Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού

2 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Εκπαιδευτικοί Στόχοι Γνωρίζω τις κατηγορίες του εκπαιδευτικού λογισμικού (Ε.Λ.) όσον αφορά: Θεωρίες μάθησης που αποτελούν βάση της σχεδίασης του Ε.Λ. Χαρακτηριστικά του Ε.Λ. που αφορούν τη μαθησιακή διαδικασία Δραστηριότητα Σχεδίαση επιμορφωτικού υλικού πολυμέσων για το Web Παρουσίαση ενός επιλεγμένου εκπαιδευτικού λογισμικού με στόχο την εξοικείωση / εκμάθηση του Ε.Λ. από τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς

3 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Εκπαιδευτικό Λογισμικό Εξειδικευμένο λογισμικό που μπορεί να υποστηρίξει διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες (ΙΤΥ, 2002) Κατηγοριοποιείται με βάση: τη χρήση του στη μαθησιακή διαδικασία το βαθμό αλληλεπίδρασης και την παιδαγωγική προσέγγιση, (Alessi & Trollip, 2000)

4 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγοριοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού Δεν υφίσταται μια και μόνη αποδεκτή κατηγοριοποίηση, αλλά περισσότερες … Οι οποίες σε μεγάλο βαθμό συναρτώνται, όπως είναι φυσικό, με τα κριτήρια που θέτει κανείς

5 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ «Εκπαιδευτικό λογισμικό» Ο όρος είναι σήμερα υπό κριτική αναθεώρηση, καθώς: (α) γίνεται αναφορά μάλλον σε «εκπαιδευτικά περιβάλλοντα» (οντότητες κατά πολύ ευρύτερες των εκπαιδευτικών λογισμικών) παρά σε μεμονωμένα λογισμικά (β) υπάρχει συνεχής εξέλιξη και εμφάνιση νέου είδους υπηρεσιών και προϊόντων, τα οποία δύσκολα μπορούν να κατηγοριοποιηθούν (γ) ένας μεγάλος όγκος υλικού, λογισμικού και περιβαλλόντων τα οποία δεν σχεδιάστηκαν αρχικά για εκπαιδευτική χρήση, αλλά, παρόλα αυτά, χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς-διδακτικούς λόγους.

6 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Θεωρίες Μάθησης & Εκπαιδευτικό Λογισμικό

7 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Θεωρίες Μάθησης & Σχεδίαση Εκπαιδευτικού Λογισμικού Η μάθηση ως… (α) Πρόσκτηση – Άσκηση (β) Διερεύνηση – Ανακάλυψη (γ) Επικοινωνία - Συνεργασία

8 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ (1) Η μάθηση ως Πρόσκτηση – Άσκηση Θεωρίες Μάθησης: Συμπεριφορισμός (Behaviorism) Γνωστικισμός (Cognitivism) Εκπαιδευτικά Λογισμικά Καθοδηγούμενης (από το σύστημα) διδασκαλίας (tutorials) & πρακτικής και εκγύμνασης (drill & practice) Συστηματική Εξάσκηση (Drill & Practice) Διδακτικά Βοηθήματα (tutorials) Εκπαιδευτικές εφαρμογές πολυμέσων

9 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ (2) Η μάθηση ως Διερεύνηση - Ανακάλυψη Θεωρίες Μάθησης: Δομικός Εποικοδομισμός Piaget, Papert Λογισμικά Διερευνητικής Μάθησης - Καθοδηγούμενης ανακάλυψης και διερεύνησης Προσομοίωση (simulation) Μικρόκοσμοι (microworlds) Περιβάλλοντα Μοντελοποίησης (modellers)

10 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ (3) Η μάθηση ως Συνεργασία - Επικοινωνία Θεωρίες Μάθησης: Κοινωνικός Εποικοδομισμός Κοινωνικοπολιτιστικές θεωρίες Vygotsky, Leontiev Λογισμικά Έκφρασης, Επικοινωνίας, Συνεργασίας Συνεργατικά Περιβάλλοντα (BELVEDERE) Υπερμέσα (Hypermedia) Εννοιολογικοί Χάρτες (Concept maps) (CMapTools)

11 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγοριοποίηση ως προς το Ρόλο του Ε.Λ. στη μαθησιακή διαδικασία

12 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Λογισμικά και περιβάλλοντα που λειτουργούν ως απλές πηγές πληροφόρησης Πηγές πληροφόρησης είτε στο Διαδίκτυο είτε standalone εφαρμογές : Εγκυκλοπαίδειες, Λεξικά, Ευρετήρια, «Θησαυροί» πχ. η wikipedia, Βάσεις δεδομένων πχ. Ψηφιακές βιβλιοθήκες Εξειδικευμένες πύλες Θεματικοί ή εξειδικευμένοι ιστοχώροι πχ. και

13 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Λογισμικό εξάσκησης – εφαρμογών (Drill and Practice) Αποβλέπει στην αναδραστική απάντηση του μαθητή Χρησιμοποιείται για εξάσκηση των μαθητών πάνω σε ύλη που έχουν ήδη διδαχθεί Γενικά δίνει τη δυνατότητα να το χρησιμοποιεί ο διδάσκων και για την αξιολόγηση των μαθητών, αφού οι απαντήσεις των μαθητών μπορούν να καταχωρούνται για περαιτέρω επεξεργασία.

14 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Λογισμικό παρουσίασης ή διαλέξεων (Tutorial) Παρέχει τη δυνατότητα παρουσίασης κυρίως στοιχείων θεωρίας στους μαθητές …τα οποία ενισχύονται με τη χρήση διαφορετικών μέσων όπως ήχο, κείμενο και υπερκείμενο (συνδεδεμένο με διαφορετικά αρχεία), εικόνες, video και προσομοιώσεις. Οι παρουσιάσεις αυτές στοχεύουν: στην πληρέστερη κατανόηση του αντικειμένου που η θεωρία περιγράφει στην αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών, κάνοντας το μάθημα “ελκυστικότερο”

15 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Προγράμματα δημιουργικότητας και φαντασίας Προγράμματα τα οποία υποστηρίζουν η δημιουργικότητα των παιδιών – ή και των ενηλίκων. Η δημιουργικότητα αυτή μπορεί να σχετίζεται με όλες τις μορφές γραπτού λόγου (αφήγηση, ποίηση ή άλλη), την καλλιτεχνική δημιουργία (ζωγραφική, μουσική, βίντεο,..). Τυπικά προγράμματα αυτής της κατηγορίας: KidPix (λογισμικό για τη ζωγραφική www/kidpix.com, Το ελληνικό πακέτο «Πήγασος» (http://www.cc.uoa.gr/~araptis/Home.html), το HyperStudio (http://www.mackiev.com/hyperstudio/index.html)

16 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Διερευνητικό λογισμικό Τα βασικά χαρακτηριστικά του διερευνητικού λογισμικού είναι τα παρακάτω: Επιτρέπει τον πειραματισμό και την παραμετροποίηση των φαινομένων Παρέχει τη δυνατότητα οικοδόμησης της γνώσης μέσα από μια διαδικασία αναζήτησης και κρίσης της πληροφορίας Παρέχει τη δυνατότητα διαθεματικής προσέγγισης των εννοιών Παρέχει τη δυνατότητα συνεργατικής μάθησης και κοινής οικοδόμησης της γνώσης μέσα από συζήτηση και αντιπαράθεση

17 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ (α) Λογισμικό προσομοίωσης (Simulation) Λογισμικά τα οποία επιτρέπουν την εικονική αναπαράσταση και μοντελοποίηση ενός φαινομένου ή ενός πραγματικού συστήματος, κάτω από συνθήκες που προσεγγίζουν τις πραγματικές. Συνήθως τα λογισμικά αυτά επιτρέπουν στο χρήστη να μεταβάλλει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιείται το “εικονικό” πείραμα και να κατανοούν έτσι τον τρόπο που η μεταβολή αυτή επηρεάζει την εξέλιξη του φυσικού φαινομένου. Ενσωματώνουν ένα μαθηματικό μοντέλο και για αυτό συχνά αναφέρονται και ως μοντέλα προσομοίωσης

18 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ (β) Μικρόκοσμοι: η πλέον ενδιαφέρουσα περίπτωση διερευνητικού λογισμικού Aνοιχτά περιβάλλοντα στα οποία υφίστανται μερικές βασικές οντότητες (όπως η χελώνα της Lego ή το «Ευκλείδειο» επίπεδο της Γεωμετρίας) και ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει εκ του μηδενός ή συνθετικά νέες οντότητες, νέα «αντικείμενα», να δημιουργήσει επίσης σχέσεις μεταξύ των αντικειμένων να μελετήσει τις αλληλεπιδράσεις τους. Θεωρούνται, από πολλούς ερευνητές, ως τα πλέον σημαντικά εκπαιδευτικά λογισμικά Παραδείγματα Δυναμική Γεωμετρία (Cabri, Geometer’s Sketchpad) Άλγεβρα και Αριθμητική (FunctionProbe και Excel) Φυσική (Interactive Physics) Μοντελοποίηση (Modellus) Γλώσσα Logo (Microworlds Pro)

19 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Εργαλεία Επικοινωνίας & Συνεργασίας Λογισμικά επικοινωνίας: Chat, Forum, Blog Λογισμικά online συνεργατικής μάθησης (CSCL – Computer Supported Collaborative Learning) Λογισμικά επικοινωνίας και πρόσβασης σε κατανεμημένους ψηφιακούς πόρους. Λογισμικά διευκόλυνσης της πρόσβασης: ειδικά λογισμικά που διευκολύνουν την πρόσβαση σε ψηφιακούς πόρους σε άτομα με ιδιαίτερες ανάγκες Λογισμικά επιχειρηματολογίας Καταγράφουν την επιχειρηματολογία ως χάρτη συνδεδεμένων επιχειρημάτων

20 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Διδακτικά παιχνίδια Ένα δελεαστικό περιβάλλον παιχνιδιού είναι το κίνητρο ώστε να τεθούν και να επιτευχθούν συγκεκριμένοι διδακτικοί και μαθησιακοί στόχοι. Serious Games Simulation Games Educational Games

21 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγοριοποίηση Ε.Λ. ως προς το βαθμό αλληλεπίδρασης με το χρήστη

22 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Ανοικτό περιβάλλον Ονομάζεται το περιβάλλον μάθησης το οποίο σχεδιάζεται με βάση το γνωσιοθεωρητικό πλαίσιο του εποικοδομισμού. Ανοικτό: ο χρήστης μπορεί να διαμορφώσει με δικά του στοιχεία το λογισμικό: πχ. να εισάγει πληροφορίες, να δημιουργήσει δικές του προσομοιώσεις, κλπ. Το περιβάλλον αυτό αποτελείται από ένα σύνολο από πρωταρχικά αντικείμενα και βασικές λειτουργίες που επιδρούν σ’ αυτά όπως και ένα σύνολο από κανόνες που διέπουν αυτή την επίδραση

23 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κλειστό περιβάλλον Λογισμικό που υποστηρίζει το παραδοσιακό δασκαλοκεντρικό μοντέλο διδασκαλίας Κλειστό: ο χρήστης δεν μπορεί να αλλάξει το περιεχόμενο του λογισμικού Ως κλειστά μαθησιακά περιβάλλοντα μάθησης μπορούν να χαρακτηριστούν τα Λογισμικά εξάσκησης Παρουσίασης Τα διδακτικά παιχνίδια Οι μη αλληλεπιδραστικές προσομοιώσεις.

24 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Σύνοψη: Κατηγοριοποίηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού Πηγές Πληροφόρησης Λογισμικό εξάσκησης – εφαρμογών (Drill and Practice) Λογισμικό παρουσίασης ή διαλέξεων (Tutorial) Προγράμματα δημιουργικότητας και φαντασίας Διερευνητικό λογισμικό Λογισμικό προσομοίωσης (Simulation) Μικρόκοσμοι: η πλέον ενδιαφέρουσα περίπτωση διερευνητικού λογισμικού Λογισμικά Επικοινωνίας & Συνεργασίας Εκπαιδευτικά παιχνίδια Κατηγοριοποίηση Ε.Λ. ως προς το βαθμό αλληλεπίδρασης Ανοικτό περιβάλλον Κλειστό περιβάλλον

25 ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Η πορεία της επιμόρφωσης Επιλέγω/Εντοπίζω το Ε.Λ. Ετοιμάζω την παρουσίαση (PowerPoint) (α) Η «ταυτότητα» του Ε.Λ. (ταξινόμηση) (β) Βασικές λειτουργίες του Ε.Λ. Βασικές δυνατότητες/λειτουργίες του Ε.Λ. (γ) Διδακτικό σενάριο Πώς θα αξιοποιήσει ο εκπαιδευτικός το συγκεκριμένο Ε.Λ.; Εμπλουτίζω την παρουσίαση με: (1) Χαρακτηριστικές οθόνες (screen capture) και (2) Video clips (Camtasia Flash movies) με ενέργειες στη διασύνδεση χρήστη του Ε.Λ. (3) Αφήγηση που εξηγεί την πληροφορία στις διάφορες διαφάνειες Μετατρέπω την παρουσίαση σε υλικό για το Web Με το Articulate Ανεβάζω την παρουσίαση σε κάποιο web server


Κατέβασμα ppt "ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google