Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Εκφοβισμός στο Σχολείο: Περιγραφή του Φαινομένου & Παρουσίαση Ερευνητικών Δεδομένων από Ευρώπη & Ελλάδα Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Εκφοβισμός στο Σχολείο: Περιγραφή του Φαινομένου & Παρουσίαση Ερευνητικών Δεδομένων από Ευρώπη & Ελλάδα Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Εκφοβισμός στο Σχολείο: Περιγραφή του Φαινομένου & Παρουσίαση Ερευνητικών Δεδομένων από Ευρώπη & Ελλάδα Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ

2 Εκφοβισμός στο Σχολείο (bullying) «Λέμε ότι ένας μαθητής ή μια μαθήτρια είναι θύμα εκφοβισμού όταν ένας άλλος μαθητής ή μια άλλη μαθήτρια ή και μια ομάδα μαθητών ή μαθητριών – –Λένε άσχημα και δυσάρεστα πράγματα γι’ αυτόν/αυτήν ή τον/την κοροϊδεύουν ή τον/την αποκαλούν με άσχημα ονόματα που τον/την πονάνε –Τον/Την αγνοούν εντελώς ή τον/την αποκλείουν επίτηδες από την παρέα τους ή από διάφορες δραστηριότητες –Τον/Την χτυπούν, κλωτσούν, σκουντούν και σπρώχνουν ή τον/την απειλούν –Λένε ψέματα ή διαδίδουν φήμες εναντίον του/της ή στέλνουν κακόβουλα σημειώματα και προσπαθούν να κάνουν και τους άλλους να τον/την αντιπαθήσουν ή να τον/την πονέσουν –Και διάφορα άλλα σαν και αυτά» (Olweus, 1996).

3 Τα Κριτήρια του Εκφοβισμού i.Η συμπεριφορά είναι σκόπιμη. ii.Η συμπεριφορά είναι επαναλαμβανόμενη iii.Υπάρχει μια ανισορροπία δύναμης μεταξύ θύματος και δράστη

4 Μορφές του Εκφοβισμού •Σωματικός (physical)  Κλωτσιές, σπρωξίματα, μπουνιές, χτυπήματα, χρήση «όπλων», αρπαγή της περιουσίας του άλλου, τράβηγμα μαλλιών, καταστροφή της περιουσίας του άλλου κλπ. •Λεκτικός (γνωστικός) (verbal/cognitive)  Πειράγματα, απειλές, προσβολές, εξευτελισμοί, χειρονομίες, απειλητικές ματιές κλπ. •Έμμεσος [Κοινωνικός/Ψυχολογικός] (Indirect [social/psychological])  Διάδοση φημών, άσεμνα τηλεφωνήματα, αποστολή ανώνυμων επιστολών, αποκλεισμός από παρέες κλπ.

5 Τεχνολογικός Εκφοβισμός (cyberbullying)  Καινούριο φαινόμενο  Αφορά μορφές εκφοβισμού που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές:  Εκφοβισμός μέσω γραπτών μηνυμάτων  Εκφοβισμός μέσω φωτογραφιών και βιντεοκλίπ (μέσω της κάμερας του κινητού τηλεφώνου)  Εκφοβισμός μέσω τηλεφώνου  Εκφοβισμός μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ( )  Εκφοβισμός σε chat-rooms  Εκφοβισμός μέσω ιστοσελίδων  Πιο διαδεδομένος εκτός σχολείου

6 Το Φαινόμενο Διεθνώς [Morita et al., 2001] ΘΥΜΑΣΚΑ Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ12,211,812,718,713,112,110,57,6 ΟΛΛΑΝΔΙΑ13,913,114,814,716,614,210,3- ΝΟΡΒΗΓΙΑ10,09,111,112,411,09,510,07,1 ΙΑΠΩΝΙΑ9,69,09,913,49,99,58,26,5

7 Ελλάδα •Μελέτη της σχολικής βίας την τελευταία δεκαετία •Πρώτη έρευνα: Ανδρέου, 1990 •Αύξηση του αριθμού των ερευνών τα τελευταία χρόνια: Καλλιώτης, Pateraki & Houndoumadi, Boulton, Καρέλλου, Λανίτη, Μανούσου & Λεμονή, Andreou, 2000, 2001, Andreou & Metallidou, Andreou, Vlachou & Didaskalou, Smith, Nika & Papasideri, Sapouna, 2008 •Έρευνα σε Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τοπικού χαρακτήρα

8 Πρόγραμμα ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ •Τίτλος: Ταυτότητες Φύλου, Εθνικές Ταυτότητες & Σχολική Βία: Διερευνώντας τη Βία & τη Θυματοποίηση στο Σχολικό Πλαίσιο •Επιστ. Υπεύθυνη: κ. Β. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Καθηγήτρια Τμ. Ψυχολογίας ΑΠΘ –σε συνεργασία με το Τμ. Βρεφονηπιοκομίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης (υπεύθυνη: Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Ψυχολογίας)

9 Στόχοι του προγράμματος •Γενικός στόχος: –Η σύνδεση των ταυτοτήτων φύλου & των εθνικών ταυτοτήτων με το φαινόμενο της σχολικής βίας & του εκφοβισμού (bullying) σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (Παιδικός Σταθμός – Λύκειο) σε όλη τη χώρα

10 Στόχοι του προγράμματος •Επιμέρους Στόχοι: –Μελέτη της κατανόησης του φαινομένου από μαθητές/τριες & εκπαιδευτικούς –Καταγραφή της συχνότητας του φαινομένου στο χώρο του ελληνικού σχολείου –Μελέτη των παραγόντων που κάνουν μαθητές/τριες πιο ευάλωτους/ες & πιο ανθεκτικούς/ές σε φαινόμενα εκφοβισμού •Συλλογή ποσοτικών & ποιοτικών δεδομένων

11 Μέθοδος •Συμμετέχοντες: –3769 μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης –135 μαθητές/τριες Προσχολικής Εκπαίδευσης –Περίπου 200 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης •Εργαλείο: Ερωτηματολόγιο –Βασισμένο στα ερωτηματολόγια: The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire – Senior (1996) και Pro- Victim Scale (PVS) των Rigby & Slee (1991) –39 ερωτήσεις, 4 θεματικές ενότητες: Ι. Προσωπικές πληροφορίες, ΙΙ. Η ζωή στο σχολείο. ΙΙΙ. Δυσάρεστα περιστατικά που έχουν συμβεί στο σχολείο, IV. Στάσεις


Κατέβασμα ppt "Εκφοβισμός στο Σχολείο: Περιγραφή του Φαινομένου & Παρουσίαση Ερευνητικών Δεδομένων από Ευρώπη & Ελλάδα Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google