ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΞΕΛΗΞΗ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Ποδήλατο ονομάζεται το δίτροχο (μερικές φορές τρίτροχο) όχημα, που κινείται καθώς ο αναβάτης του χρησιμοποιεί τη μυϊκή δύναμη των ποδιών του. Το ποδήλατο αποτελεί ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο μεταφορικό μέσο. Ο αριθμός των ποδηλάτων του πλανήτη στις μέρες μας υπολογίζεται ότι ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο.όχημα
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ποδηλάτου αποτελεί η δυνατότητα του να ανταποκρίνεται σε αρκετά διαφορετικές απαιτήσεις, όπως είναι η μετακίνηση, η άθληση και η ψυχαγωγία.
ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονολογία στην οποία να αποδίδεται η εφεύρεση του ποδηλάτου, επομένως ούτε συγκεκριμένος εφευρέτης αυτού. Πολύ πριν την εμφάνιση κάποιας κατασκευής παρόμοιας με ένα τυπικό σύγχρονο ποδήλατο, έχει καταγραφεί ένα ποικίλο φάσμα οχημάτων που εκμεταλλεύονταν μόνο τη μυϊκή δύναμη του αναβάτη τους. Μία από τις κατασκευές αυτές, που από πολλούς θεωρείται ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η ‘draisienne’.
ΙΣΤΟΡΙΑ ο 1839, ο Σκωτσέζος σιδηρουργός Κιρκπάτρικ Μακμίλαν σχεδιάζει τη «velocipede». Ο Μακμίλαν βελτίωσε την κατασκευή του Φον Ντράις, εισάγοντας τη χρήση των πεταλιών, συνδεδεμένων με ράβδους με τον οπίσθιο τροχό. Με αυτό τον τρόπο, ο αναβάτης δεν ήταν πλέον αναγκασμένος να φέρνει τα πόδια του σε επαφή με το έδαφος, κάτι που περιόριζε σημαντικά την ταχύτητα του οχήματος. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1860, ο Γάλλος Πιέρ Μισώ αλλάζει το σχέδιο της velocipede, συνδέοντας τα πετάλια απευθείας με τον μπροστινό τροχό.1839 Κιρκπάτρικ Μακμίλαν 1860Πιέρ Μισώ
Αργότερα, ο Μισώ θα εισάγει τη χρήση συμπαγούς καουτσούκ στους τροχούς, δείχνοντας ουσιαστικά το δρόμο προς τα γνωστά στις μέρες μας λάστιχα. Το 1870 οι Βρετανοί Τζέιμς Στάρλεϋ και Γουίλλιαμ Χίλμανσχεδιάζουν ένα ποδήλατο με αρκετά μεγαλύτερο μπροστινό τροχό. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουν την εκπληκτική, για την εποχή, ταχύτητα των 24 χλμ/ώρα. Το μοντέλο που κατασκεύασαν ονομάστηκε ‘ariel’ και ήταν το πρώτο ποδήλατο εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένο από μέταλλο. Βασικό μειονέκτημα του μεγέθους του μπροστινού τροχού του ariel αποτελούσε η ιδιαίτερα υψηλή θέση της σέλας που, λόγω της φτωχής κατανομής βάρους, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ασφάλειας του αναβάτη.
Τα επόμενα χρόνια, μια σειρά από ενδιαφέρουσες ιδέες και εφευρέσεις εφαρμόζονται στο ποδήλατο,βελτιώνοντας το συνεχώς: η μετάδοση κίνησης μέσω αλυσίδας, η χρήση ταχυτήτων, τα φρένα, ο ‘κούφιος’ σκελετός, το ‘δυναμό’ και η σαμπρέλα αποτελούν τις πλέον χαρακτηριστικές αυτών των εφευρέσεων. Για παράδειγμα, μετά την εισαγωγή της αλυσίδας και των ταχυτήτων, δεν υπήρχε η ανάγκη ένα ποδήλατο να διαθέτει μεγάλου μεγέθους μπροστινό τροχό προκειμένου να κατορθώνει μεγάλες ταχύτητες.
Έτσι, το 1885 είναι η χρονιά που κατασκευάζεται το μοντέλο ‘rover’, που συχνά χαρακτηρίζεται ως το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο. Κατασκευαστής του ήταν ο Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιός του Τζέιμς Στάρλεϋ.
Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε το 1885, ενώ το 1890, τη χρονιά ίδρυσης της Διεθνούς Ποδηλατικής Ομοσπονδίας, έγιναν οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες. Το πρώτο ποδηλατοδρόμιο της χώρας κατασκευάζεται στην Αθήνα για τις ανάγκες των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, Πρόκειται για το μετέπειτα ποδοσφαιρικό Γήπεδο Καραϊσκάκη. Στους Αγώνες του 1896 οι ποδηλάτες Κωνσταντινίδης και Παρασκευόπουλος αναδεικνύονται Ολυμπιονίκες στα δύο αγωνίσματα ποδηλασίας (85 και 320 χιλιόμετρα αντίστοιχα).
Σήμερα το Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο ανήκει στις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθήνας (OAKA) που βρίσκεται στο Μαρούσι. Κατασκευάστηκε το 1991 σε μια έκταση 40 στρεμμάτων και έχει χωρητικότητα θέσεων. Την τελική μορφή την πήρε το 2004 όταν για τις ανάγκες των Θερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 προστέθηκε στέγαστρο, με ανοικτά τα πλαϊνά για καλύτερο εξαερισμό. Το 2006 τα πλαϊνά κλείστηκαν με ύαλο-κατασκευή, και το Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο έγινε στάδιο κλειστού τύπου. Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο
Ποδήλατο και κοινωνική ζωή
Τους ε π ιτρέ π ουν να έχουν στενή ε π αφή με τις εξελίξεις στην π όλη και τις αλλαγές και τις ανάγκες της. Οι χαμηλές ταχύτητες ε π ιτρέ π ουν στους π ολίτες να συναντούνται μεταξύ τους και να ε π ικοινωνούν. Τους ε π ιτρέ π ουν να έχουν στενή ε π αφή με τις εξελίξεις στην π όλη και τις αλλαγές και τις ανάγκες της.
Το π οδήλατο είναι ένα μέσον π ου βοηθάει στην κοινωνική ισότητα και συνοχή. Όλοι π άνω στο π οδήλατό τους είναι ίσοι : π λούσιοι ή φτωχοί, άνδρες ή γυναίκες, π αιδιά ή ηλικιωμένοι μ π ορούν να αισθάνονται κάτοχοι και χρήστες του ίδιου π ροσιτού αγαθού. Ε π άνω στο π οδήλατο κατανοούμε καλύτερα ότι είμαστε όλοι ισότιμα μέλη του κοινωνικού συνόλου.
Οι οδικές μας μετακινήσεις με π οδήλατο δεν ε π ιβαρύνουν τη ζωή των υ π ολοί π ων συμ π ολιτών μας με θόρυβο και ρύ π ους.
Ποδήλατο και υγεία
Η μετακίνηση με π οδήλατο μας π ροσφέρει την ευκαιρία για μια θαυμάσια αεροβική άσκηση. Η π οδηλασία βελτιώνει την ψυχική και σωματική μας υγεία. Το π οδήλατο π ροσφέρει μια ή π ια π ροσιτή και οικονομική μορφή άσκησης κατάλληλη για όλες τις ηλικίες.
Μας κρατάει σε ε π αφή με τη φύση, τις αλλαγές των ε π οχών, της θερμοκρασίας και του φωτός, συντελώντας στην σωστή ρύθμιση του βιολογικού μας ρολογιού π ου η σύγχρονη καθιστική ζωή και μηχανοκίνητη μετακίνηση έχουν α π ορυθμίσει. Το π οδήλατο μας π ροσφέρει ψυχική ευφορία και ισορρο π ία. Οι βόλτες με το π οδήλατο μας π ροσφέρουν τη δυνατότητα να γνωρίσουμε π ερισσότερες γωνιές της π όλης μας, να ζήσουμε στιγμιότυ π α της καθημερινότητάς της αλλά και να σκεφτούμε α π οστασιο π οιημένοι α π ό το άγχος των καθημερινών μας υ π οχρεώσεων.
Τύ π οι π οδηλάτου Αγωνιστικό π οδήλατο
Ποδήλατο βουνού
Ποδήλατο bmx
Ποδήλατο π όλης
Ποδήλατο ταξιδιού
Ποδήλατο ηλεκτρικό
Ποδήλατο σ π αστό
Ποδήλατο τουρισμού
Στα πλαίσια του project αποφασίσαμε να δράσουμε σε μια ποδηλατοδρομία στην οποία συμμετείχαμε κάποιοι από τους μαθητές της Β΄ τάξης οι οποίοι είναι οι παρακάτω :
Δεληγιάννης Χρήστος Διόγος Νικόλαος Καδδάς Ιωάννης Καραγιάνννης Σπύρος Καρανίκας Στέργιος Κωσταντέλιας Χρήστος Μακρης Ευθύμης Μιχος Γιάννης Μουρατης Χάρις Μουστακλής Δημήτρης Μπατσκίνη Ευαγγελία Παλαιολόγου Σοφια Σαρακατσιανος Γιώργος Σκαμαγκας Νίκος Σοσάρι Ερις Σταυρου Στέλιος Τακτικος Κώστας Τζουβάρα Φιλιππία Χαλεβα Ελευθερία Χαριτος Γιάννης Σύνολο μαθητών:24
Ξεκινήσαμε από το 4 ο γυμνάσιο Ν. Ιωνίας Βόλου προς το Φυτόκο και επιστρέψαμε από την ίδια διαδρομή. Το πρόγραμμα αυτό πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 5 Μαΐου Υπεύθυνος καθηγητής: Kος Ιωάννου Κ.
Το ποδήλατο προσφέρει μοναδικά πλεονεκτήματα. Θα σε πάει εκεί που θέλεις με ευκολία και οικονομία και θα σε βοηθήσει να βελτιώσεις την υγεία σου. Για να εκμεταλευθείς όμως τις δυνατότητες του συστήματος και να πάρεις μόνο χαρά από αυτό, βασική προϋπόθεση είναι η οδήγηση με ασφάλεια.
Οι κανόνες οδικής κυκλοφορίας δεν αφορούν μόνο τα φορτηγά, τα αυτοκίνητα, τις μοτοσυκλέτες κ.α. αλλά ακόμη και τα ποδήλατα. :
Επίσης για την ασφάλειά μας θα πρέπει να τηρούμε τους εξής κανόνες:
1.Φοράμε πάντα κράνος 2.Φοράμε διακριτά ρούχα ιδιαίτερα την νύχτα 3.Κάνουμε σήμα με το χέρι όταν θέλουμε να στρίψουμε 4.Δίνω μεγάλη προσοχή στα μεγαλύτερα οχήματα λόγω αδύναμης ορατότητάς τους.
Επιπλέον οι ποδηλάτες δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι:
1.Προτιμάμε την χρήση του ποδηλατόδρομου αν υπάρχει. 2.Παραμένουμε στη δεξιά πλευρά του δρόμου. 3.Δεν κάνουμε απότομες και βιαστικές κινήσεις. 4.Στη διαδρομή μου δεν αλλάζω ξαφνικά ταχύτητα και κατεύθυνση χωρίς προειδοποίηση.
Ποδήλατο λοιπόν σημαίνει χαρά και εξυπηρέτηση…….. εφόσον γίνεται με ασφάλεια!!!