Εργασία στα πλαίσια του μαθήματος του τουρισμού στο τμήμα «τεχνικός Τουριστικών Μονάδων και επιχειρήσεων Φιλοξενίας» στο Δημόσιο ΙΕΚ Ρεθύμνου
Ο τουρισμός περιπέτειας είναι μια μορφή τουρισμού με έντονο το στοιχείο του απροσδόκητου και της αδρεναλίνης. Για παράδειγμα: Φωτογραφικά σαφάρι Περιπλανήσεις σε άγνωστες περιοχές Κωπηλασία σε ορμητικούς ποταμούς Υποβρύχια κατάδυση Τα άτομα που προσελκύονται από αυτό το είδος του εναλλακτικού τουρισμού είναι άτομα μικρής ηλικίας και άτομα που καθημερινά βιώνουν στη ζωή τους το άγχος της ρουτίνας και το στρες.
o Τουρισμός ήπιας περιπέτειας (soft adventure tourism) ο οποίος απαιτεί στοιχειώδεις δεξιότητες και εμπεριέχει μικρό ρίσκο. Όπως είναι για παράδειγμα το bungee jumbing o Τουρισμό ακραίας περιπέτειας (extreme or hard adventure tourism) ο οποίος απαιτεί σημαντική εμπειρία, εξοικείωση με τη φύση και καλή φυσική και πνευματική κατάσταση, όπως είναι για παράδειγμα το canoe-kayak.
1. Η χώρα μας διαθέτει όμορφα τοπία και δάση τα οποία προστατεύονται ως Εθνικοί Δρυμοί. Αυτά τα μέρη μπορούν εύκολα να χρησιμοποιηθούν για τουρισμό περιπέτειας, για δραστηριότητες όπως πεζοπορία βελτίωση τοπικής οικονομίας. 2. Καταγάλανες παραλίες εάν χρησιμοποιηθούν σωστά με σωστές υποδομές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τουρισμό περιπέτειας, όπως surfing βελτίωση τοπικής οικονομίας 3. Ψηλά βουνά (πάνω από 300 μικρά και μεγάλα) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για extreme sports/ αθλήματα αδρεναλίνης, όπως ορειβασία, bungee jumping βελτίωση τοπικής οικονομίας
4. Ο τουρισμός περιπέτειας δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης, γιατί τα άτομα χρειάζονται ειδική εκπαίδευση πριν αποφασίσουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτό το είδος τουρισμού. 5. Ενίσχυση της ανάπτυξης της περιφέρειας,για παράδειγμα απομονωμένες και ορεινές περιοχές Βελτίωση του εισοδήματος
Ο τουρισμός περιπέτειας χαρακτηρίζεται από μεγάλο βαθμό ρίσκου. Για αυτό τον λόγο τα άτομα πρέπει να : α)εκπαιδευτούν σωστά β)απαραίτητο εξοπλισμό. Σε ακραία αθλήματα όπως το bungee jumping, το canoe – kayak και το rafting ένα λάθος μπορεί να στερήσει την ζωή και του εκπαιδευτή και του εκπαιδευόμενου.
Παράδειγμα 1 ο : ένα άτομο επιθυμεί να κάνει bungee jumping στις διακοπές του. Μέσα σε αυτές τις μέρες που έχει πάει για bungee jumping μπορεί να ασχοληθεί και με κάτι διαφορετικό και εναλλακτικό για παράδειγμα την ανάβαση και κάποιο βουνό της περιοχής ακόμα και σε αυτό που είναι οργανωμένο για bungee jumping.
παράδειγμα 2 ο : Άτομο επιθυμεί να πάει για σαφάρι, και η εξερεύνηση άγρια τοπίων αδρεναλίνη ανεβαίνει όσο το άτομο πλησιάζει πολύ κοντά στα άγρια θηρία. Το άτομο θα μπορούσε να συνδυάσει και την μελέτη όλων αυτών των άγριων ζώων και της άγριας φύσης που έχει επισκεφθεί. Απόκτηση γνώσεων πέρα από την επιβίωση στο περιβάλλον αυτό, για παράδειγμα γνώσεις για την ιστορία της περιοχής, των ντόπιων κατοίκων εκπαιδευτική εκδρομή.
Παράδειγμα 3 ο : Άτομο επιθυμεί να πάει για canoe – kayak σε ορμητικούς ποταμούς. Για παράδειγμα μια παρέα αποφασίζει να πάει διακοπές στα Ζαχοροχώρια. Mια ακόμα δραστηριότητα που θα μπορούσε να προστεθεί στα σχέδια του θα ήταν το ψάρεμα, ή ακόμα και η εξερεύνηση του τοπίου ή ακόμα και ιππασία με άλογα στις όχθες του ποταμού.
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας έχει οδηγήσει σε υψηλά επίπεδα άγχους και η επαφή μας με τη φύση έχει γίνει ανύπαρκτη. έτσι με τον τουρισμό περιπέτειας τα άτομα χαλαρώνουν και ξεκουράζονται. ηρεμούν από την ρουτίνα της καθημερινότητας ξεκουράζονται και σωματικά και πνευματικά
Θέματα Οικονομικής και Τουριστικής Πολιτικής, Παναγιώτης Γ. Παυλόπουλος, ΙΤΕΠ, Αθήνα Τουρισμός( έννοιες, μεγέθη, δομές) η ελληνική πραγματικότητα (β’ έκδοση), Στέλιος Βαρβαρέσος, Προπομπός. Αειφορία και εναλλακτικός τουρισμός, Ανριώτης Κωνσταντίνος, Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης, Αθήνα Εισαγωγή στον τουρισμό, Ηγουμενάκης Ν., Κραβαρίτης Κ., Λύτρας Π., Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Εναλλακτικές μορφές τουρισμού, Σφακιανάκης Μανόλης, Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2000.