Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα O Όμηρος, εκπρόσωπος του ηρωικού κυρίως έπους, όπως και ο Ησίοδος, εκπρόσωπος του διδακτικού κυρίως έπους,

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα O Όμηρος, εκπρόσωπος του ηρωικού κυρίως έπους, όπως και ο Ησίοδος, εκπρόσωπος του διδακτικού κυρίως έπους,"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα O Όμηρος, εκπρόσωπος του ηρωικού κυρίως έπους, όπως και ο Ησίοδος, εκπρόσωπος του διδακτικού κυρίως έπους, εκφράζονται για τη θέση της γυναίκας.ΌμηροςΗσίοδος

2 Η γυναίκα ως σύζυγος και μητέρα στην Ιλιάδα Στο σπίτι ενός Αθηναίου πολίτη το μικρό κορίτσι μεγάλωνε με τη φροντίδα μιας τροφού και περνούσε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του στα γυναικεία διαμερίσματα, την πεμπτουσία του γυναικείου χώρου, όπου συνήθως οι μητέρες μεγάλωναν τα παιδιά τους και ασχολούνταν με την υφαντική. Ωστόσο, η γυναίκα στην πραγματικότητα ασχολούταν με τη διεύθυνση όλων των πρακτικών ζητημάτων του νοικοκυριού όπως τονίστηκε από τον Ησίοδο, ενώ αρκετούς αιώνες αργότερα ο Αριστοτέλης και ο Ξενοφών θεώρησαν το γάμο εμπορική συμφωνία.ΗσίοδοΑριστοτέλης Ξενοφών

3 ι

4 H γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη Από την ομηρική εποχή ο ανταγωνισμός μεταξύ της νόμιμης συζύγου και της δούλης-παλλακίδας ήταν έντονος, ιδιαίτερα αν η σύζυγος ήταν στείρα ή είχε γεννήσει μόνο κόρες: αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ομηρικά έπη ως ιστορικές πηγές, τότε θα συμπεράνουμε ότι τα νόθα παιδιά που ήταν οι καρποί των ενώσεων του κυρίου και κάποιας δούλης είχαν μια στοιχειώδη κοινωνική αναγνώριση και ίσως κάποια δικαιώματα στην πατρική περιουσία. Τουλάχιστον σε αυτά τα συμπεράσματα καταλήγει κανείς, αν αναλογιστεί ότι στην Οδύσσεια ο Τηλέμαχος, όταν επισκέπτεται το παλάτι του Μενελάου και της Ελένης στη Σπάρτη, παρευρίσκεται σε διπλές γαμήλιες τελετές: της νόμιμης θυγατέρας του ζεύγους Ερμιόνης αλλά και του νόθου γιου που ο Μενέλαος είχε αποκτήσει από τη σχέση του με μια δούλη. Σε κάθε πατριαρχική κοινωνία η γυναίκα αξιολογείται με μοναδικά κριτήρια την ομορφιά της και την αναπαραγωγική της ικανότητα, καμία νόμιμη σύζυγος δεν θα ήταν τόσο ανόητη ώστε να αποδεχτεί την παλλακίδα του άνδρα της και τα νόθα παιδιά του: κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε σοβαρό κλονισμό της θέσης της μέσα στον «οίκο».

5 α Οι γυναίκες ανάλογα με τα προσόντα που διέθεταν κατατάσσονταν ως πολεμικά λάφυρα για συγκεκριμένους αρχηγούς-πολεμιστές που ξεχώριζαν για την ανδρεία τους και τα έργα τους. Ήταν δηλαδή σαν αμοιβή, σαν δώρο για τον κόπο τους κατά τη διάρκεια του πολέμου. Π.χ. Στην Α ραψωδία βλέπουμε πόσο σημαντικά ήταν τα λάφυρα για τους πολεμιστές, αφού ουσιαστικά για αυτό τον λόγο δημιουργήθηκε και όλη αυτή η φασαρία. Πιο συγκεκριμένα, ο Χρύσης ζητάει πίσω την κόρη του με ικεσίες η οποία έχει απονεμηθεί ως πολεμικό λάφυρο στον Αγαμέμνονα. Ο Αγαμέμνονας αρνείται να τη δώσει και έτσι ο Φοίβος θυμώνει και προκαλεί μεγάλες συμφορές στους Αχαιούς. Έπειτα, όταν ο Αγαμέμνονας αναγκάζεται να τη δώσει πίσω στον πατέρα της, γίνεται αλαζονικός και παράλογος ζητώντας για αντάλλαγμα το γέρας του Αχιλλέα, τη Βρισηίδα. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος, μαζί με τη συμπεριφορά και τα λόγια του Αγαμέμνονα, που ο Πηλείδης αποχωρεί από τον πόλεμο. Βλέπουμε λοιπόν, πόσο πολύ τα πολεμικά λάφυρα επηρεάζουν τους σπουδαίους πολεμιστές και πόσο σημαντικό ρόλο έχουν στη ζωή τους.

6 Η τύχη του γυναικείου πληθυσμού μετά την άλωση μιας πόλης Μέσα από την τρυφερή οικογενειακή σκηνή που μας παρουσιάζει η ραψωδία Ζ, μπορούμε να αντλήσουμε πολλές πληροφορίες για την τύχη των γυναικών μετά την άλωση μιας πόλης. Πιο συγκεκριμένα, στους στίχους βλέπουμε μέσα από τα μάτια της Ανδρομάχης την απώλεια του ανδρός της. Σκέφτεται πως αν οι Αχαιοί καταλάβουν την Τροία, ο Έκτορας θα πεθάνει κι αυτή θα μείνει μόνη με ένα μωρό στην αγκαλιά. Λέει λοιπόν (στίχος 411) πως θα προτιμούσε να πεθάνει παρά να μείνει στη ζωή χωρίς αυτόν. Η τύχη όμως των γυναικών φαίνεται πολύ πιο καθαρά μέσα απ' τις σκέψεις του Έκτορα (στ ). Οι γυναίκες λοιπόν, μετά την άλωση της πόλης, θα γίνουν σκλάβες. Θα υποφέρουν υπηρετώντας τους εχθρούς, ενώ θα οδύρονται για τη μοίρα τους. Οι σφαγές, οι κακουχίες και η σκλαβιά λοιπόν θα επικρατήσουν, ενώ η δυστυχία θα είναι πια δεδομένη για τις άτυχες γυναίκες που θα αναγκαστούν να ζήσουν σε άθλιες συνθήκες, υπηρετώντας ξένους προκειμένου να ζήσουν, μακριά από την προστασία των συζύγων τους που δε θα είναι πια στη ζωή. Είναι λοιπόν φανερό ότι η ζωή των γυναικών εξαρτιόταν από τα αποτελέσματα του πολέμου. Αν η πόλη τους καταλαμβανόταν ήταν υποχρεωμένες να ακολουθήσουν το ριζικό τους και να υποταχτούν στους νικητές.

7 α


Κατέβασμα ppt "Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα O Όμηρος, εκπρόσωπος του ηρωικού κυρίως έπους, όπως και ο Ησίοδος, εκπρόσωπος του διδακτικού κυρίως έπους,"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google