Εθνική ιστορία Βασική στιγμή στη σύμπτωση ανάμεσα στην ιστορία και στην εθνική ιδεολογία ήταν ο γερμανικός ιστορισμός του 19ου αιώνα. Έτσι η δημιουργία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ω -Automaten Swen Jacobs Seminar: Logische Aspekte von XML (SS 2003) Betreuer: Tim Priesnitz Universität des Saarlandes - Programming Systems Lab - Gert.
Advertisements

Ω -Automaten Swen Jacobs Seminar: Logische Aspekte von XML (SS 2003) Betreuer: Tim Priesnitz Universität des Saarlandes - Programming Systems Lab - Gert.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ
Όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία Μαντώ Γεωργούλη A’2 Αναστασία Κασαπίδη A’3 Ρήγας Διονυσόπουλος A’2.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ  O Νicolaus Bernoulli εξασκούσε το επάγγελμα του έμπορα μπαχαρικών στη Φρανκφούρτη. Το 1620 εγκαταστάθηκαν στη Βασιλεία,
Αμπερόμετρο.
Ο Μ. Αλέξανδρος σε έργα τέχνης της Δύσης
Η Β Ι Β Λ Ι Ο Θ Η Κ Η Τ Η Σ A L P H A B A N K. ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ALPHA BANK - Βιβλιοθήκη Τραπέζης Πίστεως - Βιβλιοθήκη Ιονικής Τραπέζης.
Artists Pieter Bruegel the Elder. The Procession to Calvary. Detail Kunsthistorisches Museum, Vienna, Austria.
ΓΟΝΙΔΙΑΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ: Ο έλεγχος της γονιδιακής έκφρασης
Αλυσοειδής Καμπύλη.
Η ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ
Οι περιπέτειες του Οδυσσέα από την Τροία μέχρι το νησί των Φαιάκων
Η Συμβολή της Επίλυσης του Προβλήματος του Βραχυστόχρονου στη Γέννηση του Λογισμού των Μεταβολών Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία Ολυμπία Ι. Ηλιοπούλου.
ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Οι όροι: ελληνιστική εποχή-ελληνιστική ποίηση.
Βρούζη Αγγελική Μακρίδης Οδυσσέας Μάλλιου Αγγελική Μαστοράκης Γιώργος
O παραδοσιακός χορός από την τουρκοκρατία μέχρι τους νεότερους χρόνους
1 Εισαγωγικά για τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας. 2 Το Περίγραμμα του Μαθήματος Περιλαμβάνει τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:  Τις βασικές έννοιες της.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΧΗΜΕΙΑΣ Διαπανεπιστημιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Διδακτικής της Χημείας και Νέων Εκπαιδευτικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Ελληνιστική Ποίηση ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Η ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ) Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Σταμάτης Κ. Μερσινιάς.
΄ Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας & Θεωρίας της Επιστήμης Σύλβα Χαραλάμπους Κύρια ερευνήτρια Ελληνικό Ινστιτούτο.
Β. Παύλεια Γραμματεία 1. Ο Παύλος ως συγγραφέας Παρόλο ότι ο Π. είναι ο νεότερος, ο έσχατος, των αποστόλων, αποτελεί μέχρι σήμερα με τα έργα του, τις.
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης Ιδεαλισμός Ρεαλισμός Πραγματισμός Υπαρξισμός Εποικοδομητισμός.
Αριθμοί δια μέσου των πολιτισμών Μια ιστορική ανασκόπηση: από τους Σουμέριους στους Βαβυλώνιους, Αιγύπτιους και Έλληνες. Πυθαγόρας και αριθμοί Συστήματα.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 6: Θετικιστικές σχολές δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα.
H δημιουργία μιας επαγγελματικής επιστημονικής ιστορίας.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Διδάσκων στο Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β
O παραδοσιακός χορός από την τουρκοκρατία μέχρι τους νεότερους χρόνους
Αίτια που οδηγούν στο σωφρονιστικό σύστημα
-Johann Wolfgang von Goethe
Μάθημα: Ιστορία και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση
Εξαγορές και Συγχωνεύσεις.
Wittgenstein: Mathematics, Regularities, and Rules Steiner, Μ., 1996
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Γ΄ Τάξης Ενιαίου Λυκείου
Αμνησίες.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΓΕΛ ΜΑΡΤΙΝΟΥ ΣΧ.ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ:Α ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ:ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Ηλιακό σύστημα.
Ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ William Shakespeare, ) ήταν ένας από τους σπουδαιότερους ποιητές και θεατρικούς συγγραφείς. Θεωρείται μια από τις κορυφαίες.
Oι Σλάβοι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο
Ηλεκτρομαγνητισμός Οι πρωταγωνιστές
ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΡΑΜΠΙΝΗ ΣΟΦΙΑ ΘΕΟΧΑΡΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
Ενότητα 2η : ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ μ.Χ.
Ροπή αδρανείας.
Παύλος Μωραΐτης 18 Ιανουαρίου 2010 Αντίο Παύλο.
Αναστασία Παπαδοπούλου
Ενότητα # 3: (1) Αιλιάνα Μαρτίνη Τμήμα Ιστορίας
Ἱστορία τοῦ νεώτερου καὶ τοῦ σύγχρονου κόσμου (ἀπὸ τὸ 1815 ἕως σήμερα)
Ηλιάκο Σύστημα.
8η ενοτητα Ραψωδία ε
14 Νοεμβρίου 2017 Τρίτη σειρά ασκήσεων.
27Η ΕΝΟΤΗΤΑ ψ ΡΑΨΩΔΙΑ, ΣΤ
ΓκΑουΣ Η ΔημιουργΙα ΕνΟΣ θρΥλου
Oργανικό ψυχοσύνδρομο
Διοίκηση επιχειρήσεων
Η Β Ι Β Λ Ι Ο Θ Η Κ Η Τ Η Σ A L P H A B A N K
Ο Μ. Αλέξανδρος σε έργα τέχνης της Δύσης
Στη μεταφορική κίνηση αιτία για την αλλαγή της κινητικής κατάστασης του στερεού είναι … …………… . η δύναμη Στην περιστροφική κίνηση αιτία για την αλλαγή.
Η Β Ι Β Λ Ι Ο Θ Η Κ Η Τ Η Σ A L P H A B A N K
Ορτέγκα υ Γκασσέτ Ortega y Gasset (Μαδρίτη, 1883 – 1955)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
Φιλοσοφική Ερμηνευτική
ιστοριογραφιΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Prediction of 30-day mortality after endovascular repair or open surgery in patients with ruptured abdominal aortic aneurysms  Jacob J. Visser, MD, PhD,
Εμπειρογνώμονες (στο πλαίσιο της φιλοσοφικής ερμηνευτικής)
ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΓΩΝ
Παναγία Σουμελά και άλλα μοναστήρια του Πόντου
Dividing cells in the insulin-staining islets of anti-CD3–treated mice
Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΛΟΓΑΡΙΘΜΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εθνική ιστορία Βασική στιγμή στη σύμπτωση ανάμεσα στην ιστορία και στην εθνική ιδεολογία ήταν ο γερμανικός ιστορισμός του 19ου αιώνα. Έτσι η δημιουργία της εθνικής ιδεολογίας στηρίχτηκε σε μεγάλα ιστορικά έργα, ιστορίες έθνους. Ενιαία αφηγήματα με πρωταγωνιστή το «λαό» ή το «πνεύμα του λαού». Προσωποποίηση του έθνους.

Εθνική ιστορία Η εθνική ιστορία, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, συνδέθηκε με τη δημιουργία των εθνών-κρατών στον 19 ο αιώνα. 19 ος αιώνας: αιώνας συγκρότησης της ιστορικής επιστήμης Δημιουργία θεσμών οι οποίοι υπηρετούν την ιστορική επιστήμη στο πλαίσιο του έθνος: Πανεπιστήμια (Βερολίνο 1810) Μουσεία Αρχεία

Εθνική ιστορία Η ιστορία με τη σημερινή αναγνωρίσιμη μορφή της συμβάδισε με την ανάπτυξη των σύγχρονων εθνών και ανέπτυξε με αυτά μια σχέση εξαρτημένης αμοιβαιότητας. Τα έθνη έχουν ανάγκη την ιστοριογραφία και αυτή έχει ανάγκη από τα έθνη. Η σχέση θεσμική αλλά αφορά και την παραγωγή γνώσης και ιδεολογίας. Η ιστορία είναι συνυφασμένη με την ανάδυση του σύγχρονου έθνους. Το παρελθόν αποτελεί το κοινό πεδίο ενδιαφέροντος, όπως επίσης και η ανάδειξη αυτού του παρελθόντος στο παρόν και η συγκρότηση ενός ομοιογενούς και ευθύγραμμου χρόνου.

Αμοιβαιότητες και διαφορές Το έθνος ενδιαφέρεται περισσότερο στην παραγωγή ιδεολογίας (εθνική συνοχή, εθνική υπερηφάνεια, ενίσχυση εθνικής ταυτότητας), η ιστοριογραφία ενδιαφέρεται για την παραγωγή γνώσης για το παρελθόν. Η ιστοριογραφία στη διάρκεια της διαδρομής της καθορίστηκε από τις προτεραιότητες και τις ανάγκες του έθνους και στήριξε την εθνική ιδεολογία. Από την άλλη όμως το έθνος ενσωμάτωσε τα πορίσματα της ιστορικής έρευνας κάνοντας πιο ανοιχτή την έννοια της εθνικής ταυτότητας.

Πώς συμβάλλουν οι ιστορικοί στη δημιουργία έθνους Η έννοια του «εθνικού ιστορικού». Μισλέ, Ντρόυζεν, Παπαρρηγόπουλος κ.ά Ανασημασιοδότησαν το παρελθόν και μέσα από μια διαδικασία επιλογών (ενσωματώσεων και αποκλεισμών) το μετέτρεψαν σε εθνικό παρελθόν. Παράδειγμα: η ελληνική εθνική ιστορία Συγκρότησαν συνέχειες με άξονα το έθνος. Απέσπασαν τον εθνικό χρόνο από τις εσχατολογικές του συνιστώσες και τον εκκοσμίκευσαν. Δημιούργησαν μια κλασική εποχή, ένα χρυσό παρελθόν, μια εποχή πτώσης, και μια εποχή αναβίωσης (Παλιγγενεσία, Risorgimento, κλπ.)

Η ‘εθνοποίηση’ των μαζών Η ιστορία ως βασικός συνελεστής της «εθνοποίησης των μαζών» (G. Mosse). Η μετατροπή των πολιτισμικών κ.α. χαρακτηριστικών (γλώσσα, θρησκεία, τρόπος ζωής, έδαφος κλπ.) σε χαρακτηριστικά εθνικά. Δηλαδή η ‘πολιτικοποίησή’ τους, έτσι ώστε να δημιουργείται μια συνείδηση εθνικού συνανήκειν, πολιτικής αυτονομίας του έθνους, σύμπτωσης έθνους και κράτους, εθνικοποίησης του κράτους κλπ. Εκπαίδευση, μνημεία, τελετουργίες, δημόσιος λόγος στην υπηρεσία της συγκρότησης της εθνικής συνείδησης.

Έθνος Ο γερμανικός ρομαντισμός και η έννοια του πολιτισμικού έθνους. Χέρντερ: το έθνος βρίσκεται στο πνεύμα του Λαού (Volksgeist). Φίχτε: Το έθνος φυσική οντότητα. Οι κληρονομιές του γερμανικού ρομαντισμού στα εθνικά κινήματα. Εμφαση στην αναβίωση του παρελθόντος, λαογραφία και λαϊκός πολιτισμός.

Παράλληλη ορολογία Αποικιοκρατία, ρατσισμός, εθνικισμός, φασισμός Η ευρεία και η στενή έννοια του εθνικισμού (οι εθνικές αξίες υπεράνω όλων των αξιών). Ο εθνικισμός στα τέλη του 19ου αι. Εθνικισμός ως ιδεολογία εθνικής συνοχής, κατάφασης κοινωνικής ιεραρχίας, επιθετικότητας απέναντι σε άλλα έθνη, κατάκτησης αποικιών. Εθνικισμός και φυλετισμός. Εθνικισμός και υπεροχή του δυτικού ανθρώπου.

Εθνικισμός στη Δυτική και Ανατολική Ευρώπη Πολιτικός και πολιτισμικός εθνικισμός; Ο εθνικισμός στην Ανατολική Ευρώπη. Οι μεγάλες πολιτισμικές διαιρέσεις (θρησκευτικές, κρατικές, γλωσσικές). Η ανάμειξη των πληθυσμών. Η εθνοποίηση των πληθυσμών πριν από την εθνική ομογενοποίηση του χώρου. Η διεκδίκηση του χώρου, των μειονοτήτων, των παραδόσεων. Ο εθνοτικός εθνικισμός: περισσότερο πολιτισμικός και αποκλειστικός παρά πολιτικός και φιλελεύθερος.

Η συγκριτική αντιμετώπιση των εθνών Η ιστορική επιστήμη ενώ ξεκίνησε από το λίκνο του έθνους αναπτύχθηκε ως διεθνής επιστήμη. Από το τέλος του Β’Π.Π. άρχισε να αντιμετωπίζει τα έθνη συγκριτικά, ως κοινωνικές οντότητες. Υιοθέτησε μια αποστασιοποιημένη ματιά, αναζήτησε στις εθνικές ιστορίες περισσότερο κοινά χαρακτηριστικά και εξελίξεις, παρά ιδιαιτερότητες.

Η συγκρότηση της ελληνικής εθνικής ιστορίας Στην ελληνική ιστοριογραφία των αρχών του 19 ου αιώνα το ελληνικό έθνος εμφανιζόταν, μετά την ένδοξη κλασική αρχαιότητα, να υποδουλώνεται σε μια σειρά αλλοεθνείς κυριάρχους (Μακεδόνες, Ρωμαίους, Βυζαντινούς και τους Οθωμανούς). Σχήμα της αναβίωσης: πολιτική ύπαρξη και ενεργός ιστορικός ρόλος στο ελληνικό έθνος μόνον στην αρχαιότητα και στην μετά το 1821 περίοδο. Με την Επανάσταση του 1821 το έθνος αφυπνίστηκε από τη μακρά νάρκη του και απέκτησε και πάλι ενεργητικό ρόλο στην ιστορική εξέλιξη. Τεράστια ενδιάμεση περίοδος (περ χρόνια), όπου το ελληνικό έθνος παρουσιαζόταν ως ανενεργό.

Η συγκρότηση της ελληνικής εθνικής ιστορίας Αρκετά γρήγορα το μεγάλο αυτό διάστημα άρχισε να διασπάται σε μικρότερες περιόδους οι οποίες σταδιακά ενσωματώθηκαν, όχι πάντα ευθύγραμμα και κάποτε και με ισχυρές αντιδράσεις, στον κορμό της εθνικής ιστορίας. Η μακεδονική-ελληνιστική περίοδος ήταν η πρώτη που ενσωματώθηκε, μεταβάλλοντας την καθιερωμένη αντίληψη των Μακεδόνων ως κατακτητών. Στην ενσωμάτωση αυτή διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο η σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστοριογραφία και ιδιαίτερα το έργο του Johann Gustav Droysen, ο οποίος σε μεγάλο βαθμό αποκατέστησε τη συνέχεια από την αρχαία Ελλάδα στα μακεδονικά χρόνια και από εκεί στο χριστιανισμό και στη σύζευξή τους.

Jacob Phillip Fallmerayer (1840) Υποστήριξε, χρησιμοποιώντας κυρίως γλωσσολογικά επιχειρήματα, ότι επιδρομές σλαβικών φύλων από τον 6 ο αιώνα μ.Χ. στην Πελοπόννησο είχαν εξαφανίσει την ελληνική φυλή. Η Αττική και τα γύρω νησιά σε ένα δεύτερο κύμα επιδρομών είχαν εξαλβανιστεί. Οι θεωρίες του οδήγησαν στη συγγραφή ενός σημαντικού για τα μέτρα της εποχής, αριθμού αντιρρητικών δημοσιεύσεων από Έλληνες αλλά και ξένους λόγιους. Κύρια αποδεικτικά στοιχεία της συνέχειας του ελληνικού έθνους ήταν η γλώσσα και τα ήθη και έθιμα.

Σπυρίδων Ζαμπέλιος, Άσματα Δημοτικά της Ελλάδος (1852) Στην εισαγωγή η οποία καταλαμβάνει έκταση 600 σελίδων, ο Ζαμπέλιος αναβαθμίζει την ορθοδοξία σε κεντρικό συστατικό στοιχείο της ελληνικής ταυτότητας διατυπώνοντας για πρώτη φορά με σαφήνεια τη σύνδεση ελληνισμού-χριστιανισμού. Εντοπίζοντας δημοτικά και μάλιστα κλέφτικα τραγούδια στην ύστερη βυζαντινή περίοδο και αποδίδοντας ιδιαίτερη σημασία στην αντίθεση ορθόδοξου βυζαντινού λαού εναντίον Λατίνων κυριάρχων της Κωνσταντινούπολης, αναδεικνύει ως απολύτως ελληνική την αυτοκρατορία και προσδιορίζει τη γέννηση της νεοελληνικής εθνότητας στο ύστερο Βυζάντιο.

Κ. Παπαρρηγόπουλος, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους ( ) Ιστορία του Ελληνικού Έθνους λέγεται η διήγησις όλων, όσα συνέβησαν εις το Ελληνικόν έθνος από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι της σήμερον, και είναι άξια να διατηρηθώσιν εις την μνήμην των ανθρώπων. Ελληνικόν έθνος ονομάζονται όλοι οι άνθρωποι, όσοι ομιλούσι την Ελληνικήν γλώσσαν, ως ιδίαν αυτών γλώσσαν. (1853) η δε πάτριος [ιστορία], η αφηγουμένη δι’ οίων και όσων θυσιών και δοκιμασιών οι πρόγονοι ημών διέσωσαν, επί τρισχίλια έτη, την ύπαρξιν και την ηθικήν ενότητα του έθνους, αποτελεί το κράτιστον εργαστήριον της προς την πατρίδα αφοσιώσεως πάσης Ελληνικής γενεάς.

Κ. Παπαρρηγόπουλος, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους ( ) Το αρχαίον ελληνικόν έθνος, μη δυνηθέν να συνταχθή υπό μίαν πολιτείαν, μηδέ να παρατείνη τον αυτοτελή βίον των κατά μέρος πόλεων, δεν ηφανίσθη δια τούτο από προσώπου της ιστορίας. Μετά τον πρόωρον θάνατον των ιδίων αυτού πολιτικών γόνων, υιοθέτησεν αλληλοδιαδόχως το έργον του μεγάλου Αλεξάνδρου, το έργον του χριστιανισμού, το έργον του μεγάλου Κωνσταντίνου, και μεταπλασσόμενον μεν εκάστοτε κατά τας ανάγκας και τας περιστάσεις πάσης νέας αυτού ιστορικής εντολής, διασώζον δεν πάντοτε κατά το μάλλον και ήττον το δαιμόνιον αυτού πνεύμα, επρωταγωνίστησεν επί μακρόν έτι εν τω κόσμω τούτω. Η δε τοιαύτη τριπλή και αλλεπάλληλος αναβίωσις του ελληνικού έθνους αποτελεί τον όλως ιδιάζοντα αυτού χαρακτήρα εν τη ιστορία της ανθρωπότητος. Κ. Παπαρρηγόπουλος, «Προλεγόμενα» στη β΄ έκδοση της Ιστορίας του ελληνικού έθνους, τ. Β΄ 1886, στο Κ. Θ. Δημαράς (επιμ.), Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, Προλεγόμενα, ΝΕΒ, Ερμής, Αθήνα 1970, 116

Κ. Παπαρρηγόπουλος, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους ( ) Ο Παπαρρηγόπουλος συγκρότησε μια ιστορία, όπου καθώς ο ένας ελληνισμός διαδεχόταν τον άλλο (αρχαίος, βυζαντινός, νεότερος) αναδεικνυόταν η συνεχής και ενιαία πορεία του ελληνικού έθνους στο χρόνο. Η ενσωμάτωση του Βυζαντίου συνδεόταν με το πολίτευμα και το θρήσκευμα, δηλαδή τη μοναρχία και την ορθοδοξία. Η βυζαντινή περίοδος, έστω και με συγκατάβαση, αποκτούσε με τον Παπαρρηγόπουλο τη θέση της δίπλα στην κυρίαρχη αρχαία ελληνική ιστορία. Παρόλα αυτά το σχήμα του γνώρισε μεγάλη αντίδραση κυρίως από εκείνους που υπεράσπιζαν την πρωτεύουσα θέση της αρχαίας Ελλάδας στην εθνική συνείδηση.