υποθάλαμο ΧΑΡΑΜΠΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑΝΝΑ, ΑΕΜ :833
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω άκρων με αποτέλεσμα να χάσει την ικανότητα της να μετακινείται ανεξάρτητα και να ισορροπεί σε ορθή στάση και να χειρίζεται με σταθερότητα και ακρίβεια αντικείμενα με τα χέρια της όπως μολύβια κουτάλι πιρούνι και ποτήρι. Η φυσιοθεραπεύτρια που βοήθησε την Άννα να καταφέρει να περπατήσει να ισορροπεί πάλι χωρίς βοήθεια (με αργά και μικρά βήματα) πρέπει τώρα να την βοηθήσει να χειρίζεται από μόνη της ένα πιρούνι, κουτάλι και ποτήρι. Μέχρι σήμερα την βοηθούσε η μητέρα της στο φαγητό αλλά αυτό την εκνευρίζει ιδιαίτερα ενώ καθώς φτάνει η εποχή που θα πάει στο σχολείο θα πρέπει σιγά σιγά να μάθει να χειρίζεται και τα μολύβια. Ποια προσέγγιση πρέπει να ακολουθήσει;
Άννα, 5 ετών 1 χρόνο πριν χειρουργείο στον υποθάλαμο Εντατική φ/θ 1 έτος Υποθάλαμος : ταχυδρόμος του εγκεφάλου, μεταφέρει πληροφορίες μεταξύ ανώτερου και κατώτερου εγκεφάλου Κλινική εικόνα Διατηρεί την όρθια θέση και περπατάει ανεξάρτητη Δεν διανύει αποστάσεις Αστάθεια άνω και κάτω άκρων Δεν χειρίζεται αντικείμενα Δεν τρώει μόνη της Δεν ζωγραφίζει και δεν συλλαμβάνει μολύβι
ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΠΡΙΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΕΤΡΩΓΕ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ : Ανεξάρτητη σίτιση, Χρήση μολυβιού Περιβάλλον εκτέλεσης (τελικό) : -> σίτιση σε όλα τα περιβάλλοντα ( σπίτι, σχολείο, εστιατόριο) -> μολυβί σχολικό περιβάλλον Περιβάλλον εκμάθησης -> κλινικό ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΠΡΙΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΕΤΡΩΓΕ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ : Ανεξάρτητη σίτιση, Χρήση μολυβιού Περιβάλλον εκτέλεσης (τελικό) : -> σίτιση σε όλα τα περιβάλλοντα ( σπίτι, σχολείο, εστιατόριο) -> μολυβί σχολικό περιβάλλον Περιβάλλον εκμάθησης -> κλινικό
Χαρακτηριστικά Δεξιότητας Σίτιση Διακεκομμένη Βρίσκεται στη μέση σε ότι αφορά κινητική / γνωστική Κλειστή Λεπτή Απλή Ρυθμιστικές συνθήκες περιβάλλοντος : στατική, με παρουσία μεταβλητότητας Απαιτήσεις κίνησης : σταθερότητα με χειρισμό αντικειμένου Μολυβί Συνεχής Γνωστική Κλειστή Λε π τή Α π λή Ρυθμιστικές συνθήκες π εριβάλλοντος : στατική, με π αρουσία μεταβλητότητας Α π αιτήσεις κίνησης : σταθερότητα, με χειρισμό αντικειμένου
Σχεδιασμός της μαθησιακής εμπειρίας Δομή εξάσκησης 1.Παρουσιαση εξάσκησης 2.Ανατροφοδοτηση Σίτιση -> σειριακή εκμάθηση, μεταβαλλόμενη εξάσκηση Μολύβι -> ομαδοποιημένη εξάσκηση και σταθερή Φυσική πρόβα -> μερική εξάσκηση, εξάσκηση σε αργή κίνηση 1. Οδηγίες προφορικές, επίδειξή και φυσική καθοδήγηση 2. Στα πολύ μικρά παιδιά χρησιμοποιούμαι άμεση ανατροφοδότηση οπτική και απτική
ΣΙΤΗΣΗ ΚΟΥΤΑΛΙ : ΜΕΤΑΦΕΡΩ ΑΠΟ ΠΙΑΤΟ ΣΕ ΠΙΑΤΟ ΑΡΧΙΚΑ ΦΑΣΟΛΙΑ, ΦΑΚΕΣ, ΡΥΖΙ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΝΕΡΟ ΠΙΡΟΥΝΙ: ΒΑΖΩ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΙΑΤΟ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΗΤΑΩ ΝΑ ΤΑ ΚΑΡΦΩΣΕΙ ΜΕ ΕΝΑ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ ΜΑΧΑΙΡΙ : ΚΟΒΟΥΜΕ ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ ΜΕ ΜΑΧΑΙΡΙ ΚΑΙ ΠΙΡΟΥΝΙ
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΜΕ ΣΤΕΝΣΙΛ ΚΑΙ ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ ΣΕ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΑ ΠΙΟ ΜΙΚΡΑ ΣΧΕΔΙΑ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΜΕ ΚΥΡΟΜΠΟΓΙΕΣ ΧΟΝΤΡΟΥΣ ΜΑΡΚΑΔΟΡΟΥΣ ΛΕΠΤΟΥΣ ΜΑΡΚΑΔΟΡΟΥΣ ΞΥΛΟΜΠΟΓΙΕΣ ΜΟΛΥΒΙ ΝΕΡΟΜΠΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΠΙΝΕΛΟ
ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΦΤΙΑΧΝΩΝΤΑΣ ΕΥΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΛΑΓΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ ΣΤΟ ΚΥΚΛΟ – ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ – ΤΡΙΓΩΝΟ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΥΣ ΕΝΩΝΟΥΜΕ ΤΕΛΕΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΓΡΑΜΜΑΤΑ