Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η μέθοδος 6Thinking hats στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας - βιωματικό εργαστήρι - Δράμα, 20-11-2012 Σπύρος Κιουλάνης Learning by six thinking hats.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η μέθοδος 6Thinking hats στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας - βιωματικό εργαστήρι - Δράμα, 20-11-2012 Σπύρος Κιουλάνης Learning by six thinking hats."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η μέθοδος 6Thinking hats στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας - βιωματικό εργαστήρι - Δράμα, Σπύρος Κιουλάνης Learning by six thinking hats

2 Think outside the box!! Μία ιστορία, ένα σύνθημα & έξι καπέλα σκέψης… … η σκέψη μας είναι τοποθετημένη μέσα σε ένα κουτί, ένα κουτί που αποτελείται από περιορισμούς, προσδοκίες, ιδέες, αντιλήψεις και προκαταλήψεις. Όταν κάποιος θέλει να βρει νέες ιδέες, τότε θα πρέπει να βγει έξω να αποδράσει από αυτό. “είμαστε παγιδευμένοι στην προσωπική μας ιστορία” J. Mezirow Το « Think outside the box » σημαίνει να σκέφτεσαι πέρα από τα συνηθισμένα δηλαδή να είσαι δημιουργικός. Creative thinking in terms of idea creativity - is not a mystical talent. It is a skill that can be practised and nurtured.” Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

3 Η ιστορία σε τίτλους Δημιουργική σκέψη - Πλάγια σκέψη - Παράλληλη σκέψη 1. Το πρόβλημα: Inside the box 2. Το αίτημα: Outside the box 3. Η λύση: Δημιουργική σκέψη 4. Ο τρόπος: Πλάγια σκέψη 5. Η βοήθεια: Παράλληλη σκέψη

4 Η λύση: Δημιουργικότητα & δημιουργική σκέψη… Αξιολόγηση Σύνθεση Ανάλυση Εφαρμογή Κατανόηση Γνώση Συγκλίνουσα ή κριτική διαδικασία σκέψης. Παραδοσιακός τρόπος σκέψης. Μία λύση, η οποία στηρίζεται στη λογική και συνήθως τα αποτελέσματα είναι κατά κάποιον τρόπο προκαθορισμένα. Αποκλίνουσα ή δημιουργική διαδικασία σκέψης. Απομάκρυνση της σκέψης από τις γνωστές και συνηθισμένες απαντήσεις. ΕΝΑΣ ΟΡΙΣΜΟΣ η ικανότητα παραγωγής ενός νέου έργου ή μιας ιδέας με βάση τη φαντασία. Κατάταξη επιπέδων ανθρώπινης σκέψης: το μοντέλο του Bloom Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

5 Ο τρόπος: Πλάγια σκέψη (Lateral thinking) OO De Bono στην προσπάθειά του να απεγκλωβίσει τον ανθρώπινο νου από την «κάθετη σκέψη», επινόησε την «πλάγια σκέψη» για την επίλυση προβλημάτων που απαιτούν δημιουργική παραγωγή πρωτότυπων ιδεών. ΟΟ άνθρωπος, κατά τον de Bono, για την εξεύρεση της προσφορότερης λύσης σε ένα του πρόβλημα στηρίζεται, κατά βάση, σστη λογική ανάλυση των δεδομένων του προβλήματος, σστη συσχέτιση, σστην αποτίμηση και, τέλος,  σ στην επιλογή της καταλληλότερης λύσης. ΜΜε άλλα λόγια η επιθυμητή λύση αναζητείται μέσω της «κάθετης σκέψης», η οποία παρά την αξία της, εγκλωβίζει με τη λειτουργία της την ανθρώπινη σκέψη και την οδηγεί πολλές φορές σε αδιέξοδο, δηλαδή δεν την αφήνει να σκεφτεί δημιουργικά. ΓΓια να παράγουμε νέες πρωτότυπες ιδέες, είναι απαραίτητος ο απεγκλωβισμός μας από τα στενά πλαίσια που μας βάζει η κυρίαρχη ιδέα, δηλαδή η «κάθετη σκέψη». Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

6 Κάθετη vs πλάγια ΈΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Διαδικασία λήψης αποφάσεων 1.Καθορισμός στόχων 2.Καταγραφή εναλλακτικών λύσεων 3.Αξιολόγηση εναλλακτικών 4.Επιλογή καλύτερης 5.εφαρμογή κάθετη Και η πλάγια; ?

7 «La Evolución Silenciosa (The Silent Evolution)», Jason de Caires Taylor. 400 ανθρώπινες φιγούρες σε πραγματικό μέγεθος στο βυθό του Cancun/Isla Mujeres, Μεξικό Πλάγια σκέψη ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΦΑΝΕΣ

8 …και η βοήθεια: Παράλληλη σκέψη: οι πολλές οπτικές βοηθούν καλύτερα Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

9 The 6 Thinking Hats-γενικές αρχές Creative Facts Emotion Negative Logic Positive Thinking Control ΈΈνα καπέλο καλύπτει το κεφάλι - το κέντρο του ανθρώπινου μυαλού. Τα διαφορετικά χρώματα συμβολίζουν διαφορετικούς τρόπους σκέψης. ΌΌταν αλλάζουμε ένα καπέλο με ένα άλλο, αλλάζουμε εικονικά την μέθοδο της σκέψης μας. ΣΣτην εκπαίδευση χρησιμοποιείται σαν μέθοδος επίλυσης προβλημάτων (problem solving) αλλά και λήψης αποφάσεων (decision making). Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

10 ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΑΠΕΛΩΝ Γεγονότα Θετική σκέψη Συναίσθημα Αρνητική λογική Έλεγχος Δημιουργικότητα

11 The Red Hat  Επικεντρώνεται στα συναισθήματα στις εικασίες στο ένστικτο και στη διαίσθηση.  Πώς νιώθουμε για το θέμα μας, τι μας αρέσει, τι μας προξενεί αισιοδοξία;  Όταν το φοράμε αναφέρουμε ό,τι έχει σχέση με τα συναισθήματά μας ανεξάρτητα, εάν αυτά έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ Θέλω να εφαρμόσω μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης στην τάξη μου…. (ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ)

12 The White Hat  Επικεντρώνεται σε στοιχεία, γεγονότα, πληροφορίες ή πράγματα που απαιτούνται  Όταν φοράμε το λευκό καπέλο σκεφτόμαστε και καταγράφουμε τα γεγονότα και τις πληροφορίες που ξέρουμε για το θέμα μας χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη το πώς εμείς νιώθουμε γι' αυτά.  Καταγράφουμε απλά πληροφορίες, γεγονότα, πηγές. Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΑ ΑΣΠΡΑ Θέλω να εφαρμόσω μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης στην τάξη μου…. (ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ)

13 The Yellow Hat  Επικεντρώνεται στη θετική σκέψη στις αξίες και τα οφέλη.  Έχουμε ένα θέμα το οποίο πρέπει να λειτουργήσει και ψάχνουμε το γιατί αυτό πρέπει και μπορεί να λειτουργήσει…  Με το κίτρινο καπέλο προσπαθούμε να σκεφτούμε τα πλεονεκτήματα που έχει να μας προσφέρει αυτό που συζητάμε.  Σε τι μπορεί να συνεισφέρει;  Πού θα βοηθήσει; Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ Θέλω να εφαρμόσω μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης στην τάξη μου…. (ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΩΝ)

14 The Black Hat  Επικεντρώνεται στις δυσκολίες, τα πιθανά προβλήματα.  Γιατί κάτι δεν μπορεί να λειτουργήσει…  Ξεχνάμε τα συναισθήματά μας και προσπαθούμε να εξηγήσουμε το θέμα μας με βάση τη λογική.  Μπορεί να εφαρμοσθεί; Έχει μειονεκτήματα; Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΑ ΜΑΥΡΑ Θέλω να εφαρμόσω μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης στην τάξη μου…. (ΕΜΠΟΔΙΑ)

15  Εστιάζει στη δημιουργικότητα, στις εναλλακτικές λύσεις και στις νέες ιδέες.  Σκεφτείτε κάποια πρωτότυπη πρόταση. Κάτι που ίσως μπορεί να δώσει μια λύση στο πρόβλημα.  Μη ξεχνάτε! Οι μεγαλύτερες ανακαλύψεις προέκυψαν από μια τρελή ιδέα. The Green Hat Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΑ ΠΡΑΣΙΝΑ Θέλω να εφαρμόσω μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης στην τάξη μου…. (ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ)

16  Επικεντρώνεται στην διαχείριση της διαδικασίας της σκέψης. Εστιάζει στα επόμενα βήματα, στα σχέδια δράσης.  Το μπλε καπέλο είναι ο ενορχηστρωτής των σκέψεών μας. Οργανώνει όλα όσα έχουμε σκεφτεί και προσπαθεί να δώσει μια λύση στο πρόβλημά μας. The Blue Hat Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΑ ΜΠΛΕ Θέλω να εφαρμόσω μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης στην τάξη μου…. ( (Φοράω το μπλε καπέλο και νομίζω πως η λύση μπορεί να δοθεί … ) με το κίτρινο ή κάποιο άλλο καπέλο)

17 συνοπτικά

18 Για το Μάρκο γνωρίζουμε ότι χαρακτηρίζεται από τα παρακάτω επίθετα. Εκείνο που δε ξέρουμε είναι ποιο χρώμα καπέλο φοράει σε κάθε περίπτωση; 1. Διαισθητικός 2. Ενημερωτικός 3. Εποικοδομητικός 4. Προσεχτικός 5. Δημιουργικός 6. Κριτικός Mini exercise 3’ Συμπληρώστε τα φύλλα εργασίας Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

19 Τεχνικές εφαρμογής της μεθόδου και ακολουθίες καπέλων… Control Creative Positive Thinking Facts Negative Logic Emotion High Low High Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

20 Ακολουθίες καπέλων: Η ΤΑΞΗ ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΙΑΣ ΓΝΩΣΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Ακολουθία καπέλων Όλοι οι μαθητές/τριες «φορούν» διαδοχικά και με τη σειρά που ακολουθεί τα καπέλα και τοποθετούνται από την οπτική του καπέλου που «φορούν». Μπορεί να συνδυαστεί με Brainstorming ή Reverse Brainstorming Παρουσίαση του προβλήματος Περιγραφή των συναισθημάτων Περιγραφή των θετικών στοιχείων Περιγραφή των αρνητικών στοιχείων Προτάσεις λύσεων για να ξεπεράσουμε τα αρνητικά στοιχεία Συλλογή πληροφοριών Απόφαση για το τι θα κάνουμε στη συνέχεια. ΤΕΧΝΙΚΕΣ Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

21 Ακολουθίες καπέλων: Η ΤΑΞΗ ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ: ΛΕΠΤΟΜΕΡΗΣ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ ΕΝΌΣ ΘΕΜΑΤΟΣ Ακολουθία καπέλων Όλοι οι μαθητές/τριες «φορούν» διαδοχικά και με τη σειρά που ακολουθεί τα καπέλα και τοποθετούνται από την οπτική του καπέλου που «φορούν». Μπορεί να συνδυαστεί με Brainstorming ή Reverse Brainstorming Παρουσίαση του προβλήματος Αναζήτηση πληροφοριών Προσεγγίσεις – Προτάσεις για το θέμα Θετικά στοιχεία προσεγγίσεων Αρνητικά στοιχεία προσεγγίσεων Πώς αισθανόμαστε με τις προσεγγίσεις; Απόφαση για το τι θα κάνουμε στη συνέχεια. ΤΕΧΝΙΚΕΣ Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

22 Ακολουθίες καπέλων: Η ΤΑΞΗ ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ: ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ Ακολουθία καπέλων Όλοι οι μαθητές/τριες «φορούν» διαδοχικά και με τη σειρά που ακολουθεί τα καπέλα και τοποθετούνται από την οπτική του καπέλου που «φορούν». Μπορεί να συνδυαστεί με Brainstorming ή Reverse Brainstorming Παρουσίαση του προβλήματος Αναζήτηση πληροφοριών Περιγραφή των συναισθημάτων Θετικά στοιχεία προσεγγίσεων Αρνητικά στοιχεία προσεγγίσεων Προτάσεις λύσεων για να ξεπεράσουμε τα αρνητικά στοιχεία Απόφαση για το τι θα κάνουμε στη συνέχεια. Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats

23 Για περισσότερες ακολουθίες… ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔ ΟΤΗΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ Η ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ Λογισμικό de Bono Thinking 24Χ7

24 Εφαρμογή στο project Πληροφορίες συλλογή στοιχείων από… Καθορισμός στόχων αρμοδιότητες καταμερισμός εργασιών Ευαισθητοποίηση του κοινού, ερωτηματολόγια κλπ Νέες προτάσεις για λύση Θετικές πλευρές λύσεων Μειονεκτήματα επιπτώσεις κλπ Σύνοψη Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΤΕΧΝΙΚΕΣ

25 Εργασία σε ομάδες στην τάξη: Ομάδες ανά χρώμα καπέλου. ΜΟΝΤΕΛΟ: Learning Together (LT). David & Roger Jonson (1978) Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΤΕΧΝΙΚΕΣ

26 ΜΟΝΤΕΛΟ: Jigsaw. Elliot Aronson (1978) Εργασία σε ομάδες στην τάξη: Ομάδες με εκπροσώπηση όλων των καπέλων Σπύρος Κιουλάνης Six Thinking Hats ΤΕΧΝΙΚΕΣ

27 Αντικαταστήστε την πρόταση του Reverse Brainwriting φορώντας πράσινο καπέλο!

28 6 thinking hats


Κατέβασμα ppt "Η μέθοδος 6Thinking hats στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας - βιωματικό εργαστήρι - Δράμα, 20-11-2012 Σπύρος Κιουλάνης Learning by six thinking hats."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google