Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΣΑΛΑΝΤΗ-ΜΑΥΡΟΥ. Ο Ευριπίδης, γιος του Mνήσαρχου, γεννήθηκε στη Σαλαμίνα, αλλά καταγόταν από τη Φλύα (Χαλάνδρι). Η αγάπη του για τη θάλασσα σφράγισε καθοριστικά.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΣΑΛΑΝΤΗ-ΜΑΥΡΟΥ. Ο Ευριπίδης, γιος του Mνήσαρχου, γεννήθηκε στη Σαλαμίνα, αλλά καταγόταν από τη Φλύα (Χαλάνδρι). Η αγάπη του για τη θάλασσα σφράγισε καθοριστικά."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΣΑΛΑΝΤΗ-ΜΑΥΡΟΥ

2 Ο Ευριπίδης, γιος του Mνήσαρχου, γεννήθηκε στη Σαλαμίνα, αλλά καταγόταν από τη Φλύα (Χαλάνδρι). Η αγάπη του για τη θάλασσα σφράγισε καθοριστικά το έργο του. Eπιδόθηκε στον αθλητισμό και τη μουσική και ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και τη φιλοσοφία. Έζησε σε μια εποχή που τη σημάδεψαν ο Πελοποννησιακός πόλεμος, το έργο των σοφιστών και γενικότερα οι νέες ιδέες και οι καινούριοι προβληματισμοί, που ενυπάρχουν στο έργο του και αντικατοπτρίζουν τις πνευματικές έριδες. Η λογοτεχνική του σταδιοδρομία ήταν έντονη.

3 Η νέα τέχνη του προκάλεσε μεγάλο θόρυβο και δεν έτυχε της επιδοκιμασίας του κοινού. Έτσι, σε όλη του τη ζωή, ενώ συμμετείχε στους δραματικούς αγώνες για πενήντα περίπου χρόνια, μόνο τέσσερις φορές ανακηρύχθηκε πρώτος. H πρώτη του παράσταση, με την οποία κέρδισε το τρίτο βραβείο, πραγματοποιείται το 455 π.X., τρία χρόνια μετά την παράσταση της Ὀ ρέστειας του Aισχύλου.

4 Tύπος αντικοινωνικός —είχε λίγους φίλους—, εσωστρεφής, μελαγχολικός και δυσπρόσιτος, απείχε παντελώς από τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα της εποχής του, συμμετέχοντας ενεργά μόνο στην πνευματική κίνηση του διαφωτισμού και διαμορφώνοντας στενές σχέσεις με τους σοφιστές (ειδικότερα τον Πρωταγόρα), τον Aναξαγόρα, το Σωκράτη κ.ά.

5 Το πρόσωπό του συνδέθηκε με άφθονη ανεκδοτολογία, υποβαθμιστική του προσώπου του, η οποία είχε πηγή έμπνευσης τους κωμικούς ποιητές, ιδιαίτερα τον Aριστοφάνη. O θρυλούμενος, όμως, μισογυνισμός του δεν είναι αληθής· αντίθετα, ο ποιητής ευαισθητοποιείται από τον παραγκωνισμό των γυναικών στην κοινωνία της εποχής του.

6 Στο τέλος της ζωής του κατέφυγε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου, στην Πέλλα, όπου και πέθανε το 406 π.X. O Σοφοκλής, στον προαγώνα των Mεγάλων Διονυσίων της χρονιάς εκείνης, με πένθιμη περιβολή ο ίδιος, παρουσίασε το Xορό και τους ηθοποιούς χωρίς στεφάνια, εξαιτίας του θανάτου του Eυριπίδη, κάνοντας το κοινό να δακρύσει.

7 Άλκηστις 438 π.Χ. Άλκηστις438 π.Χ. Ανδρομάχη 420 π.Χ. Ανδρομάχη420 π.Χ. Βάκχαι Εκάβη 425 π.Χ. ΒάκχαιΕκάβη425 π.Χ. Ελένη 412 π.Χ. Ελένη412 π.Χ. Ηλέκτρα 413 π.Χ. Ηλέκτρα413 π.Χ. Ηρακλείδαι 417 π.Χ. Ηρακλείδαι417 π.Χ. Ικέτιδες 420 π.Χ. Ικέτιδες420 π.Χ. Ιφιγένεια εν Αυλίδι Ιφιγένεια εν Ταύροις Ίων π.Χ. Ιφιγένεια εν ΑυλίδιΙφιγένεια εν ΤαύροιςΊων412 π.Χ. Κύκλωψ Mήδεια 431 π.Χ. Mήδεια431 π.Χ. Ορέστης 408 π.Χ. Ορέστης408 π.Χ. Ρήσος 453 π.Χ. Ρήσος453 π.Χ. Τρωάδες 415 π.Χ. Τρωάδες415 π.Χ.

8 Επειδή φέτος στην γ γυμνασίου διδασκόμαστε την Ελένη του Ευριπίδη αποφασίσαμε να γράψουμε λίγα λόγια για την υπόθεση. Σύμφωνα με διασκευή του γνωστού μύθου, που υιοθετεί ο ποιητής, η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία και οι θεοί έδωσαν στον Πάρη πρώτα και έπειτα στο Μενέλαο ένα είδωλό της. Η πραγματική Ελένη βρίσκεται στην Αίγυπτο, όπου φτάνει και ο Μενέλαος ναυαγός

9 . Η αναγνώριση των συζύγων γίνεται τη στιγμή που η Ελένη υποχρεωνόταν να υποκύψει στο βασιλιά της χώρας Θεοκλύμενο, που θέλει να την παντρευτεί, και ο Μενέλαος κινδυνεύει να σκοτωθεί. Παρεμβάλλεται μια σκηνή απάτης και οι σύζυγοι δραπετεύουν. Eξαγριωμένος ο βασιλιάς καταδιώκει τους φυγάδες, αλλά οι Διόσκουροι (Kάστωρ και Πολυδεύκης), αδελφοί της Eλένης, « ὡ ς ἀ π ὸ μηχαν ῆ ς θεοί», τον πείθουν να αποδεχθεί τη θέληση των θεών.

10 H μορφή της ωραίας Eλένης ενσαρκώνει την τέλεια ομορφιά και το ερωτικό πάθος, αλλά συμβολίζει και τη θεϊκή κατάρα που προξενεί την καταστροφή στο ελληνικό και το τρωικό γένος. O μύθος της Eλένης ενέπνευσε δημιουργούς σε όλες τις εποχές. Στην αρχαιότητα, ποιητές και πεζογράφοι πραγματεύονται το θέμα και σκιαγραφούν το χαρακτήρα της: Όμηρος (Iλιάδα και Oδύσσεια), Aλκαίος, Στησίχορος («Παλιν ῳ δία»), Aισχύλος ( Ἀ γαμέμνων), Eυριπίδης (Tρ ῳ άδες, Ἑ λένη), Γοργίας ( Ἑ λένης ἐ γκώμιον), Iσοκράτης, Θεόκριτος. Στη νεότερη ποίηση, με το μύθο ασχολούνται ο Γ. Σεφέρης («…για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Eλένη...»), ο Γ. Pίτσος, ο Oδ. Eλύτης, ο Άγγ. Σικελιανός, ο T. Σινόπουλος, και στην ευρωπαϊκή ποίηση οι: P. de Ronsard, G. Apollinaire, P.J. Jouve, Th.de Banville κ.ά.

11 Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι οι χαρακτηρισμοί που του δίνουν διάφοροι φιλόσοφοι κι τραγικοί. Επίσης εντύπωση μας έκαναν τα αμέτρητα έργα που έγραψε αλλά κι τα γεγονότα κι στοιχεία της καθημερινής ζωής που παρουσιάζει στα έργα του.

12


Κατέβασμα ppt "ΣΑΛΑΝΤΗ-ΜΑΥΡΟΥ. Ο Ευριπίδης, γιος του Mνήσαρχου, γεννήθηκε στη Σαλαμίνα, αλλά καταγόταν από τη Φλύα (Χαλάνδρι). Η αγάπη του για τη θάλασσα σφράγισε καθοριστικά."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google