Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης Εργασία Μαθήματος «Παιδαγωγική Ψυχολογία» Θέμα: Σχολικός εκφοβισμός (Bullying) Καθηγήτρια:

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης Εργασία Μαθήματος «Παιδαγωγική Ψυχολογία» Θέμα: Σχολικός εκφοβισμός (Bullying) Καθηγήτρια:"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης Εργασία Μαθήματος «Παιδαγωγική Ψυχολογία» Θέμα: Σχολικός εκφοβισμός (Bullying) Καθηγήτρια: Ζ. Σμυρναίου Εργασία των: Γρατσία Ιφιγένεια Κωστάκη Αικατερίνη Μοράβα Μέρι

2

3 1. Εισαγωγή Τα θέματα τα οποία θα μας απασχολήσουν στην εργασία μας είναι: 1. Η βία και ειδικότερα η σχολική βία(bullying). 2. Οι έννοιες θύμα, θύτης, μάρτυρας. 3. Οι μορφές του σχολικού εκφοβισμού. 4. Οι παράγοντες οι οποίοι οδηγούν στην εκδήλωση της βίας. 5. Οι επιπτώσεις του φαινομένου. 6. Οι δράσεις καταπολέμησης(κυρώσεις, τιμωρία, επανόρθωση). 7. Οι μέθοδοι πρόληψης. 8. Τα στατιστικά αποτελέσματα από έρευνες των τελευταίων χρόνων σχετικές με το θέμα μας. 9. Η κοινωνική ευαισθητοποίηση σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.

4 2.Ορισμοί 2.1 Ορισμός βίας  Η άσκηση σωματικής ή άλλης δύναμης ή η χρησιμοποίηση απειλών με σκοπό την επιβολή της θέλησης κάποιου.  Αποτελεί ένα αιώνιο φαινόμενο με δεδομένα τα οποία αλλάζουν από κοινωνία σε κοινωνία και από εποχή σε εποχή. Άρα, τα χαρακτηριστικά της δεν είναι σταθερά, αλλά ανάλογα με τις κοινωνικό-ιδεολογικές μεταβολές.  Σημαντικός είναι ο ρόλος του κανόνα. Ολόκληρη η κοινωνική μας ζωή είναι οριοθετημένη από κανόνες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτοί γίνονται πάντα σεβαστοί.  Κάθε φορά που αναφερόμαστε στην βία πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας την έννοια της παρέκκλισης. Πρόκειται για συμπεριφορά η οποία ξεφεύγει από τον κανόνα τον οποίο αποδέχεται η κοινωνία. Δύο τύποι παρέκκλισης: α) Ο πρώτος αφορά τους κανόνες ζωής, το κατεστημένο και πρόκειται για μία μη συμμόρφωση. β) Ο δεύτερος αφορά τους κανόνες που ρυθμίζουν την κοινωνική ζωή και πρόκειται για παραβίαση.

5 2. Ορισμοί 2.2 Ορισμός σχολικής βίας  Ορίζεται ως μια επιθετική, σκόπιμη πράξη ή συμπεριφορά η οποία εκδηλώνεται από ένα άτομο ή ομάδα ατόμων επαναλαμβανόμενα, έχει διάρκεια στο χρόνο και απευθύνεται σε ένα άτομο (θύμα) που δεν μπορεί να υπερασπιστεί εύκολα τον εαυτό του, υπάρχει δηλαδή ανισορροπία ισχύος μεταξύ θύματος και θύτη.  Χαρακτηριστικά σχολικού εκφοβισμού: 1. οργανωμένος 2. συστηματικός 3. κρυφός 4. μερικές φορές ευκαιριακός, αλλά από τη στιγμή που θα ξεκινήσει είναι πιθανόν να συνεχιστεί 5. πρόκειται για εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. 6. συνήθως δεν αποτελεί αντίδραση σε κάποια ενέργεια αλλά συμβαίνει χωρίς να έχει προηγηθεί κάτι.  Ανάλογα με τους εμπλεκόμενους διακρίνεται σε: α) βία μεταξύ των μαθητών, β) βία από τους μαθητές προς τους δασκάλους, γ) βία από τους δασκάλους προς τους μαθητές, δ) βία μεταξύ των δασκάλων, ε) βία μεταξύ δασκάλων και διευθυντών ή της διοίκησης του σχολείου.

6 2. Ορισμοί 2.3 Ορισμοί θύτη, θύματος  ΘΥΤΗΣ:  Το πρόσωπο που προκαλεί σε κάποιον κακό, σε αντιδιαστολή με το θύμα.  Τρεις τύποι θυτών:  Ο "έξυπνος θύτης", ο οποίος είναι δημοφιλής, έχει καλές σχέσεις με δασκάλους και μαθητές, ωστόσο αδυνατεί να μπει στη θέση του θύματος.  Ο "όχι και τόσο έξυπνος θύτης", με κύριο γνώρισμα την αντικοινωνική συμπεριφορά, ο οποίος εκφοβίζει, τρομοκρατεί και έχει συνήθως αρνητική εικόνα για τον κόσμο.  Ο τύπος του θύτη/θύματος. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν άτομα τα οποία συχνά πέφτουν θύματα εκφοβισμού από άλλα ισχυρότερα αλλά ταυτόχρονα γίνονται και οι ίδιοι θύτες σε πρόσωπα με λιγότερη ισχύ από αυτούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία αυτή κατηγορία δέχεται δυσκολότερα βοήθεια όταν εκφοβίζεται συγκριτικά με τους υπόλοιπους.  ΘΥΜΑ:  Θύμα ονομάζουμε το πρόσωπο που υπέστη κάτι κακό χωρίς δική του υπαιτιότητα. Οποιοσδήποτε φαίνεται τρωτός και δεν έχει την υποστήριξη μίας ομάδας μπορεί να γίνει θύμα εκφοβισμού.  Τρεις τύποι θυμάτων:  Το παθητικό θύμα, το οποίο αμύνεται λιγότερο, αποτελεί εύκολο στόχο και βρίσκεται συνήθως στο περιθώριο.  Το αντιδραστικό θύμα, το οποίο διαφέρει από το θύμα /θύτη καθώς συμπεριφέρεται με τρόπους αντικοινωνικούς. Σε κάποιες περιπτώσεις δε θέλει να προκαλεί, αλλά δεν ξέρει πώς να συμπεριφερθεί. Σε άλλες περιπτώσεις προκαλεί αυτούς που βρίσκονται γύρω του για να τραβήξει την προσοχή έστω και με αρνητικό τρόπο.  Και ο τύπος του θύματος/θύτη, όπως περιγράφηκε παραπάνω.

7 2. Ορισμοί 2.4 Ορισμός Μάρτυρα "Ο κόσμος είναι επικίνδυνος, όχι επειδή κάποιοι κάνουν το κακό, αλλά επειδή κάποιοι κοιτάζουν και δεν κάνουν τίποτα", Άλμπερτ Αϊνστάιν.  Διαδραματίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο, καθώς με τη στάση τους είτε ενθαρρύνουν είτε αποθαρρύνουν το φαινόμενο. Κάποιοι κρατούν φαινομενικά ουδέτερη στάση, στην ουσία όμως συγχωρούν τον εκφοβισμό για να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους. Υπάρχουν κι εκείνοι που αντιστέκονται και επιλέγουν να υποστηρίξουν το θύμα, οι οποίοι αριθμητικά είναι λίγοι. Οι περισσότεροι, βέβαια, κρατούν παθητική στάση απέναντι στην κατάσταση.

8 3. Μορφές Εκφοβισμού  Σωματική βία: πράξεις που επιφέρουν βλάβη στη σωματική ακεραιότητα. Τρόποι εκδήλωσης: χειροδικίες, λακτίσματα, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.  Λεκτική βία: εκδηλώνεται με εκφράσεις οι οποίες στοχεύουν στον εκφοβισμό, στην απειλή, στην υποβάθμιση της προσωπικότητας, καθώς και με ύβρεις. Ως μέσο ο θύτης χρησιμοποιεί φραστικές επιθέσεις, ειρωνικά σχόλια και "παρατσούκλια".  Ψυχολογική βία: ασκείται με στόχο την καταπάτηση της πνευματικής, ηθικής, νοητικής ακεραιότητας, αλλά και την κακοποίηση.  Σεξουαλική βία: ενέργειες χωρίς τη συγκατάθεση του άλλου όπως σεξιστικά σχόλια, σκίτσα με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.  Υλική/Οικονομική βία: δράσεις οι οποίες αποσκοπούν στην καταστροφή, στην ιδιοποίηση ή απόσπαση αντικειμένων υλικής αλλά και συναισθηματικής αξίας με εκφοβισμό.  Κοινωνική βία: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να στραφούν εναντίον κάποιου με μέσο τη διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών. Όταν τα αρνητικά σχόλια αναφέρονται στην καταγωγή, την κοινωνική τάξη, την οικονομική κατάσταση και εν γένει τη διαφορετικότητα παίρνει τη μορφή ρατσισμού.  Ηλεκτρονική βία(cyber-bullying): Μορφή εκδήλωσης: χρήση απειλητικού ή υβριστικού υλικού το οποίο αποστέλλεται μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων, καθώς και με τη χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, τον αποκλεισμό του από μία δικτυακή ομάδα και με κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο. Παρατηρείται μία όξυνση της συγκεκριμένης μορφής εκφοβισμού, η οποία οφείλεται στη ραγδαία εξάπλωση της χρήσης των ηλεκτρονικών μέσων και στην αυξανόμενη δημοτικότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία χρόνια.

9

10 4. Παράγοντες υποκίνησης της βίας

11 Α. Οικογένεια  Οι γονείς ως πρότυπο συμπεριφοράς (ανάπτυξη- μίμηση συμπεριφορών, στερεότυπα).  Προβλήματα στο οικογενειακό περιβάλλον (καυγάδες, χωρισμοί, οικονομικές δυσκολίες, ενδοοικογενειακή βία).  Έλλειψη ποιοτικού χρόνου ανάμεσα σε παιδιά και γονείς.  Απροθυμία των γονέων να συζητήσουν- αντιμετωπίσουν ανάλογα προβλήματα.

12 Β. ΜΜΕ-ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ  Υποκατάσταση των γονέων στο θέμα της κοινωνικοποίησης.  Ευτελή προγράμματα που υποσκάπτουν τη διαδικασία διαμόρφωσης προσωπικότητας.  Η χωρίς επίβλεψη χρήση του διαδικτύου- πρόσβαση σε ανούσια έως και επικίνδυνα προγράμματα.  Υπερέκθεση σε εικόνες-προγράμματα βίας.

13 Γ. Κοινωνία  Κοινωνικές εξελίξεις.  Ανησυχία για το μέλλον και απογοήτευση στους νέους ανθρώπους.  Υλιστική νοοτροπία -τροχοπέδη για την πνευματική ανάπτυξη. Το μόνο μέσο αντιμετώπισης των προβλημάτων είναι η βία.  Κοινωνικά στερεότυπα-η προσπάθεια των αγοριών να ανταποκριθούν στο κοινωνικό πρότυπο.

14 Δ. Σχολείο - Εκπαίδευση  Μεγάλος αριθμός μαθητών στο σχολικό συγκρότημα ή στη σχολική τάξη.  Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν τα απαραίτητα εφόδια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.  Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στα σχολεία.  Η βαρύτητα η οποία δίνεται στην ακαδημαϊκή επιτυχία. Στόχος του εκπαιδευτικού συστήματος η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.  Οι μαθητές δεν αναπτύσσουν άλλες δεξιότητες.  Όσοι δεν πετυχαίνουν υψηλές επιδόσεις νιώθουν ανεπαρκείς.  Σημαντικός παράγοντας είναι η εφηβεία.

15 5. Επιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού  Η βία στο σχολείο έχει αντίκτυπο σε όλους τους εμπλεκομένους.  Θύματα και θύτες αντιμετωπίζουν ορισμένα κοινά προβλήματα όπως μοναξιά, δυσκολία στο να κάνουν φίλους και αποτυχία στο σχολείο.  Ο σχολικός εκφοβισμός, όπως είναι φυσικό, έχει αντίκτυπο στο περιβάλλον της μαθητικής κοινότητας.  Συνδέεται και με άλλες μορφές αντικοινωνικής ή παραβατικής συμπεριφοράς.  Οι δράστες δεν είναι σε θέση να αναπτύξουν εποικοδομητικές σχέσεις και ομαλή κοινωνική ζωή.  Οι θύτες ιδίως στο γυμνάσιο προσπαθούν να αναδειχθούν μέσω του καπνίσματος και της κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών.

16 5. Επιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού  Τα θύματα αισθάνονται ανασφάλεια και θλίψη.  Ενδέχεται να εμφανίσουν ψυχολογικά προβλήματα και δυσκολίες κοινωνικό-συναισθηματικής προσαρμογής.  Βιώνουν την κοινωνική απομόνωση και κατάθλιψη.  Βιώνουν καθημερινό άγχος.  Συνήθως έχουν χαμηλή αυτοαντίληψη.  Είναι πιο ευεπίφοροι σε αντικοινωνικές συμπεριφορές.  Οι θύτες-θύματα εμφανίζουν υψηλά επίπεδα μακιαβελισμού  Έχουν χαμηλότερη και πιο αρνητική αυτοαντίληψη από τις άλλες δύο κατηγορίες.  Τα συναισθήματά των μαρτύρων του φαινομένου είμαι αντιφατικά (φόβος, θυμός, λύπη ή αδιαφορία).  Το άγχος και η ανασφάλεια αποτελούν κομμάτι και της δικής τους καθημερινότητας.

17 6. Δράσεις καταπολέμησης  Όπως κάθε παραβατική συμπεριφορά έτσι και το bullying επιβάλλεται να αντιμετωπιστεί από τη στιγμή της εκδήλωσής του.  Επακόλουθο κάθε παραβατικής συμπεριφοράς είναι η επιβολή κυρώσεων και τιμωριών.  Σκοπός είναι το άτομο να συνειδητοποιήσει το λάθος του και να προσπαθήσει να επανορθώσει.

18 6.1 Κυρώσεις  Οι ποινές που προβλέπονται για συγκεκριμένο αδίκημα ή παράπτωμα, δηλαδή η απάντηση σε μία παραβίαση.  Η έννοια «επιβάλλω κυρώσεις» υποδηλώνει αυστηρότητα, βάζοντας τον παραβάτη μπροστά στην πραγματικότητα της ευθύνης του.  Προϋποθέσεις: 1. Η ύπαρξη ενός κανόνα γενικά αποδεκτού. 2. Η εκ των προτέρων γνώση ύπαρξης των κυρώσεων για τη συγκεκριμένη παραβίαση. 3. Η προϋπάρχουσα γνώση για την ύπαρξη ενός ατόμου (εκπαιδευτικού, διευθυντή, γονέα) επιφορτισμένου να εγγυάται το σεβασμό στον κανόνα και τις προβλεπόμενες κυρώσεις 4. Η παραβίαση να είναι ηθελημένη, ο μαθητής δηλαδή να είναι γνώστης των πράξεών του.

19 6.2 Τιμωρία  Η ποινή που επιβάλλεται σε κάποιον ο οποίος διέπραξε ένα σφάλμα.  Συνδέεται με την υποκειμενικότητα του ατόμου που την επιβάλλει, για αυτό στις περισσότερες περιπτώσεις θεωρείται άδικη.  Είναι μία συναισθηματική παρόρμηση σε μία συμπεριφορά που νοείται ως παραβίαση ή λάθος.  Συχνά επιβάλλεται όχι τόσο για επανόρθωση όσο για ενίσχυση της ενοχής ή για χρήση της ως παράδειγμα.

20 6.3 Επανόρθωση  Η ασυνείδητη διαδικασία μέσω της οποίας το άτομο προσπαθεί να αποκαταστήσει την καταστροφή που προκάλεσε με τη συμπεριφορά του, για να αντιμετωπίσει το άγχος και την ενοχή του.  Το μέτρο της επανόρθωσης συνιστά κοινωνικό αίτημα που επιβάλλεται στο παιδί μέσω του εγγυητή.  Ως στοιχείο διαπαιδαγώγησης, δημιουργεί αίσθημα ευθύνης, αλληλεγγύης, σεβασμού.

21

22 7. Πρόληψη  Προκειμένου να προληφθεί το φαινόμενο είναι αναγκαίο να τηρηθούν ορισμένα μέτρα όπως:  Το σχολείο να προωθεί ίσες ευκαιρίες για όλους.  Να πραγματοποιούνται μαθήματα πολιτικής και πολιτιστικής αγωγής.  Τα σχολεία να παρέχουν ενισχυτικά μαθήματα και εξωσχολικές δραστηριότητες εκτός ωρών λειτουργίας του σχολείου.  Δημιουργία επιτροπής με τη συνεργασία μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων και ψυχολόγων για την πρόληψη διαφόρων προβλημάτων.  Ενίσχυση συνεργασίας μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών για την αποφυγή ή και την αντιμετώπιση προβλημάτων.  Ενημέρωση εκπαιδευτικών σε θέματα διαχείρισης βίας στο σχολικό περιβάλλον.  Ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού για στήριξη καθώς και παροχή συμβουλών σε μαθητές.  Συνεργασία μεταξύ μαθητών. Τα παιδιά να βοηθούν τους συμμαθητές τους.  Τα μέλη των μαθητικών κοινοτήτων καλό θα ήταν να αναδειχθούν σε υπερασπιστές του δικαιώματός τους για μία δημοκρατική και ασφαλή σχολική ζωή.  Το σχολείο να προωθεί πολυπολιτισμικά πρότυπα.

23 7. Πρόληψη (συνέχεια…)  Εφαρμόζονται στα σχολεία του εξωτερικού ορισμένα προγράμματα για την πρόληψη της σχολικής βίας. Μερικά από αυτά είναι:  Second Step: A Violence Prevention Curriculum.  Βulding Social and Emotional competence: The PATHS curriculum.  The whole school response program.

24 8. Η βία σε αριθμούς  Οι έρευνες γύρω από το φαινόμενο είναι λιγοστές.  Οι περισσότερες λαμβάνουν χώρα στο εξωτερικό. Ελάχιστες πραγματοποιούνται στην Ελλάδα.  Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την αξιοπιστία και την εγκυρότητά τους διότι:  Οι μαθητές είναι διστακτικοί να απαντήσουν με ειλικρίνεια. Τα θύματα αρνούνται να δηλώσουν ότι έχουν πέσει θύματα επειδή νιώθουν ντροπή. Οι θύτες δεν ομολογούν επειδή φοβούνται τις επιπτώσεις.

25 Διεθνείς έρευνες  Το Διεθνές Ινστιτούτο Παιδικής Υγείας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης αναφέρει ότι:  το 17% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν υπάρξει θύματα  το 19% θύτες  το 6% θύτες-θύματα  Έρευνες του 2008 έδειξαν ότι:  1 στα 7 παιδιά παγκοσμίως έχει υποστεί εκφοβισμό  Μελέτη του World Health Organization Health Behavior in School- Aged Children σε Γυμνάσια των Η.Π.Α. έδειξε ότι:  παιδιά την εβδομάδα πέφτουν θύματα εκφοβισμού  είναι θύτες  Ο Καναδάς έχει τα πρωτεία στα κρούσματα bullying παγκοσμίως.  Τέλος, άλλες έρευνες σημειώνουν ότι περισσότεροι από μαθητές στις Η.Π.Α. έχουν υποστεί εκφοβισμό τους τελευταίους μήνες.

26 Διεθνείς έρευνες (συνέχεια…) ΓΕΡΜΑΝΙΑ  Περίπου παιδιά την εβδομάδα, δηλαδή την ημέρα, εμπλέκονται σε περιστατικά βίας. ΔΑΝΙΑ  Ο αριθμός των θυμάτων ανά μέρα ανέρχεται στα παιδιά. ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ  Έρευνα του 2001 έδειξε ότι:  29% των ερωτηθέντων έχει εμπλακεί σε περιστατικά σχολικής βίας.  Από αυτούς το 13% ήταν θύματα  το 10,6% θύτες  το 6,3% θύτες-θύματα.  Μειωμένο κατά 7% εμφανίζεται το ποσοστό συμμετοχής σε περιστατικά bullying σε μελέτη του  Ο βρετανικός οργανισμός Beat Bullying αναφέρει ότι:  55% των θυμάτων βιώνουν συμπτώματα κατάθλιψης  το 1/5 των θυμάτων δήλωσε ότι σκέφθηκε να βλάψει τον εαυτό του ή να αυτοκτονήσει.

27 Διεθνείς έρευνες (συνέχεια…) ΤΟΥΡΚΙΑ  Σε έρευνα του 2007, σε δείγμα μαθητών, φάνηκε ότι:  το 22% είναι θύματα  το 9,4% θύτες- θύματα  το 9,2% θύτες ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ  10-15% των μαθητών είναι θύματα, εκ των οποίων το 4% αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εκφοβισμού.

28 Έρευνες στην Ελλάδα  Μελέτη του 2000, σε δείγμα μαθητών των τελευταίων τάξεων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, έδειξε ότι:  το 4,7% είναι θύματα  το 6,24% θύτες  το 4,8% θύτες- θύματα  Έρευνα του 2005 έδειξε ότι:  1 στα 10 παιδιά πλήττεται από το φαινόμενο  Έρευνα η οποία διεξήχθη από τη Διευρωπαϊκή Μελέτη για την ποιότητα της ζωής των παιδιών και των εφήβων, σε δείγμα παιδιών ηλικίας 12 έως 18 ετών έδειξε ότι:  το 28% είναι θύματα και δε γίνονται αποδεκτά από τους συνομηλίκους τους.  Από τα παραπάνω το 8% είναι θύμα πολύ συχνά ως συνεχώς.

29 Έρευνες στην Ελλάδα (συνέχεια…)  Σύμφωνα με άλλες έρευνες :  Το 37% των μαθητών του δημοτικού και το 11% του γυμνασίου έχουν υποστεί σωματική βία.  Τα αντίστοιχα ποσοστά των θυτών φτάνει το 13% και 11% αντίστοιχα.  Το 5% των μαθητών όλων των βαθμίδων φαίνεται να έχουν απειλήσει άλλους.  Μάρτυρες περιστατικών λεκτικής βίας έχουν γίνει το 41% των μαθητών του δημοτικού και το 43% των μαθητών του γυμνασίου.  Αντίστοιχα, οι μάρτυρες των κρουσμάτων σωματικής βίας φτάνουν το 77% και το 68%.  Με σκοπό την σεξουαλική παρενόχληση έχει προσεγγιστεί το 19% των μαθητών του δημοτικού- εκ των οποίων το 5% μέσα στο σχολικό περιβάλλον-  Και το 21% των μαθητών γυμνασίου και λυκείου εκ των οποίων το 3% μέσα στο σχολείο.  Διευθυντές και εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι το 60% των μαθητών εκδηλώνει επιθετικότητα έναντι των αδύναμων, καινούριων, δυσπροσάρμοστων και γενικά των διαφορετικών παιδιών.

30 Έρευνες στην Ελλάδα (συνέχεια…)  Τον περασμένο Ιούνιο διοργανώθηκε το Πρώτο Επιστημονικό Συνέδριο κατά του Σχολικού Εκφοβισμού σύμφωνα με το οποίο:  Η Ελλάδα ανήκει στις τέσσερις πρώτες χώρες της Ε.Ε. με τα υψηλότερα ποσοστά παιδιών τα οποία εμπλέκονται σε περιστατικά bullying μαζί με τη Λιθουανία, την Εσθονία και τη Λετονία.  Το 34% των ενηλίκων θεωρεί το σχολικό εκφοβισμό ως μία φυσιολογική πτυχή της ανάπτυξης του παιδιού.  Οι εκπαιδευτικοί σε ποσοστό 42% πιστεύουν ότι τα περιστατικά υποβαθμίζονται ή αποσιωπούνται.  Μόλις το 1 στα 10 παιδιά λαμβάνει επαγγελματική υποστήριξη.  Το φύλο παίζει άμεσο ρόλο στην άσκηση σωματικής βίας:  Η πλειοψηφία των ελληνικών ερευνών έδειξε ότι η πλειοψηφία των θυτών είναι αγόρια.  Σε αντίθεση, τα κορίτσια είναι πιο επιρρεπή στη λεκτική βία.  Οι δράστες είναι κυρίως αγόρια, τα οποία δρουν μόνα τους ή σε ομάδες.  Παρατηρείται μία αύξηση στο ποσοστό των κοριτσιών-θυτών.  Το ποσοστό των θυμάτων είναι ίδιο και στα δύο φύλα.

31

32 9. Κοινωνική ευαισθητοποίηση  Πρώτο Επιστημονικό Συνέδριο κατά του Σχολικού Εκφοβισμού: διοργανώθηκε στις 12 Ιουνίου 2014, ύστερα από πρωτοβουλία του Χαμόγελου του Παιδιού.  Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου - Ε.Ψ.Υ.Π.Ε: διοργάνωσε, με συμμετοχή του Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ., στις 15 Ιουνίου 2013 ημερίδα ευαισθητοποίησης για τον σχολικό εκφοβισμό με τίτλο «STOP! Στον Σχολικό Εκφοβισμό: Τονίζοντας την αξία της ομαδικότητας, της συναντίληψης και της αλληλοβοήθειας».

33

34 9. Κοινωνική ευαισθητοποίηση (συνέχεια…) 9.1 Συνήγορος του πολίτη  Έχει λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου αναλαμβάνοντας δράση και προσφέροντας ουσιαστική βοήθεια στους εμπλεκομένους.  Ως Συνήγορος του Παιδιού μπορεί να διαμεσολαβεί προς τις αρμόδιες αρχές ύστερα από αίτημα των ενδιαφερομένων. Τηλέφωνα επικοινωνίας: και Ηλεκτρονική διεύθυνση: Περαιτέρω πληροφορίες:

35 9. Κοινωνική ευαισθητοποίηση (συνέχεια…) 9.2 Δράση κατά της σχολικής βίας σε διεθνές επίπεδο  Hope For Children- HFC: εκστρατεία «Beat Bullying».  European Antibullying Network- EAN: το πρώτο Δίκτυο κατά του Σχολικού Εκφοβισμού με τη συμμετοχή δεκαεπτά οργανισμών από δεκατρείς χώρες της Ευρώπης.  Ευρωπαϊκής χάρτα: Συντάχθηκε με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Συμβούλιου για την εξασφάλιση του δικαιώματος του παιδιού για ένα «ασφαλές σχολικό περιβάλλον. Η χάρτα συντάχθηκε με τη συμμετοχή μαθητών από 40 σχολεία από 19 χώρες της Ευρώπης.

36

37 10. Επίλογος  ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ ΕΝΑ ΘΥΜΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ, ΔΕ ΘΑ ΣΕ ΞΕΧΑΣΕΙ ΠΟΤΕ!  «Το μέλλον του κόσμου είναι τα παιδιά και το μέλλον των παιδιών βρίσκεται στα χέρια μας». Είναι χρέος μας να προστατέψουμε αυτό το μέλλον!  ΟΧΙ ΒΙΑ ΜΕ ΒΙΑ! Η ΒΙΑ ΓΕΝΝΑ ΒΙΑ!  Η 6 η Μαρτίου είναι ημέρα αφιερωμένη κατά της σχολικής βίας!

38 11. Βιβλιογραφία e-jst.teiath.gr/issue_25/Bogiatzoglou_25.pdf nemertes.lis.upatras.gr/jspui/bitstream/10889/5026/1/Nimertis_Vegianni% 28ptde%29.pdf 7. Synedrio-kata-toy-Sxolikoy-Ekfobismoy epsype.blogspot.gr/ 10. toy- sholikoy-ekfovismoy-me-protovoylia-apo-hamogelo

39

40


Κατέβασμα ppt "Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης Εργασία Μαθήματος «Παιδαγωγική Ψυχολογία» Θέμα: Σχολικός εκφοβισμός (Bullying) Καθηγήτρια:"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google