Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΑΛΙΩΝ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΒΑΣΕΙ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΩΝ ΣΕΝΑΡΙΩΝ. 2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Ομάδα ανάπτυξης Σμαράγδα Φαρίδου, Θεολόγος Δημήτριος Χατζημιχαήλ, Φιλόλογος Θεσσαλονικη / 25/03/2015
2
Στο πλαίσιο της ποιοτικής αναβάθμισης της εκπαίδευσης και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος, κατόπιν προτάσεως στο ΕΠΕΣ του Σχολείου από την Θεολόγο και τον Φιλόλογο του Γ1, πραγματοποιήθηκε μια σειρά από διαθεματικές συνδιδασκαλίες Θρησκευτικών - Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, βάσει προσχεδιασμένων σεναρίων, με αλληλεπιδραστικό τρόπο διδασκαλίας και χρήση των ΤΠΕ, διασφαλίζοντας με τον ολιστικό τρόπο προσέγγισης της γνώσης τη διαθεματικότητα και διεπιστημονικότητα. Η όλη καλή πρακτική ολοκληρώνεται με ανατροφοδότηση βάσει survey - ερωτηματολογίου. ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
3
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ανοιχτησ εκπαιδευτικησ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
4
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Διδακτικοί στόχοι α) γνωστικοί: Οι μαθητές να προσεγγίσουν πανανθρώπινες αξίες που αναδεικνύονται από τη μελέτη των θεολογικών κειμένων στο πρωτότυπο (ανθρώπινα δικαιώματα, θεσμός της οικογένειας, ισότητα φύλων και φυλών, δικαιοσύνη, ειρήνη, ελευθερία) και ταυτόχρονα να συνειδητοποιήσουν τη διαχρονική ισχύ αυτών των αξιών. Να εμπεδώσουν γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας βάσει αγιογραφικών και πατερικών κειμένων, καταδεικνύοντας ταυτόχρονα την ιστορική συνέχεια της ελληνικής γλώσσας. Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις προηγούμενες γνώσεις τους στην οικοδόμηση νέων εννοιών (μεταγνωστικοί στόχοι). Σχεδιασμός Η Θεολόγος του Σχολείου εφάρμοσε μια σειρά προσχεδιασμένων συνδιδασκαλιών στα Θρησκευτικά βάσει σεναρίων με χρήση ΤΠΕ μαζί με τον Φιλόλογο κο Χατζημιχαήλ στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα της Γ΄ τάξεως, μια και Θρησκευτικά και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα βρίσκονται σε απόλυτη συνάφεια μεταξύ τους, ως κατεξοχήν ανθρωπιστικά και πολιτιστικά μαθήματα, που στηρίζουν τους κοινωνικούς σκοπούς της εκπαίδευσης. Η Αρχαία Ελληνική είναι εξάλλου η Γλώσσα την οποία χρησιμοποίησαν οι Συγγραφείς της Καινής Διαθήκης και οι Πατέρες της Εκκλησίας μας. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
5
β) παιδαγωγικοί: Να ασκήσουν την κριτική τους σκέψη αξιολογώντας και συγκρίνοντας τις παρεχόμενες πληροφορίες από διαφορετικά γνωστικά πεδία. Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης και να συνειδητοποιήσουν την αξία της. Να εξοικειωθούν και να εκτιμήσουν τις δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης από τον εκπαιδευτικό και τους συμμαθητές τους στο πλαίσιο της ανατροφοδότησης. Δείγμα από τις συνδιδασκαλίες: Εκπαιδευτικό παιγνίδι. Παιδαγωγικοι στοχοι
6
Ως προς τις ΤΠΕ: Να εξοικειωθούν οι μαθητές με το ενεργητικό και διερευνητικό μοντέλο μάθησης. Να προσεγγίσουν τις ΤΠΕ ως εργαλεία και πηγές μάθησης. Να ασκηθούν στην ομαδική εργασία και να εκτιμήσουν την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης μέσα από τη δράση τους σε ομάδες. Να εξασκηθούν στην αναζήτηση και αξιολόγηση της πληροφορίας μέσω του Διαδικτύου, ερευνώντας σε ενδεικνυόμενες έγκυρες ιστοσελίδες. Να γνωρίσουν την ιστοεξερεύνηση (webquest) , αλλά και τα εργαλεία δημιουργίας ερωτηματολογίων και επαιδευτικών παιχνιδιών και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που αυτά παρέχουν. Δείγμα από τις συνδιδασκαλίες: Εκπαιδευτικό παιγνίδι. Στοχοι Ωσ προς τις τπε
7
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ανοιχτησ εκπαιδευτικησ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
8
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ανοιχτησ εκπαιδευτικησ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
Περιβάλλον – Πλαίσιο Οι συνδιδασκαλίες πραγματοποιήθηκαν στην ώρα διδασκαλίας των Θρησκευτικών, χωρίς καμία διατάραξη του Προγράμματος Λειτουργίας του σχολείου. Τάξη Γ΄Γυμνασίου Διάρκεια Σε τακτά διαστήματα καθ’όλο το σχολικό έτος. Ρόλος Διδάσκοντα π.χ . διδακτικός, ενθαρρυντικός, υποστηρικτικός, συμβουλευτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός, υποκινητικός, κριτικός, τεχνική υποστήριξη. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ανοιχτησ εκπαιδευτικησ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
9
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ανοιχτησ εκπαιδευτικησ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
Οι συνδιδασκαλίες πραγματοποιήθηκαν στην ώρα διδασκαλίας των Θρησκευτικών, χωρίς καμία διατάραξη του Προγράμματος Λειτουργίας του σχολείου, σύμφωνα με την παρακάτω σειρά: α) «Η σημασία του θεσμού της οικογένειας για την κοινωνία», βάσει της ενότητας των Θρησκευτικών: «Ποιος είναι ο άνθρωπος (άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς) Ο σκοπός και το νόημα της ζωής του ανθρώπου». (3,7 και 10/11/2014: τρίωρο). ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ανοιχτησ εκπαιδευτικησ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
10
β) «Μακαρισμοί», βάσει της ενότητας των Θρησκευτικών: «Δράση και αγώνας για τη μεταμόρφωση της ζωής και του κόσμου: H ανατροπή των κριτηρίων της ζωής: Οι Μακαρισμοί (Μτ 5, 3-12)». (24 και 26/11/2014: δίωρο). γ) «Ο Μ. Βασίλειος, οι μέλισσες και οι εξάγωνες κηρήθρες, (απόσπασμα από την Εξαήμερο)». Οι μαθητές παράλληλα με τα Θρησκευτικά είχαν την ευκαιρία με τη βοήθεια του φιλολόγου τους να γνωρίσουν το πρωτότυπο κείμενο από την Εξαήμερο και να το ερμηνεύσουν όσο το δυνατόν λεπτομερέστερα από πλευράς γραμματικής και σύνταξης, αλλά και καθαρά νοηματικής, ώστε να γνωρίσουν τη σκέψη του Καππαδόκα Πατέρα. (14 και 19/01/2015: δίωρο).
11
δ) «Ειρήνη», συνδυάζοντας την ενότητα «Δράση και αγώνας για τη μεταμόρφωση της ζωής και του κόσμου: H ανατροπή των κριτηρίων της ζωής: Οι Μακαρισμοί (Μτ 5, 3-12)», εξειδικεύοντας στον σχετικό για τους ειρηνοποιούς μακαρισμό και σε συνδυασμό με την ενότητα 4 της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας: «Τα πλεονεκτήματα της ειρήνης» . (11 και 16/02/2015:δίωρο). ε) «Το κακό έκπτωση της αγαθής πραγματικότητος», βάσει της ενότητας των Θρησκευτικών: «Η οδύνη του σύγχρονου κόσμου και το αίτημα της σωτηρίας από το κακό». Εδώ χρησιμοποιήσαμε ως κείμενο ένα απόσπασμα από το έργο του Διονυσίου Αρεοπαγίτου «Περί θείων ονομάτων», από την έκδοση που επιμελήθηκε, ερμήνευσε και μετέφρασε ο κος Χατζημιχαήλ. Οι μαθητές εμπέδωσαν μέσω της ερμηνείας του πρωτοτύπου κειμένου την ορθόδοξη διδασκαλία περί του κακού ως έκπτωσης από το αγαθό. (11 και 16/3/2015 : δίωρο). Κατά τις συνδιδασκαλίες οι μαθητές καθοδηγήθηκαν παράλληλα με την θεολογική και σε μια λεπτομερή λεξιλογική, γραμματική, συντακτική και ερμηνευτική ανάλυση των κειμένων – πηγών από τον φιλόλογό τους.
12
Δείγμα από τις συνδιδασκαλίες: Ιστοεξερευνήσεις..
13
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
14
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
Κάθετος αντίδραση Πλατφόρμα για ιστοεξερευνήσεις. Ιστοεξερεύνηση για την ειρήνη. Δυνάμεις (Παιχνίδι για την ειρήνη) ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
15
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ
16
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ- ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ
Η μεθοδολογία η οποία ακολουθήθηκε για την υλοποίηση των διαθεματικών συνδιδασκαλιών βασίστηκε στη θεωρία του Bruner σε ό,τι αφορά στη μάθηση μέσω ανακάλυψης και διερεύνησης, αλλά και στη σπειροειδή μορφή του αναλυτικού προγράμματος, το οποίο ενώ προχωρεί ανοδικά γυρίζει προς τα πίσω. Υπενθυμίζοντας πάντα τις βασικές γνώσεις που οι μαθητές έχουν αποκομίσει (ανακαλύψει) σε προηγούμενες διδακτικές ενότητες και των δύο γνωστικών αντικειμένων προχωρήσαμε με τον τρόπο που προτείνει ο Brunner στην περαιτέρω εμπέδωσή τους, δίνοντάς τους νέες διαστάσεις. Βασιστήκαμε επίσης στη θεωρία του Αusubel, σύμφωνα με την οποία οι νέες έννοιες που διδάσκονται πρέπει να συνδέονται με τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις, που είναι αποθηκευμένες στη γνωστική δομή του μαθητή. Ακολουθώντας την ολιστική θεώρηση της γνώσης, βασικό στοιχείο της θεωρίας του Piaget για την εκπαίδευση, που αποβλέπει στη δημιουργία «ανοιγμάτων» που θα επιτρέπουν στους μαθητές να κινούνται ελεύθερα από τον ένα τομέα της γνώσης στον άλλο και να επιλέγουν ανάμεσα από διάφορους συνδυασμούς, αντιμετωπίσαμε το περιεχόμενο των Θρησκευτικών με αυτό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας με ενιαίο τρόπο. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ- ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ
17
Με τις διαθεματικές συνδιδασκαλίες ακολουθήσαμε μια σειρά από εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που αποσκοπούν στην «ενοποίηση» της γνώσης, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να οδηγηθούν από την αποσπασματική μάθηση στην πραγματική γνώση, συνδυάζοντας τις οπτικές γωνίες από τις οποίες τα διάφορα γνωστικά-διδακτικά αντικείμενα αντιμετωπίζουν το ίδιο «θέμα» και έτσι να ανακαλύψουν περισσότερες αλήθειες και να συμπληρώσουν το υπό εξέταση θέμα σφαιρικά. Αξιοποίηση, Γενίκευση, Επεκτασιμότητα Η πρακτική μπορεί να επεκταθεί με συνδιδασκαλίες των Θρησκευτικών και της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας βάσει συγκεκριμένου θεολογικού κειμένου. Π.χ. Το Περί Θείων ονομάτων επί μονίμου βάσεως σε όλο σχολικό έτος. ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ / ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ, ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ, ΕΠΕΚΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ
18
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΗΚΕ
Πρόσθετο υλικό που αξιοποιήθηκε Αναφορά σε άλλο υλικό που αξιοποιήθηκε. Βιβλία Καριώτογλου, Α. (2009). Αυθεντία και ελευθερία στο μάθημα των θρησκευτικών : Με βάση κείμενα Νηπτικών Πατέρων. Αθήνα: Γρηγόρη. Ματσαγγούρας, Ηλ. (2003). Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση, Εννοιοκεντρική αναπλαισίωση και σχέδια εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), (2001). Τόμος Α΄ & Β΄. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΗΚΕ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.