Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ "A pupil from whom nothing is ever demanded that he cannot do, never does all he can " John Stuart Mill (1806-1873),

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ "A pupil from whom nothing is ever demanded that he cannot do, never does all he can " John Stuart Mill (1806-1873),"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ "A pupil from whom nothing is ever demanded that he cannot do, never does all he can " John Stuart Mill ( ), English philosopher and political economist

3 Έννοια και φύση της Μάθησης Η μάθηση αποτελεί καθημερινή & αδιάκοπη ενέργεια της ζωής Η μάθηση δεν συντελείται αποκλειστικά μέσα στα σχολικά πλαίσια

4 Έννοια και φύση της Μάθησης Έννοια και φύση της Μάθησης « Μάθηση είναι η σχετικά μόνιμη μεταβολή στο άτομο που συντελείται μέσω των εμπειριών* του » «Μάθηση είναι η διαδικασία με την οποία οι διάφοροι οργανισμοί τροποποιούν ή αλλάζουν τη συμπεριφορά τους σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα με τέτοιο τρόπο ώστε η ίδια μεταβολή να μη χρειαστεί να ξανασυμβεί σε ανάλογη περίπτωση» «Μάθηση είναι η διαδικασία με την οποία οι διάφοροι οργανισμοί τροποποιούν ή αλλάζουν τη συμπεριφορά τους σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα με τέτοιο τρόπο ώστε η ίδια μεταβολή να μη χρειαστεί να ξανασυμβεί σε ανάλογη περίπτωση» * « Εμπειρία εννοείται η αμοιβαία επίδραση του ατόμου με το περιβάλλον του»

5 ΜΑΘΗΣΗ Μάθηση: μια διαδικασία η οποία οδηγεί σε μια διαρκή μεταβολή της συμπεριφοράς ενός ατόμου και η οποία προκύπτει ως αποτέλεσμα εμπειρίας ή άσκησης Μάθηση είναι η απόκτηση και η μεταβολή γνώσεων, δεξιοτήτων, στρατηγικών, πεποιθήσεων, στάσεων και διαφόρων μορφών συμπεριφοράς, δηλ. η διαδικασία κατά την οποία αλλάζει το γνωστικό δυναμικό του ατόμου, ως αποτέλεσμα των ποικίλων εμπειριών τις οποίες το άτομο επεξεργάζεται

6 Μάθηση & Διδασκαλία Διαδικασία και Αποτέλεσμα της Μάθησης Η Διαδικασία γίνεται όταν συντελείται η μεταβολή στο άτομο. είναι το σύνολο των ενεργειών που διαπράττει ο μαθητής προκειμένου να επιτύχει τα αποτελέσματα της μάθησης. Το Αποτέλεσμα (ή προϊόν της μάθησης) είναι οι μεταβολές που προκύπτουν από τη λειτουργία της διαδικασίας της μάθησης. Οι θεωρίες μάθησης παρέχουν στη διδασκαλία το θεωρητικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο αυτή θα στηρίξει και θα αιτιολογήσει τις διδακτικές ενέργειες που θα εφαρμόσει, προκειμένου να διευκολύνει το μαθητή στην κατάκτηση της γνώσης.

7 Σχολική Μάθηση & λανθασμένες απόψεις Η μάθηση συνιστά μια διαδικασία συσσώρευσης και διατήρησης γνώσεων Ο μαθητής μοιάζει με «κενό δοχείο που περιμένει να γεμίσει με γνώσεις» Η μάθηση έχει χαρακτήρα παθητικό Η άσκηση θεωρείται θεμέλιο και προϋπόθεση της μάθησης Πυρήνας της μάθησης είναι η όξυνση των λειτουργιών του νου («ακόνισμα του μυαλού»)

8 Συνειρμικές Θεωρίες Μάθησης Ερμηνεύουν τη διαδικασία της μάθησης ως συνάρτηση δύο παραγόντων: (α) εξωτερικών ερεθισμάτων (β) αντιδράσεων του υποκειμένου σ’ αυτά ΕΡΕΘΙΣΜΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟΑΝΤΙΔΡΑΣΗ «κατάλληλα ερεθίσματα (ερωτήσεις) προκαλούν επιθυμητές αντιδράσεις (απαντήσεις)» Δεν λαμβάνουν υπόψη τους το ρόλο του υποκειμένου. Βασικότερο θεωρείται η ενίσχυση σε ένα ερέθισμα

9 περιβάλλον υποκείμενο είσοδος: ερέθισμα έξοδος: συμπεριφορά H μάθηση ορίζεται ως αλλαγή στη συμπεριφορά του μαθητή που προκύπτει μέσω εμπειριών και ασκήσεων που τίθενται από τον εκπαιδευτικό Η μάθηση συντελείται μέσω: Αμοιβής (θετική ενίσχυση) Τιμωρίας (αρνητική ενίσχυση) Κεντρικοί ρόλοι: δασκάλου: μεταδότης γνώσης διδακτικών στόχων: συμπεριφορές που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές

10 Συμπεριφορισμός ή Θεωρία της Συμπεριφοράς Μάθηση είναι τροποποίηση της συμπεριφοράς (behaviorism) Πρόδρομος αυτής της σχολής ο I. Pavlov Βασικοί εκπρόσωποί της οι J.B. Watson, E.L. Thorndike, και B. F. Skinner Λέξεις-κλειδιά: Πληροφορία, Έλεγχος, Ανάδραση (feedback) (Σε αυτές τις θέσεις στηρίχθηκε και η εφαρμογή του συμπεριφορισμού στην εκπαίδευση)

11 Για τους συμπεριφοριστές δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στις νοητικές καταστάσεις των υποκειμένων τα «πιστεύω» τους, οι προσδοκίες τους, οι προθέσεις τους όπως και τα κίνητρά τους δεν είναι προσβάσιμα το μόνο που προέχει να γίνει είναι η περιγραφή της συμπεριφοράς και όχι η εξήγησή της. Μπορούμε συσχετίσουμε τα φυσικά χαρακτηριστικά των ερεθισμάτων που δέχεται το υποκείμενο με τα φυσικά χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του

12 Pavlov Ivan: εξαρτημένα ανακλαστικά(κλασσική εξάρτηση) B.F Skinner:λειτουργική εξάρτηση Διαφορές Pavlov - Skinner : α) στην κλασσική εξάρτηση έχουμε παθητική συμμετοχή του οργανισμού ενώ στην λειτουργική η μάθηση είναι μια ενεργητική διαδικασία του υποκειμένου β) στην κλασσική εξάρτηση η ενίσχυση προηγείται της αντίδρασης ενώ στην λειτουργική την ακολουθεί

13 B. Skinner B. Skinner Σχολή Συμπεριφορισμού ενίσχυση (θετική – αρνητική) ενίσχυση επιθυμητής συμπεριφοράς απάλειψη ανεπιθύμητης συμπεριφοράς μέσω απόσβεσης προγραμματισμένη διδασκαλία με χρήση διδακτικών μηχανών θεωρία «κενού οργανισμού»

14 Ο συμπεριφορισμός στην εκπαίδευση. B.F. Skinner Διατύπωσε τις παρακάτω αρχές της μάθησης ενεργός συμμετοχή μαθητή στην εκπαιδευτική διαδικασία σαφής διατύπωση διδακτικών στόχων άμεση πληροφόρηση των αποτελεσμάτων των προσπαθειών του μαθητή βαθμιδωτή πρόοδο της διδασκόμενης ύλης σύμφωνα με τους ρυθμούς του μαθητή. Η αλληλουχία της ύλης είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να την ακολουθήσουν όλοι οι μαθητές δόμηση της διδακτέας ύλης σε σύντομες διδακτικές ενότητες (γραμμική οργάνωση της ύλης). Κάθε διδακτικό βήμα αποτελείται από 4 στοιχεία: α) πληροφορία β) ερώτηση γ) απάντηση δ) άμεση επαλήθευση της απάντησης & ενίσχυση της σωστής απάντησης

15 Προγραμματισμένη διδασκαλία Διδακτικές μηχανές 1. Εισαγωγική ενότητα 1. Εισαγωγική ενότητα 2. Παρουσίαση πληροφορίας 2. Παρουσίαση πληροφορίας 3. Ερώτηση (σύστημα) & Απάντηση (χρήστης) 4. Έλεγχος απάντησης 4. Έλεγχος απάντησης 5. Ανατροφοδότηση ή πρόσθετες πληροφορίες 5. Ανατροφοδότηση ή πρόσθετες πληροφορίες 6. Τέλος ενότητας 6. Τέλος ενότητας

16 E. Thorndike Διατύπωσε τους νόμους της μάθησης: Νόμος του αποτελέσματος Νόμος δοκιμής και πλάνης Νόμος της άσκησης ή επανάληψης Νόμος της ετοιμότητας

17 Επίδραση του Συμπεριφορισμού Έδρασε καταλυτικά: στις γενικότερες απόψεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση: έμφαση στην εξατομίκευση της διδασκαλίας και στους προσωπικούς ρυθμούς του μαθητή προσπάθεια να ληφθεί υπόψη η προηγούμενη συμπεριφορά στο σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων και αντίστοιχου εκπαιδευτικού υλικού Οδήγησε: στην προγραμματισμένη διδασκαλία στα διδακτικά συστήματα με υπολογιστή

18 Θετικές πτυχές συμπεριφορισμού στη διδασκαλία με υπολογιστές: εγγυάται την μάθηση γιατί οι στόχοι προκαθορίζονται από τον εκπαιδευτικό ο μαθητής ξέρει τι αναμένεται απ’ αυτόν να προσπαθήσει ο κάθε μαθητής ακολουθεί τον δικό του ρυθμό μάθησης η εκμάθηση εμφανίζεται όταν ο μαθητής αντιδρά σ’ ένα ερέθισμα η αξιολόγηση των αντιδράσεων του μαθητή είναι άμεση γίνεται εξοικονόμηση χρόνου η επιτυχία των εκβάσεων εύκολα μπορεί να συνοψιστεί σε μετρήσιμα αποτελέσματα το περιεχόμενο της διδακτέας ύλης είναι κατανεμημένο σε μικρές ενότητες όλα τα βήματα μπορούν να ελέγχονται με ακρίβεια από τον εκπαιδευτικό

19 Αρνητικές πτυχές συμπεριφορισμού στη διδασκαλία με υπολογιστές: εμπέδωση χαμηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων ο μαθητής θεωρείται αυτόματο ον αντί για πρόσωπο με βούληση παρατηρείται εξάρτηση από τον εξωτερικό έλεγχο της μαθησιακής διαδικασίας υπάρχει μηχανική αποστήθιση υπάρχει περιορισμένο ποσοστό μεταφοράς γνώσης υπάρχει περιορισμένη διατήρηση της γνώσης δεν αναπτύσσονται δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων ο μαθητής δεν κάνει σύνδεση και εφαρμογή των γνώσεων του στο σήμερα και στις καθημερινές του εμπειρίες το ερέθισμα παρέχεται από τον εκπαιδευτικό άρα η παρουσία του θεωρείται απαραίτητη για να είναι επιτυχής η μάθηση δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου συνεργασία μεταξύ των μαθητών η αξιολόγηση καθοδηγεί το πρόγραμμα σπουδών

20 Γνωστικές Θεωρίες Μάθησης Δίνουν έμφαση στις διεργασίες που συντελούνται στο εσωτερικό του υποκειμένου (επεξεργασία – ανασύνθεση – κατάκτηση μάθησης) Η μάθηση συντελείται όταν το άτομο συλλαμβάνει νέες σχέσεις. Τότε επιτυγχάνει την ενόραση ή διόραση. Δίνεται έμφαση στις αντιληπτικές απόψεις της μάθησης. Η μάθηση θεωρείται ως μια ενεργή αναδόμηση των αντιλήψεων και σημασιών. Συντελείται με μεταβολές παλαιών μορφών σε νέες μέσω σκέψης ή νέων εμπειριών Η μάθηση συντελείται μέσω ενεργητικής ανακάλυψης από τους μαθητές. Κάτι δεν είναι δυνατόν να κατανοηθεί με την επί μέρους μελέτη των συστατικών στοιχείων του αλλά μόνο με την αντίληψή του ως ολότητας.

21 Köhler Η θεωρία του Köhler Η μάθηση συντελείται δια της ενόρασης*. Το άτομο μπορεί να έχει ενόραση στη δομή ενός προβλήματος και να το «αναδομεί» προκειμένου να το επιλύσει. Κέντρο της μάθησης είναι η δράση του νου εντός των καταστάσεων (σχολή της Gestalt [θεωρία της Μορφής] = Η αντίληψη δεν είναι απλοί συσχετισμοί – Η θεωρία της μορφής μπορεί να εφαρμοσθεί στην επίλυση προβλημάτων. Πειράματα με πιθήκους (“The Mentality of Apes”) (ενόραση: το ζώο είχε δράσει με στοχοκατευθυνόμενο τρόπο και προσπαθούσε να λύσει το πρόβλημα χρησιμοποιώντας ραβδιά. * Ενόραση είναι η υποτιθέμενη ψυχική ικανότητα του να βλέπει κανείς πράγματα πέρα από την δύναμη της κανονικής όρασης. Η ενόραση συνήθως σχετίζεται με την προεπίγνωση και τη μεθεπίγνωση. Η αναμονή για την έκβαση του μέλλοντος είναι μια υποσυνείδητη διαδικασία και ουσιαστικά μια δεύτερη φύση του ανθρώπου. Με βάση την εμπειρία ο εγκέφαλος "περιμένει" μια λογική ακολουθία γεγονότων σε μια σκηνή και προετοιμάζει την ανάλογες κινήσεις του. Με βάση την εμπειρία ο εγκέφαλος "αναμένει" μια τυπική συμπεριφορά από κάθε αντικείμενο.

22

23 Η θεωρία του Lewin Η μάθηση είναι μια διαδικασία οργάνωσης και αναδιοργάνωσης της δομής των αντιλήψεων του ατόμου Η μάθηση ως ενόραση σημαίνει μεταβολή στις γνωστικές δομές μιας κατάστασης (π.χ. μεταβολή στη σημασία μιας λέξης) Προτείνει τους παρακάτω τύπους μάθησης: Μάθηση ως μεταβολή στη γνωστική δομή (δηλ. το αντιληπτικό πεδίο του μαθητή π.χ. το άγνωστο γίνεται γνωστό) Μάθηση ως μεταβολή στη γνωστική δομή (δηλ. το αντιληπτικό πεδίο του μαθητή π.χ. το άγνωστο γίνεται γνωστό) Μάθηση ως μεταβολή στην παρώθηση (δηλ. τις ανάγκες του μαθητή π.χ. μεταβολή σε ανάγκες και αξίες) Μάθηση ως μεταβολή στην παρώθηση (δηλ. τις ανάγκες του μαθητή π.χ. μεταβολή σε ανάγκες και αξίες)

24 Η θεωρία του J. Piaget Δίνει έμφαση στη μάθηση ως ενεργητική επεξεργασία της πληροφορίας Η μάθηση προκύπτει από ενέργειες των ατόμων πάνω στα ερεθίσματα και με τα ερεθίσματα. Μαθαίνουμε ότι κάνουμε (η γνώση των αντικειμένων είναι ενέργεια επί αυτών) Η γνώση είναι «κατασκευή εκ των έσω» σχήματα Οι νέες εμπειρίες ενσωματώνονται στα «σχήματα» μέσω: αφομοίωσης αφομοίωσης αναπροσαρμογής αναπροσαρμογής Ο μαθητής μπορεί να κατανοήσει μόνο τα νοητικά σχήματα που ανταποκρίνονται στο στάδιο νοητικής ανάπτυξης που βρίσκεται Κάνει διάκριση μεταξύ δύο ειδών μάθησης: φυσικής Της φυσικής μάθησης (συντελείται όταν τα φυσικά πράγματα ενεργούν πάνω μας) λογικομαθηματικής Της λογικομαθηματικής μάθησης (που αποτελείται από τα αποτελέσματα των ενεργειών μας επί των πραγμάτων).

25 Η θεωρία του J. Bruner Αρχές μάθησης: Αρχή της δομής (του μαθήματος) Αρχή της δομής (του μαθήματος) Αρχή της παρώθησης : σημασία των κινήτρων στη μάθηση (εσωτερικά – εξωτερικά) Αρχή της παρώθησης : σημασία των κινήτρων στη μάθηση (εσωτερικά – εξωτερικά) Αρχή της ετοιμότητας Αρχή της ετοιμότητας Αρχή της ανακάλυψης (μάθηση με ανακάλυψη) Αρχή της ανακάλυψης (μάθηση με ανακάλυψη) Βάση της μάθησης είναι η διαμόρφωση κατηγοριών και η κωδικοποίηση τους Ο μαθητής μπορεί να μάθει οτιδήποτε αρκεί να του δοθεί με τον κατάλληλο τρόπο για την ηλικία του.

26 Η θεωρία του D. Ausubel Θεωρία νοηματικής λεκτικής μάθησης με χρήση προκαταβολικών οργανωτών Οι εκπαιδευτικοί να προσφέρουν γενική και αφηρημένη εισαγωγική ύλη, η οποία να προσφέρει στους μαθητές κάποια δομή Διακρίνει την παραληπτική μάθηση όπου όλη η μαθησιακή ύλη παρουσιάζεται στο μαθητή στην τελική της μορφή.

27 Ανθρωπολογικές Θεωρίες Μάθησης (η «τρίτη δύναμη») Τονίζουν την υπεροχή των ανθρώπινων προσώπων Δίνουν έμφαση στις εσωτερικές διεργασίες στο υποκείμενο που μέσω της αλληλεπίδρασης πετυχαίνει: Συναισθηματική ανάπτυξη Αυτοπραγμάτωση Αυτό-ολοκλήρωση ως πρόσωπο Εκπαιδευτικός – μαθητές: αναπτύσσουν γνήσιες συναισθηματικά σχέσεις. Εκπαιδευτικός: καθοδηγητής, διευκολυντής, ρυθμιστής της μάθησης.

28 Θεωρία του A. Maslow αυτοπλήρωσης Τα άτομα αναζητούν εμπειρίες αυτοπλήρωσης (διαδικασία με την οποία ένα άτομο κατανοεί τον εαυτό του) Το άτομο πρέπει το ίδιο να λαμβάνει τις αποφάσεις του και να προβαίνει στις επιλογές του. Εκπαιδευτικοί και γονείς πρέπει να εμπιστεύονται τα παιδιά τους και να τα βοηθούν να αναπτύσσονται Σκοπός της αγωγής είναι «η αυτοπραγμάτωση του προσώπου ώστε να καταστεί πλήρης άνθρωπος». Η μάθηση παρωθείται από εσωτερικές δυνάμεις του προσώπου Εσωτερική μάθηση είναι η μάθηση να γίνει κάποιος ανθρώπινη ύπαρξη Η σχολική μάθηση πρέπει να αποβλέπει να κάνει τους μαθητές να μάθουν τι πρόσωπα είναι (βασικός τομέας η μάθηση αξιών)

29 Θεωρία του C. Rogers Έχει π ππ παιδοκεντρική προσέγγιση. Στο σχολείο πρέπει να κυριαρχεί ο παιδοκεντρισμός Η διαδικασία της μάθησης είναι εσωτερική. Η α αα αυτοπραγμάτωση περιλαμβάνει την συνεχή προσπάθεια του ατόμου να επιτύχει την ανάπτυξη των δυνατοτήτων του στο έπακρο Περιλαμβάνει τον άνθρωπο ως ο οο ολότητα Βασική η ε εε επικοινωνία, διαπροσωπικές σχέσεις, ικανότητα να «ακούς» τον άλλο, να δέχεσαι και να δίνεις αγάπη, να εκτιμάς τον άλλο, να παρέχεις περιθώρια ελευθερίας έκφρασης Απαραίτητη η ε εε ελευθερία του προσώπου (ελευθερία επιλογής, προσωπική ελευθερία). Καθένας να δέχεται τον εαυτό του και τον άλλο όπως είναι, χωρίς να προσπαθεί να τον αλλάξει, γιατί έχει αξία ως μ μμ μοναδικό πρόσωπο. Ο ρόλος του δασκάλου είναι δ δδ διευκολυντικός (διευκολύνει την μάθηση) Η σχολική μάθηση πρέπει να συντελείται σε ατμόσφαιρα γ γγ γνήσιων σχέσεων & ελευθερίας. «Η ελευθερία προς μάθηση απαιτεί σεβασμό και προς εκείνους που δεν επιθυμούν την ελευθερία αυτή». Η πιο χρήσιμη κ κκ κοινωνική μάθηση είναι «η μάθηση της διαδικασίας της μάθησης» (δηλ. ένα διαρκές άνοιγμα στην ε εε εμπειρία)

30 Θεωρία του A. Combs Ο μαθητής έχει αντίληψη της πραγματικότητας κατά τη στιγμή της μάθησης (το πώς καθένας συμπεριφέρεται είναι αποτέλεσμα του πώς φαίνονται τα πράγματα σ’ αυτόν). Η μάθηση θεωρείται λειτουργία, διερεύνηση και ανακάλυψη των προσωπικών σημασιών του ατόμου. Είναι εσωτερικό γεγονός. Δίνεται έμφαση στις προσωπικές αντιλήψεις και όχι στις γνωστικές απόψεις της μάθησης. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να προσπαθεί να κατανοήσει πώς φαίνονται τα πράγματα από τη σκοπιά των μαθητών του. Στη σχολική μάθηση κύριο κίνητρο μάθησης και συμπεριφοράς των μαθητών είναι το αίσθημα της προσωπικής επάρκειας (σχετίζεται με την ολιστική προσέγγιση της μάθησης).

31 Παιδαγωγικές εφαρμογές των ανθρωπολογικών θεωριών μάθησης όλον Παράγων μάθησης θεωρείται το «όλον» ανθρώπινο πρόσωπο ως μοναδικό, ιδιαίτερα οι συναισθηματικές πλευρές του γνήσιες σχέσεις Πρωταρχικό είναι οι γνήσιες σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικού – μαθητών και μαθητών μεταξύ τους σε ατμόσφαιρα σεβασμού κατανόησης, ασφάλειας, αποδοχής & ελευθερίας έκφρασης στάση των μαθητών Σημαντικότερο είναι η στάση των μαθητών έναντι των σχολικών μαθημάτων και οι αντιλήψεις τους γι’ αυτά. Η μέθοδος διδασκαλίας εξαρτάται από τον τρόπο χρήσης της και την προσωπικότητα του εκπαιδευτικού. αυτοσυναίσθημά Ο εκπαιδευτικός πρέπει να βοηθά τους μαθητές να ενισχύουν το αυτοσυναίσθημά τους και να εκφράζουν τον εσωτερικό τους κόσμο (π.χ. συναισθήματα, τάσεις) ευνοϊκές ψυχολογικές προϋποθέσεις Η μάθηση πρέπει να δημιουργεί ευνοϊκές ψυχολογικές προϋποθέσεις στους μαθητές, ώστε με καθολική συμμετοχή (σκέψη, συναίσθημα, ικανότητες, κίνητρα, σκοποί, αξίες) να μαθαίνουν αποτελεσματικά.

32 Η θεωρία του R. Gagnè Υποστηρίζει ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να αρχίζει με την ανάλυση των σκοπών και των στόχων που έχει θέσει για να πετύχει ο μαθητής και ποια ικανότητα να αποκτήσει (ικανότητα: η δυνατότητα του μαθητή να κάνει κάτι συγκεκριμένο υπό ορισμένες συνθήκες). Οι μαθητές μπορούν να μάθουν ο,τιδήποτε αρκεί να έχουν αφομοιώσει τα προηγούμενα γνωστικά στοιχεία. Η μάθηση είναι συσσωρευτική διαδικασία (αυξάνεται η συσσώρευση νοητικών δεξιοτήτων). Ετοιμότητα για μάθηση : προηγείται της διδασκαλίας. περιλαμβάνει τρεις παράγοντες [εσωτερικές καταστάσεις] : ενδιαφέρον, παρωθητικά κίνητρα, επίπεδο νοητικής εξέλιξης (τι πραγματικά γνωρίζει ο μαθητής και τι απομένει να μάθει για να κατακτήσει τη μάθηση). Δομή γνωστικής ύλης οργανωμένη κατά ιεραρχικό τρόπο σε επίπεδα. Μετάβαση στο επόμενο αφού κατακτήσει τις γνώσεις από όλα τα προηγούμενα. Η «λύση του προβλήματος» απαιτεί τη γνώση ορισμένων «αρχών» Η «λύση του προβλήματος» απαιτεί τη γνώση ορισμένων «αρχών» Η κατανόηση των «αρχών» προϋποθέτει την ανάπτυξη «εννοιών» Η κατανόηση των «αρχών» προϋποθέτει την ανάπτυξη «εννοιών» Η ανάπτυξη των «εννοιών» τις απλές συνδέσεις τους κ.ο.κ. μέχρι να φθάσει στα στοιχειώδη (μαθησιακά άτμητα) Η ανάπτυξη των «εννοιών» τις απλές συνδέσεις τους κ.ο.κ. μέχρι να φθάσει στα στοιχειώδη (μαθησιακά άτμητα) Ικανότητες που αναπτύσσουν οι μαθητές: νοητικές, γνωστικές στρατηγικές, λεκτικές, κινητικές, στάσεις.

33 Προτείνει μια σειρά Διδακτικών Ενεργειών που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του μαθήματος: Ενεργοποίηση της παρώθησης των μαθητών (διέγερση προσοχής – ενδιαφέροντος του μαθητή) Ενεργοποίηση της παρώθησης των μαθητών (διέγερση προσοχής – ενδιαφέροντος του μαθητή) Πληροφόρηση του μαθητή για το διδακτικό στόχο του μαθήματος Πληροφόρηση του μαθητή για το διδακτικό στόχο του μαθήματος Κατεύθυνση της προσοχής των μαθητών Κατεύθυνση της προσοχής των μαθητών Ανάκληση στη μνήμη προηγούμενων συγγενών παραστάσεων Ανάκληση στη μνήμη προηγούμενων συγγενών παραστάσεων Καθοδήγηση της μάθησης (τρόποι παρουσίασης της μαθησιακής ύλης) Καθοδήγηση της μάθησης (τρόποι παρουσίασης της μαθησιακής ύλης) Ενίσχυση και συγκράτηση της μάθησης (ανατροφοδότηση) Ενίσχυση και συγκράτηση της μάθησης (ανατροφοδότηση) Προώθηση της μεταβίβασης της μάθησης Προώθηση της μεταβίβασης της μάθησης Εκτέλεση ενεργειών – Άσκηση από το μαθητή Εκτέλεση ενεργειών – Άσκηση από το μαθητή

34 Διδακτικές αρχές Αρχή της ε ε ε ε ε ππππ οοοο ππππ ττττ εεεε ίίίί αααα ςςςςΑρχή της ε ε ε ε ε ξξξξ αααα ττττ οοοο μμμμ ιιιι κκκκ εεεε υυυυ μμμμ έέέέ νννν ηηηη ςςςς δ δ δ δ ιιιι δδδδ αααα σσσσ κκκκ αααα λλλλ ίίίί αααα ςςςςΑρχή της α α α α α υυυυ ττττ εεεε νννν έέέέ ρρρρ γγγγ εεεε ιιιι αααα ςςςς ή ή ή ή ε ε ε ε νννν εεεε ρρρρ γγγγ ηηηη ττττ ιιιι κκκκ ήήήή ςςςς σσσσ υυυυ μμμμ μμμμ εεεε ττττ οοοο χχχχ ήήήή ςςςςΑρχή της δ δ δ δ δ υυυυ νννν αααα ττττ όόόό ττττ ηηηη ττττ αααα ςςςς τ τ τ τ ρρρρ οοοο ππππ οοοο ππππ οοοο ίίίί ηηηη σσσσ ηηηη ςςςς ττττ οοοο υυυυ α α α α ρρρρ χχχχ ιιιι κκκκ οοοο ύύύύ δ δ δ δ ιιιι δδδδ αααα κκκκ ττττ ιιιι κκκκ οοοο ύύύύ υ υ υ υ λλλλ ιιιι κκκκ οοοο ύύύύ

35 Αρχή της εποπτείας ποπτείας «Εποπτεία σημαίνει μία συνολική παράσταση ενός αντικειμένου, η οποία συνδυάζει αρμονικά σ’ ένα ενιαίο σύνολο όλες τις επιμέρους κατ’ αίσθηση αντιλήψεις από τις οποίες σχηματίσθηκαν» Στην Παιδαγωγική και Ψυχολογία είναι «η αντίληψη που σχηματίζει το υποκείμενο για ένα αντικείμενο και η οποία προκύπτει από τις διάφορες εσωτερικές νοητικές επεξεργασίες των δεδομένων των αισθήσεών του».

36 Αρχή της εξατομικευμένης διδασκαλίας εξατομικευμένης διδασκαλίαςεξατομικευμένης διδασκαλίαςΜορφές: «δυαδική αλληλεπίδραση» «δυαδική αλληλεπίδραση» Μικρές ομάδες (2-8 μαθητών) Μικρές ομάδες (2-8 μαθητών) Μεγάλες ομάδες (άνω των 15 μαθητών) Μεγάλες ομάδες (άνω των 15 μαθητών) Με τη διδασκαλία σε μικρές ομάδες (2-3 μαθητών) το ΜΘ: Προσαρμόζεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μαθητή Προσαρμόζεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μαθητή Επιτυγχάνεται η εξατομίκευση της διδασκαλίας Επιτυγχάνεται η εξατομίκευση της διδασκαλίας Τονίζεται ο συνεργατικός χαρακτήρας της μάθησης Τονίζεται ο συνεργατικός χαρακτήρας της μάθησης Τονίζονται οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών και εκπαιδευτικού-μαθητών Τονίζονται οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών και εκπαιδευτικού-μαθητών Τονίζεται ο διαλογικός χαρακτήρας του μαθήματος Τονίζεται ο διαλογικός χαρακτήρας του μαθήματος

37 Αρχή της αυτενέργειας ή ενεργητικής συμμετοχής αυτενέργειας ή ενεργητικής συμμετοχήςαυτενέργειας ή ενεργητικής συμμετοχής «Ο εκπαιδευτικός δεν προσφέρει τίποτα το οποίο μπορούν να βρουν μόνοι τους οι μαθητές, λέει όσο το δυνατόν λιγότερα κι αφήνει τους μαθητές να ενεργούν ελεύθερα». Αρχή του Dewey : “learning by doing” (μαθαίνω ενεργώντας)

38 Αρχή της δυνατότητας τροπο- ποίησης του αρχικού διδακτικού υλικού δυνατότητας τροπο- ποίησης του αρχικού διδακτικού υλικούδυνατότητας τροπο- ποίησης του αρχικού διδακτικού υλικού Προσθήκη ή αφαίρεση διδακτικού υλικού στο ήδη υπάρχον

39 Διδακτικοί Στόχοι και Ταξινόμησή τους «Ο διδακτικός στόχος περιγράφει με σαφήνεια, ακρίβεια και συνοπτικά την ικανότητα για την οποία θα είναι ικανός ο μαθητής μετά το τέλος του μαθήματος» «Ο διδακτικός στόχος περιγράφει με σαφήνεια, ακρίβεια και συνοπτικά την ικανότητα για την οποία θα είναι ικανός ο μαθητής μετά το τέλος του μαθήματος» Ο Bloom ταξινόμησε τους διδακτικούς στόχους σε τρεις περιοχές: Γνωστική (απόκτηση γνώσεων & ανάπτυξη γνωστικών ικανοτήτων) Γνωστική (απόκτηση γνώσεων & ανάπτυξη γνωστικών ικανοτήτων) Συναισθηματική (στάσεις, αξίες, συναισθήματα) Συναισθηματική (στάσεις, αξίες, συναισθήματα) Ψυχοκινητική (κινητικές δεξιότητες) Ψυχοκινητική (κινητικές δεξιότητες)


Κατέβασμα ppt "ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ "A pupil from whom nothing is ever demanded that he cannot do, never does all he can " John Stuart Mill (1806-1873),"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google