ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Teaching Science in Science Museums and Science Centers Towards a New Pedagogy – Greece Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθ. Αικατερίνη Γ. Πλακίτση
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
Shadow and Light Luminous Cows! MOO!
Shadow and Light Plato’s Allegory of the Cave
Pre school Teaching light (shadows) Motivate-stimulus Main activities promoting knowledge Evaluation “ Chasing shadows” Projector Allegory Observation Questions/challenges Feedback
Pre school Shadow and Light Pre school, at school, outdoors Expected outcome Basic TopicsActivitiesTeaching material Teacher competencies Get the children to know and become aware of the concept light and shadow Science light Shadow colors Mathematics shapes Sizes Show different objects and colors with light to make shadow. Observe shadows in the yard at school. Chasing shadows. Disc of Newton. Projector Paper Disc Color pencils Scissors Glue flashlight Color paper Objects Informed in topics Facilitator Organizer Coordinator
Primary School Shadow and Light Primary School, at school, outdoors Expected outcome Basic TopicsActivitiesTeaching material Teacher competencies That the children become familiar with the Allegory of the Cave. Develop oral language skills. Identify familiar shapes. Understand basic concepts of light and shadows. Science light Shadow colors Mathematics shapes Sizes History Plato’s work. Constructivist Approach. Discovery learning. Watch the video of the Allegory of the Cave.(AofC) Discuss video in groups. Children share reflections with rest of class. Children reenact the AofC using light and shadow. Discussion on light and shadow. Video of AofC. Laptop and projector. 4 torches. Objects: pen, tennis racket, bottle, scissor, doll, etc. Facilitator Organizer Coordinator Good questioning skills. Differentiate tasks to children of different ability.
Secondary school Lesson plan: 2 lessons. Physics. History / Social aspect.
Secondary school Physics lesson Theory Experiment Discussion
Secondary school History / social lesson Theory / video Discussion
Secondary school Shadow and Light Secondary school, at school, Expected outcome Basic TopicsActivitiesTeaching material Teacher competencies That the children become familiar with the Allegory of the Cave. Knowledge about light (reflection, seeing, transportation) Social aspect discussion Science light Shadow seeing Social Light Ego Identity Knowledge Metaphore Theory physics Experiments Discussion Theory Plato Social discussion Video of AofC. Laptop and projector. Torches. Objects Mirror Something for blocking light Facilitator Organizer Coordinator Good questioning skills. Differentiate tasks to children of different ability.
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημειώματα
Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ.
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθ. Αικατερίνη Γ. Πλακίτση. «Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών. Teaching Science in Science Museums and Science Centers Towards a New Pedagogy - Greece». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1]