Επιχειρηματικότητα και Οικονομικό Περιβάλλον Διάλεξη 1 η (2013 – 14) Κατανοώντας την Επιχειρηματικότητα Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προώθηση Καινοτομίας Συμβολή στην Αντιμετώπιση της Κρίσης
Advertisements

Προσωπικές δεξιότητες
Βιώσιμη Επιχειρηματικότητα στην Αθήνα
ΔΟΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ Κ.Ε.Κ. ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ Ε.Π.Ε. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ Κ.Ε.Κ. ΕΠΙΚΕΝΤΡΟΝ Α.Ε. ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΩΝ.
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
ENTI : ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ (Innovative Actions, under the ERDF ) Τελική Συνάντηση Ομάδας Εργασίας John Swarbrooke.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.1 Διεξαγωγή ανάλυσης αναγκών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ: ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ.
Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα καινοτομιών για νέες μικρές επιχειρήσεις Γιάννης Μουρατίδης MSc, Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης Συνεργάτης Μονάδας Καινοτομίας.
ΜΟΝΤΕΛΟ PEST Πολιτικό/ρυθμιστικό περιβάλλον (πχ νομοθεσία για φόρους/ίδρυση επιχείρησης/περιβάλλον) Οικονομικό περιβάλλον (η αγορά στην οποία δρα η επιχείρηση:
Πρόγραμμα LEONARDO DA VINCI Έργο PREMEQ «Εφαρμογή του PREMEQ στις τράπεζες» Η περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος Μαρία Τερλιξίδου.
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Διάσκεψη Σερρών Ιουνίου 2004 Ερίκ Γκαζόν Σύμβουλος σε θέματα Εργασιακών Σχέσεων & Απασχόλησης Ποιές είναι οι προοπτικές απασχόλησης στους νόμους.
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια…
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 1.Επιλεκτική ανταπόκριση του στις ανάγκες του κόσμου μέσα στην επιχείρηση και έξω από αυτήν με τρόπο που να βελτιστοποιεί.
Η επιχείρηση διαφέρει από τις άλλες παραγωγικές μονάδες γιατί: β) παράγει προϊόντα που τα διαθέτει έναντι μιας αξίας ανταλλαγής α) παράγει προϊόντα που.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΘΕΩΡΙΑ ΑΝΑΓΚΩΝ Abraham Maslow
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Μιχάλης Μιχαλόπουλος Οικονομολόγος
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
Ανάπτυξη Επιχειρηματικότητας: από την ιδέα στην υλοποίηση Δρ. Εμμανουήλ Αλεξανδράκης
ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Σχολή Μηχ. Μεταλλείων-Μεταλλουργών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ» ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
Νεοφιλελεύθερος μύθος κ παιδική ηλικία Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας: γνώση και εξουσία.
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
Διοίκηση ΜΜΕ και Επιχειρηματικότητα Διάλεξη 2 η (2015 – 16) Κατανοώντας την Επιχειρηματικότητα Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Διάλεξη 9 η ( ) Καινοτομία στον τουρισμό: Από την θεωρία στην πράξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Δημήτρης Λαμπρούλης1 Διοίκηση ΜΜΕ. Παρουσίαση, Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης.
Επιχειρηματικότητα και Οικονομικό Περιβάλλον Διάλεξη 4 η (2013 – 14) Ορισμός και Μέτρηση των Νεοσύστατων Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
9/27/2016 Δρ. Γεώργιος Καμπουρίδης 1.  Πολλοί επιτυχημένοι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων ξεκινούν μια καινούρια επιχείρηση επειδή επιδιώκουν οι άλλοι.
 Michael Grömling Intereconomics January 2014, Volume 49.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Επιχειρηματικότητα: Θεωρία και Πράξη 1.
Πέτρος Ροδακινιάς, Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας, ΜΟΚΕ ΠΘ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (ΜΟΚΕ) Συμβουλευτική Επιχειρηματικότητας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΠΟΙΌΤΗΤΑΣ Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Οικονομική Μεγέθυνση-Αποδοτικότητα- Παραγωγικότητα-Ανταγωνιστικότητα.
Στην Αμερική από το 1940 – 1960 κυριαρχούσε το υπόδειγμα σύζυγος – μητέρα – νοικοκυρά. Στην Ελλάδα το υπόδειγμα αυτό εμφανίζεται μέχρι τα μέσα της δεκαετίας.
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Το μοντέλο δομής κοινωνικών παραγόντων του Κ. Roberts
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Διάλεξη 10η: Διανομή του Προϊόντος (Κανάλια Διανομής)
360funding.gr Μάϊος 2017.
Διαχείριση Διακινδύνευσης
Φοιτητής: Τάρταρης Παναγιώτης (Α.Μ 6510)
Επιχειρηματικότητα και Οικονομικό Περιβάλλον
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Επιχειρησιακός Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων
Ακαδημία Ταχυδρομικών Υπηρεσιών
Επιχειρηματικότητα: Θεωρία και Πράξη
BUSINESS SUPPORT Δρ. Γεώργιος Καμπουρίδης Έναρξη νέας επιχείρησης.
Οι επιχειρηματίες αναγνωρίζουν τις ευκαιρίες…..
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
PROJECT Β! ΛΥΚΕΙΟΥ
Δ ι α χ ε ί ρ ι σ η Έ ρ γ ο υ P r o j e c t M a n a g e m e n t
Τι είναι η Επιχειρηματικότητα;
Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΚΑΙ Ο ΤΥΠΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η έννοια της επιχείρησης
Philip McCann Αστική και περιφερειακή οικονομική 2η έκδοση
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Επαναληπτική Διάλεξη Διοίκηση ΜΜΕ και Επιχειρηματικότητα (2017 – 18)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ TEAMWORK
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
ΑΝΑΛΥΣΗ SWOT Α. Κουτσούρης.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επιχειρηματικότητα και Οικονομικό Περιβάλλον Διάλεξη 1 η (2013 – 14) Κατανοώντας την Επιχειρηματικότητα Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.: E-class μαθήματος:

Οι Απαραίτητες Συστάσεις… Αλέξανδρος Αποστολακης – Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων –  : –  : –  : Τρίτη (12.00 – 13.00) και Πέμπτη (12.00–13.00) – e-class: Επιχειρηματικότητα και Οικον. Περιβάλλον

Έννοια της Επιχειρηματικότητας Αποτελεί κατά κύριο λόγο νοοτροπία – Αναγνωρίζει τις ευκαιρίες – Εκμετάλλευση προκειμένου να επιτύχει προστιθεμένη αξία και οικονομικό όφελος Θέληση του ατόμου (επιχ/τια) Στάση απέναντι στο φαινόμενο της αποτυχίας – Από πού προέρχεται ο κίνδυνος της αποτυχίας?

Γιατί Επιχειρηματικότητα Συμβάλλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ανάπτυξη Συμβάλλει στην οικονομική και κοινωνική συνοχή υποβαθμισμένων περιοχών Αποτελεί βασικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας Απελευθερώνει το δυναμικό του ατόμου

Δυσκολία Προσδιορισμού Έλλειψη κοινής μονάδας μέτρησης Έλλειψη συλλογής αξιόπιστων και σχετικών στατιστικών στοιχείων Εμπειρική θεμελίωση ανάμεσα στην επιχειρηματικότητα και βασικά μεγέθη της οικ ανάπτυξης

Ο Επιχ/ας Γεννιέται η Γίνεται..…..

Ο Επιχ/ας Γεννιέται η Γίνεται Αν υποθέσουμε ότι γεννιέται: – Θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε τα βασικά του χαρακτηριστικά – Θα μπορούσαμε να τους εντοπίσουμε από τα νηπιαγωγεία – Θα μπορούσαμε να ενθαρρύνουμε /αποθαρρύνουμε άτομα να γίνουν επιχειρηματίες Αν υποθέσουμε ότι γίνεται: Η επιχειρηματικότητα θα μπορούσε να διδαχτεί Ο επιχειρηματίας θα ήταν επάγγελμα Οι επιχειρήσεις θα δημιουργούσαν θερμοκοιτίδες επιχειρηματιών

Βασικά Χαρακτηριστικά 1.Η δημιουργική επίλυση προβλημάτων 2.Η ικανότητα να ξεπερνά ‘εμπόδια αντίληψης’ καθώς και πολιτιστικά και κοινωνικά εμπόδια 3.Η αντιμετώπιση της αβεβαιότητας από την ανάληψη ρίσκων 4.Το αίσθημα της ανεξαρτησίας 5.Η ανάγκη για επίτευξη υψηλών στόχων

‘Εμπόδια Αντίληψης’ Τα εννοιολογικά εμπόδια, αποτελούν στην ουσία φράγματα, τα οποία στήνουν οι άνθρωποι στον τρόπο σκέψης τους και προέρχονται από επιρροές του κοινωνικού, εκπαιδευτικού και πολιτιστικού συστήματος Εμπόδια αντίληψης Πολιτιστικό και κοινωνικό περιβάλλον Συναισθηματικά εμπόδια Πνευματικά και εκφραστικά εμπόδια

Επιχειρηματικότητα–5 Σημεία Κλειδιά Το επιχειρηματικό περιβάλλον – Εξωτερικοί και εσωτερικοί παράγοντες Η επιχειρηματική Ευκαιρία – Είναι μια καλή ιδέα μια επιχειρηματική ευκαιρία? Ο σχεδιασμός της νέας επιχείρησης – Επιχειρηματικό σχέδιο Η εξασφάλιση των απαραιτήτων πόρων Η λειτουργία της επιχείρησης

Τι είναι η επιχειρηματικότητα; «Ένα άτομο που ξεκινάει μια επιχείρηση ή επιχειρήσεις, αναλαμβάνοντας μεγάλους χρηματοοικονομικούς κινδύνους.» New Oxford Dictionary of English

Ορισμοί της επιχειρηματικότητας «Η επιχειρηματικότητα, αν την ορίσουμε αυστηρά, αναφέρεται στη δημιουργία μιας νέας οικονομικής οντότητας επικεντρωμένης σ’ ένα καινούριο προϊόν ή υπηρεσία ή, τουλάχιστον, σ’ ένα που να διαφέρει σημαντικά από προϊόντα ή υπηρεσίες που προσφέρονται κάπου αλλού στην αγορά» Curran & Stanworth

Λόγοι εναρξης μια επιχείρηματικης δρασης Επιδράσεις έλξης Επιθυμία για ανεξαρτησία. Εκμετάλλευση μιας ευκαιρίας. Το να μετατρέψει κανείς το χόμπι του ή την προηγούμενη εργασιακή του εμπειρία σε επιχείρηση. Χρηματικό κίνητρο.

Λόγοι εναρξης μια επιχείρηματικης δρασης Επιδράσεις ώθησης Απόλυση. Ανεργία ή η απειλή της. Διαφωνία με τον εργοδότη.

Κίνητρα για δημιουργία επιχειρήσεων Το να είμαι αφεντικό του εαυτού μου/αγανάκτηση με τη δουλειά 25% Να έχω τον έλεγχο της ζωής μου/ανεξαρτησία 17% Καλύτερες οικονομικές προοπτικές 13% Εντοπισμός μιας ευκαιρίας στην αγορά 14% Για να βγάλω πολλά λεφτά 6% Για να έχω έναν πιο ισορροπημένο τρόπο ζωής 5% Έλλειψη εναλλακτικής λύσης 12% Για να κάνω αυτό που απολαμβάνω 5% Έρευνα της Barclays Bank, 1992

3 προσεγγίσεις της επιχειρηματικότητας Οικονομικές θεωρίες – Ο ρόλος του επιχειρηματία στην οικονομική ανάπτυξη. Η προσέγγιση των ψυχολογικών γνωρισμάτων – Χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του επιχειρηματία. Προσεγγίσεις συμπεριφοράς και κοινωνικών χαρακτηριστικών – Επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Οικονομικές θεωρίες Οργανωτής των συντελεστών παραγωγής – Say, Cantillon Ικανότητα να διακρίνει τις ευκαιρίες –Kirzner Καινοτόμος, παράγοντας αλλαγής –Schumpeter Αναλαμβάνει κινδύνους –Knight Οργανώνει τους πόρους –Casson Δημιουργικότητα –Shackle

Οικονομικές θεωρίες Kirzner Ο επιχειρηματίας είναι κάποιος που βρίσκεται σε επιφυλακή για να εντοπίσει επικερδείς ευκαιρίες συναλλαγής. Δρα ως μεσάζων που διευκολύνει τη συναλλαγή. Διαθέτει πρόσθετη γνώση που του επιτρέπει να αναγνωρίζει και να εκμεταλλεύεται μια ευκαιρία, κάτι που μπορεί να αποτελεί μια δημιουργική ανακάλυψη.

Συνέπειες των απόψεων του Kirzner Οποιοσδήποτε μπορεί να είναι επιχειρηματίας. Δεν υπάρχουν όρια στην αντίληψη, αυτό που έχει σημασία είναι ο εντοπισμός της ευκαιρίας. Μια ανταγωνιστική απειλή μπορεί να αναδυθεί από οπουδήποτε και οι «εκτός των τειχών» ίσως να είναι πιο γρήγοροι στην αναγνώριση των ευκαιριών. Ευκαιρίες εμφανίζονται σε κάθε επίπεδο, μια επιτυχημένη οικονομία χρειάζεται πολλούς επιχειρηματίες.

Οικονομικές θεωρίες Schumpeter Ο επιχειρηματίας είναι ένας ξεχωριστός άνθρωπος που φέρνει την αλλαγή. Είναι καινοτόμος – αλλά μπορεί να είναι δύσκολο να ιδρύσει μια νέα, καινοτόμο, μικρή επιχείρηση. Ασχολείται με την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και διαδικασιών (όχι με την προσαρμογή όπως στον Kirzner) – με τη δημιουργία και λειτουργία τους σε μεγάλη κλίμακα

Schumpeter Η επιχειρηματικότητα είναι προσωρινή, καθώς η τεχνολογική πρόοδος και αλλαγή μπορεί να πραγματοποιηθεί από ομάδες που εργάζονται σε μεγάλους οργανισμούς. Η μικρή επιχείρηση αντιμετωπίζει μειονεκτήματα στους τομείς έρευνας και ανάπτυξης (Ε&Α). Η Ε&Α είναι ακριβή και χρονοβόρα, ενώ οι εργαζόμενοι σε ομάδες σε μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να βοηθηθούν από ιδέες συναδέλφων τους. Ο επιχειρηματίας, ως φορέας αλλαγών, μπορεί να συναντάται στο εσωτερικό μεγάλων επιχειρήσεων ως ενδοεταιρικός επιχειρηματίας.

Schumpeter Επιχειρηματίες Είναι οι δημιουργοί της αλλαγής, επιφέρουν την αλλαγή (ο Kirzner δεν εξηγεί από που προέρχεται η αλλαγή στην οικονομία, αλλά την θεωρεί δεδομένη). Έχουν ένα «όραμα», την ανάγκη να αγωνιστούν για να αποδείξουν ποιοι είναι, τη χαρά της δημιουργίας και της διεκπεραίωσης.

Η προσέγγιση των ψυχολογικών γνωρισμάτων Ιδεατός τύπος Ανάγκη για επιτεύγματα –McClelland Αυτοπεποίθηση και υψηλός βαθμός εσωτερικού ελέγχου –Brockhaus Ανάληψη υπολογίσιμων κινδύνων –Meredith Ανάγκη αυτονομίας –Walker Ανοχή στην ασάφεια –Schere

Η προσέγγιση των ψυχολογικών γνωρισμάτων Δημιουργικός και καινοτόμος –McMullan και Long Οι επιχειρηματίες ως αποκλίνουσες προσωπικότητες –Kets de Vries

Βαθμός ελέγχου Βαθμός εσωτερικού ελέγχου – Άτομα που πιστεύουν ότι έχουν τον έλεγχο της μοίρας τους. Βαθμός εξωτερικού ελέγχου – Άτομα που πιστεύουν ότι οι ζωές τους κυριαρχούνται από τυχαία γεγονότα που βρίσκονται έξω από τον έλεγχό τους, π.χ. ότι η «μοίρα» καθορίζει το πεπρωμένο τους.

Η προσέγγιση των ψυχολογικών γνωρισμάτων Προσδιορίζει χαρακτηριστικά και γνωρίσματα της προσωπικότητας. Οι επιχειρηματίες διαθέτουν έμφυτες ικανότητες που τους διακρίνουν από τα υπόλοιπα άτομα. Θεωρεί ότι η προσφορά δυνητικών επιχειρηματιών είναι περιορισμένη, άρα άμεσες παρεμβάσεις που στοχεύουν στην ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας δεν μπορούν να έχουν μεγάλη επίδραση.

Προσεγγίσεις συμπεριφοράς & κοινωνικών χαρακτηριστικών Θεωρίες κοινωνικού αντικομφορμισμού, άτομα που μετατοπίζονται ή εκτοπίζονται –Shapero. Επιχειρηματικές τυπολογίες: χειροτέχνες εναντίον καιροσκόπων επιχειρηματιών –Smith. Οικογενειακό υπόβαθρο –Mancuso. Εκπαιδευτικό υπόβαθρο –Curran.

Προσεγγίσεις συμπεριφοράς και κοινωνικών χαρακτηριστικών Φύλο, γυναικεία επιχειρηματικότητα –Rosa et al., Shaw et al. Επιχειρηματικότητα εθνοτικών μειονοτήτων –Jones & McEvoy, Ram & Deakins. Υποδείγματα δικτύων και ρόλων –Aldrich & Zimmer.

Το υπόδειγμα του κοινωνικού αντικομφορμισμού Αυτοί οι οποίοι αντιλαμβάνονται μια αναντιστοιχία ανάμεσα στα προσωπικά τους χαρακτηριστικά και στην απασχόλησή τους, θα έχουν ένα ισχυρό κίνητρο να αλλάξουν ή να αναδιαρθρώσουν τις συνθήκες της απασχόλησής τους. Η αυτο-απασχόληση ίσως να οδηγήσει σε μία καλύτερη αντιστοιχία, π.χ. για άτομα τα οποία δυσκολεύονται να λειτουργήσουν στα πλαίσια ενός μεγάλου οργανισμού.

Το υπόδειγμα του κοινωνικού αντικομφορμισμού Παραδείγματα Πολιτικοί και θρησκευτικοί πρόσφυγες, π.χ. οι αιτούντες άσυλο. Εθνοτικές μειονότητες μεταναστών. Πλεονάζον εργατικό δυναμικό. Οικιακές μετατοπίσεις: γυναίκες που αφήνουν την εργασία τους για να κάνουν οικογένεια.

Βιβλιογραφία Storey D., Greene F., Χασσίδ Ι., Φαφαλιού Ε., (2011), «Επιχειρηματικότητα για Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις», Κεφ. 2, ‘Κατανοώντας την Επιχειρηματικότητα’, σσ. 58 – 79, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική Γραφείο Ενθάρρυνσης & Υποστήριξης της Νεανικής Επιχειρηματικότητας, (2008), «Εγχειρίδιο Επιχειρηματικότητας για Υποψήφιους και Νέους Επιχειρηματίες», Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα