ΦΟΝΙΣΣΑ. Λίγα λόγια για τον Α.Παπαδιαμάντη Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης γεννήθηκε στη Σκιάθο στις 3 Μαρτίου του 1851 και ήταν γιος του ιερέα Αδαμάντιου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Advertisements

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: «Φόνισσα»
Κώστας Καρυωτάκης Ο Κώστας Καρυωτάκης γεννήθηκε στις 30 Οκτώβριου 1896 στην Τρίπολη και αυτοκτόνησε το απόγευμα της 21ης Ιουλίου 1928 στην Πρέβεζα .Θεωρείται.
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Γιώργος Κάκαρης Γ
Ο Μυστικός Κήπος F. H. Burnett Μάριος Σταύρου Α2.
Μιχαλόπουλος Γεράσιμος Τριανταφυλλίδης Δημήτρης
Γιάννης Ρίτσος.
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Μαργαρίτα Λυμπεράκη
Η τιμή και το χρήμα Κωνσταντίνος Θεοτόκης
ΘΕΜΑ Γυναίκες βασανισμένες από την ζωή
Γενικό Λύκειο Οιχαλίας-Τρικάλων Σχολικό έτος Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λυγούρα Ανδρομάχη ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Μπασιάκα Χρυσοβαλάντω Οικονόμου.
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
Κωνσταντίνος Καβάφης
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης - «Η Φόνισσα»
Κατάγομαι από ένα ορεινό χωριό του Ζαγορίου. Έζησα στον τόπο καταγωγής μου μέχρι την ηλικία των 9 ετών και, στη συνέχεια, εγκαταστάθηκα με την οικογένειά.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
Πηνελοπης δελτα, O τρελαντωνης. Μυθiςτορhμα
3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, Εργαστήρι Δημιουργικής Ανάγνωσης & Γραφής
Ελισάβετ Μαρτινέγκου Μουτζάν (ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ)
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
Από την Παρασκευή Σιδερά
ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Το καπλάνι της βιτρίνας
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Κολοκοτρώνης και Μακρυγιάννης
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου. Στα τελευταία μαθήματα της Έ τάξης γνωρίσαμε ποια ήταν τα προβλήματα που συγκλόνιζαν τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
( ) Επιφανής ζωγράφος. Γεννήθηκε στην Τήνο, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Μετά την εγκατάσταση της οικογένειάς του στην Αθήνα (1850)
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης 1851 – 1911 Παρουσίαση από τις μαθήτριες : Ντόκο Αννα-Μαρια Ευαγγέλου Γεωργία Γκινάι Λούσυ.
Το ψέμα Ζωρζ Σαρή Μπουσμαλή Ξανθή Α’ Γυμνασίου Σχ. Έτος
Πηνελόπη Δέλτα – Πρώτες Ενθυμήσεις
ΕΛΕΝΗ ΣΑΡΑΝΤΙΤΗ. ΕΛΕΝΗ ΣΑΡΑΝΤΙΤΗ Λίγα λόγια για την συγγραφέα Γεννήθηκε στη Νεάπολη Λακωνίας, από δεκαεπτά ετών, όμως, ζει στην Αθήνα. Έμαθε βιβλιοθηκονομία.
Από την Παρασκευή Σιδερά
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ..
Είσαι της επιστήμης το καμάρι, είσαι της τεχνικής ο Παρθενών… Από το ποίημα «Λιλιπούπολη»
Ναπολέων Λαπαθιώτης Νυχτερινό
6ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ Ν. ΙΩΝΙΑΣ ΤΜΗΜΑ Β3 ΣΧ.ΕΤΟΣ
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Μαρία – Στεφανία Χατζηγρηγορίου
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ 1. ΕΝΝΟΙΑ & ΤΥΠΟΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ – Ο ΡΟΛΟΣ.
Ομαδα: …? (Β2) Μαριάννα Αδαμάκη Δήμητρα Ζιώγα Γιώργος Κόκκινος
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Ο Ναζιανζηνός ως ποιητής ΟΙ ΣΘΕΝΑΡΟΊ ΘΕ 2 ΚΕ
ΤΟ ΚΑΠΛΑΝΙ ΤΗΣ ΒΙΤΡΙΝΑΣ
Αθανάσιος Ρεπανιδιώτης ο Νεομάρτυρας
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
H Πολυάννα μεγαλώνει!!! Λίγα λόγια για το βιβλίο!
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης - «Η Φόνισσα»
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΦΟΝΙΣΣΑ

Λίγα λόγια για τον Α.Παπαδιαμάντη Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης γεννήθηκε στη Σκιάθο στις 3 Μαρτίου του 1851 και ήταν γιος του ιερέα Αδαμάντιου Εμμανουήλ και της Αγγελικής κόρης Αλεξ. Μωραϊτίδη. Τελείωσε το δημοτικό και τις δύο πρώτες τάξεις του ελληνικού σχολείου στη Σκιάθο. Φοίτησε σε σχολείο της Σκοπέλου, του Πειραιά και τελικά πήρε απολυτήριο Γυμνασίου από το Βαρβάκειο το Το Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, απ' όπου όμως ποτέ δεν αποφοίτησε, ενώ γράφει το πρώτο λυρικό του ποίημα για τη μητέρα του. Έμαθε αγγλικά και γαλλικά μόνος του. Για να ζήσει έκανε ιδιαίτερα μαθήματα και δημοσίευε κείμενα και μεταφράσεις στις εφημερίδες. Τον Ιούλιο του 1872 ακολούθησε το μοναχό Νήφωνα στο Άγιο Όρος, όπου έμεινε μερικούς μήνες, αλλά διαπίστωσε ότι δεν του ταίριαζε το μοναχικό σχήμα. Ωστόσο δεν έλειπε ποτέ από τον κυριακάτικο εκκλησιασμό στον Άγιο Ελισσαίο στο Μοναστηράκι, όπου έψελνε ως δεξιός ψάλτης. Το 1879 δημοσιεύει το μυθιστόρημα η "Μετανάστις" στην εφημερίδα "Νεόλογος". Το 1882 άρχισε να δημοσιεύει το μυθιστόρημά του "Οι έμποροι των Εθνών" στην εφημερίδα "Μη χάνεσαι". Το 1884 άρχισε να δημοσιεύει στην "Ακρόπολη" το μυθιστόρημά του "Γυφτοπούλα", όπου από το 1892 ως το 1897 εργάζεται ως τακτικός συνεργάτης. Από το 1902 ως το 1904 μένει στη Σκιάθο απ' όπου δημοσιεύει τη "Φόνισσα". Το έργο του περιλαμβάνει περίπου 180 διηγήματα και νουβέλες που αναφέρονται στις φτωχές τάξεις της Αθήνας και της Σκιάθου και ελάχιστα ποιήματα θρησκευτικού περιεχομένου. Στις 13 Μαρτίου 1908 γιορτάζεται στον "Παρνασσό" η 25ετηρίδα του στα ελληνικά γράμματα, υπό την προστασία της πριγκίπισσας Μαρίας Βοναπάρτη. Αμέσως μετά επιστρέφει στην πατρίδα του όπου και μένει ως το τέλος της ζωής του. Πεθαίνει το ξημέρωμα της 3ης Ιανουαρίου του 1911 από πνευμονία.

Περίληψη Στο διήγημα του Παπαδιαμάντη. «η Φόνισσα», το κεντρικό πρόσωπο, η γριά Χαδούλα ή Φραγκογιαννού σκοτώνει τέσσερα μικρά κορίτσια, θέλοντας έτσι να τα απαλλάξει απ’ τις δυσκολίες και τα πάθη που θα τους έφερνε η ζωή όπως σε όλες τις γυναίκες της εποχής της. Το πρώτο της έγκλημα, διαπράττει ένα βράδυ του Ιανουαρίου, μέσα στο φτωχικό της σπίτι, όντας παραλογισμένη, καθώς συλλογίζεται τον «ανώφελο, μάταιο και βαρύ» βίο της, με θύμα τη νεογέννητη εγγονή της, που ήταν άρρωστη, κι έτσι δεν ενοχοποιείται για το θάνατο της μικρής. Λίγο καιρό αργότερα, για να ξεφύγει απ’ τις τύψεις που τη βαραίνουν πηγαίνει σ’ ένα ερημοκκλήσι. Στην επιστροφή, περνά απ’ το περιβόλι του Γιάννη του Περιβολά που η γυναίκα του ήταν άρρωστη, κλεισμένη μες στο σπίτι και βρίσκει μόνα τους τα δύο μικρά κορίτσια τους να παίζουν δίπλα στη στέρνα. Εκεί, σπρώχνοντάς τα μέσα στο νερό, τα πνίγει και όταν οι γονείς τους εμφανίζονται προσποιείται ότι προσπαθεί να τα σώσει ενώ είναι ήδη νεκρά. Επομένως, γλιτώνει από τις κατηγορίες για το θάνατο των δύο κοριτσιών αλλά λίγο καιρό αργότερα, όταν τυχαία πνίγεται ένα κορίτσι σε ένα πηγάδι και η ίδια συμπτωματικά είναι κοντά κατηγορείται και ξεκινά η καταδίωξή της απ' τις Αρχές. Η φονική δράση της, όμως, δε σταματά εκεί και πνίγει ακόμα το νεογέννητο ενός βοσκού, στη στάνη του οποίου κρυβόταν απ’ τους χωροφύλακες, ενώ την τελευταία στιγμή σώζονται τα δύο κορίτσια ενός άλλου βοσκού λόγω της έγκαιρης προσέλευσης των χωροφυλάκων. Τέλος, η Φραγκογιαννού, καταδιωκόμενη από τους χωροφύλακες, αποφασίζει να πάει στο ερημητήριο του Αγίου Σώστη, που βρισκόταν σε ένα μικρό τμήμα ξηράς μέσα στη θάλασσα με γέφυρα ένα στενό πέρασμα στεριάς που κάθε τόσο το κάλυπτε η θάλασσα, με σκοπό να εξομολογηθεί τα πάθη της στον πνευματικό γέροντα παπ’ Ακάκιο και μετανοώντας, με την βοήθεια του, να ξενιτευτεί μέσω κάποιου διερχόμενου πλοίου. Ωστόσο, η βρεφοκτόνος, δεν προφταίνει να περάσει το πέρασμα και πνίγεται απ' τα ορμητικά, πικρά και αλμυρά νερά της παλίρροιας « στο μισό του δρόμου μεταξύ της θείας και της ανθρώπινης δικαιοσύνης ».

Φιλολογικά Στοιχεία ● Η Φόνισα είναι νουβέλα ● Η γλώσσα είναι καθαρεύουσα και δημοτική με ιδιωματισμούς της Σκιάθου στα διαλογικά μέρη ● Δημοσιεύτηκε σε συνέχειες μέχρι τον Ιούνιο του 1903 στη Σκιάθο ● Η αφηγηματικές τεχνικές είναι: διήγηση αφήγηση περιγραφή διάλογος εσωτερικός μονόλογος ● Ο αφηγητής είναι παντογνώστης με μηδενική εστίαση δηλαδή δε συμμετέχει στην πλοκή και η αφήγηση είναι τριτοπρόσωπη ● Ο χρόνος είναι αφηγημένος σε αναδρομές στο παρελθόν ● Ύφος: λεπτομερείς περιγραφές τοπίων υπαίθρου αλλά και επαρχιακών χωριών με χρήση αρκετών επιθέτων, πολλές οπτικοακουστικές εικόνες

Κοινωνικές συνθηκες της εποχης Στο έργο Φόνισσα υπάρχει μια διαφοροποίηση της κοινωνικής ηθικής από την χριστιανική ηθική.Με βάση την κοινωνική ηθική που επικρατεί σε μια κλειστή κοινωνία σωστου ή λάθους στις ανθρώπινες ενέργειες εξαρτάται από τις συνθήκες που βιώνει το κάθε μέλος της κοινωνίας.Η κοινωνική ηθική όταν διαφοροποιείται από την ηθική της θρησκειας ταυτίζεται πολλές φορές λαθεμένα με την αντίληψη που έχουν υιοθετήσει οι περισσότεροι άνθρωποι. Χαρακτηριστικά στο έργο Φόνισσα αν και η διδασκαλία του Χριστιανισμού κηρύττει την ισότητα του άνδρα με τη γυναίκα δεν φαίνεται να βρίσκει εφαρμογή στην κοινωνία της Σκιάθου, στην οποία ζει η γριά Χαδούλα.Η θέση της γυναίκας βελτιώνεται σημαντικά όταν η οικονομική κατάσταση της οικογένειας είναι καλύτερη.Αντίθετα όταν υπάρχει φτώχεια η γυναίκα επωμίζεται αποκλειστικά την ανατροφή των παιδιών, αναλαμβάνει να συγκεντρώσει τα απαραίτητα για την προίκα των κοριτσιών της, ενώ ταυτόχρονα εκτός από τη φροντίδα του οίκου της αναγκάζεται να ξενοδουλεύει για να ενισχύει τα πενιχρά οικονομικά του συζύγου της.

Χαρακτηρισμος προσωπων. Κεντρικό πρόσωπο είναι η Φραγκογιαννού,η οποία είναι μια κλασσική γυναίκα της εποχής ένα από τα χαρακτηριστικά θύματα της ανδροκρατούμενης ελληνικής υπαίθρου.Ο γάμος της ήταν αποτέλεσμα της θελήσεως των γονιών της, η προίκα της ήταν πολύ μικρή ενώ ο αδελφός της πήρε τη μερίδα του λέοντος από την γονεϊκή περιουσία.Η θέση της όπως και γενικότερα της γυναίκας ήταν υποβαθισμένη.Κι όλα αυτά την οδηγούν να γίνει Φόνισσα τεσσάρων μικρών κοριτσιών εξαιτίας της αγανάκτησής της και της πεποίθησής της ότι οι γυναίκες ζούν μόνο για να υπηρετούν τους άλλους. Ο γιος της Μώρος ειναι φυλακισμένος και από μικρός ήταν ατίθασος δημιουργώντας προβλήματα στην οικογένεια. ● Η μεγαλύτερη κόρη της είναι λεχώνα από το τρίτο παιδί, το οποίο γεννήθηκε άρρωστο και λόγω της ανικανότητάς της για εργασία βασίζεται ολοκληρωτικά στη μητέρα της. ● Οι άλλες δυο κόρες της έμειναν ανύπαντρες

Τα μέλη της ομάδας μας 1.Κώτσιας Μίλτος 2.Λάμπα Σοφία 3.Μιχαηλίδου Ελένη 4.Νασιούδης Θωμάς 5.Τζιατζιά Μαριάννα