Ο ΣΕΙΣΜΟΣ ΩΣ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ. ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ Α΄& Β΄ ΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΦΙΛΙΑΤΡΩΝ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η εφημερίδα «Καθημερινή» στο Διαδίκτυο
Advertisements

ΣΜΥΡΝΗ 1922 Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ. THE NEW YORK TIMES 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1922.
Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία
Les expressions idiomatiques IOANNA – IRA TROVA ( )
Les expressions idiomatique
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ – ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ Σμαράγδα Φαρίδου, Θεολόγος Φίλιππος Βοϊδομάτης, Γεωλόγος.
Συναισθήματα και συμπεριφορά Προβλήματα μέσης παιδικής ηλικίας Γρίβα Ευαγγελία Παιδίατρος – Νεογνολόγος Καθηγήτρια ΤΕΙ Ηπείρου.
Ράνια Μούσσα Α ’ Γυμνασίου.  Υπερυπολογιστής ονομάζεται ένας υπολογιστής που διαφέρει αισθητά απ ' τους υπολογιστές που χρησιμοποιούνται από απλούς χρήστες.
Xαρτογράφηση Εννοιών. Εννοιολογικοί χάρτες Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΙΣΠΑΝΙΑ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ:ΜΑΔΡΙΤΗ. Η ΣΗΜΑΙΑ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΕΧΕΙ ΤΡΕΙΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ. ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΙΤΡΙΝΟ (ΔΙΠΛΟ ΠΛΑΤΟΣ).
Μάθημα: Μουσική Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μιχαηλίδου Ματίνα Σχ. Έτος:
Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης Ενότητα 10: Συγγραφή επιστημονικής εργασίας – Μέρος 3 ο Κλαίρη Γουρουντή, PhD Τμήμα Μαιευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Le Grec ancien Χαιρε. L’alphabet Τα γραμματα Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΘΗΜΑ ΚΟΡΜΟΥ: ΚΙΝΗΣΗ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ.
ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. Ο γερμανός μετεωρολόγος Άλφρεντ Βέγκενερ παρατήρησε ότι ο ώμος της Ν. Αμερικής ταίριαζε απόλυτα με τη μασχάλη της Κ.Δ. Αφρικής.
Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 2 Ο (22/02/2013): Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ.
Διαχείριση του άγχους των μικρών μαθητών της Α’ δημοτικού κατά τις πρώτες μέρες του σχολείου με τη μέθοδο των σκεπτόμενων καπέλων του De Bono εκπ. Αθηνά.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ (Κ)ΚΕΦ.3: 3.5 ΝΟΜΟΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ, ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Για την αντίδραση 2Α + 3Β  2Γ +Δ έχει προοσδιορισθεί.
Φυσική Εικόνας & Ήχου ΙΙ (Θ) Ενότητα 4: Φωτομετρία ή Ραδιομετρία Αθανάσιος Αραβαντινός Τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Σύνταξη βιογραφικού σημειώματος Αποτελεί μια συνοπτική και δομημένη παρουσίαση του προφίλ του υποψηφίου. Απευθύνεται συνήθως στο Διευθυντή προσωπικού και.
ALTERNATIVE ART ( Εναλλακτική Τέχνη ). Τ Ι ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ ? Δεν έχει δοθεί κάποιος συγκεκριμένος ορισμός για τον όρο τέχνη, καθώς για τον καθένα είναι κάτι.
ΚΥΠΡΟΣ ΗΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΑΖΑΡΟΥ. Η Κύπρος, η οποία βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα της Μεσογείου Θαλάσσης και νότια της Τουρκίας, είναι το μεγαλύτερο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ ΣΥΕΕΠ Εισηγήτρια: Τσακίρη Θεανώ, PhD in Developmental Psychology, MA Education (Psychology), Παιδαγωγός Προσχολικής.
MOORE STEPHENS GREECE.
Les expressions idiomatiques
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Στρατηγικές Αποτελεσματικής Διδασκαλίας
Η αξία της Ελληνικής γλώσσας
“Smart Cities” Περιγραφή, ανάλυση και αξιολόγηση παραδειγμάτων Βορειοαμερικανικών και Ασιατικών πόλεων. Άσπα Γοσποδίνη Αρχιτέκτων ΑΠΘ, MSc, PhD Bartlett.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚA ΣΤΟΙΧΕΙΑ Α΄ΕΞΑΜΗΝΩΝ – 2017
AΓΓΛΙΑ ΚΑΙ ΡΩΜΗ H Αγγλία είναι μια πολύ αγαπητή χώρα για να πάτε.
Το Παρίσι Το Παρίσι είναι ένα πολύ ωραίο μέρος για του Αγίου Βαλεντίνου γιατί έχει το Πύργο του Άιφελ και εκεί πηγαίνουν ζευγάρια.
Project 1 ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ.
vadelia® san Υγρό καθαριστικό χεριών για επαγγελματική χρήση
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία
Los Angeles The American Dream.
2. Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων
Επικεφαλής κινήματος οι συνταγματάρχες Νικόλαος Πλαστήρας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
ΛΙΜΝΗ ΜΑΡΑΘΩΝΑ.
ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑΚΛΑΣΗΣ 3.9 Επιμήκη ελαστικά κύματα που παράγονται σε σημείο Α ανακλώνται σε κεκλιμένη επιφάνεια και καταγράφονται από δύο (2) γεώφωνα συμμετρικά.
ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
ΤΑ ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
ΙΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ.
ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ 2015 Στ’2 ΓιΑννης ΝΑτσης.
Κεντρική κυβέρνηση – Περιφερειακή Διοίκηση στην Ελλάδα:
Κατά τη μεσοπολεμική περίοδο και μεταπολεμικά ο χρυσός αντικαθιστά ολοκληρωτικά τον άργυρο στο διεθνές νομισματικό σύστημα, ως συνέπεια της οριστικής διάλυσης.
Ο Βυθός του Μίλτου Σαχτούρη
Η εποχή των επαναστάσεων
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Άννα Αργυροπούλου 1ο Π.Δ.Σ. Θεσ/νίκης Τάξη: Στ2 Έτος:
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
Μαθήματα στοματικής υγιεινής
Θεόδωρος Μητράκος Τράπεζα της Ελλάδος Πάνος Τσακλόγλου
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Σχ. Έτος: ……3Ο ΓΕΛ ΓΛΥΦΑΔΑΣ………
Το Παναθηναϊκο Σταδιο.
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
Ενημέρωση δημοσιογράφων
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 Τι είναι το πολιτικό μάρκετινγκ?
Συγγραφική ομάδα πχ. Κωνσταντίνος Παπακώστας1, Ειρήνη Παπαδοπούλου2
Д.НАРАНТУЯА (АБТА, ТЭРГҮҮЛЭХ ЗЭРЭГТЭЙ)
ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
LOVE STORY Το Γαλλικό περιοδικό "Le magazine des voyages de pêche" στην 56th έκδοση του έφερε στο φως της δημοσιότητας μια απίστευτη ιστορία αγάπης.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Η Ελλάδα κατά την πρώιμη ψυχροπολεμική περίοδο,
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο ΣΕΙΣΜΟΣ ΩΣ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ. ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ Α΄& Β΄ ΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΦΙΛΙΑΤΡΩΝ

Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΑΣ ΟΜΑΔΑ ΓΓΓΓΑΛΑΝΗ ΙΩΑΝΝΑ ΧΧΧΧΩΡΙΑΤΗΣ ΣΠΥΡΟΣ ΓΓΓΓΡΙΒΟΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΓΓΓΓΡΙΒΟΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΛΛΛΛΑΓΑΝΑ ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΛΛΛΑΓΑΝΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ – ΚΩΝ/ΝΟΣ ΛΛΛΛΙΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΘΑΛΙΑ ΜΜΜΜΑΛΑΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΜΜΜΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΦΙΓΑΛΕΙΑ ΝΝΝΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΝΝΝΤΙΝΙΩΤΗ ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΠΠΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ ΠΑΝΤΕΛΙΑ ΡΡΡΡΡΟΝΤΣΙ ΝΤΕΣΑΡΑ ΑΑΑΑ1 ΑΑΑΑ2 ΒΒΒΒ1 ΒΒΒΒ1 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΒΒΒΒ2 ΥΥΥΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΑΑΑΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΛΛΛΑΜΠΡΙΝΕΑ ΙΩΑΝΝΑ ΠΠΠΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΑΜΕ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΣΕΙΣΜΩΝ, ΚΑΘΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ, Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ, ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥΣ.

ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ, ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΜΕ, ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΝ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ.  ΑΝΑΖΗΤΗΣΑΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΕ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ.  ΣΥΖΗΤΗΣΑΜΕ.  ΕΠΙΣΚΕΥΘΗΚΑΜΕ ΤΟ ΣΕΙΣΜΟΛΟΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ, ΟΠΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΑΜΕ.  ΚΑΝΑΜΕ ΕΡΕΥΝΑ ΠΕΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΦΙΛΙΑΤΡΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΣ.  ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΕΙΣΜΟΓΡΑΦΟ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΨΟΥΜΕ ΣΕΙΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΣΤΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ.  ΕΡΓΑΣΤΗΚΑΜΕ ΟΜΑΔΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΟΥΜΕ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΜΑΣ.

ΠΕΡΙ ΣΕΙΣΜΩΝ  Ο σεισμός είναι ένα φυσικό φαινόμενο - άρρηκτα συνδεδεμένο με τη ζωή και την ιστορία της γης- που εκδηλώνεται τις περισσότερες φορές, ξαφνικά και χωρίς προειδοποίηση ενώ συνήθως δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για προφύλαξη και δράση.

Πού γεννιέται ένας σεισμός; ΟΟΟΟ χώρος που πρωτοεκδηλώνεται η διάρρηξη των πετρωμάτων ονομάζεται εστία ή υπόκεντρο του σεισμού. ΗΗΗΗ προβολή της εστίας στην επιφάνεια της γης είναι το επίκεντρο.  η η η η απόστασή του από την εστία λέγεται εστιακό βάθος.

Πως μεταδίδεται ένας σεισμός; ΈΈΈΈνας σεισμός μεταδίδεται με κύματα: ΤΤΤΤα Πρωτεύοντα κύματα P, που είναι Διαμήκη κύματα, ΚΚΚΚαι τα Δευτερεύοντα κύματα S, που είναι Εγκάρσια κύματα.

Πως μετριέται ένας Σεισμός; ΤΤΤΤο μέγεθος (Μ) του σεισμού μας δείχνει το ποσό της ενέργειας που εκλύεται από την εστία κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης. ΗΗΗΗ πιο γνωστή κλίμακα μέτρησης είναι η 10βαθμη κλίμακα Richter.

ΗΗΗΗ Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρώπη από πλευράς σεισµικότητας και την έκτη παγκοσμίως.

ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΠΛΑΚΕΣ ΣΣΣΣΤΙΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ, ΜΑΘΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΠΛΑΚΩΝ. Η λ λ λ λ λ ιιιι θθθθ όόόό σσσσ φφφφ αααα ιιιι ρρρρ αααα (το εξωτερικό τμήμα της στερεάς Γης) χωρίζεται σε μικρό αριθμό πλακών που επιπλέουν και ταξιδεύουν ανεξάρτητα πάνω στο μανδύα της γγγγ ηηηη ςςςς, τις τεκτονικές πλάκες. Tο μεγαλύτερο μέρος της σεισμικής δραστηριότητας της Γης συμβαίνει στα όρια αυτών των πλακών.

 Tα όρια των πλακών καθορίζονται από στενές ζώνες, πάνω στις οποίες εκδηλώνεται τo 80% της ηφαιστειακής και σεισμικής δραστηριότητας.

ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΛΑΚΩΝ  Οι Λιθοσφαιρικές πλάκες αλλού αποκλίνουν, αλλού συγκλίνουν και αλλού η μία κινείται παράλληλα - εφαπτομενικά σε σχέση με τη διπλανή της.

 Οι Λιθοσφαιρικες πλάκες μπορεί να απομακρύνονται μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει στην μέση του Ατλαντικού ωκεανού, γι’ αυτό η απόσταση ανάμεσα στην Αφρική και την Αμερική μεγαλώνει. Καθώς οι πλάκες απομακρύνονται υλικό από το εσωτερικό της Γης αναβλύζει συνέχεια και καθώς φτάνει στην επιφάνεια ψύχεται και κολλάει στα τοιχώματα των πλακών. Έτσι οι πλάκες όχι μόνο απομακρύνονται αλλά και μεγαλώνουν.

 Α Α Α Αυτή η διαπίστωση βέβαια δημιουργεί ένα προφανές γεωμετρικό πρόβλημα: Αφού οι πλάκες μεγαλώνουν θα έπρεπε να μεγαλώνει και η επιφάνεια της Γης κι αφού ξέρουμε ότι η επιφάνεια της Γης δεν μεγαλώνει σίγουρα κάπου αλλού οι πλάκες καταστρέφονται...

Αυτό συμβαίνει στην περιοχή μας. Η Αφρικανική πλάκα έχει μπροστά ένα ωκεάνιο κομμάτι και ακολουθεί ένα ηπειρωτικό κομμάτι. Η Ευρασιατική, στο άκρο της οποίας βρίσκεται η χώρα μας, είναι ηπειρωτική. Καθώς οι πλάκες πλησιάζουν το ωκεάνιο μέρος της Αφρικανικής πλάκας βυθίζεται κάτω από την Ευρασιατική πλάκα. Αυτό συμβαίνει όχι επειδή ο ωκεάνιος φλοιός είναι πιο λεπτός αλλά επειδή έχει πιο πυκνά πετρώματα και στην φύση το πυκνό πάντα βυθίζεται (γι’ αυτό ο φελλός επιπλέει αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα).

ΑΑΑΑυτή η βύθιση συνοδεύεται από σεισμούς, ακόμα και σε μεγάλο βάθος, και εκρήξεις ηφαιστείων. Κάποια στιγμή όμως θα βυθιστεί όλος ο ωκεάνιος φλοιός της αφρικανικής πλάκας και τότε θα συγκρουστούν δύο ηπειρωτικά κομμάτια και καθώς έχουν την ίδια πυκνότητα και κανένα δεν είναι διατεθειμένο να υποχωρήσει θα συγκρουστούν δημιουργώντας ένα μεγάλο βουνό.

 Τέλος, δύο πλάκες μπορεί απλά να τρίβονται μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει στο περίφημο ρήγμα του Αγίου Ανδρέα στις Η.Π.Α. Το Los Angeles βρίσκεται στην πλάκα του Ειρηνικού και κινείται βόρεια ενώ η υπόλοιπη χώρα βρίσκεται στην Αμερικανική πλάκα και κινείται νότια. Κάποια στιγμή, μετά από μερικούς θεαματικούς σεισμούς, τα δύο αυτά κομμάτια θα αποχωριστούν.  Το Hollywood έχει ήδη εκμεταλλευτεί την επερχόμενη γεωλογική αναταραχή και έχει γυρίσει αρκετές ταινίες καταστροφής με φόντο το San Francisco!

ΚΚΚΚαι με μας τι θα γίνει; Η Αφρικανική πλάκα θα συνεχίσει να μας πλησιάζει. Ταυτόχρονα η Αδριατική, που αποτελεί μια σφήνα της Αφρικανικής μικροπλάκας, στρέφεται προς τις δυτικές ακτές μας ασκώντας πίεση, ενώ κάπου στην εξωτική Αραβία, η Ερυθρά θάλασσα ανοίγει πιέζοντας την Αραβική χερσόνησο που με τη σειρά της σπρώχνει την Τουρκία ρίχνοντας την επάνω μας… Η Ελλάδα είναι δηλαδή η γέμιση ενός γεωλογικού σάντουιτς!

O Ελλαδικός Χώρος  Βασικό τεκτονικό γνώρισμα του Ελληνικού χώρου είναι το Ελληνικό τόξο. Που αποτελεί το όριο επαφής της Ευρασιατικής λιθοσφαιρικής πλάκας –τμήμα της οποίας είναι το Αιγαίο-, και της Αφρικανικής πλάκας –τμήμα της οποίας είναι η λιθόσφαιρα της Ανατολικής Μεσογείου. Οι δύο λιθοσφαιρικές πλάκες συγκλίνουν στην περιοχή αυτή με σχετική ταχύτητα 2,5 εκατοστά το χρόνο. Ενώ νότια και ανατολικά της Κρήτης ξεπερνούν τα 3- 5 εκατοστά το χρόνο!!.

ΤΤΤΤο τόξο που δημιουργείται στην περίπτωση αυτή αποτελείται από την ελληνική τάφρο, το νησιωτικό τόξο, την οπισθοτάφρο και το ηφαιστειακό τόξο.

 Το αποτέλεσμα δυστυχώς όλοι το ξέρουμε. Η Χώρα μας πέρα από το μέτωπο σύγκρουσης και λόγω της συγκριτικά μικρής της έκτασης είναι κατακερματισμένη με πλήθος από σεισμογόνες ζώνες. Έχει τη μεγαλύτερη σεισμικότητα στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα απελευθερώνεται το μισό της ενέργειας που βγαίνει από τους σεισμούς όλης της Ευρώπης. Στην Ελλάδα απελευθερώνεται το μισό της ενέργειας που βγαίνει από τους σεισμούς όλης της Ευρώπης. Μέσα στην ατυχία μας όμως έχουμε και κάτι παρήγορο. Τα 3/4 των σεισμών μας είτε γίνονται στη θάλασσα, μακριά από κατοικημένες περιοχές, είτε έχουν αρκετά χιλιόμετρα βάθος, ώστε να μη προκαλούν καταστροφές. Μέσα στην ατυχία μας όμως έχουμε και κάτι παρήγορο. Τα 3/4 των σεισμών μας είτε γίνονται στη θάλασσα, μακριά από κατοικημένες περιοχές, είτε έχουν αρκετά χιλιόμετρα βάθος, ώστε να μη προκαλούν καταστροφές.

ΗΗΗΗ μεγαλύτερη σεισμική δραστηριότητα παρουσιάζεται στο δυτικό τμήμα του Ελληνικού Τόξου.

Η Πόλη μας ΚΚΚΚάπου εδώ είμαστε και εμείς! Μια περιοχή με πολλά σεισμογενή ρήγματα και η οποία στο παρελθόν έχει δώσει ισχυρότατους σεισμούς.

ΣΣΣΣτις 27 Αυγούστου 1886 ισχυρός σεισμός (Μ=7,5) έπληξε την Ηλεία και την Μεσσηνία. Τα Φιλιατρά (Χ), οι Γαργαλιάνοι, η Λιγουδίτσα ( Χώρα Τριφυλίας) και 123 χωριά καταστράφηκαν. Ενδιαφέρουσες είναι οι αναφορές του ξένου τύπου:

Le Temps, Παρίσι Στις 28 Αυγούστου στις 11:30 (μ.μ.) όλο το νησί της Ζακύνθου (Xante) ταρακουνήθηκε από ένα σεισμικό κύμα που διήρκησε 15 sec. Το επίκεντρο του σεισμού φαίνεται να ήταν στο θαλάσσιο χώρο περίπου 20 χλμ. Εάν συγκεντρώσουμε τις άλλες πληροφορίες που προήλθαν από την περιοχή, βλέπουμε ότι η πόλη των Φιλιατρών, στον Μοριά, καταστράφηκε σχεδόν ολοκληρωτικά. Η ζώνη της καταστροφής αυτής της σεισμικής κίνησης ήταν πολύ Μεγάλη. Στις 28 Αυγούστου την αισθάνθηκαν στην Κάτω Αίγυπτο. Το σοκ έφτασε ως τη Βέρνη και σε πολλά σημεία της κοιλάδας του Valais. Αναφέρεται ότι στη Μάλτα, ο καπετάνιος ενός αγγλικού Ατμόπλοιου που έφτασε στο λιμάνι το απόγευμα στις 30 Αυγούστου Με ήρεμο καιρό και ήρεμη θάλασσα βρισκόμενος σε κοντινή απόσταση Από το Tile Galito, είδε ότι το βουνό στην ανατολική πλευρά του νησιού παρουσίαζε εκρήξεις όπως η Αίτνα.

La Stampa 5/9/1886 Αθήνα 19 Αυγούστου το βράδυ της Παρασκευής προς το Σάββατο και ώρα 11:31 ένας σεισμός διάρκειας 12΄΄ που συμπληρώθηκε με τρεις άμεσους μετασεισμούς τακτικούς, αλλά όχι δυνατούς, αναστάτωσε τις ψυχές των κατοίκων της περιοχής αυτής. Στην Πελοπόννησο, στην περιφέρεια της Μεσσηνίας η πόλη των Φιλιατρών, περίπου κατοίκων, μετατράπηκε σε ένα σωρό ερειπίων, όπως φαίνεται, από όλα τα σπίτια. Το νούμερο των θυμάτων δεν έχει ακόμα εξακριβωθεί, όμως μέχρι εχθές το βράδυ Βρέθηκαν στα συντρίμμια 74 νεκροί, ενώ συνεχίζονται οι προσπάθειες εκταφής των πτωμάτων. Ανάλογο με το νούμερο των νεκρών είναι και εκείνο των τραυματιών. Από εχθές τα μεσάνυχτα μέχρι σήμερα συνεχίζονται οι υπόγειες εκρήξεις.

La Stampa Πέμπτη 09/09/1886 Δημοσιεύουμε δυο επιστολές, σχετικές με τις καταστροφές του τελευταίου σεισμού και αφήνουμε σε εσάς να εκτιμήσετε την επιστημονική τους αξία: Στην πρώτη ο καπετάνιος ενός εγγλέζικου ατμόπλοιου προερχόμενος από τα Χανιά με κατεύθυνση τη Μάλτα, μας πληροφορεί ότι είδε σε απόσταση 10 μιλίων από το ακρωτήριο Ματαπάν ( Ταίναρο ) μια τεράστια κολόνα από φωτιά συνοδευόμενη από τρομερό μουγκρητό που έβγαινε από τη θάλασσα. Είχε ύψος 40 μ. και πλάτος 10 μ. Και φαίνεται να προερχόταν από ηφαίστειο στο βυθό της θάλασσας. Το δεύτερο γράμμα λέει ότι ο σεισμός που ακούστηκε το προηγούμενο βράδυ Ήταν 80 μίλια Ν.Α. της Ζακύνθου και περίπου μεταξύ Κατάκολου και νήσων Στροφάδια. Μπορεί περίπου να υπολογίσουμε το επίκεντρο του σεισμού, επειδή κόπηκε το υποθαλάσσιο τηλεγραφικό καλώδιο λόγω κατακρήμνισης του βυθού. Πρέπει να σημειώσω ότι έγιναν πολλές ζημιές και ολόκληρες Οικογένειες θάφτηκαν στα ερείπια. Στην πόλη των Φιλιατρών, μέχρι προχθές, Είχαν ξεθαφτεί 150 πτώματα.

De Standaard (Ολλανδία) Όλα τα σπίτια στον Πύργο (Τριφυλίας) είναι κατεστραμένα. Η πόλη των Φιλιατρών είναι εντελώς κατεστραμμένη. Ο αριθμός των θυμάτων υπολογίζεται σε 300. Ακόμη και στη Ζάκυνθο ο σεισμός ήταν αισθητός, αλλά κανείς δεν έχασε τη ζωή του. Σε όλη την Ελλάδα έγιναν αισθητές οι ισχυρές δονήσεις. Ο σεισμός ήταν αισθητός στη Νότια Ιταλία, στη Μάλτα και πολύ ισχυρός στην Αίγυπτο. Σύμφωνα με περαιτέρω εκθέσεις οι πόλεις Φιλιατρά και Γαργαλιάνοι της Μεσσηνίας και τα χωριά της Κυπαρισσίας και Choromi στην Αρκαδία, καταστράφηκαν εντελώς από το σεισμό.

Bismarck Weekly Tribune - Dakota Αθήνα, 28 Αυγούστου – Η Ελλάδα χτυπήθηκε πάλι από σεισμό, που Ήταν καταστροφικός στον Μοριά και οι απώλειες ζωών έχουν φτάσει στο τεράστιο νούμερο των τριακοσίων. Το χωριό Πύργος και η πόλη των Φιλιατρών, και τα δύο τοποθετημένα στη δυτική όχθη του Μοριά, Ήταν αυτά που χτυπήθηκαν περισσότερο. Στον Πύργο ούτε ένα σπίτι δεν έμεινε όρθιο, ενώ τα Φιλιατρά σχεδόν εξαφανίστηκαν από προσώπου γης. Δονήσεις έγιναν αισθητές σχεδόν Σε ολόκληρη την Ελλάδα, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Πολλές πόλεις στην Ιταλία, όπως η Νάπολη, το Μπρίντιζι, η Φότζια, η Καζέρτα, το Φάραντο χτυπήθηκαν από το σεισμό, όχι όμως σε τόσο σοβαρή έκταση. Αλεξάνδρεια, 28 Αυγούστου – Βίαιες σεισμικές δονήσεις έγιναν αισθητές Εδώ, και σε άλλα μέρη της Αιγύπτου, προκαλώντας τρόμο στους γηγενείς, αλλά μέχρι τώρα, όπως είναι γνωστό, χωρίς σοβαρές ζημιές.

The New York Times – 30 Αυγούστου 1886 Αθήνα, 29 Αυγούστου. - Η έκταση της κινητικότητας του εδάφους στην Ελλάδα χθές ήταν εξαιρετικά μεγάλη. Τουλάχιστον έξη πόλεις κατεστράφησαν ολοσχερώς, ενώ πλήθος άλλες μερικώς. Στο ηπειρωτικό τμήμα προκλήθηκαν πολλές ζημιές αλλά χάθηκαν λίγες ανθρώπινες ζωές. Εκτιμάται πως στα νησιά χάθηκαν 600 άτομα, ενώ 1000 τραυματίστηκαν σοβαρά. Οι κυματισμοί ήταν περιέργως τακτικοί. Οι πραγματικές δονήσεις ήταν περί τα 12 δευτερόλεπτα σε διάρκεια. Παντού οι άνθρωποι κατασκηνώνουν έξω στα λιβάδια Οι τελευταίες επιστροφές δείχνουν πως 100 άνθρωποι σκοτώθηκαν στα Φιλιατρά και 20 στους Γαργαλιάνους. Αμφότερες οι πόλεις είναι σε Ερείπεια. Νάπολι, 29 Αυγούστου. - Ο Βεζούβιος εκρήγνυται ξανά. Οι άνθρωποι της Νάπολης και του Μπάρι συρρέουν πανικόβλητοι στην εξοχή ή Συγκεντρώνονται στο ύπαιθρο για να προσευχηθούν. Στο Μπάρι οι Ιερείς ανακηρύσσουν τους σεισμούς ως επίσκεψη από τους θεούς.

Οι κατασκευές μας ΚΚΚΚάπου εδώ, αφού βαρεθήκαμε τις περιηγήσεις στο Διαδίκτυο, αρχίσαμε τις κατασκευές.

ΜΜΜΜε βάση τις οδηγίες του ΚΠΕ Λιθακιάς Ζακύνθου, κατασκευάσαμε ένα ηφαίστειο.

Τοποθετήσαμε ένα δοκιμαστικό σωλήνα στο εσωτερικό του, που βάλαμε ξύδι με αμμωνία

Το βάψαμε

Το περιποιηθήκα με και το ομορφύναμε πριν το αναφλέξουμε.

Αποκτήσαμε το Νεοτεκτονικό χάρτη της περιοχής μας. Έκδοση του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας.

Περιηγηθήκαμε την πόλη των Φιλιατρών και

Αποθανατίσαμε και κάποιες στιγμές λαμπρού παρελθόντος που έχει πια ξεφτίσει και αιωρείται πάνω από τα κεφάλια μας.

Κάναμε και την εκδρομή μας στην Πάτρα.

Όπου επισκεφθήκαμε το Σεισμολογικό Ινστιτούτο.

Καταγράψαμε και κάποιους σεισμούς

Στο σεισμογράφο του Σχολείου μας, που αποκτήσαμε με κάποιο προηγούμενο πρόγραμμα.

 Η μικρή μας παρέμβαση!

Κάναμεσχέδιοεκκένωσης του Λυκείου σε περίπτωση σεισμού.

 Ελπίζουμε να μη χρησιμεύσει!!

Οι συμβουλές μας ΤΤΤΤι πρέπει να κάνετε την ΩΡΑ του σεισμού; ΚΚΚΚατ΄αρχήν μείνετε ψύχραιμοι. Ο πανικός προκαλεί θύματα.

Τι πρέπει να κάνετε ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ το σεισμό ΚΚΚΚλείστε τους γενικούς διακόπτες ( ηλεκτρικού ρεύματος, γκαζιού, φυσικού αερίου, νερού). ΠΠΠΠάρετε μαζί σας τα άμεσα απαραίτητα: φακό, ραδιοφωνάκι, νερό ή ότι άλλο έχετε ανάγκη. ΒΒΒΒγείτε προσεκτικά έξω από το κτίριο. Περπατάτε γρήγορα και μην τρέχετε. Μη χρησιμοποιείτε ανελκυστήρα. ΚΚΚΚαταφύγετε σε ανοικτό ασφαλή χώρο όπως: Πλατεία ή Πάρκο Μην πλησιάζετε τις ακτές.

Η συμπεριφορά μας ΜΕΤΑ το σεισμό ΜΜΜΜη χρησιμοποιείτε άσκοπα το τηλέφωνο για τι μπλοκάρετε το δίκτυο. ΜΜΜΜη χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητό σας γιατί προκαλείτε μποτιλιάρισμα και καθυστερείτε τα οχήματα παροχής βοήθειας. ΑΑΑΑκολουθείστε πιστά τις οδηγίες των αρχών. ΕΕΕΕνημερωθείτε από τους αρμόδιους φορείς. Μην πιστεύετε τις φήμες, δημιουργούν σύγχυση. ΠΠΠΠρέπει να γνωρίζετε ότι θα ακολουθήσουν μετασεισμοί.

Αν βρεθείτε μέσα σε κτίριο ΜΜΜΜην τρέχετε προς την έξοδο ΚΚΚΚαλυφθείτε αμέσως κάτω από ένα γερό τραπέζι ή άλλο έπιπλο. ΑΑΑΑπομακρυνθείτε από επικίνδυνα σημεία όπως τζαμαρίες και βαριά έπιπλα. ΜΜΜΜη βγαίνετε στα μπαλκόνια.

Αν βρεθείτε έξω από κτίριο ΜΜΜΜείνετε έξω. ΜΜΜΜην μπαίνετε μέσα σε κτίρια. ΑΑΑΑπομακρυνθείτε από κτίρια, μανδρότοιχους, ηλεκτροφόρα καλώδια. ΚΚΚΚαταφύγετε σε ανοιχτό ασφαλή χώρο όπως: πλατεία ή πάρκο.

Αν είστε μέσα στο αυτοκίνητο ΠΠΠΠαρκάρετε το αυτοκίνητο σε ασφαλές μέρος που δεν εμποδίζει την κυκλοφορία. ΑΑΑΑποφύγετε πολυώροφα κτίρια, φωτεινούς σηματοδότες, γέφυρες.

ΟΙ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΤΤΤο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα μας άφησε έντονες αναμνήσεις. Ήταν κάτι περισσότερο από ένα απλό, ενημερωτικό και μορφωτικό πρόγραμμα. ΓΓΓΓια τους περισσότερους από εμάς ήταν κάτι καινούργιο, καθώς δεν είχαμε λάβει μέρος πάλι σε κάποιο πρόγραμμα.

ΉΉΉΉταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, καθώς δεν ξέραμε τι θα συναντήσουμε. ΔΔΔΔεν έμοιαζε με μια συνηθισμένη σχολική ώρα, διασκεδάζαμε και μάθαμε να λειτουργούμε σε ομάδες.

ΕΕΕΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΤΕ! ΟΟΟΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ.