Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Σπύρος Αβδημιώτης. ΜΒΑ, PhD Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Σπύρος Αβδημιώτης. ΜΒΑ, PhD Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Σπύρος Αβδημιώτης. ΜΒΑ, PhD Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού

2 Σύνδεση με το προηγούμενη συνάντηση. Οργάνωση παραγωγής –Taylor –Weber –Mayo. Έλεγχος στην παραγωγή, προβλήματα που προέκυψαν –Ανία, κόπωση, συγκέντρωση εξουσιών στους managers αδυναμία επίλυσης των προβλημάτων Φορντικό μοντέλο παραγωγής –Αποειδίκευση Μεταφορντικό μοντέλο παραγωγής –Η σημασία του ανθρώπινου παράγοντα

3 H σημασία του Ανθρώπινου Παράγοντα στην Οργάνωση των επιχειρήσεων Το πείραμα του pop corn. Σύνδεση με την συμπεριφορά των εργαζομένων. Συγκινησιακό και λογικό επίπεδο σκέψης. Ο ελέφαντας και ο αναβάτης. Τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά κατά το σχεδιασμό, προσέλκυση, προσδιορισμό της θέσης εργασίας. Η δυνατότητα ελέγχου. Οι νέες οργανωσιακές δομές (μετά την εποχή του Taylor) απαιτούν την ενεργοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα Αυτή η θεώρηση θα υλοποιηθεί μέσα από το σύστημα κανόνων της επιχείρησης και τον τρόπο παραγωγής

4 Σήμερα θα μιλήσουμε για τις θεωρίες της ανθρώπινης συμπεριφοράς καθώς και για τους προσδιοριστικούς παράγοντες που καθορίζουν τη συμπεριφορά

5 Γιατί; Για να γνωρίσουμε καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό που θα αξιοποιήσουμε. Αποδεχόμαστε την αρχή ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικός για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού

6

7 Θεωρίες της ανθρώπινης συμπεριφοράς- Παραδοχές Οι οργανισμοί αποτελούνται από ομάδες ατόμων που με κοινή προσπάθεια αποβλέπουν στο κοινό καλό Το κάθε συγκεκριμένο άτομο αποτελεί τη βασική μονάδα, τον πυρήνα των σχέσεων και των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται σε κάθε οργανισμό. Εχουν καταβληθεί πολλές πρόσπάθειες να εξηγηθεί με λεπτομέρειες η ανθρώπινη συμπεριφορά, η κατάληξη των διαφόρων προσπαθειών προσέγγισης είναι η δημιουργία διαφόρων θεωριών Καμιά θεωρία δεν έχει τύχει γενικής αποδοχής.

8 Φροϋδιανή προσέγγιση της ανθρώπινης συμπεριφοράς Ο Freud υποστήριξε ότι ο χαρακτήρας του ανθρώπου και οι δραστηριότητές του καθορίζονται πρωτίστως από τρείς παράγοντες της ανθρώπινης υπόστασης. ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ ΕΓΩ ΥΠΕΡΕΓΩ Οι τρεις αυτοί παράγοντες αποτελούν τη γεννεσιουργό αιτία των ανθρώπινων πράξεων

9 Ασυνείδητο Το πρωτογενές και βασικό σύστημα της ανθρώπινης προσωπικότητας *ελέφαντας* είναι το ασυνείδητο Ψυχολογικός παράγοντας που καθορίζεται από την κληρονομικότητα και τα ένστικτα. Αποτελεί το θεμέλιο πάνω στο οποίο οικοδομείται το ΕΓΩ και το ΥΠΕΡΕΓΩ Είναι η πηγή της ψυχικής ενέργειας και δεν μπορει να αντέξει πιέσεις μεγαλύτερες απο κάποιο όριο και προσπαθεί να απαλλαγεί από αυτές, το ταχύτερο δυνατό μετά την εμφάνισή τους Οταν κανεις αντιμετωπίζει πιέσεις, τότε η αυτόματη αντίδραση τουασυνείδητου είναι η άμεση απώθηση και η επαναφορά στη φυσιολογική κατάσταση

10 Ασυνείδητο Αυτή η τάση της εξισορρόπησης οδήγησε στη θεωρία της ευχαρίστησης- ικανοποίησης σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος επιδιώκει να ζει ευχάριστα αποφεύγοντας τις δυσάρεστες καταστάσεις Ο ασυνείδητο αντιμετωπίζει αυτές τις εντάσεις με δύο τρόπους:

11 Ασυνείδητο Την πρωταρχική λειτουργία η οποία προσπάθεί να αποτρέψει την πίεση, φέροντας στο νου μια ευχάριστη εικόνα που απαλύνει την πίεση αυτή. Ωστόσο αυτή η ανακουφιση είναι προσωρινή και δεν ικανοποιεί την πραγματική ανάγκη. –Αλήθεια πόσοι απο εμάς ονειροπολούμε κατά τη διάρκεια της εργασίας μας; ΟΧΙ/ΝΑΙ γιατί; Την ανακλαστική λειτουργία, η οποία είναι η άμεση αντίδραση σε ένα ερέθισμα (κλείσιμο ματιών, φτάρνισμα, προστασία των μαλακών οργάνων κλπ) Το ασυνείδητο δεν έχει την ικανότητα να απαλύνει τις περισσότερες πιέσεις. Η ρεαλιστική αντιμετώπιση θα επέλθει από το ΕΓΩ και το ΥΠΕΡΕΓΩ

12 ΕΓΩ Το Εγώ έχει τη δυνατότητα να διακρίνει τις πραγματικές από τις φανταστικές πηγές ικανοποίησης. Μέσω του Εγώ ο άνθρωπος Παρατηρεί τί υφίσταται στον κόσμο (αναπτύσσει αντίληψη) Καταγράφει τις εμπειρίες, στη μνήμη του Προσπαθεί να προκαλέσει μεταβολές, έτσι ώστε να επιτευχθεί η ηρεμία Στην ουσία το ΕΓΩ προσπαθεί να επιτύχει τη σταθερότητα αναγνωρίζοντας και δοκιμάζοντας εναλλακτικές. Δηλαδή αποτελεί το εκτελεστικό μέρος της προσωπικότητας.

13 ΥΠΕΡΕΓΩ Επηρεάζει το Εγώ. Είναι ο ηθικός τομέας της προσωπικότητας, το κομμάτι εκείνο που επηρεάζει τις δραστηριότητες του ατόμου προς μια κατεύθυνση αποδεκτή από το κοινωνικό σύνολο. Την κυριότερη πηγή τροφοδότησης του Υπερεγώ αποτελούν οι γονείς (ή αυτοί που περιβάλλουν το άτομο) κατά την παιδική ηλικία, αντιπροσωπεύοντας για αυτό, τις κοινωνικές αξίες. Οι ίδιες αξίες συνεχίζουν να το επηρεάζουν και κατά- μετά την ενηλικίωσή του

14 Τα δυο υποσυστήματα του ΥΠΕΡΕΓΩ Η δύναμη που νουθετεί το άτομο ώστε να αποκτήσει τρόπο συμπεριφοράς ηθικά (κοινωνικά) αποδεκτό προέρχεται από τα δύο υποσυστήματα του ΥΠΕΡΕΓΩ Το ΙΔΑΝΙΚΟ ΕΓΏ και τη ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ Το Ιδανικό Εγώ (θετική συνιστώσα του ΥπερΕγώ) παρέχει στο άτομο την ικανοποίηση και την αποδοχή όταν οι πράξεις του είναι συμφωνες με αυτό που θεωρείται ήθικά αποδεκτό. Η Συνείδηση είναι η αρνητική συνισώσα του Υπερεγώ και τιμωρεί το άτομο δημιουργώντας αισθήματα ενοχής στην περίπτωση που οι ενέργειες του ατόμου δενείναι σύμφωνες με το κοινωνικά και ηθικα αποδεκτό

15 Η πείνα ως εξωτερικό ερέθισμα Το Ασυνείδητο συσπά του μυικό σύστημα, ειδοποιεί με την αίσθηση της πείνας και της εικόνας ή την ψευδαίσθηση της γευσης Το Εγώ εξετάζει τις εναλλακτικές και επιλέγει μια λύση την οποια απευθύνει στο ΥπερΕγώ προς έγκριση. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να προκύψει μια ενέργεια ηθικά και κοινωνικά αποδεκτη.

16 Σε μια επιχείρηση ποιός καθορίζει το Αποδεκτό;

17 Θεωρία της Ομοιοστατικής Μια άλλη θεωρία για την ανθρώπινη συμπεριφορά βασίζεται στην ομοιοστατική μια έννοια που συνδέεται με την επιθυμία του οργανισμού να διατηρεί σε διαρκή βάση ένα επίπεδο βιολογικών λειτουργιών Η άρχική έννοια βασίζεται στην ποσότητα οξυγόνου στον οργανισμό, τη θερμοκρασία και τη γλυκόζη και άλλες ανάγκες του οργανισμού και δέχεται ότι ο οργανισμός προσπαθεί να επιτύχει τη βιολογική ισορροπία Ο Ross Stagner με παρόμοιο τρόπο προσπαθεί να διατηρήσει ισορροπία και σταθερότητα στο κοινωνικό και φυσικό του περιβάλλον

18 Θεωρία της Ομοιοστατικής Το άτομο δηλαδή επιθυμεί όχι μονο την οργανική αλλά και την φυσική και κοινωνικη του ισορροπία προσπαθώντας να ελαχιστοποιήσει τις συνέπειες διαταραχής από το περιβάλλον (του) που μπορούν να προκαλέσουν ανατροπή της σταθερότητας. Σαν παράδειγμα θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε το ότι τα περισσότερα άτομα αισθάνονται πιο άνετα όταν βρίσκονται σε ένα φυσικό περιβάλλον που τους είναι οικείο, ενώ νιώθουν κοινωνική σταθερότητα όταν στο κοινωνικό τους περιβάλλον εντάσσονται φίλοι, οι οποίοι όμως γίνονται αποδεκτοί ακομη και με αδύναμα στοιχεία του χαρακτήρα τους, ενώ από την άλλοι άγνωστοι με παρόμοια χαρακτηριστικά μπορει να θεωρηθούν έως και επικίνδυνοι

19 Θεωρία της ομοιοστατικής Ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις όπου η κοινωνική και η φυσική σταθερότητα συγκρούονται «οι φίλοι μου αποφάσισαν να κάνουν extreme sports». Πώς θα αντιδράσει το άτομο; Θα ενταχθεί στην ομάδα θετοντας σέ κίνδυνο τον εαυτό του ή θα παραβλέψει τον κίνδυνο; Παρόμοια συμπεριφορά αναπτύσσεται και στον εργασιακό χώρο. Ο κάθε εργαζόμενος σύμφωνα με τη θεωρία θελει να ανήκει σε μια κοινωνική ομάδα και να διασφαλίσει τη βιολγική του σταθερότητα Πόση σημασία έχει ο παράγοντας ΑΛΛΑΓΗ στον εργασιακό χώρο; Δημιουργεί συγκρούσεις;

20 Θεωρία του Sheldon (σωματικής διάπλασης) Ο William Sheldon προσπάθησε να συνδέσει τα ανατομικά γνωρίσματα με το χαρακτήρα και τη συμπεριφορά. Στην έρευνά του διέκρινε σχέσεις σωματότυπου (κατασκευή του σκελετού, τους μύες, το σχήμα του στήθους, δομή μηρών κλπ) με τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Ο Sheldon ισχυρίζεται ότι η ιδιοσυγκρασία του ανθρώπου, ο χαρακτηρας και η επακόλουθη συμπεριφορά, συσχετίζονται θετικά με την σωματική του διάπλαση.

21 Θεωρία του Sheldon (σωματικής διάπλασης) Για παράδειγμα, ένα άτομο με σωματικο σφρίγος και μυική δυναμη έχει τη δυνατότητα να φέρει εις πέρας με επιτυχία πολλές δραστηριότητες που απαιτούν μυική δύναμη. Ο σωματικά αδύναμος τύπος γνωρίζει τις μυικές αδυναμίες του και προσαρμοζει τις δραστηριότητές του σε λιγότερο επίπονες και τολμηρές. Ο μικρόσωμος άνθρωπος εξάλλου, μπορεί να προσαρμόσει τις ενέργειές του, ώστε να εξισορροπήσει τις φυσικές του ελλειψεις με ξεσπάσματα ενεργητικότητας και ενθουσιασμό.

22 Θεωρία των επιτυχιών και αποτυχιών Μια αποδοτική διερεύνηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς αποτελεί και η μελέτη επιπτώσεων των εμπειριών που αποκτά το άτομο στις αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον του. Οι Combs – Snygg ανέπτυξαν μια θεωρία που δίνει έμφαση στη σημασία των εμπειριών της αποτυχία και της επιτυχίας γιατι πιστεύουν ότι οι εμπειρίες αυτές επηρεάζουν τον τρόπο αντίληψης του ατόμου το οποίο με τη σειρά του καθορίζει τον ατομικό του τύπο συμπεριφοράς.

23 Θεωρία των επιτυχιών και αποτυχιών Άτομο Εμπειρίες επιτυχιών Θετική εικόνα για τον εαυτό του Αποδοχή του εαυτού του και των γύρω του Αίσθηση επιβεβαίωσ ης από τα άτομα που το περιβάλλου ν Ανώτερες επιδιώξεις, αντικειμενικ ότητα κ α θετικά πρότυπα συμπεριφορ άς Περιβάλλον

24 Θεωρία των επιτυχιών και αποτυχιών Άτομο Αρνητικές εμπειρίες <(αποτυχίες) Αρνητική εικόνα για τον εαυτό του Απόρριψη του εαυτού του Έλλειψη αίσθησης επιβεβαίωσης από τα άτομα που το περιβάλλουν Επιθετικότητα, παραίτηση, νευρωτική η ψυχωτική συμπεριφορά Περιβάλλον

25 Θεωρία των επιτυχιών και αποτυχιών Τα δυο κύρια συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθουν από την προσέγγιση Combs Snygg 1. Η αλληλεπίδραση ατόμου περιβάλλοντος που έχει σαν αποτέλεσμα το αίσθημα της επιτυχίας ή της αποτυχίας επηρεάζει σαφώς τη συμπεριφορά του ατόμου 2. Η αντίληψη που έχει το άτομο για τον εαυτό του, η αποδοχή ή μή του εαυτού του και η επιβεβαίωση ή μη που απολαμβάνει απο τους γύρω του επηρεάζουν τη συμπερίφορά του (θετική συσχέτιση)

26 Θεωρία της ατομικής πρωτοβουλίας Στην περίπτωση που γίνεται αποδεκτή μια από τις περιβαλλοντικές θεωρίες της συμπεριφοράς, θα ήταν εύκολο για κάποιον να υποστηρίξει ότι ο άνθρωπος είναι θύμα του περιβάλλοντος και των εμπειριών του και δεν μπορεί στο ελάχιστο να προκαλέσει μεταβολές στη μοίρα του. Ο Rogers ανέπτυξε μια θεωρία που προσδίδει έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα. Σύμφωνα με τον ερευνητή τα συστατικά της προσωπικότητας είναι: –Η οντότητά (του) που αποτελεί το σύνολο του ατόμου –Οι εμπειρίες που βιώνει στο περιβάλλον (φαινομενικό πεδίο) –Ο εαυτός του που αποτελεί ένα πλέγμα αντιλήψεων, επιθυμιών και αξιών

27 Θεωρία της ατομικής πρωτοβουλίας Ο εαυτός του καθενός αναπτύσσεται από την αλληλεπίδραση του οργανισμού με τις εμπειρίες του Ο άνθρωπος όμως είναι αυτόνομη δημιουργική οντότητα αναπτύσσοντας ιδιαίτερες αξίες που με τη σειρά τους παράγουν νέες εμπειρίες. Με μια φράση «Το άτομο ασκεί επιρροή στο περιβάλλον του και αντίστροφα»

28 Θεωρία της προσωπικής παραγωγικότητας Οι θεωρίες που αναπτύχθηκαν μέχρι τώρα, απέβλεπαν στην σκιαγράφηση των θεμελιωδών προτύπων συμπεριφοράς. Επειδή σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη του ατόμου στο χώρο εργασίας θα εστιάσουμε στη θεωρία του Sutermeister ο οποίος αντί να περιγράψει τα κριτήρια της ανθρώπινης συμπεριφοράς, προσπαθεί να εξετάσει τη παραγωγικότητα του ατόμου. Ο ερευνητής θεωρεί ως παραγωγικότητα την απόδοση ανα εργατοώρα, λαμβανομένης υπόψη και της ποιότητας. Σύμφωνα με τον Sutermeister η παραγωγικότητα επηρεάζεται από 32 παράγοντες.....

29

30 Προσδιοριστικοί (10) παράγοντες ανθρώπινης συμπεριφοράς Από τις θεωρίες της συμπεριφοράς εξάγονται τα παρακάτω συμπεράσματα για την ανθρώπινη φύση που επηρεάζει τη συμπεριφορά, ιδιαίτερα στο χώρο εργασίας 1.Κάθε άνθρωπος γεννιέται με ορισμένες βασικές ανάγκες, θέτει στόχους και έχει χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Το άτομο αποτελεί μια οντότητα που επιδιώκει την ικανοποίηση αναγκών και την επίτευξη στόχων 2.Οι ανθρώπινες ανάγκες μπορούν να αλλάξουν σύμφωνα με το εξωτερικό περιβάλλον 3.Κάθε άτομο επηρεάζεται από τυχόν επιτυχίες ή αποτυχίες στη ζωή του 4.Κάθε άτομο επιζητά τη σταθερότητα (αίσθηση γαλήνης και άνεσης, ενώ οι μεταβολές γύρω του, συνιστούν ενδεχόμενο κίνδυνο) 5.Τα άτομα έχουν την ικανότητα να σκέπτονται να σχεδιάζουν και να ενεργούν λογικά. Συμπεριφορά δεν είναι πάντοτε λογική, όμως υπάρχει η δυνατότητα αναθεώρησης 6.Τα άτομα ελέγχονται από τα συναισθήματά τους (που συνδέονται με τις αισθήσεις τους, ακοή, αφή, όραση) 7.Η συμπεριφορά συνδέεται με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ανθρώπου 8.Κάθε άτομο έχει δική του προσωπικότητα και κίνητρα δράσης 9.Ο κάθε άνθρωπος έχει την τάση να αποδέχεται τις αξίες του πολιτισμού\ 10.Καθοριστικός παράγοντας συμπεριφοράς είναι η αντίληψη του ατόμου για αυτόν εαυτό του

31 Προσδιοριστικοί παράγοντες ανθρώπινης συμπεριφοράς Οργανισμοί Θεσμοί Κοινωνικές ομάδες ΘρησκείαΟικογένεια Ομάδες αναφοράς (συνάδελφοι) Παιδεία/ Πολιτεία Οικονομικό Περιβάλλον Εργατικές Ενώσεις Άτομο ΕπάγγελμαΕθνικότητα Κοινωνική τάξη Οικονομική κατάσταση Κατοικία Φυσική υγεία/ προσωπικοί παράγοντες Ατομικές ανάγκες Ατομικές και Περιβαλλοντικές συνιστώσες

32 Τα καθήκοντα του μάνατζερ Όσο καλύτερα αντιλαμβάνεται ο κάθε προϊστάμενος τους στόχους, τις αξίες, τα πρότυπα συμπεριφοράς και την εκτίμηση που απολαμβάνει ο κάθε εργαζόμενος μέσα στην ομάδα καθώς και το πόσο καλά έχει αντιληφθεί το ρόλο που καλείται να φέρει εις πέρας, τόσο πιο επαρκής είναι για να παρακινεί, υποστηρίζει και να αναπτύσσει τους υφισταμένους του Οι ενέργειες του μάνατζερ θα πρέπει να κατατείνουν γενικά στην τοποθέτηση του εργαζόμενου μέσα στην επιχείρηση σε θέση στην οποία θα μπορεί να εκπληρώνει τους στόχους της, και ταυτόχρονα να πραγματώνει τους ρόλους που καθορίστηκαν από το περιβάλλον και τις εμπειρίες του ίδιου του ατόμου (ολοκληρώνοντας την προσωπική του υπόσταση, διατηρώντας σταθερότητα, ηρεμία και αναγνώριση από την ομάδα και το ίδιο) Θα τοποθετούσατε σε θέση που απαιτεί υψηλό βαθμό αυτοπεποίθησης και πρωτοβουλίας έναν εργαζόμενο που έχει αρνητικές εμπειρίες έντονη εσωστρέφεια και αναστολές;

33 Προσδιοριστικοί παράγοντες ανθρώπινης συμπεριφοράς Οργανισμοί Θεσμοί Κοινωνικές ομάδες ΘρησκείαΟικογένεια Ομάδες αναφοράς (συνάδελφοι) Παιδεία/ Πολιτεία Οικονομικό Περιβάλλον Εργατικές Ενώσεις Άτομο ΕπάγγελμαΕθνικότητα Κοινωνική τάξη Οικονομική κατάσταση Κατοικία Φυσική υγεία/ προσωπικοί παράγοντες Ατομικές ανάγκες Ατομικές και Περιβαλλοντικές συνιστώσες Ο Οργανισμός Στόχοι – Πολιτική Μέθοδοι διαδικασίες Δομή (Ιεραρχία) Στυλ ηγεσίας Καθήκοντα Ρόλοι και Σχέσεις Η Ομάδα Δομή Άτυπη Οργάνωση Ρόλοι και Σχέσεις Πρότυπα Οργανωσιακοί Παράγοντες

34 Ικανοποίηση- Παραγωγικότητα Η επαγγελματική ικανοποίηση και η παραγωγικότητα εικάζεται ότι συνδέονται (έχουν θετική συσχέτιση) και ότι η παραγωγικότητα αυξάνεται όταν ο εργαζόμενος είναι ικανοποιημένος. Είναι αναγκαία για την ευημερία της επιχείρησης και ότι δεν είναι κοστοβόρα Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι η ικανοποίηση του εργαζόμενου είναι μια περιττή λεπτομέρεια

35 Ικανοποίηση Ορίζεται ως η θετική συναισθηματική κατάσταση που δημιουργείται από προσωπικές εμπειρίες που σχετίζονται με την ίδια την εργασία Οι σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την ικανοποίηση των εργαζομένων είναι οι εξής:

36 Ευκαιρία Οι εργαζόμενοι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι όταν έχουν προκλητικές ευκαιρίες στην εργασία. Αυτό περιλαμβάνει ευκαιρίες να συμμετάσχουν σε ενδιαφέροντα έργα αυξημένη υπευθυνότητα. Τα άτομα έχουν βρει προκλήσεις μέσα από projects, ομάδες ηγεσίας, ειδικές αποστολές και επίσης ευκαιρίες προαγωγής

37 Στρες Όταν το αρνητικό στρες είναι υψηλό η ικανοποίηση εργασίας είναι χαμηλή. Διαχωρισμός θετικού και αρνητικού στρες

38 Ηγεσία Οι εργαζόμενοι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι όταν οι μάνατζερ τους είναι καλοί ηγέτες. Αυτό περιλαμβάνει την παρακίνηση των εργαζομένων να κάνουν μια περισσότερο αποδοτική εργασία

39 Πρότυπα εργασίας Οι εργαζόμενοι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι όταν ολόκληρη η ομάδα εργασίας επαινείται για την ποιότητα της εργασίας της

40 Δίκαιες Αμοιβές Οι εργαζόμενοι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι όταν νιώθουν ότι ανταμείβονται δίκαια για την εργασία που παρέχουν

41 Επαρκής εξουσία Οι εργαζόμενοι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι όταν έχουν επαρκή ελευθερία να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

42 Αν ο εργαζόμενος θεωρεί την υψηλή (χαμηλή) παραγωγικότητα ως μέσο για την επίτευξη των προσωπικών του στόχων, τότε…..θα έχει την τάση να έχει υψηλή (χαμηλή) παραγωγικότητα

43 Θεωρίες που ερμηνεύουν τη σχέση ικανοποίησης από την εργασία και οικονομικής απόδοσης Η προσέγγιση των ανθρωπίνων σχέσεων επηρεάζεται από δύο τάσεις: –Το φαινόμενο Hawthorne. Οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εφαρμόσουν μια περισσότερο ανθρώπινη προσέγγιση. «ένας ικανοποιημένος εργάτης είναι ένας παραγωγικός εργάτης» –Η προσέγγιση των ανθρωπίνων πόρων. Με την παραδοχή ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της επιχείρησης και εξίσου δυναμικός, οι υποστηρικτές της προσέγγισης υποστηρίζουν ότι οι εργαζόμενοι έχουν ένα δυναμικό που θέλουν να αναπτύξουν, αξιοποιώντας το ταλέντο τους, τις ικανότητες, τις εμπειρίες τους κλπ

44 Η έρευνα των MacDuffie- Krafcik Οι οργανισμοί που στόχευαν στη δημιουργία ενός «Υπέρ-Ειδικευόμενου» δυναμικού ικανού σχεδόν μόνο για μαζική παραγωγή είχαν μικρότερη παραγωγικότητα και ποιότητα έναντι των οργανισμών που εφάρμοσαν στρατηγικές αξιοποίησης των ανθρώπινων πόρων.

45 Shikdar- Das Σε προσωπικό πρώτης γραμμής, στο θέμα της συσχέτισης παραγωγικότητας και ικανοποίησης, αποδείχθηκε ότι η παροχή κινήτρων για την ανάδειξη προσωπικών στοιχείων στην εργασία, ακόμη και σε μια συνεχώς επαναλαμβανόμενη εργασία, λειτούργησε θετικά (0,87 p<0,0001) στην αύξηση της παραγωγικότητας.

46 Τρόποι βελτίωσης ικανοποίησης των εργαζομένων Μέτρηση του επιπέδου ικανοποίησης του προσωπικού σε τακτά διαστήματα Εβδομαδιαία συνεδρίαση brainstorming Ενθάρρυνση του προσωπικού να αυξήσει τις δεξιότητές του Έκτακτες χρηματικέ βοήθειες. Το ευ ζειν βελτιώνει την ποιότητα της εργασίας Άμεση αναγνώριση Συγκεκριμένες εκτιμήσεις- στοχοθεσία Δημιουργία «hall of fame» Αναγνώριση της αξίας της ομάδος και του ατόμου Προσωποποίηση (πχ δώρα γενεθλίων)

47 Καλή ξεκούραση!!!


Κατέβασμα ppt "Σπύρος Αβδημιώτης. ΜΒΑ, PhD Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google