Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δοντάκια πλυμένα ποτέ σφραγισμένα» Σχολικό έτος 2012-2013 ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΤΣΑΣ Γιατί πρέπει να πλένω τα δόντια μου;

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δοντάκια πλυμένα ποτέ σφραγισμένα» Σχολικό έτος 2012-2013 ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΤΣΑΣ Γιατί πρέπει να πλένω τα δόντια μου;"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δοντάκια πλυμένα ποτέ σφραγισμένα» Σχολικό έτος ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΤΣΑΣ Γιατί πρέπει να πλένω τα δόντια μου; Για να μην κάνεις ποτέ σφράγισμα όπως έκανα εγώ.

2 Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Πούλου Δήμητρα Νηπιαγωγείο Χαλανδρίτσας Τμήμα: Ολοήμερο

3 Από τον Οκτώβριο η τάξη είναι χωρισμένη σε 3 ομάδες με ονόματα που τα ίδια τα παιδιά έχουν επιλέξει ( καράβι, αερόστατο, αεροπλάνο). Επειδή κατά την υλοποίηση και άλλων προγραμμάτων που πραγματοποιήσαμε και κατά τη διάρκεια της χρονιάς, οι ομάδες και τα ονόματά τους δεν άλλαξαν έτσι συνεχίσαμε και σε αυτό το πρόγραμμα. Το τμήμα μου έχει 8 προνήπια και 5 νήπια οπότε οι δύο ομάδες αποτελούνται από 1 νήπιο και 3 προνήπια και η τρίτη από 2 νήπια και 3 προνήπια.

4 Η αφορμή που αποτέλεσε το έναυσμα για να ασχοληθούμε με τους μαθητές μου με αυτό το θέμα ήταν το ανθυγιεινό φαγητό που φέρνουν κάθε μέρα 2 παιδάκια στο νηπιαγωγείο ενώ έχουμε ήδη μιλήσει για την υγιεινή διατροφή και για το τι φαγητό πρέπει φέρνουμε από το σπίτι.

5 Σχολίαζαν τις σοκολάτες και τα κρουασάν που έφερναν αυτά τα παιδιά και στην ερώτησή μου τι μπορούν να πάθουν αν συνεχίσουν να τρέφονται ανθυγιεινά ακούστηκε από τα περισσότερα παιδιά ότι ‘’θα χαλάσουν τα δόντια τους΄΄. Έτσι ξεκινήσαμε το ταξίδι μας για τα δόντια….

6 Αρχικά φτιάξαμε τη γωνιά της στοματικής υγιεινής όπου τοποθετήσαμε όλο το εποπτικό υλικό που ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη του θέματος (Βιβλία, παραμύθια, φωτογραφίες με σχετικό περιεχόμενο, προϊόντα στοματικής υγιεινής και ένα βγαλμένο παιδικό δοντάκι)

7 Ρώτησα τα παιδιά τι θα ήθελαν να μάθουμε για τα δόντια. Οι ιδέες τους αποτυπώθηκαν στο παρακάτω ιστόγραμμα

8 «Πως είναι φτιαγμένα» Παρατήρηση στοματικής κοιλότητας. Ανά ζευγάρια το ένα παιδί παρατηρεί και περιγράφει τη στοματική κοιλότητα του άλλου ( Γλώσσα) Μετράει τα δόντια του άλλου και τα καταγράφει σε πίνακα (μαθηματικά). Μετρούν και τα δικά μου ( καταγράφουν και συγκρίνουν, είναι περισσότερα από τα δικά τους, μαθαίνουμε για τα νεογιλά και τα μόνιμα δόντια)

9 Σε καθρέφτη παρατηρούν και το δικό τους στόμα και το ζωγραφίσουν (εικαστικά) Παρατήρηση σχήματος δοντιών σε βιβλία και φωτογραφίες. Διαφορετικό σχήμα- διαφορετική χρησιμότητα-διαφορετικό όνομα. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ζωγραφίσει ένα είδος δοντιού. Η 1 η τον κοπτήρα, η 2 η τον κυνόδοντα και η 3 η τον τραπεζίτη(εικαστικά). Ύστερα αφού συνεννοούνται μεταξύ τους η κάθε ομάδα παρουσιάζει στις υπόλοιπες τη δουλειά που κάνει το δόντι τους (ομιλία –έκφραση).

10 Στο κέντρο του κύκλου υπάρχουν10 δόντια (όσα δοντάκια έχουν τα νήπια στην μια τους γνάθο). Κάθε νήπιο κρατά μια καρτέλα με το όνομα κάποιου δοντιού. Θα πρέπει να διαβάσει τη λέξη και να την αφήσει κάτω από το αντίστοιχο δόντι (Γλώσσα) και να πάρει το δόντι. Στη συνέχεια αφού με ροζ γκοφρέ έχουμε φτιάξει τη γνάθο τα παιδιά –δόντια πηγαίνουν και κάθονται οκλαδόν στη σωστή τους θέση πάνω στη γνάθο. Αφού τοποθετηθούν σωστά τραγουδάμε το τραγούδι για τα ονόματα των δοντιών και τη δουλειά τους και καθένα που ακούει το όνομα του δοντιού του σηκώνεται όρθιο (τραγούδι- δραματοποίηση).

11 Ζωγραφίζω το στόμα μου

12 «Σε τι μας χρειάζονται» Σε τι μας χρειάζονται τα δόντια: μιλάμε – τρώμε – ωραίο χαμόγελο. Πως θα ήταν αν δεν είχαμε δόντια; Η 1 η ομάδα βρίσκει τρόπους να μιλήσει χωρίς να ακουμπήσει η γλώσσα τους στα δόντια, η 2 η ομάδα κάνει πως λιώνει τα φαγητά ή πως τρώει μόνο σούπες και η 3 η ομάδα προσπαθεί να χαμογελάσει κρύβοντας τα δόντια τους

13 «Τα δόντια των ζώων» Έχουμε φωτογραφίες φυτοφάγων και σαρκοφάγων ζώων. Τα νήπια ομαδοποιούν τα ζώα σε φυτοφάγα και σαρκοφάγα(μαθηματικά) και στη συνέχεια παρατηρούν τα δόντια της κάθε ομάδας. Τα περιγράφουν και εντοπίζουν διαφορές. Τα σαρκοφάγα έχουν μυτερά για να σχίζουν τις τροφές τα φυτοφάγα πλατιά για να τις λιώνουν. Συγκρίνουν τα δόντια των ζώων με του ανθρώπου και ανακαλύπτουν πως ο άνθρωπος έχει και πλατιά και μυτερά γιατί είναι παμφάγος

14 «Γιατί αρρωσταίνουν; Τι παθαίνουν» Η ανάγνωση των βιβλίων «ο Τοποτίνι δεν πλένει ποτέ τα δόντια του» Εκδόσεις Στρατίκη, «Αχ το δοντάκι μου, μια επικίνδυνη συμμορία στο στόμα του Ζαχαρία» Εκδόσεις Πατάκη(Γλώσσα) βοήθησαν τα παιδιά να καταλάβουν ότι η κακή διατροφή και το μη βούρτσισμα των δοντιών είναι οι αιτίες που αρρωσταίνουν τα δόντια.Στη συνέχει μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου «Ο Σοκολάκης

15 και η Ζαχαρούλα Τρυπιοδόντη» αναλύσαμε της συνέπειες της μη φροντίδας των δοντιών μας. Τι είναι η τερηδόνα, πως δημιουργείται και πως μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στο δόντι που διορθώνεται με το σφράγισμα (το σπιτάκι του Σοκολάκη) ή να το καταστρέψει τελείως (βγάλσιμο του σπιτιού της Ζαχαρούλας). Κάναμε κολάζ με τις τροφές του γερού δοντιού και με τις τροφές του χαλασμένου δοντιού.

16 Σε φύλλο εργασίας γράψαμε στην οδοντόβουρτσα τις τροφές που πρέπει να τρώμε για να έχουμε γερά δόντια (Γλώσσα) Ξεκινήσαμε εβδομαδιαίο ημερολόγιο καταγραφής πλυσίματος των δοντιών (η καταγραφή έγινε 3 φορές, στην αρχή του προγράμματος στη μέση και την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου

17 Κάναμε πειράματα με το βγαλμένο δοντάκι στην coca-cola και θέλοντας να δείξουμε την προστασία που παρέχει στα δόντια το στοματικό διάλυμα πήραμε δύο αβγά το ένα το βάλαμε στο νερό το άλλο στο διάλυμα και μετά και τα δύο τα βουτήξαμε στο ξύδι

18 Στα μασελάκια που είχαν φτιάξει τα νήπια το απόγευμα έδειξα πως χρησιμοποιούμε το οδοντικό νήμα και τα βουρτσάκια για να καθαρίσουμε τα σημεία που δεν φτάνει η οδοντόβουρτσα. Μετά δοκίμασαν όλα τα παιδιά, πολλά από αυτά δεν γνώριζαν τα συγκεκριμένα προϊόντα.

19 «στον οδοντίατρο….» Αρχικά προέτρεψα τα παιδιά που είχαν επισκεφτεί οδοντίατρο να μας μιλήσουν γι΄αυτή τους την εμπειρία (ομιλία – έκφραση) Στη συνέχεια τα βιβλία «Έχω μια τρυπίτσα στο δόντι» Εκδόσεις Μοντέρνοι καιροί, «Δοντάκια καθαρά, επίσκεψη στον οδοντίατρο» Εκδόσεις Anubis και «ο πιο καλός οδοντίατρος του κόσμου» Εκδόσεις Πατάκη(Γλώσσα) βοήθησαν τα παιδιά να καταλάβουν ότι μια επίσκεψη στον οδοντίατρο δεν είναι τόσο τρομακτική όσο μπορεί να νομίζουν αλλά να είναι και διασκεδαστική και να μάθουν πόσο σημαντικό είναι να βουρτσίζουν τα δόντια τους. Μέσα από εικονογραφημένες σελίδες μας έμαθαν για το τι ακριβώς κάνει ο οδοντίατρος (καθαρισμό – σφράγισμα – φθορίωση)

20 Παρακολουθήσαμε στο internet τρία video: 1. πρώτη επίσκεψη στον οδοντίατρο, βήμα βήμα 2. Η φθορίωση των δοντιών στην παιδοδοντία 3. Πως βουρτσίζουμε τα δόντια Ύστερα από την προβολή ακολούθησε παιχνίδι ρόλων με τα οδοντιατρικά εργαλεία που είχαμε στην τάξη. Έπαιξαν τον οδοντίατρο και τους ασθενείς Σε συνεργασία με το νηπιαγωγό που συνεργάζομαι στο ολοήμερο, ο οποίος είχε φέρει μία μασέλα ενός παππού, μιλήσαμε για τα ψεύτικα δόντια και δείξαμε πάνω σε αυτή πώς βουρτσίζουμε τα δόντια μας, όπως είχαμε δει και στον υπολογιστή και στη συνέχεια δοκίμασαν όλα τα παιδιά Ήρθε ένα παιδί του Δημοτικού και μας έδειξε τα σιδεράκια που φορούσε

21 Παιχνίδια.. Τα παιδιά στις ομάδες (μαθηματικά) 1 η ομάδα :τα πέντε παιδιά της ομάδας κατασκευάζουν με πλαστελίνη και φασόλια μια οδοντοστοιχία με 10 δοντάκια 2 η ομάδα: είναι τα βακτήρια τα οποία πάνε με ένα μολύβι ματιών πάνω από κάθε οδοντοστοιχία και μαυρίζουν κάποια δοντάκια. Τα παιδία της 1 ης ομάδας πρέπει να αφαιρέσουν από τα γερά δόντια τα χαλασμένα (π.χ χαλασμένα=6 γερά δόντια) 3 η ομάδα: οδοντίατροι που σφραγίζουν (βάζουν μπλάνκο) αλλά και βγάζουν κάποια από τα χαλασμένα δόντια. Τα παιδιά –δόντια πάλι πρέπει να βρουν πόσα δόντια τους έμειναν στο στόμα αφού ο γιατρός τους έβγαλε μερικά (π.χ βγαλμένα δόντια = 7)

22 Κάθε ομάδα έχει μια φωτοτυπία με τα 20 δοντάκια τους και ένα ζάρι με υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές στις έδρες του. Κάθε παιδί της ομάδας ρίχνει το ζάρι με τη σειρά, αν φέρει υγιεινή τροφή το δοντάκι μένει άσπρο αν φέρει ανθυγιεινή το μαυρίζει. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να ρίξουν ζάρι για όλα τα δόντια. Στο τέλος οι ομάδες ανακοινώνουν πόσα γερά και πόσα χαλασμένα δόντια έχουν. Νικήτρια η ομάδα με τα περισσότερα γερά δόντια. Χαρά για το πορτοκάλι Η νικήτρια ομάδα

23 Παρά την επιθυμία μας να μας επισκεφτεί ένας οδοντίατρος αυτό δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί. Μας επισκέφτηκε όμως το παιδάκι του Δημοτικού που μας έδειξε τα σιδεράκια που φορούσε και μας είπε για το λόγο που τα έβαλε και πως πρέπει να βουρτσίζει πάρα πολύ καλά τα δόντια του για να μη μένουν τροφές στα σιδεράκια και στα δόντια του.

24 Θέλοντας να περάσουμε το μήνυμα της πρόληψης (υγιεινή διατροφή – καθημερινό βούρτσισμα και καθάρισμα των δοντιών) φτιάξαμε μία αφίσα μέσα από την οποία η νεράιδα του δοντιού δείχνει στο στεναχωρημένο δόντι που τρέφεται ανθυγιεινά τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει (βούρτσισμα- καθαρισμό) για να φύγει από τον κόσμο της λύπης και να μετακομίσει στον κόσμο της χαράς και της ευτυχίας και να γίνει ένα γερό δόντι που τρέφεται υγιεινά

25 Η αφίσα μας…

26 Σε συνεργασία με το κλασικό τμήμα προετοιμάσαμε και παρουσιάσαμε στα παιδιά της Α΄ και Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου τη θεατρική παράσταση «Δόνα η Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας» Η Δόνα Τερηδόνα και ο καθρέφτης της

27 Η δόνα Τερηδόνα διατάζει τους γορίλες να φυλακίσουν τη Λουκία Η Λουκία και ο οδοντίατρος στη φυλακή

28 ο Ποντικοσουρταφέρτας πάει στη Λουκία το μήνυμα του οδοντίατρου Τα ποντικάκια τρώνε την τούρτα

29 Ημερολόγιο καταγραφής Τελειώνοντας το πρόγραμμα έδωσα στα παιδιά να συμπληρώσουν το εβδομαδιαίο ημερολόγιο καταγραφής πλυσίματος των δοντιών. Σε σύγκριση με τα άλλα δύο που είχα (Μαρτίου –Απριλίου) διαπίστωσα ότι τα 11 παιδιά είχαν εντάξει το βούρτσισμα των δοντιών στην καθημερινότητά τους, κάποια μάλιστα τα έπλεναν και τρεις φορές την ημέρα (κυρίως παιδιά που τα έπλεναν το μεσημέρι στο σχολείο). Στην πρώτη καταγραφή του Μαρτίου υπήρχαν πολλά παιδιά που δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου οδοντόβουρτσα. Στο βιβλίο «ο καλύτερος οδοντίατρος του κόσμου» υπάρχει ένα τεστ (ερωτηματολόγιο) που τα έκανα εξατομικευμένα με το κάθε παιδί

30 ερωτηματολόγιο Μπορείς να δείξεις πόσο καλά ξέρεις τους κανόνες της στοματικής υγιεινής; Πλένουμε τα δόντια μας Β. Κάθε πρωί Θ. Κάθε βράδυ Φ. Μετά από κάθε γεύμα ή τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα Μόλις φάω γλυκό Θ. Πλένω τα δόντια μου ή ξεπλένω το στόμα μου Ο. Τρέχω στον οδοντίατρο Κ. Δεν πρέπει ποτέ να τρώω γλυκά

31 Η Τερηδόνα είναι Κ. Η βοηθός των οδοντιάτρων Ω. Ουσία που προστατεύει τα δόντια Ο. Αρρώστια των δοντιών Όταν έχουμε σιδεράκια στα δόντια Β. Δεν τα πλένουμε γιατί πονάνε Ρ. Τα πλένουμε πολύ σχολαστικά Π. Τα πλένουμε μόνο μία φορά την εβδομάδα Πρέπει να αλλάζουμε την οδοντόβουρτσά μας Η. Κάθε δύο χρόνια Α. Ποτέ Ι. Τρείς μήνες ή πιο πριν, αν χαλάσει

32 Μπορώ, εκτός από τη δική μου, να χρησιμοποιώ την οδοντόβουρτσα Ε. Της αδελφής μου Ι. Του φίλου μου Ο. Κανενός Γράψε τα γράμματα των σωστών απαντήσεων και θα διαβάσεις μια ουσία που βοηθάει στην υγεία των δοντιών

33 Φύλλο εργασίας

34 Οι στόχοι που είχαν τεθεί από την αρχή του προγράμματος (γνωστικοί – δεξιοτήτων) έχουν επιτευχτεί, όπως επίσης έχουν επιτευχτεί και οι στόχοι στάσεων και συμπεριφορών. Διαπίστωσα μέσα από το ημερολόγιο καταγραφής και το ερωτηματολόγιο ότι τηρούν καθημερινά τους κανόνες στοματικής υγιεινής. Απέκτησαν σωστές διατροφικές συνήθειες, μάλιστα γίνονται αυστηροί κριτές ο ένας του άλλου σε περίπτωση παρουσίας την ώρα του φαγητού ανθυγιεινής τροφής. Απέκτησαν θετική στάση για τον οδοντίατρο. ( Για να γραφτούν στο Δημοτικό έπρεπε να πάνε στον οδοντίατρο. Μου το ανακοίνωναν χαρούμενα από την προηγούμενη ημέρα και όταν γυρνούσαν μου περιέγραφαν με ενθουσιασμό την εμπειρία τους και εξέφραζαν την επιθυμία τους να ξαναπάνε).

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45


Κατέβασμα ppt "Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δοντάκια πλυμένα ποτέ σφραγισμένα» Σχολικό έτος 2012-2013 ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΤΣΑΣ Γιατί πρέπει να πλένω τα δόντια μου;"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google