Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Σχ. Έτος: 2013-2014 1 ο τετράμηνο ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 1 Ο ΓΕΛ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Σχ. Έτος: 2013-2014 1 ο τετράμηνο ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 1 Ο ΓΕΛ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Σχ. Έτος: ο τετράμηνο ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 1 Ο ΓΕΛ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ

2 Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ATYXHMATA: «ΑΙΤΙΕΣ-ΠΡΟΛΗΨΗ-ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ- ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ»

3 ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ: -ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ (ΑΙΤΙΕΣ – ΠΡΟΛΗΨΗ- ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ-ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ) -ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ (ΑΙΤΙΕΣ – ΠΡΟΛΗΨΗ-ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ-ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ) -ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (ΑΙΤΙΕΣ – ΠΡΟΛΗΨΗ-ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ-ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ) -ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ (ΑΙΤΙΕΣ – ΠΡΟΛΗΨΗ- ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ-ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ)

4 Στόχος της ερευνητικής εργασίας: η δημιουργία νοοτροπίας πρόληψης-αντιμετώπισης μέσα από τις αιτίες και τις συνέπειες των ατυχημάτων στην ανθρώπινη ζωή.

5 Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σάκκουλα Αντωνία Μαθητές που συμμετείχαν στην παρούσα ερευνητική εργασία ανά ομάδα:

6 ΥΠΟΘΕΜΑ 1 Ο /ΟΜΑΔΑ 1: «Ατυχήματα στο Σπίτι» Ευσταθίου Αντωνία Κουρουπάκη Αγγελική Βατίστα Ελένη Φουρτούνη Ζωή Κελεπούρη Ειρήνη

7 ΥΠΟΘΕΜΑ 2 Ο /ΟΜΑΔΑ 2: «Ατυχήματα στο Δρόμο» Σιγάλα Αθηνά Γαλανάκη Αναστασία Πιροζένκο Βαλέρια Παπανικολάου Φρύνη Παπανικολάου Διαμάντω Τοπιζοπούλου Αριστέα

8 ΥΠΟΘΕΜΑ 3 Ο /ΟΜΑΔΑ 3: «Ατυχήματα στο Σχολείο» Κοντοθανάση Ευσταθία Βασιλάκου Ειρήνη Σκλήρη Ειρήνη Σαμντιμπιάν Σόνια Στασινοπούλου Χαρίκλεια

9 ΥΠΟΘΕΜΑ 4 Ο /ΟΜΑΔΑ 4: «Εργατικά ατυχήματα» Χύσα Ολγα Χατζοπούλου Δήμητρα Τσάτσου Αικατερίνη Κασσινά Ελένη Μάνθιο Χρήστος

10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ τα ατυχήματα δεν είναι κακοτυχία αλλά νόσος και επιδημία για την οποία δεν υπάρχει κανένα εμβόλιο ούτε μπορεί να υπάρξει ανοσία.

11 Τα τραύματα που οφείλονται σε ατυχήματα αντιπροσωπεύουν ένα σοβαρότατο πρόβλημα, καθώς έχουν σαν αποτέλεσμα τους αρκετές φορές την απώλεια ζωής. Τα είδη των ατυχημάτων είναι πολλά και τα μέρη που αυτά μπορούν να συμβούν ακόμη περισσότερα. Μπορεί να είναι ακούσια, δηλαδή να συμβούν χωρίς τη θέλησή μας όπως είναι μία πτώση, αλλά, μπορεί να είναι και εκούσια, δηλαδή να τα έχουμε προκαλέσει εμείς ή κάποιος άλλος όπως είναι μία αυτοκτονία.

12 Στα ακούσια ατυχήματα που είναι και τα πιο συχνά στις μέρες μας ανήκουν, τροχαία, πτώσεις, δηλητηριάσεις, εγκαύματα, πνιγμός και άλλα και μπορούν δε να συμβούν όπως είπαμε και παραπάνω οποιαδήποτε στιγμή και οπουδήποτε όπως στο σπίτι, στο σχολείο, στην εργασία, στο δρόμο, στη θάλασσα, στην εξοχή, ακόμα και στις διακοπές. Γενικότερα παντού και πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο να συμβεί ένα ατύχημα. Γι’ αυτό το λόγο οι γονείς και η κοινωνία πρέπει να μεριμνούν για μία σωστή και συστηματική πρόληψη απέναντι στα ατυχήματα.

13 Τα ατυχήματα είναι το κύριο αίτιο της νοσηρότητας της παιδικής ηλικίας. Επειδή όμως τα ποσοστά είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά αλλά και αποθαρρυντικά αυξανόμενα πρέπει να δώσουμε μεγάλο βάρος στην προσπάθεια λήψης μέτρων για την πρόληψη αυτής της μάστιγας που κατακλύζει την εποχή μας. Είναι κοινώς παραδεκτό ότι ατυχήματα συμβαίνουν και πάντα θα συμβαίνουνπρέπει να συνειδητοποιήσουμε αλλά πως πολλά από αυτά μπορούμε να τα προλάβουμε και οι σοβαροί τραυματισμοί μπορούν να αποφευχθούν.

14 Σκοπός λοιπόν της εργασίας αυτής είναι να μελετήσουμε και να γνωστοποιήσουμε τα χαρακτηριστικά των ατυχημάτων, να προσδιορίσουμε τους παράγοντες κινδύνου και να ενημερώσουμε για τα μέτρα πρόληψης που πρέπει να ληφθούν για τον περιορισμό και την εξάλειψη των ατυχημάτων.

15 ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΠΙΤΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ο χώρος της κατοικίας μπορεί να εξελιχθεί σε εχθρικό περιβάλλον, ιδίως για παιδιά και ανθρώπους άνω των 65 ετών, -εξαιτίας απροσεξίας ή επιπολαιότητας.

16 ΠΝΙΓΜΟΙ

17 Διακρίνουμε δυο είδη πνιγμών: την πνιγμονή, που είναι η απόφραξη των αεροφόρων οδών (φάρυγγα και λάρυγγα) με ξένο σώμα, στερεό φαγητό κ.ά., και τον πνιγμό, που μπορεί να συμβεί στη θάλασσα ή σε πισίνα με την εισροή νερού στις αεροφόρους οδούς. Οι πνιγμονές και οι πνιγμοί μπορεί να οφείλονται σε παθολογικά αίτια, σε απροσεξία ή σε απρόβλεπτο ατύχημα. Ιδιαίτερα συχνό είναι και το φαινόμενο του πνιγμού μέσα στο σπίτι. Ειδικά στα μικρής ηλικίας παιδιά την ώρα που κάνουν μπάνιο μέσα στην μπανιέρα μπορεί ο κηδεμόνας να ξεχαστεί και να αφήσει το παιδί με την βρύση ανοιχτεί αν συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να το προλάβει εντος των πρώτων 20 με 45 δευτερόλεπτα.

18

19 Επίσης πνιγμός μπορεί να προκληθεί και με την κατάποση κάποιου αντικείμενου που μπορεί να φρακάρει τους αεραγωγούς από όπου αναπνέουμε και να εμποδίσει το παιδί να πάρει ανάσα. Η εισόρμηση ξένων σωμάτων (ξηροί καρποί, καρφίτσες, σταυρουδάκια, κ.λπ.) μπορεί να συμβεί από την ηλικία των 6 μηνών.

20 ΠΕΣΙΜΑΤΑ – ΠΤΩΣΕΙΣ Οι πτώσεις σκοτώνουν περισσότερα άτομα από οποιοδήποτε άλλο αίτιο με μοναδική εξαίρεση τα τροχαία ατυχήματα, και οι περισσότερες πτώσεις συμβαίνουν στο σπίτι, αφορούν δε τον πληθυσμό και των δύο φύλων, ανεξαρτήτου ηλικίας. Οι πτώσεις εκτός από τα σοβαρά κατάγματα, μπορούν να προκαλέσουν και άλλες βλάβες ή επιπλοκές, με αποτέλεσμα να αποσταθεροποιείται η γενική κατάσταση και να απειλείται σε ορισμένες περιπτώσεις και η ίδια η ζωή.

21 Τις περισσότερο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στις πτώσεις αποτελούν τα παιδιά μικρής ηλικίας και οι ηλικιωμένοι.

22

23

24 Είδη εγκαυμάτων : Θερμικά (επίδραση θερμότητας, φλόγας, υγρών, ατμών, κλπ). Ηλεκτρικά (επίδραση ηλεκτρικού ρεύματος). Χημικά (επίδραση χημικών ουσιών, οξέων ή αλκαλίων). Ακτινικά (επίδραση ιονίζουσας ακτινοβολίας, ηλιακής ακτινοβολίας).

25 Στα θερμικά εγκαύματα η επίδραση της θερμότητας μπορεί να είναι ξηρά (φλόγα, καυτό σίδερο, τσιγάρο, καυτό αντικείμενο), ή υγρά (βραστό νερό, βραστό λάδι, βραστό φαγητό, ατμοί κλπ). Τα ξηρά εγκαύματα είναι πιο βαριά και θεραπεύονται δυσκολότερα από τα υγρά εγκαύματα. Τα ηλεκτρικά εγκαύματα αναπτύσσονται στο σημείο επαφής με την ηλεκτρική πηγή. Είναι σοβαρά εγκαύματα, συνήθως β’ και γ’ βαθμού, και μπορούν να προκαλέσουν βλάβες σε απομακρυσμένες περιοχές του σώματος (καρδιά, εγκέφαλος). Τα χημικά εγκαύματα προκαλούνται με τη δράση χημικών ουσιών στο δέρμα, οφθαλμούς ή στους βλεννογόνους (κατάποση). Οι χημικές ουσίες μπορεί να είναι οξέα [ θειϊκό οξύ, νιτρικό οξύ (βιτριόλι) ], αλκάλια [ καυστικό νάτριο (ποτάσα), ασβέστης ] ή άλλες χημικές ουσίες ( άλατα φωσφόρου, μαγνησίου κλπ).

26 Τα ακτινικά εγκαύματα προκαλούνται με την επίδραση: α) Ιονίζουσας ακτινοβολίας (ραδιενέργεια), που προέρχεται από ατυχήματα σε ατομικά εργοστάσια ή ατομική έκρηξη. β) Ηλιακής ακτινοβολίας. Είναι γεγονός ότι ο ήλιος είναι η πηγή της ζωής. Έχει μικροβιοκτόνες ιδιότητες, μετατρέπει την προβιταμίνη D σε βιταμίνη D, δυναμώνει την όραση και το σπουδαιότερο προκαλείευφορία και αισιοδοξία.

27 Διαχωρισμός εγκαυμάτων : Πρώτου βαθμού: Μικρό Δευτέρου βαθμού Τρίτου βαθμού: Σοβαρό

28

29 ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ Οι παγίδες που κρύβει το σπίτι Ο κίνδυνος από την έκθεση των παιδιών σε δηλητηριώδεις ουσίες είναι συχνό πρόβλημα. Το 90% των περιπτώσεων δηλητηριάσεων συμβαίνει στο σπίτι και σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να αποβεί μοιραίο. Σε παιδιά ηλικίας κάτω των 6 ετών οι περισσότερες δηλητηριάσεις οφείλονται σε καλλυντικά και σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας.

30

31 ΟΙ ΠΡΟΦΥΛΑΞΕΙΣ Οι γονείς οφείλουν να επιτηρούν τις δραστηριότητες του παιδιού και να επιθεωρούν τακτικά το σπίτι για την αποτροπή κινδύνων δηλητηρίασης, επιδιώκοντας έτσι να εξασφαλίσουν ένα ασφαλές περιβάλλον για το παιδί. Για την ασφάλεια των παιδιών οι γονείς οφείλουν να τηρούν τους παρακάτω κανόνες: Να φυλάσσουν τα επικίνδυνα για δηλητηρίαση προϊόντα ασφαλισμένα σε σημεία όπου το παιδί να μην μπορεί να τα πλησιάσει ή να τα πιάσει. Να χρησιμοποιούν κλειδαριές ή σύρτες ασφαλείας στα συρτάρια και στα ντουλάπια στα οποία φυλάσσονται διάφορα επικίνδυνα αντικείμενα ή φάρμακα. Σε συνθήκες αναστάτωσης, εκνευρισμού και υπερέντασης (π.χ. πυρετός) να αποφεύγουν τις βιαστικές και απρόσεκτες ενέργειες, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στη σωστή δοσολογία του φαρμάκου, στο ερμητικό κλείσιμο του φαρμάκου με το πώμα του και στην τοποθέτησή του, μετά τη χρήση, σε ασφαλή χώρο.

32 Να αναφέρονται στο φάρμακο με την πραγματική ονομασία του και να μην προκαλούν σύγχυση στο παιδί αποκαλώντας το καραμέλα κ.ά. Να μην αφήνουν τα δοχεία με αλκοόλ σε σημεία όπου μπορεί να έχει πρόσβαση ένα παιδί Να διατηρούν τα διάφορα προϊόντα στις αρχικές τους συσκευασίες και να αποφεύγουν να αποθηκεύουν φαρμακευτικές ουσίες σε δοχεία τροφίμων ή αναψυκτικών. Πριν από τη χρήση οποιουδήποτε προϊόντος να διαβάζουν προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης τους. Να μάθουν τα παιδιά να μην πίνουν και να μην τρώνε οτιδήποτε, εκτός και εάν αυτό τους το προσφέρει ένας ενήλικας. Να αποφεύγουν τη λήψη φαρμάκων μπροστά σε μικρά παιδιά. Τα παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται τις συμπεριφορές των ενηλίκων.

33 Να ελέγχουν συχνά το σπίτι για τυχόν ληγμένα φάρμακα,ώστε να πεταχτούν έγκαιρα. Να απομακρύνουν ουσίες που θεωρούνται σήμερα ακατάλληλες για θεραπείες, όπως είναι τα διάφορα αιθέρια έλαια, το βορικό οξύ, ο αμμωνιούχος υδράργυρος και το νέφτι. Ένα παιδί κινδυνεύει περισσότερο από δηλητηρίαση όταν βρίσκεται σε ένα μη γνώριμο περιβάλλον (π.χ. στο σπίτι συγγενών, φίλων κ.ά.).

34 Τα περισσότερα σπίτια περιέχουν δυνητικά τοξικές ουσίες σε διάφορους χώρους (κουζίνα, μπάνια, γκαράζ). Η επιθεώρηση των χώρων του σπιτιού στους οποίους ελλοχεύει ο κίνδυνος δηλητηριάσεων πρέπει να γίνεται με μεθοδικό και σχολαστικό τρόπο.

35 Ατυχήματα στο δρόμο!! Aίτια ατυχημάτων: Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την Τρίτη αιτία θανάτου μετά τις καρδιοπάθειες και τον καρκίνο. Κάθε χρόνο στη χώρα μας περίπου άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο και τραυματίζονται σοβαρά ή ελαφρά. Οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι περισσότερο οδυνηροί από οποιαδήποτε άλλη αιτία και αυτό γιατί τα θύματα των τροχαίων είναι μέχρι τη στιγμή που θα συμβεί το μοιραίο, άτομα υγιή, ζωντανά και δραστήρια. Γίνονται δε ακόμα τραγικότερα τα ατυχήματα όταν έχουν σαν αποτέλεσμα το ξεκλήρισμα ολόκληρων οικογενειών.

36 τα αίτια των ατυχημάτων στο δρόμο ταξινομούνται σε τρεις Κατηγορίες: τα αρχικά, τα έμμεσα και τα άμεσα αίτια. α) ΑΡΧΙΚΑ ΑΙΤΙΑ: Είναι αυτά που ανάγονται σε πράξεις ή παραλείψεις προσώπων, αρχών, ή οργάνων, τα οποία αν και είναι αρμόδια να λάβουν μέτρα για την αποτροπή τροχαίων ατυχημάτων ή δεν πήραν τέτοια ή πήραν αλλά ανεπαρκή με αποτέλεσμα να μην εξουδετερώνουν άλλα αίτια. Ύπαρξη των οποίων συντελεί στην πρόκληση ατυχημάτων. Τέτοιες πράξεις ή παραλείψεις είναι π.χ. ελαττωματικές κατασκευές δρόμων, η ανεπαρκής οδική σήμανση κ.λ.π. β) ΕΜΜΕΣΑ ΑΙΤΙΑ: Τα έμμεσα αίτια αποτελούν προϋφιστάμενη ελαττωματική κατάσταση του οδηγού του οχήματος, του δρόμου ή του καιρού, η οποία εγκυμονεί κινδύνους (π.χ. δρόμος με στενή γέφυρα που δεν διακρίνεται από μακριά, οδηγός ανεκπαίδευτος, κυκλοφορία οχήματος χωρίς φρένα κ.λ.π)

37 γ) ΑΜΕΣΑ ΑΙΤΙΑ: Είναι αυτά που ανάγονται μόνο στον οδηγό. Συνδέονται με πράξεις παράνομες ή παραλείψεις πράξεων, είναι αντίθετες με την πείρα, την λογική και την σύνεση και οδηγούν ευθέως στο ατύχημα. Τα άμεσα αίτια, είναι: 1. Η Αντικανονική αρχική συμπεριφορά. Από την έρευνα πολλών τροχαίων ατυχημάτων απεδείχθη ότι αυτά σχεδόν ποτέ δεν ήταν τυχαία αλλά πραγματοποιήθηκαν και θα μπορούσαν να αποφευχθούν, αν οι οδηγοί είχαν λίγες πρακτικές γνώσεις της κινητικής του οχήματος, προσάρμοζαν την συμπεριφορά τους στις κυκλοφοριακές συνθήκες και δεν οδηγούσαν προκλητικά.

38 2. Η Καθυστερημένη αντίληψη του κινδύνου Καθυστερημένη αντίληψη του κινδύνου υπάρχει όταν ο οδηγός δεν έχει διαρκώς τεταμένη την προσοχή του κατά την οδήγηση, ώστε να αντιλαμβάνεται σε κάθε δευτερόλεπτο και κλάσμα ακόμη του δευτερολέπτου την διαμορφούμενη κατάσταση και ανάλογα να ενεργεί για την πρόληψη κάθε ατυχήματος. Ευνόητο είναι ότι όταν ο οδηγός αντιλαμβάνεται καθυστερημένα τον κίνδυνο δεν προλαβαίνει να αντιδράσει σωστά και έτσι το ατύχημα δεν αποφεύγεται. 3. Η Εσφαλμένη αποφευκτή ενέργεια Βασικό αίτιο της εσφαλμένης αποφευκτής ενέργειας ή της παράλειψης αυτής, είναι η έλλειψη εξασκήσεως, γι’ αυτό και παρατηρείται συνήθως σε νέους, δηλαδή οδηγούς χωρίς πείρα.

39 4. Η Οδήγηση υπό την Επήρεια Αλκοόλ. Μια από τις σοβαρότερες αιτίες πρόκλησης μεγάλου αριθμού ατυχημάτων με θανατηφόρα κατά κανόνα αποτελέσματα, που πρέπει να καταπολεμηθεί δραστικά, είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Το αλκοόλ και η οδήγηση είναι δύο πράγματα εντελώς ασυμβίβαστα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διαλέξεις πιο από τα δύο προτιμάς. Το ποτό ή την οδήγηση. Μέση λύση δεν υπάρχει. Είναι επιπόλαια και εγκληματική η νοοτροπία που εκδηλώνεται με τις φράσεις «όταν πιώ λίγο οδηγώ καλύτερα», «εμένα το ποτό δεν με πειράζει», «οδηγώ με κέφι». Τα κυριότερα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα μας είναι αίτια αναφερόμενα σε οδηγούς: 1) η υπερβολική ταχύτητα, 2) παραβίαση προτεραιότητας γενικώς, 3) η απόσπαση της προσοχής του οδηγού, 4) η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, 5) αντικανονικό προσπέρασμα, 6) μη χρησιμοποίηση ζώνης ασφαλείας ή κράνους από τους οδηγούς δικύκλων κ.ο.κ.

40

41 Πρόληψη Τροχαίων Ατυχημάτων Ενέργεια και δράση πριν το τροχαίο ατύχημα. Το θέμα της οδικής ασφάλειας διεθνώς είναι πολυσύνθετο και η αντιμετώπιση του απαιτεί την ενεργοποίηση και τη συνεργασία πλήθους φορέων, για την εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων, τόσο για την πρόληψη των οδικών ατυχημάτων, όσο και για τη μείωση των συνεπειών τους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και στην Ελλάδα υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός φορέων που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με την οδική ασφάλεια και έχουν αναπτύξει κατά καιρούς και ακολουθώντας διεθνή πρότυπα, αξιοσημείωτες σχετικές πρωτοβουλίες. Οι πρωτοβουλίες αυτές αφορούσαν στην εφαρμογή μεμονωμένων δράσεων οδικής ασφάλειας, οι οποίες δυστυχώς δεν αποτέλεσαν τμήμα κάποιου ολοκληρωμένου και μακροπρόθεσμου προγράμματος αντιμετώπισης των οδικών ατυχημάτων και των συνεπειών τους. Μετά τη διαμόρφωση του Στρατηγικού Σχεδίου Ασφάλειας ( ) εφαρμόζοντας ολοκληρωμένες δράσεις από τους εμπλεκόμενους φορείς.

42 Στόχοι πρόληψης : Αναφερθήκαμε στα αίτια που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα, στόχος της Πολιτείας όμως είναι να προλαμβάνει τα ατυχήματα με κατάλληλο προγραμματισμό της πρόληψης (βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο) που πρέπει να συγκλίνει στους παρακάτω στόχους: α) ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ. Στη ρίζα κάθε τροχαίου ατυχήματος υπάρχει πάντοτε ένα ανθρώπινο λάθος. Βελτίωση της οδικής ασφάλειας σημαίνει βελτίωση της συμπεριφοράς εκατομμυρίων αυτοκινητιστών, μοτοσικλετιστών, ποδηλατιστών και πεζών. Από την παιδική ηλικία πλάθεται η συμπεριφορά του ενήλικα, γι’ αυτό από το σχολείο το παιδί πρέπει να γνωρίσει τους κινδύνους του δρόμου και τη σωστή συμπεριφορά του οδηγού. Το παιδί δεν έχει αίσθηση του κινδύνου που διατρέχει στο δρόμο, γι’ αυτό είναι απαραίτητο να τυπώσουμε στο μυαλό του απλούς κανόνες, που θα του επιτρέψουν να τον αποφύγει. Στην αρχή κάθε σχολικού έτους, το μεγαλύτερο πρόβλημα των γονιών είναι πως θα πάει το παιδί στο σχολείο, στο γυμναστήριο, στο φροντιστήριο, στη γειτονιά να παίξει και πως θα επιστρέψει με ασφάλεια στο σπίτι του. Απόλυτα δικαιολογημένος είναι ο ανωτέρω προβληματισμός, καθ' όσον ο δείκτης της παιδικής θνησιμότητας στη χώρα μας οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στα τροχαία ατυχήματα. Κάθε χρόνο στη χώρα μας αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 140 παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών και τραυματίζονται σοβαρά Οι αριθμοί των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών που συμβαίνουν στην πατρίδα μας τα τελευταία χρόνια, μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει προσλάβει διάσταση επιδημικής μορφής. Στατιστικά στοιχεία της διεθνούς οργάνωσης για την πρόληψη των ατυχημάτων (Ρ.R.Ι.) επιβεβαιώνουν τη σπουδαιότητα του τομέα πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων, που μόνο η Κυκλοφοριακή αγωγή μπορεί να πετύχει.

43 β) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ Άλλος τομέας όπου απαιτείται η παρέμβαση της πολιτείας είναι η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών. Από την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων παρατηρήσαμε ότι ο οδηγός και μάλιστα ο Έλληνας οδηγός βαρύνεται με το συντριπτικό ποσοστό ευθύνης του 80,5% στην πρόκληση των τροχαίων απηχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι του λείπει η ικανότητα σωστής οδήγησης και αγωγής, δείγματα κακής Εκπαίδευσης. Γι' αυτό πρέπει η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών να γίνει πιο συστηματική και η εξέταση τους για την απόκτηση άδειας οδήγησης, αυστηρή και αντικειμενική. γ) ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Όσον αφορά την Ελληνική Αστυνομία και ειδικότερα τις Υπηρεσίες τροχαίας η συμμετοχή τους στην πρόληψη των ατυχημάτων πρέπει να πραγματοποιείται με την αυστηρή εφαρμογή της Νομοθεσίας περί αυτοκινήτων και τον κολασμό των παραβάσεων εκείνων που οδηγούν ευθέως στο ατύχημα. Στη χώρα μας οι παραβάσεις που αναφέρονται στην ταχύτητα, στην προτεραιότητα, στους σηματοδότες, στο προσπέρασμα, στους ελιγμούς και στην απόσταση ασφαλείας, είναι εκείνες που προκαλούν τα περισσότερα ατυχήματα. Επομένως, οι τροχονόμοι πρέπει στις παραβάσεις αυτές να είναι ιδιαίτερα αυστηροί. Οι Έλεγχοι της Τροχαίας επίσης θα πρέπει να αποσκοπούν στην επισήμανση των νεαρών οδηγών δίκυκλων που οδηγούν επικίνδυνα, οι γνωστοί "ΚΑΜΙΚΑΖΙ". καθώς και όσων οδηγούν υπό την επήρεια οινοπνευματωδών και ναρκωτικών ουσιών, οι οποίοι συχνά εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα.

44 δ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΝΔΡΩΝ ΤΡΟΧΑΙΑΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ ΜΕΣΑ Η συστηματική Εκπαίδευση. μετεκπαίδευση και εξειδίκευση των ανδρών που υπηρετούν στις Υπηρεσίας Τροχαίας, με σκοπό την αύξηση της ικανότητας και αποδοτικότητας τους, αποτελεί σημαντικό οπωσδήποτε. μέτρο πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων. Επίσης, ο συνεχής εξοπλισμός των Υπηρεσιών Τροχαίας με σύγχρονα τεχνικά και επιστημονικά μέσα και όργανα, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία των υπηρεσιών αυτών. ε) ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΔΡΟΜΩΝ (ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ) Μεγάλη σημασία πρέπει να δοθεί στην ασφάλεια των δρόμων που αποτελεί τον τρίτο παράγοντα πρόκλησης ατυχημάτων. Δυστυχώς και στον τομέα αυτόν χωλαίνει η Χώρα μας. Η αλματώδης αύξηση των οχημάτων και η προσπάθεια της Πολιτείας να καλύψει τόσες άλλες βασικές Εθνικές και Κοινωνικές ανάγκες βρήκαν τους δρόμους μας λίγους και απροετοίμαστους να δεχθούν ένα τόσο μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο. Έχοντας λοιπόν ως βασικό στόχο πάντοτε την γρήγορη διακίνηση των πολιτών και κυρίως με η πολιτεία πρέπει να ολοκληρώσει το βασικό οδικό άξονα της Χώρας σε κλειστό αυτοκινητόδρομο.

45 ζ) ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΔΡΟΜΩΝ (ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ) Σωστή φόρτωση για ασφαλείς μεταφορές επικίνδυνων φορτίων Κατηγορίες εφαρμογής. Για κάθε φορτίο που μεταφέρεται από όχημα με μεικτό βάρος μεγαλύτερο από 3,5 τόνους πρέπει να ασφαλίζεται κατάλληλα, ώστε να εκπληρώνονται οι γενικές αρχές και οι στόχοι. Φορτία για τα οποία ισχύουν ειδικότερες διατάξεις για τη φόρτωση και τη μεταφορά τους, όπως η οδική μεταφορά επικινδύνων εμπορευμάτων, πρέπει να ασφαλίζονται και να μεταφέρονται σύμφωνα με την ειδικότερη νομοθεσία, που διέπει τις μεταφορές αυτές. η) ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΟΔΗΓΩΝ (Σ.Ε.Σ.Ο.) Πρέπει να αναφερθεί επίσης ότι η καθιέρωση του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΟΔΗΓΩΝ (Σ.Ε.Σ.Ο.) από τον Σεπτέμβριο του 1983 αποτέλεσε ουσιαστικό μέτρο πρόληψης ατυχημάτων όπως επίσης και ο τεχνικός έλεγχος των οχημάτων που θεσμοθετήθηκε, από τα γνωστά ΚΤΕΟ, με την λειτουργία των οποίων επέρχονται οι κύριες λειτουργίες του οχήματος, ειδικότερα δε της Διεύθυνσης και Τροχοπέδησης, πιθανή βλάβη των οποίων οδηγεί αναπόφευκτα στο ατύχημα. Η λειτουργία των προαναφερόμενων Υπηρεσιών επιβάλλεται να εντατικοποιηθεί για την επίτευξη θετικότερων αποτελεσμάτων.

46 θ) ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ Τέλος, επειδή για τα θέματα οδικής κυκλοφορίας είναι συναρμόδια τρία (3) Υπουργεία: Συγκοινωνιών, Δημόσιας Τάξης, Δημοσίων Έργων και Χωροταξίας με πολύ περισσότερες υπηρεσιακές μονάδες, και η εμπλοκή πολλών φορέων όπως είναι γνωστό αμβλύνει το αίσθημα ευθύνης και αποδυναμώνει τις Υπηρεσιακές ενέργειες, η ιδέα της σύστασης ενιαίου αυτοτελούς φορέα με αντιγραφειοκρατική οργάνωση και αποφασιστικές αρμοδιότητες για την άμεση και ομοιόμορφη αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, είναι κάτι παραπάνω από Επιτακτική. Επισημαίνεται ότι και στη χώρα μας οι παραβάσεις του ΚΟΚ δε θεωρούνται από την κοινωνία καταδικαστέες όσο οι παραβάσεις του ποινικού κώδικα, καθώς υπάρχει τόσο έλλειψη κατανόησης των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, όσο και του λόγου ύπαρξης τους. Είναι συνεπώς αναγκαίο η αστυνόμευση να συνδυάζεται με εκστρατείες ενημέρωσης / ευαισθητοποίησης του κοινού που θα στοχεύουν στην ενίσχυση των γνώσεων σχετικά με τη σωστή οδική συμπεριφορά, τους κινδύνους της κυκλοφορίας, τη μείωση της ανοχής του κοινού στις παραβάσεις των κανόνων οδικής συμπεριφοράς και στην αποδοχή της αστυνόμευσης.

47 Συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων: 1.-Η απώλεια της ανθρώπινης ζωής κάτι που δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί σε χρήμα. 2.-Τα σοβαρό ψυχολογικά προβλήματα και προβλήματα επιβίωσης των ορφανών παιδιών που αναμένουν μετά από ένα ατύχημα, όπου θα χάσουν τους γονείς τους. 3.-Τα τεράστια ποσά που καταβάλλονται από το Κράτος και τους ασφαλιστικούς φορείς για νοσηλεία, συντάξεις αναπηρίας και διοικητικά έξοδα, που σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα ανέρχονται σε 200 Δις δρχ. 4.- αίσθημα της ανασφάλειας στο μέσο πολίτη. 5.-Η κακή εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό, που επηρεάζει το κύρος της και κατ’ επέκταση τον τουρισμό. 6.-Επηρεάζεται σοβαρά η παραγωγικότητα, όπως πιστεύουν οι ερευνητές. 7.-Δημιoυργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα, άσχημες ψυχικές καταστάσεις στους οδηγούς και άγχος.

48 8.-Επιβαρύνεται η ήδη υπάρχουσα γραφειοκρατία με την σύνταξη εγγράφων διότι σε ένα τροχαίο ατύχημα επιλαμβάνονται διάφοροι φορείς, όπως Τροχαία, Δικαιοσύνη, Ασφαλιστικές Εταιρείες. κ.λ.π. 9.-Το συνάλλαγμα που δαπανάται στο εξωτερικό για την αγορά ανταλλακτικών για την επισκευή των οχημάτων που έχουν υποστεί ζημιές. 10.-Το τροχαίο ατύχημα, τέλος μετά την υπογεννητικότητα, θεωρείτε πρωταρχικός παράγοντας διόγκωσης του δημογραφικού προβλήματος της χώρας μας και συμβάλλει αρνητικά στην Εθνική Άμυνα, επειδή τα θύματα είναι κυρίως στρατεύσιμης ηλικίας.

49 Αναζήτηση τρόπων για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων: 1.- απαιτείται εντατικοποίηση της αστυνόμευσης, ικανοποιητική επιτήρηση των οδικών δικτύων, αυστηρή τήρηση του ΚΟΚ και τιμωρία των παραβατών χωρίς εξαιρέσεις και "προνόμια". Καθιέρωση μιας τέτοιας διαδικασίας ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης των προστίμων (σβήσιμο κλήσεων). 2.-Παράλληλα πρέπει να δοθεί έμφαση στον έλεγχο της ταχύτητας των οχημάτων και στην απαγόρευση οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος εφοδιάζοντας γι' αυτόν τον σκοπό όλες τις αρμόδιες Αστυνομικές Υπηρεσίες με το σύγχρονο εξοπλισμό (RADAR και ALKOMETER), ώστε να είναι δυνατή η Επίτευξη των Ελέγχων αυτών. 3.- ενημέρωση των πολιτών με φυλλάδια, καμπάνιες, εκπομπές όπως επίσης και η άμεση διαπαιδαγώγηση στην οδική ασφάλεια σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.

50 4.-Επιπλέον η σωστή συντήρηση των οδικών αξόνων καθώς και η καλύτερη σήμανση τους. Υπάρχουν όμως και προτάσεις που για να πραγματοποιηθούν χρειάζονται περισσότερο χρόνο και είναι αυτές που απαιτούν νομοθετική ρύθμιση και μεγαλύτερη προσπάθεια για τον επιδιωκόμενο εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος θα επιφέρει κατώτερο συντονισμό μεταξύ των εμπλεκομένων υπηρεσιών. Κρίνεται λοιπόν σκόπιμο να εξουσιοδοτηθούν όλοι οι αστυνομικοί και όχι μόνο της Τροχαίας για την καταγραφή τροχαίων παραβάσεων, για συνεχή αστυνόμευση και επιτήρηση. Επίσης, είναι επιτακτική ανάγκη η αποκατάσταση σύγχρονης, αξιόπιστης και άμεσης επικοινωνίας μεταξύ Τροχαίας, ΕΚΑΒ, Πυροσβεστικής, Νοσοκομείων, με FAX, τηλεφωνικές γραμμές, ασύρματο δίκτυο, δίκτυα υπολογιστών και όχι μόνο δι' αλληλογραφίας, όπως επίσης και η απορρόφηση κονδυλίων από το Κοινοτικό πλαίσιο στήριξης για τον εκσυγχρονισμό, την εκπαίδευση και τον εξοπλισμό των παραπάνω Υπηρεσιών ώστε να είναι δυνατή η Καλύτερη αντιμετώπιση και διάσωση στα τροχαία ατυχήματα. Τέλος, θεωρείται απαραίτητο να θεσμοθετηθεί η συγκρότηση και λειτουργία ενός Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα επεξεργάζεται και θα εισηγείται την εθνική πολιτική οδικής ασφάλειας και θα παρακολουθεί την εφαρμογή της από τους αρμόδιους φορείς.

51 To παρακάτω μήνυμα είναι πραγματικά συγκινητικό γιατί είναι πραγματικό. Ίσως το καλύτερο επιχείρημα για οδήγηση χωρίς αλκοόλ. Το παραθέτουμε όπως το βρήκαμε: Μαμά, βγήκα με τους φίλους μου, πήγα σε ένα party και θυμήθηκα αυτό που μου είπες λίγο πριν φύγω, να μην πιω. Μου το ζήτησες επειδή θα έπρεπε να οδηγήσω μετά, έτσι ήπια ένα αναψυκτικό. Ήμουν πολύ περήφανη για τον εαυτό μου γιατί άκουσα την συμβουλή σου σε αντίθεση με τους φίλους μου. Έκανα τη σωστή επιλογή. Η συμβουλή σου ήταν σωστή. Όταν τελείωσε το party όλοι πήραν τα αυτοκίνητα τους χωρίς να είναι σε θέση να οδηγήσουν. Εγώ όμως ήμουν σίγουρη ότι ήμουν καθαρή. Δεν μπορούσα να φανταστώ μαμά αυτό που με περίμενε!!!! Τώρα είμαι εδώ ξαπλωμένη στην άσφαλτο και ακούω έναν αστυνομικό να λέει Μαμά, η φωνή του ακούγεται τόσο μακρινή, το αίμα μου είναι παντού στην άσφαλτο και εγώ προσπαθώ με όλες μου τις δυνάμεις να μην κλάψω.

52 Ακούω τους γιατρούς να λένε πως δεν θα τα καταφέρω. Είμαι σίγουρη ότι το άλλο παιδί που οδηγούσε δεν το είχε καν φανταστεί ότι έτρεχε τόσο πολύ. Στο τέλος, αυτός είχε αποφασίσει να πιει κι εγώ έπρεπε τώρα να πεθάνω Γιατί το κάνουν αυτό μαμά? Αφού ξέρουν ότι θα καταστρέψουν ζωές? Ο πόνος που νιώθω είναι σαν να με καρφώνουν χιλιάδες μαχαίρια. Πες στην αδερφή μου να μην φοβηθεί, στον μπαμπά να είναι δυνατός. Κάποιος έπρεπε να πει σε αυτό το παιδί ότι δεν έπρεπε να πιει αν θα οδηγούσε. Ίσως αν του το έλεγαν οι δικοί του όπως έκανες εσύ, τώρα να ήμουν ζωντανή !!! Η ανάσα μου γίνεται όλο και πιο αδύνατη και αρχίζω να φοβάμαι μαμά !!! Αυτές είναι οι τελευταίες μου στιγμές και είμαι τόσο απελπισμένη Θα ήθελα τόσο να σε αγκαλιάσω μαμά !!! και να σου πω πόσο σε αγαπώ. Σε αγαπώ μαμά!!! Αντίο!!!

53 Αυτές οι λέξεις γράφτηκαν από μια δημοσιογράφο που ήταν παρούσα στο συγκεκριμένο δυστύχημα. Η κοπέλα ενώ πέθαινε ψιθύρισε αυτές τις λέξεις και η δημοσιογράφος της έγραφε σοκαρισμένη. Η ίδια δημοσιογράφος ξεκίνησε μια εκστρατεία κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.

54

55

56 ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

57 Αίτια ατυχημάτων στο σχολειό Κάθε χρόνο χιλιάδες παιδιά, παθαίνουν ατυχήματα στο σχολείο που έχουν ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό, τις κακώσεις ακόμα και την παράλυση. Οι λόγοι που οδηγούν συνήθως γενικώς στα παιδικά και ειδικότερα στα σχολικά ατυχήματα είναι η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα και η επιθετικότητα των παιδιών. Τα κυριότερα αίτια των ατυχημάτων στο χώρο του σχολειού είναι:

58 Οι σκάλες: οι σκάλες, εσωτερικές ή εξωτερικές, είναι ένα από τα πιο συχνά μέρη που γίνονται ατυχήματα. Οι αίθουσες μαθημάτων: Όταν χτυπήσει το κουδούνι, όλα τα παιδιά τρέχουν για να βγουν διάλειμμα. Οι γωνίες των θρανίων, τα παράθυρα, ακόμα και τα πόμολα της πόρτας αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για τα παιδιά. Προαύλιο: Το προαύλιο του σχολείου θεωρείται ο πιο επικίνδυνος χώρος για ατυχήματα. Είναι ένας χώρος που το παιδί περνάει τον χρόνο του διαλείμματός του. Το παιχνίδι του κυνηγητού και της μπάλας είναι τα πιο συνήθη αίτια ατυχημάτων στο σχολειό. Ακόμα και ένα κλασικό σπρώξιμο, δεν φαίνεται να έχει εκλείψει από την ώρα του διαλείμματος. Μεγάλης επικινδυνότητας για ατυχήματα στο σχολειό θεωρείται και η μετάβαση στο σχολείο. Στους παρακάτω πίνακες παρουσιάζεται η κατανομή των σχολικών ατυχημάτων ανά τόπο και χρόνο της σχολικής ζωής.

59 Συνέπειες σχολικών ατυχημάτων: Τα ατυχήματα στο σχολείο μπορεί να έχουν σοβαρές συνέπειες όπως την μεταφορά κάποιου μαθητή στο νοσοκομείο για ράμματα ή σπάσιμο άνω ή κάτω άκρων.

60 Επιπλέον μπορεί να προκαλέσουν λιποθυμία, δύσπνοια, μώλωπες και ανοιχτές πληγές. Τέλος, τα κατάγματα, οι εξαρθρώσεις και τα διαστρέμματα δεν λείπουν από την λίστα των συνεπειών. Στο παρακάτω διάγραμμα βλέπουμε ότι τα περισσότερα ατυχήματα που έγιναν στο σχολείο είχαν ως αποτέλεσμα οι μαθητές να εμφανίσουν μώλωπες και να έχουν ανοιχτές πληγές.

61 πρόληψη ατυχημάτων Σημαντικά για την Πρόληψη ατυχημάτων είναι τα εξής τεχνικά σημεία: -Κατάλληλο, όχι σκληρό έδαφος. -Μεγάλα αντικείμενα (π.χ. κάδοι σκουπιδιών) σε κατάλληλη θέση και προπαντός χωρίς αιχμές και σκουριασμένα μέταλλα. -Δεν πρέπει να υπάρχουν μικροεμπόδια (π.χ. υπόλοιπα στύλων), χαλασμένες σχάρες όμβριων υδάτων, φθαρμένα σκαλοπάτια, ανοικτές οπές (π.χ. των δοκών βόλεϊ). -Οπωσδήποτε πρέπει να ληφθεί μέριμνα διοχέτευση όμβριων. Η λίμναση νερών εί- ναι αιτία ατυχημάτων. -Τουλάχιστον για μικρά παιδιά πρέπει η πόρτα να είναι κλειδωμένη και η περίφραξη χωρίς δυνατότητα διαφυγής. -Το κτίριο πρέπει να φωτίζεται με εξωτερικούς προβολείς.

62 Για την προστασία του σχολείου προβλέπεται αλεξικέραυνο τύπου κλωβού με το οποίο πρέπει κατά το δυνατό να συνδεθούν όλα τα μεταλλικά μέρη του κτιρίου. κτιρίου. -Στο χώρο διαλείμματος αναπτύσσεται (θα έπρεπε να αναπτύσσεται) και η κοινωνική μάθηση, μέσω κοινωνικών εμπειριών, γεγονός που βοηθά επιπλέον την Πρόληψη ατυχημάτων. Αυτή η λειτουργία μπορεί να υποβοηθηθεί με απλά μέτρα. -Όσο είναι δυνατόν θα πρέπει να διαχωρίζονται οι αθλητικές δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. -Τα παιδιά πρέπει να κινηθούν και να εκτονωθούν (λογικά). Επομένως πρέπει να υπάρχει αρκετός χώρος. -Δεν είναι επιθυμητό να κάνουν διάλειμμα πολλά παιδιά μαζί έστω και αν υπάρχει χώρος. - Ο υπερπληθυσμός οδηγεί σε στρες και επιθετικότητα. -Το κυλικείο να είναι σε χώρο όπου η συσσώρευση μαθητών να μην δημιουργεί κινδύνους.

63 -Στο χώρο του σχολείου δεν θα πρέπει να υπάρχουν ≪ κρύπτες ≫, -Δεν θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα πτώσης από ύψος (τα περιοριστικά κάγκελα, συνήθως, είναι αδικαιολόγητα χαμηλά). -Αιχμηρά κάγκελα πρέπει οπωσδήποτε να ομαλοποιούνται! Δεν αποτρέπουν τα παιδιά και γίνονται αιτία σοβαρών τραυματισμών -Ορισμένα δημοτικά σχολεία διαθέτουν παιδικές χαρές που σε μεγάλο ποσοστό είναι ανασφαλείς. -Και οι παιδικές χαρές πρέπει να κατασκευάζονται και να τοποθετούνται με προδιαγραφές ασφαλείας.

64 Βασικά σημεία ελέγχου ασφάλειας: Τροχαία σήμανση: προειδοποιητικές πινακίδες (κάθετη και οριζόντια σήμανση) Προσβάσεις: Εάν οι δρόμοι γύρω από το σχολείο είναι ασφαλείς. Διαβάσεις πεζών: Ύπαρξη κάθετης σήμανσης (πινακίδων) και λευκής οριζόντιας σήμανσης στον δρόμο. Κάγκελα στην εξώπορτα: Σκόπιμο εμπόδιο στο πεζοδρόμιο μπροστά από την εξώπορτα, ώστε οι μαθητές-μαθήτριες να μην μπορούν να βγουν τρέχοντας κατευθείαν στον δρόμο. Πυροσβεστήρες: Δύο σε κάθε όροφο, βάρους >3kg, σε εμφανή θέση, με γνώση της λειτουργίας τους και με ετήσιο έλεγχο. Ξεχωριστούς πυροσβεστήρες σε βιβλιοθήκες, κυλικείο, χώρο πειραμάτων Φυσικής-Χημείας, αποθήκες. Εξάσκηση του διδακτικού προσωπικού από την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Πυρίμαχα υλικά (ή επιβραδύνοντα την καύση υλικά): (Το 1989 ένα σχολείο είχε καεί μέσα σε 10 λεπτά λόγω της χρήσης εύφλεκτων υλικών στην κατασκευή).

65 Πόρτες: Εάν ανοίγουν προς τα έξω. Τζάμια: Τα τζάμια στις πόρτες και τα τζάμια που βρίσκονται τουλάχιστον μέχρι ύψος 2 μέτρων πρέπει να είναι τζάμια ασφαλείας (με προδιαγραφές). Ηλεκτρικό σύστημα: Οι πρίζες να έχουν γείωση, να υπάρχει αυτόματος διακόπτης ηλεκτροπληξίας, να μην κρέμονται καλώδια, οι πρίζες σε νηπιαγωγεία και δημοτικά να είναι ψηλά, τα κουτιά μέτρησης να είναι ψηλά και να μην είναι ανοικτά,να μην υπάρχουν καλώδια εκτεθειμένα. Αθλητικοί χώροι: Εάν εφαρμόζονται οι προδιαγραφές για μπασκέτες, γήπεδα, όργανα κλπ. Καλή συντήρηση των οργάνων γυμναστικής. Χώροι διαλείμματος: Εάν υπάρχουν επικίνδυνα σημεία. Εάν το έδαφος δημιουργεί κινδύνους σε περίπτωση πτώσης μαθητού (π.χ. πολύ ανώμαλο έδαφος ή ύπαρξη κομματιών γυαλιού). Εάν υπάρχουν παγίδες και κρύπτες, όπου μπορεί να μείνει τραυματισμένος μαθητής χωρίς να γίνει αντιληπτός. Τέλος εάν η ≪ παιδική χαρά ≫ που συχνά υπάρχει στο προαύλιο, είναι ασφαλής (π.χ. συντήρηση οργάνων, έδαφος, κλπ.).

66

67

68 Εργατικά ατυχήματα Γενικά, ως εργατικό ατύχημα χαρακτηρίζεται ο θάνατος ή η ανικανότητα του ασφαλισμένου για εργασία που προκλήθηκε από ένα βίαιο περιστατικό που έγινε κατά την εκτέλεση της εργασίας, ασφαλιστέας στο ΙΚΑ, ή εξαιτίας αυτής. Σαν τέτοιο περιστατικό θεωρείται κάθε βίαιο εξωτερικό γεγονός που προκάλεσε την πάθηση ή βλάβη ή την επιδείνωση προϋπάρχουσας νόσου, εφόσον έγινε κατά την εκτέλεση της εργασίας ή με αφορμή αυτή και συνδέεται με την εργασία άμεσα ή έμμεσα σε σχέση αιτίου και αποτελέσματος.

69 Τα εργατικά ατυχήματα διακρίνονται στις εξής κατηγορίες: ανάλογα με τη σχέση εργασίας εργατικά ατυχήματα προσωπικού της επιχείρησης εργατικά ατυχήματα υπεργολάβων που απασχολούνται στο χώρο της επιχείρησης μη εργατικά ατυχήματα τρίτων ανάλογα με τη σοβαρότητα μικρά ατυχήματα (διακοπή εργασίας μιας ημέρας) κοινά ατυχήματα (διακοπή εργασίας πάνω από μια ημέρα) σοβαρά ατυχήματα (ακρωτηριασμοί, μόνιμες αναπηρίες) θανατηφόρα ανάλογα με το χώρο που συνέβησαν ατυχήματα που συνέβησαν στους χώρους δραστηριοτήτων της επιχείρησης ατυχήματα μετάβασης από και προς την εργασία

70 οι αιτίες των εργατικών ατυχημάτων: Τα εργατικά ατυχήματα οφείλονται σε αιτίες που εντοπίζονται α) στον ίδιο τον εργαζόμενο (80% των ατυχημάτων) β) στο περιβάλλον εργασίας & τα μέσα παραγωγής (15% των ατυχημάτων) γ) σε απρόβλεπτα γεγονότα.

71 Στα αίτια που εντοπίζονται στον εργαζόμενο περιλαμβάνονται: Η ηλικία Η απειρία ή η άγνοια του εργαζόμενου Η διανοητική ικανότητα του εργαζόμενου Η κόπωση Συναισθηματικοί και παθολογικοί παράγοντες Κακές συνήθειες των εργαζομένων (υπερβάλλων ζήλος κατά την εργασία ή μοιρολατρική προσέγγιση-"αν είναι να συμβεί θα συμβεί"). Στα αίτια που εντοπίζονται στο περιβάλλον εργασίας και στα μέσα παραγωγής περιλαμβάνονται: Κακός φωτισμός, αερισμός και θέρμανση Κακή κατάσταση δαπέδων & κλιμάκων Κακό στοίβαγμα και διακίνηση των υλικών Ακαταστασία του χώρου εργασίας & έλλειψη καθαριότητας Ελαττωματικά εργαλεία & μηχανήματα-μηχανήματα χωρίς προφυλακτήρες.

72 Για ποιό λόγο θα πρέπει να προλαμβάνονται τα εργατικά ατυχήματα; Η πρόληψη των εργατικών ατυχημάτων και ασθενειών δεν μειώνει μόνο τις δαπάνες, αλλά συμβάλλει και στη βελτίωση της απόδοσης της επιχείρησης με πολλούς τρόπους: Οι υγιείς εργαζόμενοι είναι πιο παραγωγικοί και η παραγωγή τους είναι περισσότερο ποιοτική. Λιγότερα εργατικά ατυχήματα και ασθένειες οδηγούν σε λιγότερες αναρρωτικές άδειες με αποτέλεσμα μικρότερες δαπάνες και μικρότερη αποδιοργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας. Η βελτιστοποίηση του εξοπλισμού και του περιβάλλοντος εργασίας ως προς τις ανάγκες της εργασιακής διαδικασίας και η καλή συντήρησή τους συνεπάγονται μεγαλύτερη παραγωγικότητα, καλύτερη ποιότητα και λιγότερους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια. Η μείωση των τραυματισμών και των ασθενειών σημαίνει λιγότερες ζημιές και λιγότερες υποχρεώσεις για την αποκατάστασή τους.

73 Ποιοί παράγοντες συμβάλλουν στην επίτευξη πρόληψης εργατικών ατυχημάτων; Ι. συγκροτημένη διαχείριση των κινδύνων για την υγεία και την ασφάλεια, η οποία εμπεριέχει: – διαμόρφωση συγκεκριμένης πολιτικής – καθορισμό στόχων όσον αφορά την υγεία και την ασφάλεια – παροχή επαρκών πόρων για την υλοποίηση της πολιτικής – ενσωμάτωση της υγείας και της ασφάλειας σε όλα τα επίπεδα των καθηκόντων διαχειριστικής λειτουργίας και λήψης αποφάσεων – παροχή συμβουλών στους εργαζομένους – παρακολούθηση και αναθεώρηση της πολιτικής προκειμένου να ελέγχεται η αποτελεσματικότητά της και το σύνολο του συστήματος ΙΙ. συμμετοχή των εργαζομένων: – διαβούλευση με το εργατικό δυναμικό – αξιοποίηση των γνώσεων των εργαζομένων για τον προσδιορισμό των κινδύνων και την υλοποίηση εύχρηστων λύσεων

74 Αντιμετώπιση εργατικού ατυχήματος από την ασφαλιστική νομοθεσία: Υποχρεώσεις Εργοδότη Σε ότι αφορά τις υποχρεώσεις του εργοδότη σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος: Ο εργοδότης οφείλει να αναγγέλλει τα θανατηφόρα ή σοβαρά ατυχήματα άμεσα (άρθρο 8 ΠΔ17/93) στις αρμόδιες τεχνικές ή υγειονομικές επιθεωρήσεις εργασίας και στις αρμόδιες υπηρεσίες του ασφαλιστικού οργανισμού στον οποίο υπάγεται ο εργαζόμενος, ταυτόχρονα ενημερώνει το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής της επιχείρησης και οφείλει να τηρεί αμετάβλητα όλα τα στοιχεία που δύνανται να χρησιμεύσουν για εξακρίβωση των αιτιών του ατυχήματος, Ο Εργοδότης οφείλει να αναγγείλει όλα τα υπόλοιπα ατυχήματα (μη θανατηφόρα ή σοβαρά) στην Υγειονομική Επιθεώρηση Εργασία του Σ.ΕΠ.Ε. εντός 24 ωρών. Ο εργοδότης οφείλει να τηρεί ειδικό βιβλίο ατυχημάτων στο οποίο να αναγράφονται τα αίτια και η περιγραφή του ατυχήματος και να το θέτει στη διάθεση των αρμόδιων αρχών.

75 Δικαιώματα Εργαζομένου Σύμφωνα με τι διατάξεις του Αστικού Κώδικα, άρθρα 299 και 931, ο εργοδότης υποχρεούται σε περίπτωση που το εργατικό ατύχημα οφείλεται σε υπαιτιότητά του, πταίσμα, αμέλεια ή μη τήρηση των όρων ασφαλείας που ορίζονται από το νόμο, να καταβάλλει στον παθόντα χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης ή για ψυχική οδύνη των μελών της οικογένειάς του. Το ποσό της χρηματικής ικανοποίησης καθορίζεται σύμφωνα με την κρίση του δικαστηρίου, αφού λάβει βέβαια υπόψη το μέγεθος του ατυχήματος και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το ατύχημα. Πάντως, σε περίπτωση μη υπαιτιότητας του εργοδότη και όταν το ατύχημα οφείλεται σε τυχαίο γεγονός ή σε αποκλειστική υπαιτιότητα του εργαζόμενου δεν οφείλεται χρηματική ικανοποίηση. Ο εργαζόμενος δικαιούται κατά το διάστημα της ανικανότητας προς εργασία επίδομα ασθενείας από το ΙΚΑ και το υπόλοιπο του μισθού του από τον εργοδότη για διάστημα 13 ημερών, εάν έχει υπηρεσία μικρότερη του έτους ή 26 ημερών για υπηρεσία πάνω από έτος. Η επιδότηση του ΙΚΑ αρχίζει από την πρώτη μέρα αναγγελίας του ατυχήματος.

76 Συνέπειες των εργατικών ατυχημάτων: ΑΜΕΣΕΣ Έξοδα και δαπάνες Α' βοηθειών νοσοκομειακή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη επιδοτήσεις και αποζημιώσεις συντάξεις πρόωρος θάνατος ΕΜΜΕΣΕΣ οικονομική αποζημίωση του θύματος χαμένες εργατοώρες χρόνος απασχόλησης για τη διερεύνηση των αιτίων ζημιά σε μηχανήματα, υλικά, εγκαταστάσεις κόστος αντικατάστασης θύματος από άλλο εργαζόμενο καθυστέρηση ή σταμάτημα παραγωγής κακό ψυχολογικό κλίμα στην επιχείρηση ανθρώπινος πόνος του θύματος & της οικογένειάς του ψυχολογικά προβλήματα θύματος (φοβία-μετατραυματική εκδικητική συμπεριφορά κόστος αποκατάστασης-επανένταξης μείωση απόδοσης ή ανάγκη αλλαγής θέσης κακή εικόνα προς τα έξω

77 Στατιστικά εργατικών ατυχημάτων στην Ελλάδα: ΤΑΣΗ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ μηνο μηνο 2005 Θανατηφόρα Οικοδομές 4357 (53.75%) Επιχειρήσεις 3749 (46.25%) Ως κύρια αιτία των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων στις οικοδομές για το 2005 καταγράφεται η πτώση από ύψος, ενώ ακολουθούν οι καταπλακώσεις και οι ηλεκτροπληξίες.

78

79 ΤΕΛΟΣ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ: «ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ, ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ» ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ: οι ομάδες από την Α Τάξη που συνεργάστηκαν επιτυχώς με την καθηγήτρια Σάκκουλα Αντωνία


Κατέβασμα ppt "Σχ. Έτος: 2013-2014 1 ο τετράμηνο ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 1 Ο ΓΕΛ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google