Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Οι όψεις του ρατσισμού και οι συνέπειές του.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Οι όψεις του ρατσισμού και οι συνέπειές του."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Οι όψεις του ρατσισμού και οι συνέπειές του.
1ο Λύκειο Χαλκίδας Β3 ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: Οι όψεις του ρατσισμού και οι συνέπειές του.

2 Τι είναι ρατσισμός? Ρατσισμός είναι η αντίληψη ότι οι άνθρωποι δεν είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους, αλλά διαχωρίζονται σε ανώτερους και κατώτερους, διακρινόμενοι είτε από το χρώμα του δέρματος, είτε από την εθνικότητα, είτε από τη θρησκεία κλπ. Το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, και αυτό που έχει δώσει την αρχική ονομασία στην λέξη, ("ράτσα") razza = φυλή), είναι ο φυλετικός ρατσισμός.

3 Αίτια ρατσισμού 1. Ένα από τα σημαντικότερα αίτια, που καλλιεργεί και θρέφει το φαινόμενο του ρατσισμού, είναι το χαμηλό πνευματικό και μορφωτικό επίπεδο πολλών ανθρώπων. Η πνευματική ρηχότητα εμποδίζει τον άνθρωπο να προσεγγίσει ηθικά και συναισθηματικά τους συνανθρώπους του μέσα από τις αρχές του ανθρωπισμού και ενισχύει την ανισότητα και την κυριαρχία του ισχυρού. 2. Οι προκαταλήψεις απέναντι σε ομάδες ανθρώπων ενισχύουν την ιδεολογία του ρατσισμού. Οι προκαταλήψεις αυτές εξαρτώνται από το πνευματικό επίπεδο των ατόμων. 3. Πολλές μορφές κοινωνικού ρατσισμού οφείλονται σε οικονομικά συμφέροντα. Γι’ αυτό το λόγο καλλιεργείται ένα κλίμα εχθρικό εναντίον ατόμων ή ομάδων, με σκοπό να επιτευχθεί ο παραγκωνισμός τους από την κοινωνική και οικονομική ζωή. 4. Στη σημερινή εποχή οι ανταγωνιστικές τάσεις χαρακτηρίζουν τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και πολύ συχνά οδηγούν στη ζήλια, στο μίσος, γεγονός που βοηθά στην υιοθέτηση ρατσιστικών αντιλήψεων. 5. Η δημιουργία συμπλεγμάτων κατωτερότητας ή ανωτερότητας αποτελεί μια άλλη σημαντική αιτία ρατσισμού. Ορισμένοι άνθρωποι, προσπαθώντας να καλύψουν δικές τους ατέλειες και ελαττώματα, που οφείλονται στην ασταθή προσωπικότητά τους, υποβιβάζουν τους άλλους για να υπερυψωθούν οι ίδιοι. 6. Η έλλειψη σεβασμού μεταξύ των ανθρώπων και γενικά καλλιέργειας των ανθρωπιστικών αξιών, ενισχύει τον κοινωνικό ρατσισμό.

4 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ Αρχικά την καταπάτηση θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων όπως το δικαίωμα στην εκπαίδευση , στην υγεία , στην ιδιοκτησία , στην ισότιμη αντιμετώπιση , στην εργασία γεγονός που αποτελεί πλήγμα για την δημοκρατία. Την διαιώνιση κοινωνικών αδικιών και την περιθωριοποίηση των θυμάτων ρατσισμού . Επιπλέον, την εκδήλωση φαινομένων κοινωνικής παθογένειας που διαταράσσουν και απειλούν με κατάρρευση την κοινωνική συνοχή και γαλήνη. Έπειτα , την ψυχολογική κατάρρευση των θυμάτων του ρατσισμού , που διακατέχονται από φόβο , άγχος, ανασφάλεια , απαισιοδοξία καθώς και την παρεμπόδιση της οικονομικής ανάπτυξης , λόγω της εκμετάλλευσης των αδύνατων από τους ισχυρούς και του αποκλεισμού ατόμων ή ομάδων από δραστηριότητες στις οποίες η συνεισφορά τους είναι πολύτιμη .Τέλος , η ανάσχεση της πολιτιστικής προόδου και η υπονόμευση της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών αφού οι λαοί – θύματα του ρατσισμού στερούνται την ευκαιρία να αναπτύξουν πολιτισμό ενώ ο ρατσισμός υπήρξε πάντα υποκινητής ως ιδεολογία που οδηγεί τους λαούς συχνά σε πολεμικές συγκρούσεις.

5 Α. ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

6 ΟΡΙΣΜΟΣ Σήμερα, η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας, οι γρήγοροι ρυθμοί εκτύλιξης των γεγονότων, η διάδοση της γνώσης καθώς και οι τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια, είναι γεγονότα που προωθούν το σύγχρονο πολιτισμό. Ενώ παράλληλα οι σχέσεις ανάμεσα στα κράτη έχουν γίνει πιο στενές. Παρόλα αυτά βλέπουμε πώς, ακόμα και κάτω από τέτοιες συνθήκες, που οι άνθρωποι θα έπρεπε να ήταν πιο ανεκτικοί, το φαινόμενο του φυλετικού ρατσισμού εξακολουθεί να υπάρχει προσβάλλοντας σχέσεις ατόμων, ομάδων και λαών. Το δόγμα αυτό υποστηρίζει την εγγενή ανωτερότητα μίας φυλής και αποβλέπει στην διατήρηση της κυριαρχίας της, έναντι των άλλων φυλών. Με λίγα λόγια, φυλετικός ρατσισμός είναι η αντίληψη μερικών ανθρώπων, πως η φυλή τους είναι η πιο ισχυρή από όλες και πως όλες οι άλλες φυλές είναι κατώτερες. ΑΙΤΙΑ Τα αίτια του φαινομένου αυτού είναι πολλά μερικά από αυτά είναι :Πρώτα είναι η έλλειψη ανθρωπιστικής παιδείας και το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο των νεοελλήνων. Οι περισσότεροι νέοι σήμερα στην Ελλάδα, δεν διδάσκονται στο σχολείο το σεβασμό και την αξία της ισότητας, κάτι που τους κάνει πιο ευάλωτους στη χειραγώγηση και συχνά τους ωθεί στην υιοθέτηση ρατσιστικών αντιλήψεων. Έπειτα, κεφαλαιώδης παράγοντας του φαινομένου αυτού, είναι η έλλειψη ανεκτικότητας, καθώς και ο φόβος για το διαφορετικό, τα οποία σε συνδυασμό με την αμφισβήτηση των ιδανικών και των αξιών που παρατηρείται σήμερα, καλλιεργούν στερεότυπα και πυροδοτούν τις σχέσεις των ατόμων ή και των λαών

7 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ Οι συνέπειες του φαινομένου αυτού τόσο στη ζωή των ανθρώπων όσο και στην κοινωνία είναι καταστροφικές .Αρχικά , καταρρακώνονται ψυχολογικά , θεωρούν τον εαυτό τους αποτυχημένο , νιώθουν απογοήτευση και ανασφάλεια ενώ βιώνουν την απομόνωση με τη χειρότερή της μορφή. Το άτομο που είναι θύμα ρατσιστικών συμπεριφορών καταπιέζεται, νιώθει πως αδικείται , του στερούν τα ανθρώπινα δικαιώματα ενώ ο ίδιος ζει στο περιθώριο. Στην κοινωνία από την άλλη πλευρά αφού καταργήθηκε η ισότητα των πολιτών αναιρέθηκε και ο δημοκρατικός χαρακτήρας της με αποτέλεσμα να εκδηλώνονται βίαιες συμπεριφορές ή και να επιβάλλονται τυραννικά καθεστώτα.

8 ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΦΥΛΕΤΙΚΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ
1. Κου Κλουξ Κλαν: Με τον όρο Κου Κλουξ Κλαν (Ku Klux Klan, KKK) αναφερόμαστε κυρίως σε δύο διακριτές τρομοκρατικές οργανώσεις που έδρα σαν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και υποστήριξαν το ιδεολόγημα της υπεροχής των λευκών έναντι των άλλων φυλών. Ο κύριος στόχος της οργάνωσης ήταν οι πολιτικοί και κοινωνικοί ηγέτες της κοινότητας των μαύρων αμερικανών, οι άνθρωποι αυτοί σκοτώνονταν για τον παραμικρό λόγο. Αυτές οι οργανώσεις χρησιμοποίησαν την τρομοκρατία και την βία για να καταπιέσουν τους Αφροαμερικανούς και άλλες φυλετικές ομάδες. Η πρώτη Κου Κλουξ Κλάν ιδρύθηκε στις 24 Δεκεμβρίου του 1885 στο Πουλάσκι του Τενεσί. Αυτή η ονομασία προήλθε από την ελληνική λέξη κύκλος και την αγγλική clan (φυλή). Το 1915 δημιουργήθηκε μια δεύτερη οργάνωση που την δεκαετία του διέθετε περισσότερα από μέλη. Ένα από τα κυριότερα σύμβολα της οργάνωσης ήταν ο καιόμενος σταυρός που ενίσχυε τον φυλετικό ρατσισμό της Κου Κλουξ Κλαν του 19ου αιώνα με την επιθετικότητα έναντι των Εβραίων αλλά και την ξενοφοβία. Στη νεότερη ιστορία η Κου Κλουξ Κλαν ταυτίζεται με μικρότερες μεμονωμένες ομάδες που ενίοτε είναι συνδεδεμένες με ακροδεξιές οργανώσεις αριθμώντας στα τέλη του 20ου αιώνα μερικές χιλιάδες μέλη.

9

10

11 2.ΑΠΑΡΤΧΑΙΤΝ Το απαρτχάιντ ήταν μια πολιτική των Λευκών που καθόριζε και επέβαλλε τη διάκριση των ανθρωπίνων ομάδων μέσα σε ένα κράτος βάσει φυλετικών κριτηρίων σε καθορισμένες γεωγραφικές περιοχές. Εφαρμόστηκε για πρώτη φορά από το Εθνικό Κόμμα στη Νότιο Αφρική το 1948 και καταργήθηκε το Ο όρος απαρτχάιντ χρησιμοποιείται πλέον για να υποδηλώσει κάθε πολιτική φυλετικού διαχωρισμού σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Το απαρτχάιντ ήταν μια πολιτική των Λευκών που καθόριζε και επέβαλλε τη διάκριση των 10 ανθρωπίνων ομάδων μέσα σε ένα κράτος βάσει φυλετικών κριτηρίων σε καθορισμένες γεωγραφικές περιοχές. Εφαρμόστηκε για πρώτη φορά από το Εθνικό Κόμμα στη Νότιο Αφρική το 1948 και καταργήθηκε το Ο όρος απαρτχάιντ χρησιμοποιείται πλέον για να υποδηλώσει κάθε πολιτική φυλετικού διαχωρισμού σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Κατά το απαρτχάιντ στη Νότιο Αφρική τα έτη θεσπίστηκαν αρκετοί νόμοι, αυτοί είναι οι εξής: Νόμος απαγόρευσης των μεικτών γάμων (1949) Νόμος ανηθικότητας (1950), που τιμωρούσε τη σεξουαλική επαφή μεταξύ Λευκών και μη-Λευκών. Νόμος κατηγοριοποίησης του πληθυσμού ανάλογα με τη φυλή τους (1950) Νόμος καταστολής του κομουνισμού (1950), που επέτρεπε στην κυβέρνηση να απαγορεύσει την ύπαρξη κομουνιστικού πολιτικού κόμματος. Νόμος ξεχωριστών κατοικιών (27 Απριλίου 1950), που καθόριζε τις αστικές ζώνες κατοίκησης μες στην πόλη. Pass Laws (1952), οι οποίοι υποχρέωναν τους Μαύρους άνω των 16 ετών να έχουν πάντοτε μαζί τους ένα έγγραφο σαν πάσο/διαβατήριο, που όριζε αν είχαν κυβερνητική άδεια να βρίσκονται σε συγκεκριμένες συνοικίες.

12 Νόμος απαγόρευσης της επαγγελματικής κατάρτισης των Μαύρων (1976) 11
Νόμος για ξεχωριστή χρήση των δημοσίων χώρων (1953), π.χ. δημόσιες τουαλέτες, πλατείες, σιντριβάνια κ.ά. Νόμος για την εκπαίδευση Μπαντού (1953), που αφορούσε το σχολικό πρόγραμμα των Μαύρων. Απαγόρευση των απεργιών στους Μαύρους εργάτες και της παθητικής αντίστασης (1953). Νόμος μετεγκατάστασης γηγενών πληθυσμών (1954), που επέτρεπε την εκδίωξη Μαύρων που ζούσαν σε περιοχές που είχαν αποδοθεί στους Λευκούς. Νόμος περί Εργασίας και Ορυχείων (1956), που επισημοποιούσε τις φυλετικές διακρίσεις στο χώρο εργασίας. Νόμος προώθησης αυτόνομων Μαύρων κυβερνήσεων, κατά τον οποίο δημιουργήθηκαν μπαντουστάν υπό διοίκηση μη-Λευκών. Νόμος περί ιθαγένειας των Μαύρων, που αφαιρούσε τη νοτιοαφρικανική ιθαγένεια από τους Μαύρους που ζούσαν στα μπαντουστάν. Διάταγμα περί αφρικάανς (1974), το οποίο υποχρέωνε όλα τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να διδάσκουν στην αφρικάανς τα μαθηματικά, τις κοινωνικές επιστήμες, ιστορία και γεωγραφία. Νόμος απαγόρευσης της επαγγελματικής κατάρτισης των Μαύρων (1976) 11

13

14 3.ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ Ολοκαύτωμα ήταν ο διωγμός και γενοκτονία διαφόρων εθνικών, θρησκευτικών, κοινωνικών και πολιτικών ομάδων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου από την Ναζιστική Γερμανία και τους συνεργάτες τους. Τα κυρίως θύματα του Ολοκαυτώματος ήταν οι Εβραίοι της Ευρώπης. Οι τυπικές εκτιμήσεις από του ιστορικούς για το εύρος των θυμάτων κυμαίνεται από 5 εκατομμύρια έως και πάνω από 6 εκατομμύρια. Πέρα από τους Εβραίους στο Ολοκαύτωμα θανατώθηκαν επίσης περίπου Ρομά και Σίντι. Επίσης υπήρξαν και ομάδες που κρίθηκαν «φυλετικά κατώτερες» ή «ανεπιθύμητες» όπως οι εξής: Σοβιετικοί στρατιώτες, διανοητικά ασθενείς ή σωματικά ανάπηροι, ομοφυλόφιλοι, Μάρτυρες του Ιεχωβά, Κομμουνιστές και άλλοι πολιτικοί αντιφρονούντες, συνδικαλιστές και κάποιοι Καθολικοί και Προτεστάντες κληρικοί που διώχτηκαν ή θανατώθηκαν.

15 Για το φυλετικό ρατσισμό ο Μπέρτολτ Μπρέχτ διατύπωσε θαυμάσια:
«Όταν ήρθαν να πάρουν τους τσιγγάνους δεν αντέδρασα. Δεν ήμουν τσιγγάνος. Όταν ήρθαν να πάρουν τους κομμουνιστές δεν αντέδρασα. Δεν ήμουν κομμουνιστής. Όταν ήρθαν να πάρουν τους Εβραίους δεν αντέδρασα. Δεν ήμουν Εβραίος. Όταν ήρθαν να πάρουν εμένα δεν είχε απομείνει κανείς για να αντιδράσει.»

16 Β.ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
Ορισμός και γενική αναφορά Θρησκευτικός ρατσισμός είναι το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιος προσπαθεί να επιβάλλει την θρησκεία του με οποιοδήποτε μέσο ακόμα και αν χρειάζεται να την επιβάλλει με την βία. Είναι η αντίληψη ότι μια θρησκεία είναι η μόνη αληθινή και πρέπει να επικρατήσει έναντι των υπολοίπων. Οι θρησκευτικές συγκρούσεις εμφανίζονται κατά την διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και τους πρώτους διωγμούς των Χριστιανών. Αιτίες Τα αίτια για τα οποία ο ρατσισμός εξακολουθεί να είναι πρόβλημα, παρόλο που οι αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος θα έπρεπε να είχαν οδηγήσει τον άνθρωπο στην αντιμετώπισή του, είναι ποικίλα και λίγο πολυ γνώστα. Η έλλειψη ανθρωπιστικής παιδείας και η πνευματική αδράνεια είναι δύο από τα σημαντικότερα αίτια του φαινομένου αυτού. Από τη στιγμή που το άτομο δεν διδάσκεται την αξία της ισότητας, της δικαιοσύνης, της ειρήνης και του σεβασμού ειναι εύκολο να παρασυρθεί απο ρατσιστικές αντιλήψεις. Άλλη μια αιτία είναι η κρίση των αξιών, όπως είναι η ανηθικότητα, ο ανταγωνισμός και η γενικότερη αμφισβήτηση των ανθρωπιστικών ιδανικών, καλλιεργούν το μίσος στις ψυχές των ανθρώπων. Βέβαια και τα οικονομικά συμφέροντα θα μπορούσαν να είναι άλλη μια αιτία.

17 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
Κατά την διάρκεια της ιστορίας και της ύπαρξης του ανθρωπινού γένους πολλοί άνθρωποι έχουν σκοτωθεί λόγω αυτού του είδους του ρατσισμού. Αρχικά στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία εξαιτίας των διωγμών κατά των χριστιανών. Οι χριστιανοί κατάφεραν όχι μόνο να επιβιώσουν των διωγμών αλλά και να διαδώσουν την θρησκεία τους. O ρατσισμός είναι αντίληψη τελείως αντίθετη με την χριστιανική πίστη. Ο χριστιανισμός από τη φύση του, πάντα ήταν κίνημα που έδινε έμφαση στη διεθνιστική διάσταση της κοινωνίας. Όμως υπάρχουν χριστιανοί που υιοθετούν ρατσιστικές συμπεριφορές. Αργότερα, ιδρύθηκε το Βυζαντινό κράτος με επίσημη θρησκεία τη χριστιανική, αν και τα πρώτα χρόνια υπήρξαν αρκετά προβλήματα μεταξύ χριστιανών και ειδωλολατρών. Κατά τον 8ο και 9ο αιώνα,οι ανατολικές επαρχίες του Βυζαντίου και πιο συγκεκριμένα, ο αγροτικός πληθυσμός που κατοικούσε σε αυτές, επηρεασμένος από τις ανεικονικές αντιλήψεις του Ισλάμ αρνούταν να προσκυνήσει σε εικόνες θεωρώντας πως είναι ψήγματα της θρησκείας των ειδωλολατρών. Το Βυζάντιο για μια μακρά περίοδο «χωρίστηκε» σε δύο στρατόπεδα, των εικονολατρών και των εικονομάχων. Μερικοί αυτοκράτορες προσπάθησαν άλλοτε με διωγμούς και καταστροφές μονών (Κωνσταντίνος Ε’) και άλλοτε με Οικουμενικές Συνόδους.

18 ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Διάταγμα των Μεδιολάνων ονομάζεται το διάταγμα της θέσπισης της ανεξιθρησκείας στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, με το οποίο ο Μέγας Κωνσταντίνος σταμάτησε τους διωγμούς των χριστιανών το 313 μ.Χ. Με το διάταγμα νομιμοποιήθηκε η χριστιανική Εκκλησία ως «επιτρεπομένη θρησκεία»,οι οπαδοί της οποίας έπρεπε να προσεύχονται στον δικό τους θεό για την ευτυχία του κράτους. Με αυτή την κίνηση ο Κωνσταντίνος δεν έκανε το Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία της Αυτοκρατορίας, απλώς εγγυήθηκε την ανοχή του κράτους απέναντι στους χριστιανούς. Παρόλο που το διάταγμα ίσχυε οι διωγμοί σταμάτησαν μόνο όταν ο Κωνσταντίνος έγινε μονοκράτορας (324). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι χριστιανοί να μην κρύβονται και κατά συνέπεια να μην χρησιμοποιούν τις κατακόμβες ως μέρος για να κρύβονται και να τελούν τις θρησκευτικές τους τελετές.

19 ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ;
Ως ανεξιθρησκία ορίζεται η αναγνώριση και ανοχή του δικαιώματος του κάθε ανθρώπου είτε να πιστεύει σε όποια θρησκεία επιθυμεί και να θρησκεύεται ελεύθερα, κατά το δόγμα του, χωρίς περιορισμούς, είτε ακόμα και να μην πιστεύει σε καμία (αθεΐα). Συνεπώς, ο νοήμων σύγχρονος άνθρωπος οφείλει να αναγνωρίζει και να τιμά την πράξη τέλους της δίωξης του Χριστιανισμού,την πράξη τέλους δίωξης της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου να πιστεύει όπου αυτός επιθυμεί.

20 Γ.ΣΕΞΙΣΜΟΣ

21 Ο σεξισμός θεωρείται κοινώς η διάκριση εναντίον ανθρώπων βασισμένη στο φύλο τους ή τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό παρά στα ατομικά τους λάθη, αλλά μπορεί επίσης να αναφέρεται οποιαδήποτε ή σε όλες τις διαφοροποιήσεις που βασίζονται στο φύλο ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Ο όρος προέρχεται από τη λατινική λέξη sexus =φύλο και -ισμός. Ο σεξισμός μπορεί να αναφέρεται σε τρεις λεπτά διαφοροποιημένες πίστεις ή συμπεριφορές: Την πίστη πως το ένα φύλο είναι ανώτερο του άλλου Την πίστη πως οι άντρες και οι γυναίκες είναι πολύ διαφορετικοί και ότι αυτό πρέπει να αντανακλάται έντονα στην κοινωνία, τη γλώσσα, τα σεξουαλικά δικαιώματα, και το νόμο. Μπορεί επίσης να αναφέρεται απλά στο μίσος απέναντι στις γυναίκες (μισογυνισμός) ή λιγότερο κοινά, μίσος απέναντι στους άντρες (μισανδρισμός).

22 Ο σεξισμός εναντίον των γυναικών αποκαλείται συχνά σωβινισμός, αν και ο σωβινισμός είναι στην πραγματικότητα ένας ευρύτερος όρος για κάθε ακραία και άλογη τυφλή αφοσίωση εκ μέρους μιας ομάδας στην οποία κάποιος ανήκει, ιδιαίτερα όταν η τυφλή αυτή αφοσίωση εμπεριέχει μοχθηρία και μίσος έναντι μιας αντίπαλης ομάδας. Αν και η θεωρία πως οι γυναίκες είναι ανώτερες των αντρών είναι επίσης σεξισμός, μόνο στα πρόσφατα χρόνια άρχισε να αναπτύσσεται ενημερότητα αυτού του «αντίστροφου σεξισμού» στον δημόσιο διάλογο. Μερικές μορφές σεξουαλικής διάκρισης είναι παράνομες σε πολλές χώρες, αλλά σχεδόν όλες οι χώρες έχουν νόμους που παρέχουν ειδικά δικαιώματα, προνόμια ή ευθύνες στο ένα φύλο.

23 Αιτίες σεξισμού Ένας αυξανόμενος αριθμός κοριτσιών και νεαρών γυναικών αντιμετωπίζει προβλήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, με τα τρία τέταρτα εξ αυτών (ηλικίας από ετών) να αναφέρουν  πως  ο σεξισμός έχει αντίκτυπο στις περισσότερες πτυχές της ζωής τους, σύμφωνα με έκθεση του Βρετανικού φιλανθρωπικού ιδρύματος Girlguiding. Η συγκεκριμένη έρευνα υποδεικνύει ότι οι έμφυλες ανισότητες είναι ευρέως διαδεδομένες και ότι μεγάλος αριθμός κοριτσιών βιώνει σε υψηλά επίπεδα τον σεξισμό, επί καθημερινής βάσης, όπως και διακρίσεις στο σχολείο, στο δρόμο και στις αλληλεπιδράσεις τους τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα μέσα ενημέρωσης. Σε μια εποχή όπου οι φόβοι για πρόωρη σεξουαλικοποίηση και αντικειμενοποίηση των παιδιών είναι διαδεδομένοι, η έκθεση διαπίστωσε ότι το 87% των κοριτσιών και νεαρών γυναικών  (από ετών)  πιστεύει ότι οι γυναίκες κρίνονται περισσότερο για την εμφάνιση τους παρά για τις ικανότητες τους και ότι το ένα τρίτο αυτών (από 7-11 ετών) είναι δυσαρεστημένες με την εμφάνιση τους.

24

25 Μισογυνισμός & όχι μισανδρισμός
Ο σεξισμός και ο μισογυνισμός είναι λέξεις που περιγράφουν συστημική, εξουσιαστική καταπίεση. (Σεξισμός = Προκατάληψη + Συστημική Εξουσία) Δεδομένου ότι η κοινωνία στην οποία ζούμε είναι πατριαρχική, και άρα η συστημική εξουσία βρίσκεται τυπικά κεντραρισμένη γύρω από το αντρικό φύλο, δεν μπορεί να υπάρξει ‘σεξισμός’ εναντίον αντρών γιατί δεν υπάρχει η συστημική, εξουσιαστική καταπίεση που δηλώνει ο ίδιος ο όρος. Είναι σίγουρο ότι υπάρχουν γυναίκες που δεν συμπαθούν ιδιαίτερα τους άντρες ή ακόμη και περιπτώσεις στις οποίες κάποια γυναίκα έχει συμπεριφερθεί άσχημα και καταπιεστικά απέναντι σε κάποιον άντρα. Αυτό είναι διάκριση και είναι λάθος αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι σεξισμός ή “μισανδρισμός”. Ο φεμινισμός δεν απαιτεί να χάσει ένας άντρας τα δικαιώματά του για να τα πάρει μια γυναίκα. Ζητά απλώς ίσα δικαιώματα. Συχνά, όταν το προνόμιο μιας τάξης ανθρώπων κινδυνεύει, η συζήτηση επικεντρώνεται στο προνόμιο που θα χαθεί και όχι στην ισότητα ευκαιριών που θα δημιουργηθεί. Η απώλεια ενός προνομίου δεν είναι καταπίεση.  Η λέξη “μισανδρισμός” είναι ένας ψευδοόρος που χρησιμοποιείται από μια μικρή μερίδα ακραίων και επιθετικών ανδρών που σχετίζονται με το επιλεγόμενο κίνημα δικαιωμάτων των ανδρών.

26

27 Δ.ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Ένα από τα μυθεύματα, που μάλιστα θεωρείται και το πλέον «αυταπόδεικτο» από τους αδαείς, είναι το ότι ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός βασίστηκε στη δουλεία και συνακόλουθα ότι ο πολιτισμός αυτός δεν θα είχε υπάρξει, αν δεν υπήρχαν οι δούλοι της αρχαίας ΕλλάδαςΗ έντεχνη παγίωση τέτοιου είδους μυθευμάτων σε μαζικό επίπεδο, εξυπηρετεί πολλές σκοπιμότητες. Κατ' αρχήν επιδιώκεται να εμπεδωθεί στο συλλογικό ασυνείδητο η άποψη ότι χωρίς δουλεία δεν μπορεί να υπάρξει πολιτισμός. Έτσι η δουλεία καθαγιάζεται ως δήθεν αναγκαίο κακό. Με αυτή την έννοια, κάποιοι πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να παίξουν οικειοθελώς τον ρόλο των σκλάβων, ώστε να απολαύσουν κι αυτοί κάποια από τα οφέλη του "πολιτισμού". Επιπλέον, αν ο ελληνικός πολιτισμός στηρίχτηκε στη δουλεία, τότε ο χριστιανισμός αποκτά νόημα και ιστορική αποστολή, αφού θριάμβευσε επί ενός «εκμεταλλευτή», «μαλθακού» και «παρακμασμένου» λαού (μάλιστα δεν είναι τυχαίο, ότι οι ηθικολογικού τύπου κατηγορίες κατά του ελληνικού πολιτισμού επεκτείνονται και σε άλλα ζητήματα μέχρι την τελική κωδικοποίησή τους στο τρίπτυχο «Ελλάδα = δουλεία + ομοφυλοφιλία + παιδεραστία»).Το ότι ο χριστιανισμός μέσω του αποστόλου του Παύλου -αλλά και άλλων- καθαγίασε τη δουλεία προσπερνάται.

28 Πολιτισμοί ελεύθερων και «πολιτισμοί» δούλων
Οι δούλοι αποτελούσαν τεράστια οικονομική επιβάρυνση για ένα νοικοκυριό ή μία επιχείρηση, και γι’ αυτό μόνο μερικά μεγάλα αγροτικά «τζάκια» διέθεταν δούλους. Επίσης κάποιες μεγάλες οικονομικές μονάδες: το εργοστάσιο όπλων του μέτοικου Λυσία στην Αθήνα απασχολούσε εκατόν είκοσι τεχνίτες, ελεύθερους και δούλους, οι οποίοι έκαναν τις ίδιες εργασίες με τους ελεύθερους. Υπήρχε επίσης η κατηγορία των δημόσιων δούλων, οι οποίοι μπορεί να ήσαν από εργάτες στα ορυχεία αργύρου του Λαυρίου, εργαζόμενοι από κοινού με τους ελεύθερους μεταλλωρύχους, μέχρι αστυνομικοί στο κλεινόν άστυ. Υπήρχαν επίσης οι δούλοι οι επονομαζόμενοι «χωρίς οικούντες», οι οποίοι κατοικούσαν χωριστά από τον ιδιοκτήτη τους, του κατέβαλαν κάποιο είδος ενοικίου και είχαν αρκετή ανεξαρτησία. Επίσης ήταν επιτρεπτό και σύνηθες οι δούλοι να αναπτύσσουν δική τους οικονομική δραστηριότητα.

29 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Οι αρχαίοι Αθηναίοι μπορούσαν να αφιερώνουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους στις πολιτικές υποθέσεις της πόλης τους. Αυτό γινόταν γιατί ήσαν απαλλαγμένοι από κάθε οικονομική δραστηριότητα χάρη στις δύο άλλες τάξεις που υπήρχαν στην κοινωνία της εποχής: στους μετοίκους και στους δούλους. Η αρχαία πόλη είχε ολοκληρωτική διοίκηση: απέναντι στα μέλη της των οποίων περιορίζει πολύ την ατομική ελευθερία, και περισσότερο, απέναντι στους ξένους, τους οποίους θεωρεί εκ των προτέρων ως εχθρούς. Ο ξένος που ζει σε μια ελληνική πόλη είναι, τις περισσότερες φορές, αιχμάλωτος πολέμου ή δούλος. Στην Σπάρτη γινόταν περιοδικές αποπομπές των ξένων. Η Αθήνα, πιο φιλελεύθερη, επέτρεπε σε πολυάριθμους μη Αθηναίους Έλληνες να διαμένουν το έδαφός της και να απολαμβάνουν τα αξιοσημείωτα προνόμια που η πόλη παρείχε στους κατοίκους της. Οι ξένοι αυτοί κάτοικοι ονομάζονταν μέτοικοι. Δεν είναι παράδοξο ότι η λέξη αυτή, το ίδιο όπως και η λέξη «βάρβαρος», που χαρακτήριζε τους μη Έλληνες, διατηρήθηκε πολλούς αιώνες με μια υποτιμητική έννοια, χαρακτηριστική της εθνικής υπερηφάνειας της κάθε πόλεως. Οι περισσότεροι Αθηναίοι μέτοικοι ήσαν Έλληνες. Υπήρχαν όμως ανάμεσά τους και Φοίνικες, Φρύγες, Αιγύπτιοι ακόμη και Άραβες. Ο Ξενοφώντας συμβούλευε τους Αθηναίους να παρέχουν μεγαλύτερες ευκολίες στους μετοίκους. Έτσι εμφανίζεται κάπως σαν πρόδρομος του κοσμοπολιτισμού που κυριαρχούσε στην Αλεξανδρινή εποχή. Ο μέτοικος ου έπαυε να καταβάλει το «μετοίκιον» (έναν ειδικό φόρο) ή που προσπαθούσε να σφετεριστεί αστικά δικαιώματα μεταβάλλονταν σε δούλο. Η τιμωρία αυτή είναι χαρακτηριστική για την στάση των Ελληνικών πόλεων απέναντι στους ξένους.

30 MONO ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ
Αυτός ο κανόνας του "Μόνο Έλληνες" που ίσχυε για τα περισσότερα πανελλήνια αθλητικά γεγονότα, ίσχυε και για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα. Προφανώς διότι οι ίδιοι οι αγώνες ενσωμάτωναν μία ιερή θρησκευτική τελετή και εορτή. Όποιος δεν ήταν Έλληνας ή Ιδαίος (αυτός που ορκίζεται οπαδός και λατρεύει την επικείμενη θρησκεία ) δεν είχε την άδεια να συμμετέχει ή να εκπροσωπεί ομάδα ανθρώπων που δεν ακολουθούν αυτή την θρησκεία. Έτσι οι ίδιοι οι αγώνες θεωρούνταν εξ ολοκλήρου ελληνική υπόθεση. Επίσης ήταν θέμα εθνικής υπερηφάνειας την οποία πολλοί σημερινοί αυτοαποκαλούμενοι ιστορικοί και κοινωνιολόγοι την λένε προκατάληψη και ρατσισμό, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

31 ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ 1. Υπάρχει ρατσισμός στα σχολεία; ΝΑΙ ΌΧΙ
1. Υπάρχει ρατσισμός στα σχολεία;  ΝΑΙ ΌΧΙ   Έχετε πέσει θύμα ρατσιστικής επίθεσης στο σχολείο;  ΝΑΙ ΟΧΙ  3. Έχετε γίνει μάρτυρες βίαιης ρατσιστικής επίθεσης στο σχολείο;  4. Πιστεύετε πως ο ρατσισμός στα σχολεία είναι μόνο φυλετικός;  5. Θα υπερασπιζόσασταν κάποιον συμμαθητή διαφορετικής θρησκείας από εσάς σε μία λεκτική επίθεση; 

32 6. Πιστεύετε πως μπορεί να αλλάξει αυτή η κατάσταση στα σχολεία; ΝΑΙ ΟΧΙ 7. Είστε προκατειλημμένοι απέναντι στους αλλοδαπούς συμμαθητές σας; 8. Θα δεχόσασταν να μοιραστείτε το θρανίο σας με συμμαθητή με νοητική στέρηση; 9. Έχετε παρατηρήσει την ύπαρξη κοινωνικής αποξένωσης λόγω διαφορετικότητας στο σχολείο; ΝΑΙ ΟΧΙ 10. Τελικά εσείς είστε ρατσιστής;

33 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ Το δείγμα της έρευνας είναι 51 παιδιά , ηλικίας 15 και 16 ετών. Ερώτημα 1ο : Υπάρχει ρατσισμός στο σχολείο? Στο ερώτημα όλα τα παιδιά απάντησαν ΝΑΙ- υπάρχει ρατσισμός στο σχολείο -. Ποσοστό 100% Ερώτημα 2ο : Έχετε πέσει θύμα ρατσιστικής επίθεσης? Το 30 % των παιδιών απάντησαν θετικά, δηλαδή ότι έχουν πέσει θύματα ρατσιστικής επίθεσης. (Γράφημα 1).

34 3ο : Έχετε γίνει μάρτυρας βίαιης ρατσιστικής επίθεσης στο σχολείο?
Το 78% των παιδιών που ερωτήθηκαν απάντησαν θετικά, δηλαδή ότι έχουν γίνει μάρτυρες ρατσιστικής επίθεσης στο σχολείο (Γράφημα 2). Γράφημα 2 Τα παραπάνω ερωτήματα επιβεβαιώνουν το πρώτο ερώτημα ότι υπάρχει ρατσισμός στο σχολείο, αφού τα μεγαλύτερα ποσοστά των παιδιών είτε έχουν πέσει θύματα ρατσιστικών επιθέσεων είτε έχουν γίνει μάρτυρες τέτοιων γεγονότων. Τα ερωτήματα (5), (7) και (8) έχουν να κάνουν με τις αντιλήψεις και τα πιστεύω των παιδιών σε σχέση με τον ρατσισμό και συγκεκριμένα : Το ερώτημα (5) αναφέρεται στην κατηγορία του θρησκευτικού ρατσισμού. Εδώ, τα παιδιά απάντησαν σε ποσοστό 92% ότι θα υπερασπίζονταν έναν συμμαθητή τους διαφορετικών θρησκευτικών πεποιθήσεων από αυτούς. Επομένως, δεν φαίνεται να λειτουργούν ρατσιστικά σε σχέση με τη θρησκεία, δηλαδή δεν υπάρχει θρησκευτικός ρατσισμός.(Γράφημα 3).

35 Το ερώτημα (7) αναφέρεται στην κατηγορία του φυλετικού ρατσισμού
Το ερώτημα (7) αναφέρεται στην κατηγορία του φυλετικού ρατσισμού. Εδώ , τα παιδιά απάντησαν σε ποσοστό 23,5% ότι είναι προκατειλημμένα απέναντι στους αλλοδαπούς. Διακρίνεται ότι μια μικρή μερίδα μαθητών έχουν φυλετικές προκαταλήψεις .(Γράφημα 4).

36 Το ερώτημα (8) αναφέρεται στον κοινωνικό ρατσισμό
Το ερώτημα (8) αναφέρεται στον κοινωνικό ρατσισμό. Εδώ, τα παιδιά απάντησαν σε μεγάλο ποσοστό (84%) ότι, θα μοιράζονταν το θρανίο τους με μαθητές με νοητική στέρηση. Διακρίνεται ότι, δεν υπάρχει στα παιδιά κοινωνικός ρατσισμός. (Γράφημα 5).   Από τα παραπάνω ερωτήματα προκύπτει ότι οι αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με τον ρατσισμό είναι περισσότερο φυλετικές, αφού φαίνεται ότι μόνο με τους αλλοδαπούς συμμαθητές τους ένα μικρό ποσοστό έχει προκαταλήψεις. Οι απαντήσεις όμως των μαθητών στο ερώτημα 4, -αν ο ρατσισμός στα σχολεία είναι μόνο φυλετικός- ήταν αρνητικές στο 100% των ερωτηθέντων. Επομένως, μάλλον η μικρή μερίδα των μαθητών με ρατσιστικές φυλετικές αντιλήψεις δεν παραδέχεται ευθέως ότι υπάρχει φυλετικός ρατσισμός στα σχολεία. Επίσης, από το ερώτημα (10) προκύπτει ότι, το 20% των ερωτηθέντων μαθητών παραδέχεται ότι είναι ρατσιστής.(Γράφημα 6).

37 Συγκρίνοντας, επομένως, τα παραπάνω ερωτήματα προκύπτει ότι, τελικά στο σχολείο διακρίνεται περισσότερο (σε μικρό ποσοστό βέβαια) ο φυλετικός ρατσισμός και από τα ποσοστά που προέκυψαν φαίνεται ότι το 20% των παιδιών που δήλωσαν ρατσιστές ανήκουν στην κατηγορία των φυλετικών ρατσιστών. Παράλληλα, από τα ερωτήματα (6) και (9) προκύπτει ότι, υπάρχει κλίμα αισιοδοξίας στους μαθητές ότι, μπορεί να αλλάξει αυτή η κατάσταση στο σχολείο (Το 65% το πιστεύει αυτό),όμως το κλίμα που επικρατεί είναι αρνητικό αφού το 84% των μαθητών παραδέχεται ότι υπάρχει κοινωνική αποξένωση- λόγω της διαφορετικότητας των μαθητών- μέσα στο σχολείο. Οι προσπάθειες ανατροπής αυτού του κλίματος πρέπει να γίνουν από τα παιδιά και από την παιδεία που τους παρέχεται σ’ αυτό τον τομέα, είτε μέσα από την οικογένεια είτε από τους εκπαιδευτικούς.

38 ΠΕΙΤΕ ΌΧΙ ΣΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ


Κατέβασμα ppt "Οι όψεις του ρατσισμού και οι συνέπειές του."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google