>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΥΚΟΛΙΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Ας γνωριστούμε … Η δημοσιογραφική μας Ομάδα Γουμενάκη Άννα Κουκούλη Γεωργία Γναφάκη Μιχαέλα Σολανάκη Γεωργία Πρέντυ Ουέμπι Μυφτάρη Τζένη Εκπαιδευτικοί - Υπεύθυνοι της δράσης κ. Αλεξάνδρα Κουρουτάκη, καθηγήτρια Γαλλικής Φιλολογίας, Μουσικός κ. Σοφία Δασκαλάκη, καθηγήτρια Πληροφορικής, Μαθηματικός
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Στη χορωδία συμμετείχαν οι μαθητές Α` Τάξη Αντωνία Φραγκουλάκη, Αθανασία Κουτουλάκη, Μαρία Κοκολάκη, Γιώργος Ανδριανάκης, Κατερίνα Μαυροματάκη Βασιλική Ντουντουλάκη Νεκτάριος Περδικάκης, Νίκος Καραμουσαδάκης, Κωνσταντίνα Μαυρογένη, Αντιγόνη Μπομπολάκη Β` Τάξη Γεωργία Σολανάκη, Νικολέτα Φωτεινίδη, Κωνσταντίνα Σταματάκη, Σένα Μαρσίντα, Γεωργία Μωραιτάκη, Σέβη Νικολακάκη Γ` Τάξη Άννα Γουμενάκη, Γεωργία Κουκούλη, Σάρα Κένγκα, Τζένη Μυφτάρι, Τζένη Σινάνη, Μαρσέλα Χασανάι
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μέλη της Χορωδίας μας με τη Διευθύντρια του σχολείου μας
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΑΜΕ Μελέτη της ελληνικής μουσικής του 20 ου αιώνα. Γνωριμία με το παραδοσιακό τραγούδι, τις καντάδες, το ρεμπέτικο, το λαϊκό και το έντεχνο τραγούδι. Παρουσίαση σε power point των περιόδων του ελληνικού τραγουδιού από το 1900 και εξής. Συμμετοχή σε Χορωδία και ερμηνεία αντιπροσωπευτικών τραγουδιών των περιόδων της Ελληνικής μουσικής.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Γνωριμία με το ελληνικό τραγούδι και τη σύγχρονη ιστορία του. Έρευνα για τη ζωή και το έργο γνωστών ελλήνων συνθετών και στιχουργών Ξαρχάκος, Χατζηδάκης, Θεοδωράκης, Τσιτσάνης, Μαρκόπουλος, Γκάτσος, Λοΐζος, Σαββόπουλος Ευαισθητοποίηση στην εκφραστική δύναμη της ελληνικής μουσικής
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΣΕ Η ΧΟΡΩΔΙΑ ΚΑΝΤΑΔΑΓΙΑΛΟ – ΓΙΑΛ0 Επτανησιακή καντάδα ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΤΟ ΜΙΝΟΡΕ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ Στίχοι: Μίνωας Μάτσας, Μουσική : Σπύρος Περιστέρης ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΛΑΝΙΑ Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ & ΚΡΗΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟ`ΠΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΞΑΝΑΛΕΩ ΠΟΤΕ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΞΑΣΤΕΡΙΑ ΕΝΤΕΧΝΟΗΤΑΝΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ Στίχοι: Κώστας Φέρρης, Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος ΑΘΗΝΑ Μουσική/Στίχοι: Χατζιδάκις Μάνος/Γκάτσος ΑΝΑΘΕΜΑ ΣΕ Π. θαλασσινός ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΧΑΡΑ ΣΟΥ ΒΕΝΕΤΙΑ Μουσική : Ξαρχάκος, Στίχοι: Γκάτσος Τ`ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ Στίχοι, Μουσική: Μ. Λοΐζος ΠΡΙΓΚΙΠΕΣΑ Στίχοι, Μουσική : Σωκράτης Μάλαμας ΑΣ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΧΟΡΟΙ Στίχοι,Μουσική Δ. Σαββόπουλος
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >>
Μεθοδολογία Η δημοσιογραφική ομάδα εργάστηκε ομαδοσυνεργατικά : Tο κεντρικό θέμα καταμερίστηκε σε υποθέματα που εξετάστηκαν αυτοτελώς από ομάδες μαθητών. Κάθε ομάδα παρουσίασε την εργασία της στην Ολομέλεια. Ακολουθούσε συζήτηση.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Ας ξεκινήσουμε από τις Καντάδες … Μέλη της δημοσιογραφικής μας Ομάδας στην Παρουσίαση της Εργασίας
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μελετήσαμε την Ιστορία των Καντάδων Πρωτοεμφανίστηκαν στην Κεφαλονιά τον 19 ο αιώνα, εμπνευσμένες από την ιταλική μουσική. Είδος μουσικής το οποίο τραγουδούν τρεις αντρικές φωνές σε χορωδία, συνοδευόμενες από μία κιθάρα ή ένα μαντολίνο. Γεννήθηκε μέσα στις ταβέρνες, με θέματα που καταπιάνονταν με τα καθημερινά προβλήματα της ζωής. Αργότερα η καντάδα απέκτησε το χαρακτήρα της ερωτικής εξομολόγησης, κάτω από τα μπαλκόνια. Μετά το 1880 στην Αθήνα η καντάδα θα εξελιχθεί σε είδος ευρύτατης αποδοχής στις ταβέρνες και στην Πλάκα.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Η καντάδα είναι ένας … τρόπος ζωής. Είναι μία πλευρά της ζωής μας που δείχνει πως υπάρχουν … λεπτά αισθήματα
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >>
ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Το ρεμπέτικο τραγούδι αποτελεί το ελληνικό αστικό τραγούδι στην έναρξη του. Εξελίχθηκε μέσα από την ελληνική μουσική παράδοση του δημοτικού τραγουδιού ΠΕΡΙΟΔΟΙ Πρώιμη περίοδος ( ) Έχουν αναφορές στην παρανομία. Κλασική Περίοδος ( ) Τα τραγούδια έχουν ως θέμα τον έρωτα, τη θλίψη και τη ρεμπέτικη ζωή. Η λαϊκή ορχήστρα εμπλουτίζεται και χώρος δημιουργίας είναι πλέον η ταβέρνα Το 1922 είναι η χρονιά της Μικρασιατικής καταστροφής. Πολλοί μικρασιάτες εγκαθίστανται στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας φέρνοντας από εκεί τις μουσικές τους παραδόσεις. Εργατική περίοδος ( ). Τραγούδια διαμαρτυρίας, της εργατικής ζωής, του ξενιτεμού, της μάνας. Χρησιμοποιούνται πρόσθετα πολυφωνικά όργανα, όπως το ακορντεόν και το πιάνο
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μέλη της δημοσιογραφικής ομάδας παρουσιάζουν το Ρεμπέτικο τραγούδι
Γυμνάσιο Βουκολιών, Ταξίδι στη μουσική του 20 ου αιώνα Γυμνάσιο Βουκολιών, Σχολική δραστηριότητα Ταξίδι στη μουσική του 20 ου αιώνα Το Ρεμπετικο τραγουδι & η Ιστορία του
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Γνωρίσαμε δύο απ’ τους σημαντικότερους ρεμπέτες : Βασίλης Τσιτσάνης και Μάρκος Βαμβακάρης. Τραγουδήσαμε τραγούδια τους
Εβίβα ρεμπέτες εβίβα παιδιά, μες τη ρεμπέτικη τούτη βραδιά. Παίξε μπουζούκι μου κι όχι πολλά, λίγα χρόνια και καλά…!!!
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μελετήσαμε Το Ελληνικό δημοτικό τραγούδι
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Γνωρίσαμε την ελληνική παραδοσιακή ή αλλιώς δημοτική μουσική Περιλαμβάνει τα τραγούδια των ελλαδικών περιοχών. Συνθέσεις με άγνωστους δημιουργούς. Οι ρίζες τους ανάγονται στην βυζαντινή περίοδο και την αρχαιότητα Στην παραδοσιακή μουσική ενυπάρχουν διάφορα όργανα τα αερόφωνα (φλογέρες, γκάιντα, κλαρίνο), τα χορδόφωνα (λύρα, βιολί, λαούτο), τα κρουστά (νταούλια, τουμπερλέκι, ντέφι).
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Τα δημοτικά τραγούδια χαρακτηρίζονται από την περιοχή όπου παίζονται, πχ. κρητικά, νησιώτικα, ηπειρώτικα ποντιακά Επίσης, ταξινομούνται με βάση το περιεχόμενό τους, την περίσταση στην οποία παίζονται και το μέτρο τους. Χωρίζονται στα Ακριτικά, Κλέφτικα, Ιστορικά, Παραλογές, Γαμήλια.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >>
ΤΗΝ ΚΡΗΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μελετήσαμε ΤΟ ΕΝΤΕΧΝΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΙΣΤΟΡΙΑ και ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Το έντεχνο τραγούδι Εμφανίζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1950 με πρωτεργάτες Μάνο Χατζηδάκι Μίκη Θεοδωράκη που πάντρεψαν τη δυτική με την ελληνική λαϊκή μουσική και μελοποίησαν ποιήματα καταξιωμένων ποιητών όπως των Σεφέρη, Ελύτη Γκάτσου, Λειβαδίτη Κοινό χαρακτηριστικό των πρωτεργατών του «έντεχνου» τραγουδιού ήταν η εκπαίδευσή τους στην κλασική μουσική και η αναζήτηση της ελληνικότητας. Ο όρος «Έντεχνο- λαϊκό» περιέχει δύο αντιφατικές έννοιες, δηλωτικές του διχασμού του Νεοέλληνα ανάμεσα στη λαϊκή παράδοση και στον δυτικό προσανατολισμό. Ο Μίκης Θεοδωράκης ορίζει το Έντεχνο λαϊκό τραγούδι ως: «ένα σύγχρονο σύνθετο μουσικό έργο τέχνης που θα μπορεί να αφομοιωθεί δημιουργικά από τις μάζες». Αφετηρία της προσπάθειας αυτής είναι ο «Επιτάφιος» (1958, σε ποίηση Ρίτσου), για τον οποίο ο Θεοδωράκης αναφέρει: «δεν είναι τίποτε άλλο παρά το πάντρεμα ανάμεσα στη σύγχρονη ελληνική μουσική και στη σύγχρονη ελληνική ποίηση».
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >>
Αποτίμηση της Δράσης Η δράση μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τα διάφορα είδη της ελληνικής μουσικής του 20 ου αιώνα και τους κυριότερους εκπροσώπους της ελληνικής μουσικής, Συνθέτες, Στιχουργούς και Ερμηνευτές, όπως…
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μ. Χατζιδάκις Μ.. Λοΐζος Γ. Μαρκόπουλος
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Δ. Σαββόπουλος Θ. Μικρούτσικος Σ. Ξαρχάκος Μ. Θεοδωράκης
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Μ. Κωχ Μ. Λιδάκης Ν. Μούσχουρη Γ. Νταλάρας Λ. Παπαδόπουλος Μ. Ελευθερίου
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Γ. Κότσιρας Ν. Μποφίλιου Σ. Μάλαμας Χ. Αλεξίου Μ. Ασλανίδου Χ. Θηβαίος Γ. Χαρούλης
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Έχοντας φτάσει στο τέλος της εργασίας μας συνειδητοποιήσαμε ότι : Το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι εκφράζει τις ευαισθησίες και τους προβληματισμούς, το μεράκι, τις ανησυχίες, τα συναισθήματα του λαού μας Με τα τραγούδια ερωτευόμαστε, γελάμε, κλαίμε, προβληματιζόμαστε, και κυρίως μαθαίνουμε τους στίχους των ποιητών μας. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Παρόλο που κάθε ομάδα είχε αναλάβει διαφορετικό είδος της Ελληνικής μουσικής του 20ουαιώνα, συμπεράναμε oτι Τα μουσικά είδη αλληλοεπηρεάζονται και αποτελούν μία συνέχεια στην εξέλιξη της ελληνικής μουσικής. Για παράδειγμα η ελληνική μουσική επηρεάστηκε αφενός από ανατολίτικες επιρροές (βλ. ρεμπέτικο) αφετέρου από τη δυτική μουσική (βλ. καντάδες) Κάτι ανάλογο συμβαίνει και το έντεχνο τραγούδι αλλά και τη σύγχρονη ελληνική μουσική.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Αποτίμηση της Δράσης Ζήσαμε μια ευχάριστη μουσική εμπειρία και κατανοήσαμε την εκφραστική δύναμη της ελληνικής γλώσσας στη μελοποιημένη ποίηση και στο έντεχνο τραγούδι. Η συμμετοχή μας στη δημοσιογραφική ομάδα και στη χορωδία μας πρόσφερε μια πολύτιμη βιωματική εμπειρία γεμάτη… μελωδίες
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >>
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ