Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πρόταση για προγραμματισμό της ενότητας «τα φύλα στη Λογοτεχνία»

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πρόταση για προγραμματισμό της ενότητας «τα φύλα στη Λογοτεχνία»"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πρόταση για προγραμματισμό της ενότητας «τα φύλα στη Λογοτεχνία»
Πρόταση για προγραμματισμό της ενότητας «τα φύλα στη Λογοτεχνία»

2 που θα πρέπει να προσέξουμε
6 σημεία που θα πρέπει να προσέξουμε

3 Διδάσκουμε λογοτεχνία ακόμη και όταν η διδακτική
Διδάσκουμε λογοτεχνία ακόμη και όταν η διδακτική ενότητα είναι θεματική. Το κείμενο δεν θα πρέπει να αποτελέσει απλώς την αφορμή για κοινωνιολογική έρευνα ούτε να μετατραπεί σε απλό μέσο κοινωνιολογικής ανάλυσης. Αυτό σημαίνει ότι: Εξετάζουμε μορφή και περιεχόμενο. Διερευνούμε με τους μαθητές μας όχι μόνο τι ένα κείμενο λέει (περιεχόμενο), αλλά και πώς ένα κείμενο λέει αυτά που λέει (μορφή). 1

4 Το θέμα μας σχετίζεται με και εμπεριέχει πολλά άλλα υποθέματα.
Το θέμα μας σχετίζεται με και εμπεριέχει πολλά άλλα υποθέματα. Αυτό σημαίνει ότι: Η προσέγγισή μας εστιάζεται και στα δυο φύλα, στους ρόλους και στις μεταξύ τους σχέσεις τους (π.χ. σχέση πατέρα – κόρης, αδελφού – αδελφής, μάνας –γιου κλπ), σε θέματα΄(π.χ. του έρωτα, του γάμου, της οικογένειας, της καλλιτεχνικής δημιουργίας κλπ), σε ανθρώπινους τύπους (π.χ. πατέρας – αφέντης, ερωτευμένος/η νέος/α, πιστός φίλος κλπ). 2

5 Περιεχόμενο της συγκεκριμένης διδακτικής ενότητας. είναι
Περιεχόμενο της συγκεκριμένης διδακτικής ενότητας είναι αφηγηματικά κείμενα (πεζά ή αφηγηματικά ποιήματα). Οι μαθητές μας δεν χρειάζεται να γίνουν μικροί φιλόλογοι. Σκοπός του μαθήματος της Λογοτεχνίας είναι να βοηθήσει τους μαθητές να απολαμβάνουν τα κείμενα και να γίνουν καλοί αναγνώστες. Προσπαθούμε, επομένως, να καλλιεργήσουμε την αναγνωστική απόλαυση, δίνοντας εργαλεία για να παρατηρούν, να κρίνουν, να συγκρίνουν, να συναισθάνονται και να συγκινούνται. 3 4

6 Καλό είναι να αποφεύγουμε την εξαντλητική επεξεργασία. των κειμένων
Καλό είναι να αποφεύγουμε την εξαντλητική επεξεργασία των κειμένων. Είναι προτιμότερο να έλθουν σε επαφή με περισσότερα κείμενα, να τους εκθέσουμε σε μια πληθώρα ερεθισμάτων, με την ελπίδα ότι κάποιο από αυτά θα γίνει η αφορμή να αγαπήσουν τη λογοτεχνία. Στο τέλος οι μαθητές θα εξεταστούν σε άγνωστο κείμενο. Αυτό σημαίνει ότι Θα πρέπει στη διάρκεια της χρονιάς να μάθουν να δουλεύουν πάνω σε άγνωστα κείμενα. 5 6

7 Η Μεθοδολογική Προσέγγιση
Διδασκαλία με ερωταποκρίσεις Διδασκαλία σε ομάδες – Μέθοδος project Δραστηριότητες ομαδικές Δραστηριότητες ατομικές Δραστηριότητες πρώτα ατομικές και στη συνέχεια ομαδικές

8 ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: [22- 24]
Σχεδιασμός ενότητας Α΄ φάση (3 ώρες) Εισαγωγικές δραστηριότητες Β΄ φάση ( ώρες) Συνεξέταση μικρών κειμένων στην ολομέλεια και κατά ομάδες ( 10 ώρες) Ανάγνωση ολόκληρου έργου (6 – 8 ώρες) Γ΄ Φάση (3 ώρες) Τελικές δραστηριότητες προσωπικής έκφρασης ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: [ ]

9 Α. Η φάση πριν από την ανάγνωση [3 ώρες]
Α. Η φάση πριν από την ανάγνωση [3 ώρες] Στόχος: να «χτίσουμε γέφυρες» μεταξύ των κειμένων και των μαθητών μας, να εισαγάγουμε τους μαθητές στο θέμα της διδακτικής ενότητας επιστρατεύοντας τα προσωπικά τους βιώματα, τις προηγούμενες γνώσεις τους (σχολικές και εξωσχολικές), τις παραστάσεις και τις εμπειρίες τους. Πηγές: Κείμενα σύντομα λογοτεχνικά και μη (π.χ. ένα άρθρο, δοκίμιο, ένα απόσπασμα από βιβλίο ή δοκίμιο ή έρευνα,) – Γελοιογραφίες / κόμικς - Πίνακες ζωγραφικής – Βίντεο – Τραγούδια, κ.ά. Διδακτικές τεχνικές / εργαλεία: Συζήτηση, Παρατήρηση, Παιχνίδι ρόλων / Φύλλα εργασίας, κ.α. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

10 Προτάσεις για την προαναγνωστική φάση
Καταιγισμός Ιδεών Η συζήτηση μπορεί να ξεκινήσει με το ερώτημα: «Ποια η διαφορά ανάμεσα στα ζεύγη εννοιών: αρσενικό - θηλυκό και ανδρικό – γυναικείο;» για να γίνει κατανοητή η διάκριση ανάμεσα στο βιολογικό φύλο ενός ατόμου (το γενετικά καθορισμένο) και το κοινωνικό φύλο (το πολιτισμικά και κοινωνικά κατασκευασμένο).

11 Άλλη Πρόταση ΚΝΛ Γ΄ Γυμνασίου Να ακούσουμε
Ένα τραγούδι: «Παλικάρι στα Σφακιά» (Ν. Γκάτσος – Σταύρος Ξαρχάκος - Ν. Ξυλούρης Να διαβάσουμε Δύο δημοτικά νανουρίσματα: «Να μου το πάρεις, ύπνε μου» και «Κοιμήσου αστρί» ΚΝΛ Γ΄ Γυμνασίου Και να ζητήσουμε από τους μαθητές και τις μαθήτριες να εντοπίσουν στοιχεία στο τραγούδι και στα νανουρίσματα, που δείχνουν τη διαφορά των φύλων, έτσι ώστε να ξεκινήσει η συζήτηση για τα βασικά στοιχεία που προσδιορίζουν την ανδρική και γυναικεία ταυτότητα.

12 Τι σημαίνει να είσαι κορίτσι;
Άλλη Πρόταση «Ρόλος στον τοίχο»: Να σχεδιάσουμε μια γυναικεία και μια ανδρική φιγούρα μέσα στην οποία ή γύρω από αυτήν ζητούμε από τους μαθητές να γράψουν τις σκέψεις τους σχετικά με το ερώτημα Τι σημαίνει να είσαι κορίτσι; Τι σημαίνει να είσαι αγόρι;

13 Συζητούμε για τις πιθανές διαφορές που αντιλαμβάνονται στη συμπεριφορά των άλλων απέναντί τους, σε σχέση πάντα με το φύλο τους. Διαβάζουμε ένα κείμενο μη λογοτεχνικό σχετικό με τα στερεότυπα για το φύλο. Ενδεικτικά: δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας:«Η αντίληψη της αρρενωπότητας και της θηλυκότητας» Κλείνουμε την α’ φάση με το ποίημα της Ζωής Καρέλλη, «Η άνθρωπος» (Τα ποιήματα, τ. 2ος ( ))

14 «Η άνθρωπος» Ζωή Καρέλλη
Εγώ γυναίκα, η άνθρωπος, ζητούσα το πρόσωπό Σου πάντοτε, ήταν ως τώρα του ανδρός και δεν μπορώ αλλιώς να το γνωρίσω. Ποιος είναι και πώς πιο πολύ μονάχος, παράφορα, απελπισμένα μονάχος, τώρα, εγώ ή εκείνος; Πίστεψα πως υπάρχω, θα υπάρχω, όμως πότε υπήρχα δίχως του και τώρα, πώς στέκομαι, σε ποιο φως, ποιος είναι ο δικός μου ακόμα καημός; Ω, πόσο διπλά υποφέρω, χάνομαι διαρκώς, όταν Εσύ οδηγός μου δεν είσαι. Πώς θα ιδώ το πρόσωπό μου, την ψυχή μου πώς θα παραδεχτώ, όταν τόσο παλεύω και δεν μπορώ ν' αρμοστώ. «Ότι δια σου αρμόζεται γυνί τω ανδρί.» Δεν φαίνεται ακόμα το τραγικό του απρόσωπου, ούτε κι εγώ δεν μπορώ να το φανταστώ ακόμα, ακόμα. Τι θα γίνει που τόσο καλά, τόσο πολλά ξέρω και γνωρίζω καλλίτερα, πως απ' το πλευρό του δεν μ' έβγαλες. Και λέω πως είμαι ακέριος άνθρωπος και μόνος. Δίχως του δεν εγινόμουν και τώρα είμαι και μπορώ κι' είμαστε ζεύγος χωρισμένο, εκείνος κι' εγώ, έχω το δικό μου φως, εγώ ποτε, σελήνη, είπα πως δεν θα βαστώ απ' τον ήλιο κι' έχω τόσην υπερηφάνεια που πάω τη δική του να φτάσω και να ξεπεραστώ, εγώ, που τώρα μαθαίνομαι και πλήρως μαθαίνω πως θέλω σ' εκείνον ν' αντισταθώ και δεν θέλω από κείνον τίποτα να δεχτώ και δεν θέλω να περιμένω. Δεν κλαίω, ούτε τραγούδι ψάλλω. Μα γίνεται πιο οδυνηρό το δικό μου ξέσκισμα που τοιμάζω, για να γνωρίσω τον κόσμο δι' εμού, για να πω το λόγο δικό μου, εγώ που ως τώρα υπήρξα για να θαυμάζω, να σέβομαι και ν' αγαπώ, εγώ πια δεν του ανήκω και πρέπει μονάχη να είμαι, εγώ, η άνθρωπος.

15 Μητρότητα Νικηφόρος Λύτρας «Μάνα και παιδί»

16 Πατρότητα Pablo Picasso Paternity, 1971

17 Auguste Rodin «Το φιλί» Olexandr Archipenko «Η πάλη»
Ή Auguste Rodin «Το φιλί» Olexandr Archipenko «Η πάλη» vs

18 Άλλη πρόταση: Να σχολιάσουν γελοιογραφίες

19 Ή ένα Κόμικ

20 Να δούμε ένα video από το youtube
«Η φόνευση των γυναικών λόγω μη ικανοποιητικής προίκας» Women are heroes

21 Και βέβαια να δουν μια ταινία (στο σπίτι)
Πατέρας αφέντης (Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι) (1977) Η τιμή της αγάπης (Τώνια Μαρκετάκη) Μπίλι Έλιοτ. Γεννημένος χορευτής (Στίβεν Ντάλντρι) Οι νύφες (Παντελής Βούλγαρης) Κορίτσι με τα μαύρα (Μιχάλης Κακογιάννης) Στέλλα (Μιχάλης Κακογιάννης) Δεσποινίς ετών 39 (Αλέκος Σακελλάριος) (1954) Η θεία από το Σικάγο (Αλέκος Σακελλάριος) (1957)

22 Β. Η φάση της κυρίως Ανάγνωσης [16-18 ώρες]
Προτείνεται: Η οργάνωση της φάσης αυτής σε 2 στάδια: 1ο στάδιο: Μελέτη ενός σώματος μικρών κειμένων (8-9 ώρες) 2ο στάδιο: Μελέτη ολόκληρου έργου (8-9 ώρες)

23 Β. Η φάση της κυρίως Ανάγνωσης
1ο στάδιο (8 ώρες) Μελέτη ενός σώματος μικρών κειμένων Μικρά διηγήματα, αφηγηματικά ποιήματα, αποσπάσματα από μυθιστορήματα ή θεατρικά έργα. Ολομέλεια Προσεγγίζουμε 1-2 κείμενα (ανάλογα με το μέγεθος και τη δυσκολία) Επεξεργασία επιλεγμένων κειμένων σε Ομάδες Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να επεξεργαστεί 1-3 κείμενα Εναλλακτικά Δίνουμε σε όλες τις ομάδες τα ίδια κείμενα με διαφορετικές εργασίες ανά ομάδα (ετερογενή θεματικά κείμενα)

24 Συνδυασμός ατομικών – ομαδικών εργασιών
Ξεχωριστή εργασία ανά μαθητή/τρια ή υποομάδα Κοινή συνθετική εργασία για την ομάδα, που θα παρουσιαστεί στην ολομέλεια Ένα ερώτημα, κοινό για όλες τις ομάδες, η απάντηση του οποίου προϋποθέτει στοιχεία από τις εργασίες των άλλων ομάδων. Δημιουργούμε, έτσι, τη συνθήκη για να αποκτήσουν τα παιδιά κοινές αναφορές τόσο σε σχέση με τα υπό διαπραγμάτευση κείμενα όσο και με το θέμα της ενότητας ενώ, παράλληλα, υποστηρίζουμε την ιδιαίτερα δύσκολη στη διαχείρισή της διαδικασία των παρουσιάσεων.

25 Παραδείγματα εργασιών επεξεργασίας του κειμένου ανά μαθητή/τρια ή υποομάδα
να εντοπίσουν χρονικές ενδείξεις στο κείμενο που εντάσσουν το έργο σε μια συγκεκριμένη χρονική εποχή να διερευνήσουν εικόνες των ταυτοτήτων των φύλων Παράδειγμα ομαδικών εργασιών να συνθέσουν τις ατομικές εργασίες σ’ ένα ολοκληρωμένο κείμενο (βιβλιοπαρουσίαση) Παράδειγμα ερώτησης κοινής για όλες τις ομάδες [συζήτηση στην ολομέλεια] «Σε ποια από τα έργα που παρουσιάστηκαν αναπαράγονται, καταγγέλλονται ή ανατρέπονται τα κοινωνικά στερεότυπα;» Παράδειγμα ατομικής εργασίας μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας «Ποιο από τα έργα που παρουσίασαν οι συμμαθητές σας θα θέλατε να διαβάσετε. Εξηγήστε σ’ ένα σύντομο υπόμνημα (1 σελίδα) τους λόγους».

26 Β. Η φάση της κυρίως Ανάγνωσης
2ο στάδιο (8 ώρες) Μελέτη ολόκληρου έργου Ανάγνωση του ίδιου έργου από όλη την τάξη. Ατομική ανάγνωση στο σπίτι, με βάση συγκεκριμένες οδηγίες ανάγνωσης (άξονες παρατήρησης). Ανάγνωση στην τάξη αποσπασμάτων, τα οποία επιλέγονται και προτείνονται από τις ομάδες, ύστερα από τη σχετική προετοιμασία. Σύνταξη χρονοδιαγράμματος ανάγνωσης, με κριτήριο, κατά προτίμηση, την πλοκή, έτσι ώστε τα παιδιά να έχουν να διαβάσουν κάθε φορά μια συγκεκριμένη ενότητα. Εργασία σε ομάδες στην τάξη πάνω σε δραστηριότητες (κοινές ή/και διαφορετικές για κάθε ομάδα), οι οποίες εξελίσσονται σταδιακά με βάση το χρονοδιάγραμμα της ανάγνωσης.

27 Γιατί ολόκληρο έργο; Ολοκληρωμένη αναγνωστική εμπειρία. Για να αποκτήσουν οι μαθητές πλήρη εικόνα για τη δομή ενός έργου, την αλληλουχία των γεγονότων, την πορεία της αφήγησης, την εξέλιξη των προσώπων, κ.λπ.

28 Ενδεικτικοί άξονες παρατήρησης
Να διακρίνουν τη φωνή της αφήγησης ποιος/ποιοι αφηγούνται την ιστορία, αν παίρνουν μέρος στη δράση κλπ Να προσδιορίσουν τις οπτικές με τις οποίες μπορούν να περιγραφούν τα δρώμενα μέσα από την προοπτική ποιου ή ποιων προσώπων μαθαίνουμε τα γεγονότα της ιστορίας και τις σκέψεις των χαρακτήρων Να παρακολουθήσουν στο κείμενο πώς κατασκευάζεται η εικόνα του φύλου του ήρωα μέσα από τα λόγια του, τις γλωσσικές του επιλογές, τις πράξεις του, από αυτά που άλλοι περιμένουν από αυτόν, από τον βαθμό που ο ίδιος αποδέχεται ή έχει αντιρρήσεις με τον ρόλο που του αναθέτουν Λογοτεχνική ανάγνωση

29 Ενδεικτικοί άξονες παρατήρησης
Λογοτεχνική ανάγνωση Ενδεικτικοί άξονες παρατήρησης Να εντοπίσουν τις βασικές κατηγορίες χρονικών σχέσεων ανάμεσα στην ιστορία και την αφήγηση την αντιστοιχία ανάμεσα στη διάρθρωση των γεγονότων στην ιστορία και τη σειρά που αυτά παρουσιάζονται στην αφήγηση (αναδρομές και προλήψεις) τον ρυθμό της αφήγησης (επιτάχυνση, επιβράδυνση κλπ) τη χρονική συχνότητα (επαναλήψεις)

30 Ενδεικτικά Θέματα συζήτησης στην τάξη
Τι πετυχαίνει ο συγγραφέας επιλέγοντας π.χ. έναν παντογνώστη αφηγητή αντί για ένα πρόσωπο της ιστορίας; μια συγκεκριμένη προοπτική τη χρήση μιας αναδρομικής αφήγησης το ξεκίνημα της αφήγησης in media res τη χρήση μιας εγκιβωτισμένης αφήγησης και Τι θα άλλαζε αν είχε κάνει άλλου είδους επιλογές Να γίνει σαφές ότι η κατασκευή της αφήγησης είναι μια θεμελιακή επιλογή του συγγραφέα που συναρτάται άμεσα με το νόημα του κειμένου

31 Παραδείγματα [Φόνισσα] Οι αναπολήσεις σε παρελθόντα συμβάντα της ζωής της επιτρέπουν στη Φραγκογιαννού να εκθέσει με κάθε λεπτομέρεια της μύχιες σκέψεις της. Με ποιο τρόπο συμβάλλουν, κατά τη γνώμη σας, οι αναδρομικές αυτές αφηγήσεις στην κατασκευή της εικόνας της ηρωίδας; [Η τιμή και το χρήμα] Αν η σιόρα Επιστήμη σκότωνε τον Αντρέα στην αγορά, θα έπαιρνε, κατά τη γνώμη σας, την ίδια απόφαση η Ρήνη; Και αν ναι, θα είχε την ίδια βαρύτητα στην κατασκευή της εικόνας της; [Το σπίτι του δασκάλου] Τι πετυχαίνει, κατά τη γνώμη σας, ο συγγραφέας αρχίζοντας την αφήγησή του στο μέσον της ιστορίας με μια από τις επικριτικές φράσεις του παππού προς τον γαμπρό του; [Μονόλογος ευαισθήτου] Γιατί, κατά τη γνώμη σας, ο Ροΐδης επιλέγει μια πρωτοπρόσωπη αφήγηση. Αν μετατρέπατε τη «φωνή» τι νομίζετε ότι θα άλλαζε;

32 Ενδεικτικές δραστηριότητες δημιουργικής γραφής
Συνεχίστε την ιστορία περιγράφοντας τι συνέβη στους ήρωες μετά το τέλος του έργου (ομαδική ή ατομική) Γράψτε ένα διαφορετικό τέλος της ιστορίας. Εξηγήστε σε ένα σύντομο υπόμνημα πώς θα μπορούσε να σταθεί ένα τέτοιο τέλος με βάση την εξέλιξη του έργου (ατομική ή ομαδική) Επινοήστε έναν δικό σας χαρακτήρα, που δεν υπάρχει αλλά θα μπορούσε να υπάρχει στο κείμενο. Γράψτε έναν μικρό διάλογο (1 σελίδα) ανάμεσα στον καινούριο αυτόν χαρακτήρα και σ’ έναν από τους ήρωες του βιβλίου. Θα μπορούσε ν’ αλλάξει η έκβαση του έργου με την παρέμβαση του προσώπου αυτού; (ομαδική ή ατομική) Υποθέστε πως είστε ένας από τους ήρωες. Περιγράψτε από αυτή τη σκοπιά έναν άλλο ήρωα του έργου. Ποια γνώμη έχετε γι αυτόν και γιατί; (ατομική)

33 Ενδεικτικές δραστηριότητες
Α. Πριν την ολοκλήρωση της ανάγνωσης Συζητήστε στην ομάδα σας ποια προβλέπετε ότι θα είναι η εξέλιξη της ιστορίας. Σε ποια σημεία της αφήγησης στηρίζετε την εκδοχή σας; Β. Μετά την ολοκλήρωση της ανάγνωσης Συγκρίνατε τη δική σας εξέλιξη με εκείνη που επιλέγει ο συγγραφέας.    Κάντε έναν κατάλογο με τις 20 πιο σημαντικές, κατά τη γνώμη σας, λέξεις / φράσεις του έργου. Εξηγήστε τους λόγους αυτής της επιλογής (ατομική) Ποιες ερωτήσεις θα κάνατε σ’ έναν από τους βασικούς χαρακτήρες του έργου, αν μπορούσατε να του πάρετε μια συνέντευξη; (ομαδική ή ατομική) Περιγράψτε ένα σύγχρονο γεγονός που σας θύμισε κάποιο συμβάν του έργου ή μια εμπειρία σας που έχει αναλογίες με την εμπειρία ενός ήρωα του έργου (ατομική)

34 Γ. Η φάση μετά την ανάγνωση [3 ώρες]
Γ. Η φάση μετά την ανάγνωση [3 ώρες] Στόχος: να διαπιστώσουν όλοι, διδάσκοντες και διδασκόμενοι, τι καινούριο έμαθαν, ποιες αντιλήψεις σχημάτισαν, ποια συναισθήματα ένιωσαν μέσα από τις αναγνώσεις και τις συζητήσεις τους. Δραστηριότητες: Ζητείται από τους μαθητές να παράγουν τον δικό τους λόγο, όχι πια γύρω από το/τα κείμενο/α, αλλά γύρω από το θέμα της διδακτικής ενότητας. Η παραγωγή λόγου νοείται ως έκφραση προσωπικών αντιλήψεων και στάσεων που μπορεί να επιτευχθεί με γλωσσικές και μη γλωσσικές δραστηριότητες: να γράψουν, ατομικά ή ομαδικά, ένα κείμενο ανάλογο του είδους που διάβασαν, ένα άρθρο, να κάνουν μια μικρή έρευνα, να γράψουν μια συνθετική εργασία, να διασκευάσουν ή να γράψουν ένα ποίημα, κλπ.

35 Δραστηριότητες παραγωγής άλλου είδους κειμένου
Δραστηριότητες παραγωγής άλλου είδους κειμένου Κάνετε ένα κολλάζ που να αντικατοπτρίζει το θέμα του έργου. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φωτογραφίες, λεζάντες, σχέδια, τίτλους ή αποσπάσματα από τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, στίχους κ.α. Σ’ ένα ξεχωριστό φύλλο χαρτί προλογίστε το έργο σας, εξηγώντας τη σχέση του με το έργο ή τα έργα από το οποίο ή από τα οποία εμπνευστήκατε (ομαδική ή ατομική). Κάνετε ένα ανθολόγιο με βιβλιοπαρουσιάσεις των έργων που διαβάσατε

36 Προτεινόμενα κείμενα στο Π.Σ.
Προτεινόμενα κείμενα στο Π.Σ.

37 Αλλά και από τα σχολικά ανθολόγια του Γυμνασίου
Από τα ΚΝΛ Α΄ Γυμνασίου Εμ. Ροϊδης. Η εορτή του πατρός μου Από τα ΚΝΛ Β΄ Γυμνασίου Περλ Μπακ. Η μάνα Άννα Φρανκ. Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ Από τα ΚΝΛ Γ΄ Γυμνασίου Δημοτικά Νανουρίσματα. Να μου το πάρεις, ύπνε μου & Κοιμήσου αστρί. Κ. Θεοτόκης. Η τέχνη του αγιογράφου Π. Δέλτα. Πρώτες ενθυμήσεις Κ. Πολίτης. Η γνωριμία με τη Μόνικα (Eroica) Ρ. Γαλανάκη. Η μεταμφίεση (Ελένη ή ο Κανένας) Ελ. Μουτζάν – Μαρτινέγκου. Αυτοβιογραφία

38 Επίσης ….. Από τη Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία
Τζέημς Τζόυς. Η Έβελιν (ερωτευμένη γυναίκα) Κάθριν Μάσφηλντ. Το Μάθημα Μουσικής (ερωτευμένη γυναίκα) Γκυ ντε Μωπασάν Η Διαθήκη (σύζυγοι) Βιρτζίνια Γουλφ. Λάπιν και Λαπίνοβα (σύζυγοι) Κάρμεν Γκάιτε. Πληκτικό απόγευμα (οικογενειακή ζωή) Από τα Ανθολόγια του Λυκείου προτείνονται επίσης: Κ. Χατζόπουλος. Το σπίτι του δασκάλου (πεθερός - γαμπρός) Γ. Θεοτοκάς. Αργώ (Θέλω γράμματα) (πατέρας – γιος) Ερ. Σταντάλ. Το κόκκινο και το μαύρο (πατέρας και γιος)

39 Ενδεικτικά αποσπάσματα από τα έργα:
Νίκου Θέμελη, «Ανατροπή» (σ.σ ) Νίκου Καζαντζάκη, «Αναφορά στον Γκρέκο» (σ.σ ) Διδώς Σωτηρίου, «Ματωμένα Χώματα» (σ.σ ) Μιχάλη Γκανά, «Γυναικών. Μικρές και πολύ μικρές ιστορίες»

40 Και ψηφιακό λογοτεχνικό υλικό
ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ: ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΠΟ.Θ.Ε.Γ.) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΟΙΚΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

41 Σύνδεση με Έκφραση – Έκθεση
Η διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου προσφέρειαυθεντικό υλικό και για την προσέγγιση ζητημάτων της Γλώσσας. Ενδεικτικά αναφέρονται θέματα τα οποία μπορούμε να τα δουλέψουμε στο πλαίσιο της Ε.Ε. Ο ρόλος της περιγραφής, της αφήγησης, του διαλόγου στο σύνολο του κειμένου Γεωγραφικές και κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες Περίληψη Βιβλιοπαρουσίαση Βιβλιοκριτική Σύνθεση πολυτροπικού κειμένου διαφήμισης, κ.λπ.

42 Σύνδεση με την 3η ενότητα (Θέατρο)
Προτεινόμενες Δραστηριότητες, όπως Δραματοποίηση κομβικών σκηνών ενός έργου, θα μπορούσαν να γίνουν στο πλαίσιο της 3ης ενότητας. Θα μπορούσαμε, επίσης, να μελετήσουμε ένα από τα πολλά και καλά θεατρικά έργα με το ίδιο θέμα ή να αξιοποιήσουμε αποσπάσματα. Ενδεικτικά αναφέρονται: Ελληνικά θεατρικά έργα Στέλλα Βιολάντη (Γρ. Ξενόπουλος) Η Τρισεύγενη (Κ. Παλαμάς) Βασιλικός (Αν. Μάτεσης) Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια (Ι. Καμπανέλλης) …………………………………………………… Ξένα Θεατρικά έργα Το Κουκλόσπιτο (Ερ. Ίψεν) Ο πατέρας (Αυγ. Στρίντμπεργκ) Ματωμένος Γάμος (Φ. Γκ. Λόρκα) Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα (Φ. Γκ. Λόρκα)

43

44 Ευχαριστώ για την προσοχή!


Κατέβασμα ppt "Πρόταση για προγραμματισμό της ενότητας «τα φύλα στη Λογοτεχνία»"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google