Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και εικονικά τοπία Μάθημα Πολιτισμικής Γεωγραφίας Γιώργος Μαυρομμάτης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ελληνογαλλική Σχολή Πειραιά «Ο Άγιος Παύλος» Τμήμα Γ1 Γυμνασίου Με τι θα ασχοληθούμε σήμερα…
Advertisements

ΓΛΩΣΣΑ Ορισμός Χαρακτηριστικά Παράγοντες γλωσσικής ποικιλίας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.
Λύκειο Αγίου Νικολάου Τάκη Βασιλική Όθωνος Κατερίνα
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Κεφάλαιο 8 Η νέα οικονομία 8.1 Η μετάβαση από την παλιά στη νέα οικονομία. 8.2 Η έννοια και το περιεχόμενο της νέας ψηφιακής οικονομίας. 8.3 Οι κυριότερες.
Εισαγωγή στο σενάριο   Τι είναι το σενάριο. Α. H τέχνη του να σκέφτεσαι σε εικόνες. -Προ-σχεδιο της τελικής ταινίας Β.Στο σενάριο δεν μπορείς να περιγράψεις.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
1 Γεωγραφία της εργασίας & της αναδιάρθρωσης σε μια εκκολαπτόμενη Βαλκανική Μητρόπολη: η Θεσσαλονίκη & η βιομηχανία της Γκιάλης Στέλιος Δρ. Οικονομικής.
ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ AMUSE
Διημερίδα για την Κοινωνική Διάσταση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Αθήνα, Δεκεμβρίου 2004 Μελέτη Αξιολόγησης «Η διάσταση της ισότητας των φύλων.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
 Aν και το διεθνικό έχει συνδεθεί με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε πολλές περιπτώσεις έχει συνδεθεί με απειλές.
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Εξάρτηση των ανθρώπων από την ενέργεια
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ & Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
HIP HOP  ΜΑΝΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΝΟΥΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΠΟΛΥΖΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ  ΤΣΙΠΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Επιστήμη, Τεχνολογία και Πολιτισμός Science, Technology and Culture όπως: Επιστήμη, Τεχνολογία, Κοινωνία Science, Technology, Society και η Διδακτική των.
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Όνομα ομάδας: Γαλαζοπράσινο Μαθητές: Καραίσκου Ρανια, Γιαμαίου Σπυριδούλα, Παπαδόπουλος Ευσέβιος, Τσατσαράγκος Θανάσης Θέμα: Φώς, Χρώμα και τέχνη Σχολείο:6ο.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής Από την Παρασκευή Καραγιώργη - Μάγου.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Mάθημα 2ο Η ανάπτυξη των ΜΜΕ. Από την Επικοινωνία στα μαζικά Μέσα Ο όρος «μέσα μαζικής επικοινωνίας» αναφέρεται σε μέσα που έχουν οργανωθεί για να μεταδίδουν.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Η ζωγραφική ως εικονική αναπαράσταση πρωτοεμφανίστηκε στη ζωή του ανθρώπου στο τροφοσυλλεκτικό στάδιο, στην τελευταία φάση της παγετωνικής εποχής και.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
1 Γενικές Έννοιες για το Χώρο Ι Η Αντίληψη του Χώρου 4 Γνωστική (ή γνωσιολογική) χαρτογράφηση είναι μία διαδικασία που αποτελείται από μία σειρά ψυχολογικών.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Πεζογραφία 2 [19ος αιώνας]
Αγροτική Κοινωνιολογία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Κοινωνικό Ζήτημα
Alain Touraine (Γαλλία)
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Η οικονομική κρίση Μαύρη Πέμπτη/ 24 Οκτωβρίου 1929: Το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης καταρρέει. Κανείς από τους οικονομικούς αναλυτές δεν είχε προβλέψει.
Παρουσίαση του όρου.
Α) Κριτική Θεωρία.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
-Οικονομική Ιστορία- Διδάσκουσα καθηγήτρια: Ι.Πεπελάση
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Δανάη Φιλιπποπούλου Β’3
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
           ΠΡΑΣΙΝΗ   ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ   ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ   ΑΝΑΠΤΥΞΗ Μία  δυναμική  Οικονομική και Κοινωνική διέξοδος για  τους κατόχους πτυχίων.
Η ΝΕΑ ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ή ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /2 Χειμερινό εξάμηνο
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και εικονικά τοπία Μάθημα Πολιτισμικής Γεωγραφίας Γιώργος Μαυρομμάτης

Από την ενημέρωση στην επικοινωνία   Μαζικά μέσα επικοινωνίας, οτιδήποτε επικοινωνείτε σε ένα κοινό μαζικά   Ηλεκτρονικά μέσα (film, tv, CDs, DVDs)   Παραδοσιακά μέσα (τυπογραφείο)   Είναι οι δημόσιες διαλέξεις ΜΜΕ;   Είναι το Facebook και το twitter ΜΜΕ και αν όχι γιατί;   Ποια η διαφορά μεταξύ ΜΜΕ και social media (user generated content);   Είναι τα blogs MME;   Πως θα χαρακτηρίζατε την εποχή μας;

Social media

Χαρακτηριστικά των ΜΜΕ (J. Thomson΄/ σκεφτείτε το και σε σχέση με τα social media )   Απαιτούνται τεχνικές μέθοδοι και θεσμικό πλαίσιο   Εμπορευματοποίηση του περιεχομένου   Η παραγωγή και η κατανάλωση του περιεχομένου διαχωρισμένη   Μαζική προσέγγιση κοινού   Μη γεωγραφικοί περιορισμοί

 Το μάθημα αυτό είναι αφιερωμένο στο πως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης/ ψυχαγωγίας/ επικοινωνίας κατασκευάζουν τα δικά τους τοπία μέσα στα οποία ‘ζούμε’.  Τα τοπία τα οποία κατασκευάζονται από τα ΜΜΕ είναι πολύ διαδεδομένα και μας επηρεάζουν σε ένα μεγάλο βαθμό. Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι είναι πολύ δύσκολο να γίνει διαχωρισμός μεταξύ της καθημερινής ζωής και των αναπαραστάσεων αυτής.  Τελικά, μήπως ζούμε μέσα από αναπαραστάσεις και κατασκευές;  Αλλά και το νόημα που επικοινωνείτε σε εμάς γίνεται απλά παθητικά δεκτό; Είμαστε απλοί καταναλωτές κατασκευασμένων νοημάτων; Που στεκόμαστε σε σχέση με το ‘θάνατο του συγγραφέα’ (Roland Bartes);  Και κάτι ακόμα γιατί τα blogs είναι σημαντικά, γίναμε όλοι συγγραφείς;  Λίγη θεωρία δεν έβλαψε κανένα.

Πολιτισμικές Σπουδές και CCCS   Τη δεκαετία του 1970, ξεκινούν στην Αγγλία αξιόλογες προσπάθειες ιδεολογικής ανάλυσης των Μ.Μ.Ε. και των επιπτώσεων τους σε κοινωνικό επίπεδο. Οι αναλύσεις αυτές λαμβάνουν χώρα στο Media Centre του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης και στο Centre of Contemporary Cultural Studies του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ   Σύμφωνα με το Stuart Hall, επί χρόνια διευθυντή του Centre of Contemporary Cultural Studies, «η προσέγγιση μας, όρισε τα Μ.Μ.Ε. ως σημαντικό πολιτιστικό και ιδεολογικό παράγοντα στη διαμόρφωση των κοινωνικών σχέσεων και των πολιτικών προβλημάτων και στη διάδοση δημοφιλών ιδεολογημάτων σε σχέση με τη διαμόρφωση της γνώμης του κοινού» (Hall 1980, παρατίθεται στο Van Dijk 1985).   η σημαντικότατη ανάλυση των Μ.Μ.Ε. υπό το πρίσμα των πολιτισμικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Birmingham (Centre of Contemporary Cultural Studies), έδωσε έμφαση στη διερεύνηση των απεικονιστικών δομών που ιστορικά σχετίστηκαν με συγκεκριμένες φυλετικές ομάδες του Ηνωμένου Βασιλείου («μαύροι» πληθυσμοί). Στο πολύ γνωστό ‘Policing the crisis: Mugging, the State and Law and Order’ (Hall, Critcher, Jeffereson, Clarke, Robert 1978)

Παθητικοί δέκτες ή ενεργά κοινά;   μοντέλο «κρυπτογράφησης- αποκρυπτογράφησης» του Stuart Hall (1980). Σύμφωνα με τον Stuart Hall (1980), υπάρχουν δύο στιγμές στην παραγωγή του μηνύματος: η στιγμή της παραγωγής και η στιγμή της κατανάλωσης του. Η κρυπτογράφηση του μηνύματος ορίζει κάποιες από τις παραμέτρους σύμφωνα με τις οποίες θα διαβαστεί το μήνυμα. Η παραγωγή του μηνύματος δεν μπορεί να εγγυηθεί το αποτέλεσμα της ανάγνωσης του, δεν μπορεί να εγγυηθεί την αποδοχή του περιεχομένου του κατά την κατανάλωση του.   μια μετά-στρουκτουραλιστική προσέγγιση σχετικά με την παραγωγή νοήματος από τα Μ.Μ.Ε. ενώ δέχεται την ύπαρξη «ενεργών» κοινών που δεν δέχονται παθητικά τα μηνύματα τα οποία λαμβάνουν (Morley 1980).

Μ Μ Ενημέρωσης και διαφορετικές αφηγήσεις

Ενημέρωση και γεωπολιτικές αφηγήσεις στα αγγλικά

Παράδειγμα: Η πόλη στον κινηματογράφο   Η ιστορία της πόλης μέσα στον κινηματογράφο αποτελείται από μια σειρά διαφορετικών και ετεροκλήτων απεικονίσεων αστικής ζωής που λαμβάνουν χώρα σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους. Η πόλη γίνεται αντικείμενο απεικόνισης σε ταινίες μυθοπλασίας και όχι μόνο, που προσπαθούν να ορίσουν το νόημα και το χαρακτήρα της. Καθώς η πόλη αλλάζει ως αποτέλεσμα οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών μεταβολών, οι διάφορες απεικονίσεις αλλάζουν επίσης.   Με βάση τα παραπάνω, δομείται μια σειρά από διαφορετικές απεικονίσεις πόλεων στον κινηματογράφο

Μοντέρνες πόλεις 1927 Μητρόπολης

Μοντέρνες Πόλεις Οι μοντέρνες πόλεις σχετίζονται με την παραγωγή και την τεχνολογία. Χαρακτηρίζονται από τη βιομηχανική παραγωγή, τη μαζική παραγωγή (οικονομίες κλίμακας) και κατανάλωση. Το κράτος είναι ο ρυθμιστής μεταξύ κεφαλαίου και εργατικής τάξης. Ο μοντερνισμός ήταν ένα κίνημα που εκδηλώθηκε στις Δυτικές κοινωνίες στο τέλος του 19ου και στις αρχές του εικοστού αιώνα (αρχιτεκτονική, τέχνες, λογοτεχνία κτλ.), το οποίο πίστευε στην συνεχιζόμενη πρόοδο της ανθρωπότητας μέσα από την ανάπτυξη της τεχνολογίας και του πειραματισμού. Η πρόοδος θεωρείτο ως μονόδρομος γι αυτό και έννοια του μοντέρνου, του καινούριου’, άκρατη αισιοδοξία για το καινούριο και το μέλλον. Στην αρχιτεκτονική, ο μοντερνισμός εκφράστηκε μέσα από το έργο πολλών θεωρητικών αλλά κυρίως του Le Corbusier. Για τον Le Corbusier η μοντέρνα πόλη πρέπει να είναι σαν μια καλό-κουρδισμένη ‘μηχανή’ και το σπίτι πρέπει να είναι ‘σαν μια μηχανή για να ζει κανείς’. Πρότεινε τη δημιουργία ουρανοξυστών και την ανάπτυξη των πόλεων προς τα πάνω σε ύψος. Το μοντέρνο θα αντικαθιστούσε το παλαιό και οι άνθρωποι θα ζούσαν καλύτερα (πειθαρχημένα και λειτουργικά) Metropolis Fritz Lang (1927, Germany) Η πόλη ως καλό-κουρδισμένη μηχανή. Η τεχνολογία. Οι ουρανοξύστες. Παρόλα αυτά μια ταξική πόλη με τους εργάτες να δουλεύουν τις μηχανές στα υπόγεια και την ελίτ να ζει στους ουρανοξύστες Berlin: Symphony of a Great City, Walter Ruttman (1927, Germany) Τεχνολογία, μεταφορές κτλ. Στιγμιότυπα αστικής ζωής.

Film noir city

Η πόλη του film-noir Η πόλη του Λος Άντζελες, η Νέα Υόρκη αλλά και άλλες αμερικανικές πόλεις έχουν αποτελέσει το σκηνικό, στο οποίο εξελίσσονται οι σκοτεινές ιστορίες των ταινιών φιλμ νουαρ. Αυτή η συγκεκριμένη αφήγηση της πόλης ως σκοτεινού τόπου εγκλήματος, μισαλλοδοξίας, διαφθοράς, εξαπάτησης κτλ. έχει χαραχθεί νοερά μέσα στο συλλογικό ασυνείδητο εκατομμυρίων κινηματογραφόφιλων ανά τον κόσμο. Η πόλη είναι ένα σκοτεινό μέρος όπου οι δυνάμεις του κακού πάντα νικούν. Έντονο κοντράστ χαρακτηρίζει τις ταινίες αυτές. Naked City, Gill Dassen (1948) Η ταινία είναι γυρισμένη στη Νέα Υόρκη και ακολουθεί την αστυνομική διερεύνηση της δολοφονίας ενός νεαρού μοντέλου. Night and the city, Gill Dassen (1950) Η ταινία είναι γυρισμένη στο Λονδίνο. Οι εξωτερικές σκηνές είναι γυρισμένες το ξημέρωμα για να αποδοθεί η ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της πόλης. Ένας αμερικάνος στο Λονδίνο προσπαθεί να πετύχει κάτι στη ζωή του αλλά τελικά υποκύπτει σε δυνάμεις ανώτερες από τις δικές του.

Η μαγική και νεορεαλιστική πόλη

Η πόλη του ιταλικού μεταπολεμικού κινηματογράφου: η μαγική ενάντια στην νεορεαλιστική πόλη Διαφορετικές απεικονίσεις ιταλικών πόλεων μέσα στο πλαίσιο του ιταλικού μεταπολεμικού κινηματογράφου. Αναφερόμαστε, στις νέο-ρεαλιστικές απεικονίσεις πόλεων όπως στις ταινίες ‘Κλέφτης ποδηλάτων’, ‘Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη’, ‘ο Ρόκκο και τα αδέρφια του’ αλλά και μέσα από τις ταινίες του Παζολίνι (‘Μama Roma’, ‘Accattone’), όπου κυριαρχούν καθαρά ρεαλιστικά στοιχεία. Από την άλλη πλευρά, η ιταλική πόλη εμφανίζεται μέσα από τις ταινίες του Felini ως μια κατάσταση ονειρική (Dolce Vita, 8 ½) όπου πρωτοστατεί η απόλαυση και η γοητεία. Διαφορετικές απεικονίσεις ιταλικών πόλεων μέσα στο πλαίσιο του ιταλικού μεταπολεμικού κινηματογράφου. Αναφερόμαστε, στις νέο-ρεαλιστικές απεικονίσεις πόλεων όπως στις ταινίες ‘Κλέφτης ποδηλάτων’, ‘Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη’, ‘ο Ρόκκο και τα αδέρφια του’ αλλά και μέσα από τις ταινίες του Παζολίνι (‘Μama Roma’, ‘Accattone’), όπου κυριαρχούν καθαρά ρεαλιστικά στοιχεία. Από την άλλη πλευρά, η ιταλική πόλη εμφανίζεται μέσα από τις ταινίες του Felini ως μια κατάσταση ονειρική (Dolce Vita, 8 ½) όπου πρωτοστατεί η απόλαυση και η γοητεία. Mama Roma, Pasolini (1962, Italy) Η Anna Magnani (πρώην ιερόδουλος) προσπαθεί να τα βγάλει πέρα πουλώντας λαχανικά στη λαϊκή για να ζήσει αυτή και ο γιος της. Όταν ο γιος της μαθαίνει για το παρελθόν της μητέρας του παίρνει τον κακό το δρόμο και καταλήγει φυλακή. Η Magnani καταλήγει πάλι στο πεζοδρόμιο.

Η μεταμοντέρνα πόλη

Η μετά-μοντέρνα πόλη (postmodernist city) Η μεταμοντέρνα πόλη, ως η πόλη της διαφοράς, των αντιφάσεων και του χαοτικού χαρακτήρα έχει αποτυπωθεί με τον καλύτερο τρόπο στο ‘Blade Runner’ του Ridley Scott. Η έννοια του ΄μεταμοντέρνου’ είναι δύσκολο να ορισθεί ενώ πολλοί αρνούνται το ότι ζούμε σε μια μεταμοντέρνα περίοδο και προτιμούν την έννοια της ‘πρόσφατης νεωτερικότητας’. Σε γενικές γραμμές, η έννοια του μεταμοντέρνου σχετίζεται με την οικονομική αναδιάρθρωση της παγκόσμιας παραγωγής με τη μετάβαση από τη βιομηχανία στις υπηρεσίες για τις αναπτυγμένες χώρες (και μεταφορά της βιομηχανικής βάσης στις αναπτυσσόμενες χώρες), τη διαφορετικότητα και τον κατακερματισμό των δομών (από το ένα στα πολλά) και τέλος τη σχετικοποίηση των διαδικασιών παραγωγής γνώσης (από τον ουρανοξύστη στο δρόμο). Σύμφωνα με τις διάφορες θεωρίες, η μεταμοντέρνες πόλεις είναι πόλεις της κατανάλωσης, της σύζευξης μεταξύ του οικονομικού και του πολιτιστικού, και των διαφορικών ταυτοτήτων. Πόλεις της διαφοράς. Blade Runner, Ridley Scott 1982 Τεχνολογία, τοπία αποβιομηχάνισης, κινεζοποίηση της πόλης, διαφορά, κατακερματισμός.

Πόλεις της οικονομικής ανισότητας

Οι καπιταλιστικές πόλεις των οικονομικών αντιφάσεων- Παγκόσμιες Πόλεις Οι σύγχρονες πόλεις του αναπτυγμένου οικονομικά κόσμου συχνά χαρακτηρίζονται από μεγάλες οικονομικό-κοινωνικές αντιφάσεις. Η παρουσία μεταναστευτικών πληθυσμών, που χαρακτηρίζει τέτοιες μητροπόλεις, οδηγεί στην περαιτέρω όξυνση των οικονομικών διαφορών. Η θεωρία του σύγχρονου οικονομικού μετασχηματισμού (η οικονομική πλευρά της μεταμοντέρνας θεωρίας) και η δημιουργία μιας καινούριας γεωγραφίας ανισοτήτων στο πλαίσιο των οικονομικά αναπτυγμένων πόλεων. Παρουσιάζονται σκηνές από το ‘Trading Places’ όπου οι αντιφάσεις των σύγχρονών μεγαλουπόλεων γίνονται ιδιαίτερα αντιληπτές. Cosmopolis (2012) Η Νέα Υόρκη των οικονομικών αντιφάσεων στη διαδρομή για το κουρείο

Πολυπολιτισμικές πόλεις

Οι πολυεθνοτικές, πολύ-πολιτισμικές πόλεις του οικονομικά αναπτυγμένου κόσμου Οι μεταμοντέρνες πόλεις της διαφοράς, χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη πολλών διαφορετικών εθνοτικών και πολιτισμικών κοινοτήτων. Η εθνοτική διαφοροποίηση των πόλεων αυτών έχει επέλθει ως αποτέλεσμα διαδικασιών μετανάστευσης (ιστορικών αλλά και σύγχρονων, εξαναγκαστικών (δουλεία) ή οικειοθελών). Στην περίπτωση των Αμερικάνικων πόλεων, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην ιστορία της αστικής αναπαράστασης των ‘μαύρων’ πληθυσμών όπου τα μιούζικαλ των πρώτων δεκαετιών του αιώνα, αντικαταστάθηκαν από τις ταινίες ‘blaxplotation’ κατά τις δεκαετίες του 1960 και 1970 (Shaft), τις ταινίες γειτονιάς του 1980 και 1990 (Colours) και τέλος τις πιο διαφοροποιημένες αστικές μυθοπλασίες των τελευταίων ετών (Crash). White men can’t jump (1992, California, Shelton) Το χρονικό μιας φιλίας, τα στερεότυπα των μαύρων για τους λευκούς και η κατάρρευση των στερεοτύπων. La Haine (Paris 1995, Kassovitz) Το πολυεθνοτικό Παρίσι των προαστίων, διαεθνοτικές φιλίες, συγκρούσεις με την αστυνομία, προφητική ταινία για τα επεισόδια που ακολούθησαν δέκα χρόνια μετά. Crash (2005, L.A., Higgis) Εθνοτικές και φυλετικές συγκρούσεις στο L.A. Σπονδυλωτή ταινία που αποκαλύπτει ότι κάτι μας ενώνει πέρα από τις διαφορές μας.

Πόλεις του αναπτυσσόμενου κόσμου

Οι Τρίτο-κοσμικές πόλεις ή οι πόλεις του αναπτυσσόμενου κόσμου Παράλληλα με την ανάπτυξη των πόλεων του οικονομικά αναπτυγμένου κόσμου, παρατηρείται η γιγάντωση των πόλεων του λιγότερου αναπτυγμένου κόσμου. Ο κινηματογράφος έχει προσφέρει διαφορετικές απεικονίσεις των πόλεων της οικονομικής περιφέρειας οι οποίες στηρίζονται σε θεωρίες περί άνισης παγκοσμιοποίησης και ανισομερούς οικονομικής ανάπτυξης και εκμετάλευσης. H αναπαράσταση της παραβατικότητας. Pixote (1981, Brazil) Αναπαραστάσεις παιδικής εγκληματικότητας στο Σαο Πάολο City of God (2002, Brazil, Mereilles) Παιδική εγκληματικότητα και νεανικές συμμορίες στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Salaam Bombay (1988, Nair) Παιδική επιβίωση στους δρόμους της Βομβάης.

Εικονική πραγματικότητα;

Jean Beaudrillard και υπερπραγματικότητα   Phillip Dick (1964), η Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρώπης είναι μια προσομοίωση   Υπέρ-πραγματικότητα: μια ανικανότητα της συνείδησης να ξεχωρίσει μεταξύ πραγματικότητας και αναπαράστασης/ προσομοίωση της πραγματικότητας.   Ο κόσμος στον οποίο ζούμε έχει αντικατασταθεί από έναν άλλο κόσμο της προσομοίωσης.   Μια πραγματικότητα χωρίς σημείο αναφοράς   Η προσομοίωση δεν είναι αντίγραφο της πραγματικότητας αλλά είναι πραγματικότητα μόνη της   Αναφορές χωρίς σημεία αναφοράς   Δεν υπάρχει πραγματικότητα σήμερα   ‘Ο πόλεμος στον κόλπο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ’

Ποδόσφαιρο και εικονική πραγματικότητα

Αναπαραστάσεις πόλεων και video games

Sim city : Από τις κινηματογραφικές απεικονίσεις πόλεων στη κατασκευή της δικής σου πόλης στον Η/Ο. City building games. Τρία παραδείγματα πόλεων: the capitalist city, the authoritative city, the romantic city.

Bartman-arkman city

Πόλη σε κρίση