ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ Οργάνωση και Διαχείριση Οδοντιατρείου Συντ. Μαθήματος Αν.Καθηγητής Ι. Τζούτζας Γιώργος Χατζηαργύρης Οδοντίατρος, MSc.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΡΟΪΟΝ IV Φαίδων Θεοφανίδης
Advertisements

H ΕΤΑΙΡΙΑ & Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ
Μάρκετινγκ μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών: Η περίπτωση των Βιβλιοθηκών
Ειδικά θέματα Οικονομικής Ανάπτυξης : Επιχειρηματικότητα
Μικροδιδασκαλία: Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου με τίτλο:……
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα καινοτομιών για νέες μικρές επιχειρήσεις Γιάννης Μουρατίδης MSc, Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης Συνεργάτης Μονάδας Καινοτομίας.
ΠOΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ; Σχετικά με την εταιρεία μας παρέχουμε εξελιγμένες λύσεις για την οργάνωση επιχειρήσεων, μοναδικές προτάσεις μάρκετινγκ με τα προνόμια που.
Διάγραμμα 2.2: Η επίδραση των Logistics και της εξυπηρέτησης πελατών στο μάρκετινγκ Πηγή: Martin Christopher «Δικαιόχρηση» καταναλωτή «Δικαιόχρηση» πελάτη.
Ο.Σ.Σ. 1: «ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ»
ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ !!! ΒΙΚΟΣ ΖΑΓΟΡΟΧΩΡΙΑ
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Διδάσκων: Θεοφανίδης Φαίδων Ώρες Γραφείου: Παρασκευή 10:00-12:00, Γραφείο 515, 5ος Όροφος -Βιβλίο Μαθήματος: Εισαγωγή.
ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ MARKETING
Επιχειρηματικο σχεδιο (business plan)
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ
Σχολή Μηχ. Μεταλλείων-Μεταλλουργών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
1 Η έννοια της διανομής υλικών. 2 Επιχειρησιακή Εφοδιαστική (Business Logistics) Απόθεμα (Inventory) Μέσα μεταφοράς (transportation) Διεξαγωγή παραγγελιών.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ «ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΠΡΙΣΜΑ Α.Ε.» Φοιτήτρια: Μαίρη Παπαδοπούλου ( Α.Μ. 8240) Επιβλέπων:
ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΜΠΑΣΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ
Η Εφαρμογή Του Μάρκετινγκ Στην Εταιρεία Διαφήμισης, Δημοσίων Σχέσεων Και Επικοινωνίας Partners Y&R Πολυξένη Γεωργίου.
Παρουσίαση Μαθήματος Eric Soderquist Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας Ευελπίδων 47Α & Λευκάδος 33, Τηλ.:
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΚΟΠΟΣ, ΑΝΑΛΥΣΗ, ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ, ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΙΕΣ
‘Η εμπορική ζωή των προϊόντων/υπηρεσιών’
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
Τμηματοποίηση Αγοράς, Στόχευση, Διαφοροποίηση και Τοποθέτηση προϊόντος (Adapted from: Μπαλτας & Παπασταθοπούλου, 2003, Πασχαλουδης, 2009, Σιωμκος, 2011,
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων Νάνσυ Μπουραντά Αγρίνιο, 2016 Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων & Τροφίμων.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΘΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΝΕΦΑΛΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ. Β2Β ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Το βιομηχανικό μάρκετινγκ ασχολείται με την ικανοποίηση των αγοραστικών αναγκών και απαιτήσεων.
Τεχνικές Πωλήσεων ΕΝΟΤΗΤΑ 2 η Ανάπτυξη της Στρατηγικής «Just in Time» στις Πωλήσεις ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Μάρκετινγκ Τουριστικών Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων.
ΣΧΈΔΙΟ ΜΆΡΚΕΤΙΝΓΚ Το όνομά σας. Σύνοψη αγοράς  Αγορά : Παρελθόν, παρόν και μέλλον  Εξετάστε τις αλλαγές στο μερίδιο της αγοράς, την ηγεσία, τους πρωταγωνιστές,
Γεωργία Κωνσταντίνου, Διευθύντρια Προγραμμάτων Επιχειρηματικότητας
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Οδηγός Παρουσίασης Επιχειρηματικής Ιδέας
Επιχειρησιακή Στρατηγική
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
MARKETING 2η διαλεξη – το μιγμα μαρκετινγκ
Ομφάκινον Ομφάκινον.
Προϊόν - Υπηρεσίες και Διανομή
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Επιχειρησιακός Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων
PROJECT Β! ΛΥΚΕΙΟΥ
Περιβαλλοντικό Μάρκετινγκ-Μάνατζμεντ
1.1 Οργάνωση Επιχείρησης Σκοπός μιας επιχείρησης είναι η ανάλυση της βασικής οργάνωσης μιας τυπικής ιδιωτικής επιχείρησης. Επιμέλεια Χασάπης Γιώργος.
Οι Στρατηγικές Ανταγωνισμού
Τεχνικά Θέματα Πωλήσεων και Προδιαγραφές Υλικού και Λογισμικού
ΤΟ ΜΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Τμηματοποίηση – Τοποθέτηση - Στόχευση Δρ. Μάλαμα Ελεονώρα Ιουλία
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ 13o Γυμνάσιο Πατρών Τάξη:Β2 Μάθημα: Τεχνολογία Καθηγήτρια: Αλπέτζου Κ. Μαθητής: Tηλέμαχος Βρεττάκος Σχολικό έτος:
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ 13o Γυμνάσιο Πατρών Τάξη:Β2 Μάθημα: Τεχνολογία Καθηγήτρια: Αλπέτζου Κ. Μαθητής: Tηλέμαχος Βρεττάκος Σχολικό έτος:
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 5η (2018 – 19) Συζήτηση πάνω στην Εργασία του Μαθήματος Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Ανάλυση των πελατών Δρ. Μάλαμα Ελεονώρα Ιουλία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ Οργάνωση και Διαχείριση Οδοντιατρείου Συντ. Μαθήματος Αν.Καθηγητής Ι. Τζούτζας Γιώργος Χατζηαργύρης Οδοντίατρος, MSc διοίκηση μονάδων υγείας «Το μάρκετινγκ στην Οδοντιατρική»

Περιεχόμενα Εννοιολογικός προσδιορισμός Εννοιολογικός προσδιορισμός Ιστορική αναδρομή Ιστορική αναδρομή Μάρκετινγκ υπηρεσιών υγείας Μάρκετινγκ υπηρεσιών υγείας Οδοντιατρείο και μάρκετινγκ Οδοντιατρείο και μάρκετινγκ Συνθετικά στοιχεία οδοντιατρικού μάρκετινγκ Συνθετικά στοιχεία οδοντιατρικού μάρκετινγκ Πρακτικά παραδείγματα Πρακτικά παραδείγματα Βιβλιογραφία Βιβλιογραφία

Τί είναι μάρκετινγκ;; Ετυμολογικά ο όρος προέρχεται από την αγγλική λέξη market. Ετυμολογικά ο όρος προέρχεται από την αγγλική λέξη market. Αδυναμία απόδοσης της λέξης στα ελληνικά. Αδυναμία απόδοσης της λέξης στα ελληνικά.

Τί είναι μάρκετινγκ;; Μια διοικητική και κοινωνική διαδικασία Μια διοικητική και κοινωνική διαδικασία που συνιστά ολόκληρη επιστήμη που συνιστά ολόκληρη επιστήμη πχ: Τμήμα Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών(τετραετής φοίτηση) πχ: Τμήμα Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών(τετραετής φοίτηση)

Τί αφορά το μάρκετινγκ;;  Επιτυχή πώληση;;  Διαφήμιση;;  Δημόσιες σχέσεις; όχι μόνο !!!

Σελίδες βιβλίου: 697 Σελίδες κεφαλαίου διαφήμισης: 51

Ορισμός κατά Stanton «Μάρκετινγκ είναι ένα συνολικό σύστημα επιχειρησιακών δραστηριοτήτων σχεδιασμένο έτσι ώστε να προγραμματίζει, να τιμολογεί, να προβάλλει και να διανέμει προϊόντα και υπηρεσίες που ικανοποιούν ανάγκες σε παρόντες και σε δυνητικούς πελάτες».

Ορισμός κατά Kotler και Armstrong «η κοινωνική και διοικητική διαδικασία με την οποία άτομα και ομάδες αποκτούν αυτό που χρειάζονται και θέλουν, δημιουργώντας και ανταλλάσοντας προϊόντα και αξίες μεταξύ τους».

Ορισμός κατά AMA (American Marketing Association) «Το μάρκετινγκ είναι αυτό που προβάλλει ένας οργανισμός στον καταναλωτή, ή, τον χρήστη». «Το μάρκετινγκ είναι αυτό που προβάλλει ένας οργανισμός στον καταναλωτή, ή, τον χρήστη».

Ιστορική αναδρομή  Παραγωγή  Προϊόν  Πώληση  Πελάτης και σχέσεις  Κοινωνία

Ιδεολογία του μάρκετινγκ Φάση Α: Να μάθουμε τι είναι μάρκετινγκ Φάση Β: Να πιστέψουμε στη χρησιμότητα του μάρκετινγκ Φάση Γ: Να εφαρμόσουμε το μάρκετινγκ Φάση Δ: Να εφαρμόσουμε το μάρκετινγκ με επιτυχία

Τί παρέχουμε εμείς; Υπηρεσίες Υγείας Υπηρεσίες Υγείας

Υπηρεσία υγείας Θεωρείται κάθε διαδικασία φροντίδας υγείας και περίθαλψης: Θεωρείται κάθε διαδικασία φροντίδας υγείας και περίθαλψης:  Η φροντίδα υγείας αναφέρεται σε πρωτοβάθμια υπηρεσία υγείας, προσφέρεται και σε υγιή άτομα  Η περίθαλψη αναφέρεται σε υπηρεσία υγείας που προσφέρεται σε άτομα με αντικειμενικά, ή, υποκειμενικά συμπτώματα ενός προβλήματος

Τί είναι το οδοντιατρείο;;;; «Ένας οργανισμός παροχής φροντίδας υγείας και περίθαλψης που εξειδικεύεται στη στοματική κοιλότητα» «Ένας οργανισμός παροχής φροντίδας υγείας και περίθαλψης που εξειδικεύεται στη στοματική κοιλότητα»

Αφορά το οδοντιατρείο το μάρκετινγκ; «Ένας οργανισμός παροχής φροντίδας υγείας και περίθαλψης που εξειδικεύεται στη στοματική κοιλότητα» «Ένας οργανισμός παροχής φροντίδας υγείας και περίθαλψης που εξειδικεύεται στη στοματική κοιλότητα» ↕ «Το μάρκετινγκ είναι αυτό που προβάλλει ένας οργανισμός στον καταναλωτή, ή, τον χρήστη». «Το μάρκετινγκ είναι αυτό που προβάλλει ένας οργανισμός στον καταναλωτή, ή, τον χρήστη».

Συνθετικά στοιχεία οδοντιατρικού μάρκετινγκ  Ανάγκες, επιθυμίες, απαιτήσεις  Προϊόντα, υπηρεσίες  Αξία, ικανοποίηση, ποιότητα  Συναλλαγή,σχέσεις  Αγορές

1) Ανάγκες, επιθυμίες, απαιτήσεις, προσδοκίες, υποθέσεις, φαντασίες «Μπαίνουμε στο μυαλό το ασθενή»

2) Προϊόντα, υπηρεσίες «Τι παράγουμε στο ιατρείο, σε τι είδος, ποσότητα, ποιότητα»

3) Αξία, ικανοποίηση, ποιότητα «Πρέπει να χαμογελάμε και εμείς και ο ασθενής»

4) Συναλλαγή, σχέσεις «Δίπλα στον ασθενή, ακούμε τον ασθενή, άριστες σχέσεις με συνεργάτες»

5) Αγορές «Δεν είμαστε οι μόνοι οδοντίατροι στη γη»

Τυπική διαδικασία μάρκετινγκ  Ανάλυση και τμηματοποίηση  Επιλογή των αγορών στόχων  Ανάπτυξη μίγματος  Διαμόρφωση και έλεγχος

Στην πράξη Στοιχεία του μίγματος 7Ps στην καθημερινή λειτουργία του οδοντιατρείου

Μίγμα μάρκετινγκ 7Ps Price Τιμή Promotion Προβολή Product- Service Προϊόν- Υπηρεσία Place Τόπος People Άνθρωποι Process Διαδικασία Physical evidence Φυσική απόδειξη

P roduct(προϊόν, υπηρεσία) πχ. -Γενική οδοντιατρική, ή ειδικότητα; -Εξειδίκευση σε λεύκανση, όψεις πορσελάνης, ένθετα-επένθετα, κλπ

P lace(τόπος) Πχ.-Κτίριο-Πάρκινγκ-Καθαριότητα-Ακοή -Όσφρηση, κλπ

P rice(τιμή) πχ.-Ύψος-Διακύμανση-Έκπτωση -Διακανονισμοί, κλπ

P eople(άτομα) πχ. - βοηθός - γραμματέας - οδοντοτεχνίτης - προμηθευτής υλικών και εργαλείων - συνεργείο καθαριότητας - άλλοι συνεργάτες(φοροτεχνικός, νομικός σύμβουλος) - σχέσεις, κλπ

P hysical evidence (υλική-φυσική απόδειξη) πχ. -τεχνολογικός εξοπλισμός (έδρα, unit, ακτινογραφικό, κα.) -εργαλεία-υλικά -τηλέφωνο, κλπ

P rocess(διαδικασία) πχ. - άφιξη - υποδοχή-αναμονή - θεραπεία - αναχώρηση - επανεξέταση - ωράριο, κλπ

P romotion(προβολή) πχ. - διαφήμιση - δημόσιες σχέσεις - διαδίκτυο(internet)

Στην πράξη Στρατηγικός σχεδιασμός απόκτησης παγίου εξοπλισμού(πχ. ορθοπαντομογράφου)

Προγραμματισμός  Κόστος  Έρευνα αγοράς  Υποδομή εγκατάστασης  Χρόνος  Ομάδα στόχος

Εκτέλεση  Αγορά  Εγκατάσταση  Εκπαίδευση  Έναρξη λειτουργίας

Έλεγχος  Τήρηση χρονοδιαγράμματος  Έλεγχος προϋπολογισμού  Λειτουργία σύμφωνα με προδιαγραφές

Ολοκλήρωση  Διόρθωση μικρών ατελειών  Ικανοποίηση

Στην πράξη Στρατηγικός σχεδιασμός ανταγωνισμού οδοντιάτρων

 Κατηγοριοποίηση παρεχόμενων οδοντιατρικών υπηρεσιών  Τμηματοποίηση ασθενών, υπαρχόντων και υποψηφίων  Πλέγμα ασθενών και υπηρεσιών, δηλαδή ποιοι ασθενείς αναζητούν ποιες υπηρεσίες  Αναγνώριση πλέγματος ανταγωνιστών

 Χάρτης τοποθεσίας και εγκύτητας ανταγωνιστών  Αναγνώριση πλησιέστερων ανταγωνιστών  Αναγνώριση στρατηγικής πλησιέστερων ανταγωνιστών  Ενέργεια, πχ. διαφοροποίηση παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλαγή τιμολογίου.

Στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον το μάρκετινγκ προσφέρει ευελιξία και προσαρμοστικότητα

Βιβλιογραφία ( ενδεικτική )  Αθανασούλης Χ., «Μάρκετινγκ υπηρεσιών», εκδ. Σταμούλη, 1996  Βλασιάδης Κ., Κουτσαμάνη Μ.,Σκουτέρης Χ., «Η έφαρμογή του μάρκετινγκ στη διοίκηση οδοντιατρικών μονάδων», Επιθ. Υγείας, 17(99):36-38, 2006  Blythe J., «Εισαγωγή στο μάρκετινγκ», εκδ. Κλειδάριθμος, 1998  Παντουβάκης Α., Λυμπερόπουλος Κ., «Μάρκετινγκ 2, τόμος Α», εκδ. ΕΑΠ, 2000  Ball R., «Marketing strategy and planning for dental organizations», Brit. Dent. J., 181(1):29-35,1996  Joyal F., «Everything is marketing: the ultimate strategy for dental practice growth», Futuredontics, 2010  Jupp A., «Embracing change: an advanced guide to the business of dentistry», Canada, 2004  Kotler P., Clarke R., «Marketing for health care organizations», Prentice Hall,1997     