Μια μεγάλη ομάδα ασθενών με εγκεφαλικό είναι και οι ασθενείς με βλάβη του δεξιού ημισφαιρίου. Ήπια προβλήματα: Προβλήματα κατονομασίας Κατανόηση περίπλοκων και σύνθετων πληροφοριών Ανάγνωση προτάσεων Γραφή Σοβαρά προβλήματα Μονότονη ομιλία ή ένα ύψος Εξασθενημένη εκτίμηση της σημασίας που δηλώνεται στο λόγο των άλλων ανθρώπων από συναισθηματικά σήματα.
Οι ασθενείς αυτοί επίσης παρουσιάζουν: Δυσκολία να οργανώνουν τις πληροφορίες με αποτελεσματικό τρόπο δηλαδή να ξεχωρίσουν τις σχετικές από τις άσχετες πληροφορίες. Αδυναμία στη μετάδοση πληροφοριών με συνεκτικό και συναφή τρόπο Προβλήματα στην αφομοίωση και χρήση περιεχομένου Μια τάση να υπερπροσωποποιούν εξωτερικά γεγονότα Μια τάση να ερμηνεύουν επιφανειακά τη μεταφορική γλώσσα Μειωμένη ευαισθησία όσον αφορά στο περιεχόμενο της επικοινωνίας και τους συνομιλητές, προβλήματα στην πραγματολογία και τα εξωγλωσσικά στοιχεία της επικοινωνίας (αλλαγή σειράς, διατήρηση θέματος, αλλαγή θέματος)
Έλεγχος/ εκτίμηση 1. Ακουστική κατανόηση (συζήτηση: πως ονομάζεστε; Από πού είστε;, προσανατολισμός σε χρόνο και χώρο) 2. Γραφή 3. Ανάγνωση 4. Προσωδία 5. Μετατροπή προτάσεων σε ερωτηματικές, αρνητικές 6. Οπτική αντίληψη και προσοχή 7. Κριτική σκέψη 8. Πραγματολογία
Επίσημη αξιολόγηση The Mini Inventory of Right Brain Injury The Right Hemisphere Language Battery Test of Visual Neglect The Burns Brief Inventory of Communication and Cognition
ΚΟΙΝΟ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΒΔΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΕΆΝ ΕΜΠΛΕΚΕΤΑΙ Ο ΒΡΕΓΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΒΟΣ Η ΑΡΝΗΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΜΦΑΝΗΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΟ ΒΑΘΜΟ ΑΡΝΗΣΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ ΕΚΕΙΝΟΙ ΜΕ ΜΕΤΡΙΟ ΒΑΘΜΟ ΑΡΝΗΣΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΥΠΟΤΙΜΟΥΝ ΤΗ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΟΠΟΙΟΥΝ ΤΙΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΣΟΒΑΡΟ ΒΑΘΜΟ ΑΡΝΗΣΗΣ ΑΓΝΟΟΥΝ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗΣ, ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΉΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΥΦΛΩΣΗΣ Η’ ΤΑ ΠΑΡΑΛΥΤΑ ΑΚΡΑ ΤΟΥΣ
ΚΑΠΟΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΣΟΒΑΡΟ ΒΑΘΜΟ ΑΡΝΗΣΗΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΠΩΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ ΠΕΡΑ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΚΑΠΟΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΒΔΗ, ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΕΚΕΙΝΟΙ ΜΕ ΧΑΜΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΡΝΗΣΗΣ ΑΓΝΟΟΥΝ ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΠΟΛΛΟΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΛΟΓΟΜΑΧΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΣΗ ΤΟΥΣ ΌΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥΣ
ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ ΝΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΤΗ ΔΙΕΓΕΡΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΟΥΝ ΟΠΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ. ΌΤΑΝ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΑΓΝΟΟΥΝ ΤΑ ΟΣΑ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΝΟΥΝΤΑΙ ΠΩΣ ΔΕ ΒΓΑΙΝΕΙ ΝΟΗΜΑ Π.Χ. ΣΤΗ ΛΕΞΗ «ΠΑΡΑΘΥΡΟ» ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ «ΘΥΡΟ» Η’ ΣΤΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ Π.Χ. «ΜΑΥΡΟΠΙΝΑΚΑΣ» ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ «ΠΙΝΑΚΑΣ» ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΒΓΑΙΝΕΙ ΝΟΗΜΑ ΌΤΑΝ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΔΕΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ ΜΙΑ ΑΛΗΘΙΝΗ ΛΕΞΗ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝ Η’ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΟΥΝ ΑΡΧΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΕ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΒΛΕΠΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΜΙΑ ΑΛΗΘΙΝΗ ΛΕΞΗ Π.Χ. ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΤΗ ΛΕΞΗ «ΜΕΝΩ» ΩΣ «ΔΕΝΩ» ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΤΑ ΛΑΘΗ ΕΊΝΑΙ ΠΙΟ ΣΥΧΝΑ ΑΠ’ ΌΤΙ ΣΤΙΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
ΌΤΑΝ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΑΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ ΑΓΝΟΟΥΝ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Η’ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΥΧΝΑ ΜΕΤΑΤΟΠΙΖΟΥΝ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΓΡΑΦΟΥΝ ΣΤΗ ΔΕΞΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ, ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΈΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ΚΑΘΩΣ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ ΣΥΧΝΑ ΣΚΟΝΤΑΦΤΟΥΝ ΣΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ Η’ ΕΚΕΙΝΟΙ ΣΕ ΑΝΑΠΗΡΙΚΑ ΚΑΡΟΤΣΙΔΙΑ ΠΑΓΙΔΕΥΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΜΠΟΔΙΑ, ΠΟΡΤΕΣ. ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΣΟΒΑΡΟ ΒΑΘΜΟ ΑΜΕΛΕΙΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΤΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ ΕΆΝ ΤΟΥΣ ΓΙΝΕΙ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ, ΑΛΛΑ ΕΜΦΑΝΙΖΟΥΝ ΑΛΛΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΜΕΛΕΙΑΣ ΌΠΩΣ Η ΧΡΗΣΗ ΜΟΝΟ ΤΗΣ ΔΕΞΙΑΣ ΤΣΕΠΗΣ ΣΕ ΈΝΑ ΠΑΝΤΕΛΟΝΙ Η’ ΤΗΣ ΔΕΞΙΑΣ ΠΛΕΥΡΑΣ ΕΝΌΣ ΣΥΡΤΑΡΙΟΥ, ΝΤΟΥΛΑΠΙΟΥ
ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΗΠΙΟ ΒΑΘΜΟ ΑΜΕΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ ΕΜΦΑΝΙΖΟΥΝ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΜΟΝΟ ΌΤΑΝ ΤΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΌΤΑΝ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝ
Myers (1999) ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΕΙ ΣΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΗΧΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ ΠΡΟΣΕΧΕΙ ΜΟΝΟ ΤΗ ΔΕΞΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΟΤΑΝ ΝΤΥΝΕΤΑΙ, ΞΥΡΙΖΕΤΑΙ… ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ Η’ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΧΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΟΔΙΟΥ ΣΚΟΝΤΑΦΤΕΙ ΣΕ ΤΟΙΧΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΡΤΕΣ ΣΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΗ ΔΕΞΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΕΝΌΣ ΕΝΤΥΠΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΓΡΑΦΕΙ ΣΤΑ ΔΕΞΙΑ ΜΟΝΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΣΥΧΝΑ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΒΔΗ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΧΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΠΟΔΙΩΝ. ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΑΥΤΆ ΣΥΧΝΑ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΟ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΠΟΔΙ ΤΟΥΣ, ΑΝ ΚΑΙ Η ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΔΕ ΔΕΙΧΝΕΙ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ Η’ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΠΩΛΕΙΑ. (ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΜΕΛΕΙΑ) ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΑΚΡΑ ΕΊΝΑΙ ΝΕΚΡΑ, ΌΤΙ ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΣΕ ΑΝΑΠΗΡΙΚΑ ΚΑΡΟΤΣΙΔΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ «ΚΡΕΜΑΝΕ» ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΧΕΡΙ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΑΝΑΠΗΡΙΚΟ ΚΑΡΟΤΣΙΔΙΟ, ΜΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ Η’ ΤΟ ΧΕΡΙ ΝΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΤΟΥΝ ΣΤΗ ΡΟΔΑ
Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΌ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟ Η’ ΚΙΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΠΩΣ Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ, ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ Η’ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ. ΌΤΑΝ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΡΩΤΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΠΑΡΙΓΡΑΨΟΥΝ ΧΩΡΟΥΣ Η΄ ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΌ ΜΝΗΜΗ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΌΤΑΝ ΜΙΑ ΚΥΡΙΑ ΡΩΤΗΘΗΚΕ ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΨΕΙ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΕΝΏ ΠΕΡΠΑΤΟΥΣΕ ΝΟΗΤΙΚΑ ΣΕ ΑΥΤΌ ΑΠΌ ΜΠΡΟΣΤΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ, ΕΔΩΣΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΩΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΣΤΑ ΔΕΞΙΑ ΕΝΏ ΑΓΝΟΗΣΕ ΤΑ ΔΩΜΑΤΙΑ ΣΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. ΌΤΑΝ ΑΥΤΌ ΤΟ ΕΚΑΝΕ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΠΕΡΙΕΓΡΑΨΕ ΤΑ ΔΩΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΠΡΙΝ ΑΓΝΟΟΥΣΕ
Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΛΗΘΕΙ ΑΠΌ ΒΛΑΒΗ ΣΕ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ, ΑΛΛΑ ΣΥΝΗΘΩΣ ΕΊΝΑΙ ΠΙΟ ΣΟΒΑΡΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΝΗ ΣΤΗ ΒΔΗ ΤΑ 2/3 ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΜΕ ΒΔΗ, ΕΚΔΗΛΩΝΟΥΝ ΑΜΕΛΕΙΑ, ΣΤΗΝ ΒΑΗ ΌΜΩΣ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΌ ΤΟ 1/5 Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΛΗΘΕΙ ΜΕΤΑ ΑΠΌ ΒΛΑΒΗ ΣΕ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΦΛΟΙΩΔΗ ΠΕΡΙΟΧΗ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕΤΑ ΑΠΌ ΒΛΑΒΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΙΣΘΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΩΤΕΡΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΥ ΒΡΕΓΜΑΤΙΚΟΥ ΛΟΒΟΥ Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΌ ΒΛΑΒΗ ΣΕ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗ ΠΕΡΙΟΧΗ (ΣΥΝΗΘΩΣ ΣΤΟΝ ΘΑΛΑΜΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΓΑΓΓΛΙΑ), ΑΛΛΑ ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΕΊΝΑΙ ΠΟΛΎ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΜΕΡΙΚΗ Η’ ΠΛΗΡΗΣ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΒΛΑΒΗ
ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΟΥΝ Η’ ΝΑ ΑΝΤΙΓΡΑΨΟΥΝ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ, ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑ ΜΕ ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΑ ΤΟΥΒΛΑΚΙΑ, ΝΑ ΑΝΤΙΓΡΑΨΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑ ΔΥΟ Η’ ΤΡΙΩΝ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ ΌΤΑΝ ΑΥΤΈΣ ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΠΙ ΑΠΟΥΣΙΑ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΟΠΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ, ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΒΛΑΒΗ
ΟΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΜΕ ΒΔΗ ΤΕΙΝΟΥΝ ΝΑ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΡΜΗΤΙΚΑ ΚΑΝΟΥΝ ΛΑΘΗ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΟΥΝ ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΣ ΚΙ ΆΛΛΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΣΤΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ Η’ ΕΠΑΝΑΡΥΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΣΠΙΡΤΑ Η’ ΤΑ ΤΟΥΒΛΑΚΙΑ ΑΣΚΟΠΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΒΑΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΑΡΓΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΧΤΙΚΑ, ΜΕ ΨΕΥΔΗ ΞΕΚΙΝΗΜΑΤΑ, ΔΙΣΤΑΓΜΟΥΣ, ΚΑΙ ΑΥΤΌ- ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΜΕΓΑΛΑ ΛΑΘΗ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΟΥΝ ΜΕ ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Η’ ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΒΑΗ ΑΠΛΑ ΑΠΛΟΠΟΙΟΥΝ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ Η’ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΙ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΊΝΑΙ ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΑΛΛΑ ΟΙ ΓΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΧΟΥΝ ΑΛΛΟΙΩΘΕΙ.ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΒΑΗ ΕΠΩΦΕΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΑΠΌ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΒΔΗ
ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΧΩΡΟ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΟΙΚΕΙΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΧΑΡΤΕΣ, ΝΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ, ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟ ΝΑ ΕΚΤΕΛΟΥΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΠΌ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΠΟΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΗ ΒΛΑΒΗ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΟΥΣ ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΟΔΗΓΙΩΝ Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΑΥΤΩΝ ΝΑ ΜΙΛΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΣΤΟΧΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΕΙ ΑΠΌ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΥΣΗ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΆ ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΕΥΚΟΛΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΙΔΕΑ ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ Η’ ΠΩΣ ΕΦΤΑΣΑΝ ΕΚΕΙ.
ΕΊΝΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΣΥΧΝΟΣ ΑΠΌ ΤΗ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΗ ΒΛΑΒΗ ΑΛΛΑ ΣΥΧΝΑ ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΝΟΥΝ ΛΑΘΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΙ ΜΕΡΑ ΕΊΝΑΙ, ΤΟΝ ΜΗΝΑ, ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ, ΞΕΡΟΥΝ ΠΟΙΟΙ ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΓΥΡΩ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΕΧΟΥΝ ΣΥΓΧΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ (ΕΛΛΕΙΨΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΟΠΟΘΕΣΙΩΝ ΒΑΣΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΑΠΌ ΤΟ ΑΜΕΣΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ) ΜΙΑ ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΊΝΑΙ Η ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΝΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΔΥΟ ΙΔΙΩΝ ΑΤΟΜΩΝ, ΔΥΟ ΙΔΙΩΝ ΧΩΡΩΝ, ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ, ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΕΙΚΟΝΩΝ Η’ ΣΧΕΔΙΩΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΑΤΕΛΗ, ΑΛΛΟΙΩΜΕΝΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΚΗ ΤΥΠΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥΣ.
ΕΛΛΕΙΨΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΟΙΚΕΙΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΠΌ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΗΣ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΣΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΞΑΡΤΒΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ, ΌΠΩΣ Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣΗ ΔΙΑΣΗΜΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΑΠΌ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ (ΠΡΟΣΩΠΟΑΓΝΩΣΙΑ) ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΚΑΡΤΟΥΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΚΙΤΣΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥΣ Η’ ΑΠΌ ΑΛΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΌΠΩΣ ΤΑ ΡΟΥΧΑ, ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΥΛ ΤΩΝ ΜΑΛΛΙΩΝ, ΤΟ ΣΩΜΑΤΟΤΥΠΟ Η΄ΤΟ ΒΑΔΙΣΜΑ
ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΑΓΝΩΣΙΑ ΕΧΟΥΝ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΟΥΝ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΑΠΌ ΑΝΤΡΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ, ΗΛΙΚΩΜΕΝΑ ΑΠΌ ΝΕΑΡΑ ΠΡΟΣΩΠΑ, Η’ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΠΌ ΖΩΑ. ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΑ, ΕΝΑ ΑΤΟΜΟ ΜΕ ΒΔΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΙΣΧΥΡΙΣΤΕΙ ΌΤΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΑΧΘΕΙ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ ΑΠΌ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΌΤΙ ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΟΙ - ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΣΥΝΔΡΟΜΟ CAPGRAS
Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΒΔΗ. ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΔΙΑΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΤΩΝ ΕΚΦΡΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΝΟΥ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΚΕΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΌΠΩΣ ΣΕ ΓΑΜΟΥΣ ΚΑΙ ΚΗΔΕΙΕΣ. ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΟ ΤΑΙΡΙΑΣΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΝΟΥ ΣΥΝΤΟΜΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ ΜΕ ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΣΚΗΝΕΣ, ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΕΙΚΟΝΕΣ
ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ, ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΑΥΤΌ ΤΟΥΣ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΣΤΙΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΗΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ, ΝΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΟΥΝ ΤΟ ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΙ ΌΧΙ, ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ, ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΟΥΝ ΜΙΑ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΜΙΑ ΣΥΝΟΧΗ ΣΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΡΑΦΗ.
ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗΣ ΤΟΥ ΦΩΝΗΤΙΚΟΥ ΤΟΝΟΥ ΚΑΙ ΕΝΤΑΣΗΣ Η ΦΩΝΗ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΜΟΝΟΤΟΝΗ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΥΘΟΡΜΗΤΩΝ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΕΚΦΡΑΖΟΥΝ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΤΟΥΣ ΛΕΚΤΙΚΑ ΌΤΑΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΤΙΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥΣ ΕΊΝΑΙ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟΣ, ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΣΧΕΤΟΣ, ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Η ΑΦΗΓΗΣΗ ΤΟΥΣ ΤΕΙΝΕΙ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΘΕΜΑ ΕΠΕΙΔΗ ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΤΑ ΟΣΑ ΥΠΟΝΟΟΥΝΤΑΙ ΤΟ ΔΙΔΑΓΜΑ ΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΦΗΡΗΜΕΝΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΠΟΤΟΜΑ ΔΕ ΔΙΑΤΗΡΟΥΝ ΒΛΕΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗ ΜΙΛΟΥΝ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΚΡΟΑΤΗ ΔΕ «ΜΕΝΟΥΝ» ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΠΑΡΕΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΣΧΕΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΕΝ ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΝΟΝΤΑΙ
ΕΠΤΑ ΥΠΟΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΕΙΚΟΝΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑ-ΓΡΑΠΤΗ ΜΟΡΦΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΥΠΟΝΟΟΥΝΤΑΙ ΧΙΟΥΜΟΡ ΛΕΞΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΜΦΑΤΙΚΟΥ ΤΟΝΟΥ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ
27 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΑΠΤΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΙΚΟΝΑ ΣΩΜΑΤΟΣ-ΑΜΕΛΕΙΑ ΠΡΑΞΕΙΣ ΜΕ ΤΟ 7 ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΡΟΛΟΓΙΟΥ ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΧΙΟΥΜΟΡ, ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ Κ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ: ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΜΕ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΡΟΣΟΧΗ, ΒΛΕΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΑΦΗ, ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΘΗΣΗΣ, ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ, ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΤΟΜΑ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ, ΕΠΙΤΟΝΙΣΜΟΣ, ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΑΝΑΦΗΓΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΕΩΝ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΑΠΟΦΥΓΗ ΣΑΡΚΑΣΜΟΥ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΡΟΥΤΙΝΕΣ ΤΜΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΟΔΗΓΙΩΝ ΣΕ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ ΒΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΒΗΜΑΤΩΝ ΌΤΑΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΔΙΑΣΠΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΘΙΣΤΕ ΔΕΞΙΑ ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΤΕ ΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΔΕΞΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ, ΡΟΛΟΓΙΑ, ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑΡΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΤΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΦΑΣΙΑΒΔΗ Περισσότερο σοβαρά προβλήματα στην κατονομασία, ροή του λόγου, ακουστική κατανόηση, ανάγνωση και γραφή Μόνο ήπια προβλήματα Φυσιολογικός έλεγχος της αριστερής πλευράς Πρόβλημα ελέγχου αριστερής πλευράς Συναίσθηση της κατάστασής τουΔεν έχει συναίσθηση της κατάστασής του Σε μεγάλο βαθμό έχει συνοχήΟ λόγος δεν έχει συνοχή ενώ ο ασθενής μακρηγορεί άσκοπα Αναγνωρίζουν οικεία πρόσωπαΊσως να μην αναγνωρίζουν οικεία πρόσωπα Απλοποίηση ζωγραφιώνΠεριστροφή και παραμέληση της αριστερής πλευράς Ασήμαντα προσωδιακά προβλήματαΣημαντικά προσωδιακά προβλήματα Κατάλληλο χιούμορΑκατάλληλο χιούμορ Ίσως επαναλαμβάνουν την κεντρική ιδέα μιας ιστορίας Ίσως επαναλαμβάνουν μόνο ασήμαντες μεμονωμένες λεπτομέρειες Ίσως κατανοούν μεταφορικές έννοιεςΚατανοούν μόνο κυριολεκτικές έννοιες Λιγότερο αξιοσημείωτα πραγματολογικά προβλήματα Αξιοσημείωτα πραγματολογικά προβλήματα Παρά τις περιορισμένες γλωσσικές ικανότητες, η επικοινωνία είναι συχνά καλή Παρά τις καλές γλωσσικές ικανότητες η επικοινωνία είναι πολύ φτωχή