Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΣταμάτις Γερμανός Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Πατήστε για προσθήκη κειμένου Μιχάλης Γ. Χρηστάκης, Μ.Α., Ph.D. Ειδικός Επιστήμονας Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης “Κλεισθένης” Στηρίζοντας την Κοινωνική Ανάπτυξη της Πόλης με Γνώση, Δεξιότητες και Δικτύωση ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔIAΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣH
2
Στην κατεύθυνση αυτή, ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι ιδιαίτερα κομβικός για τη λειτουργική διασύνδεση της Κοινωνίας της Γνώσης με τις ανάγκες των Κοινωνικών Εταίρων. Αυτή η συνεργασία θα συμβάλει πολλαπλασιαστικά στην ανάπτυξη του τοπικού Κοινωνικού Κεφαλαίου με άμεσες και διακριτές επιπτώσεις στην οικονομία και στην απασχόληση των εργαζομένων της περιοχής. Η ανάγκη για την ένταξη της Δια Βίου Μάθησης στο Στρατηγικό Σχεδιασμό και Επιχειρησιακό Προγραμματισμό της Πόλης και της Περιφέρειας γίνεται ολοένα και πιο εμφανής σε διεθνές, ευρωπαϊκό, εθνικό, αλλά και τοπικό επίπεδο. Στρατηγικός Σχεδιασμός & Επιχειρησιακός Προγραμματισμός
3
είναι να προκύψει μια ‘Πόλη που Μαθαίνει’ με φιλοσοφία μάθησης και επένδυσης στο κοινωνικό κεφάλαιο, με τοπική κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και με σεβασμό στην τοπική ιστορία και παράδοση. Στόχος της Δια Βίου Μάθησης στο Στρατηγικό Σχεδιασμό Στρατηγικός Σχεδιασμός & Επιχειρησιακός Προγραμματισμός
4
Η ‘Δια Βίου Εκπαίδευση’ θεωρήθηκε ως ‘ο θεμέλιος λίθος’ των πολιτικών για την εκπαίδευση, ενώ η ‘Κοινωνία της Μάθησης’ αποτελούσε ένα στρατηγικό στόχο που επιδίωκε τη δέσμευση του συνόλου της κοινωνίας στην εκπαίδευση. Δια Βίου Εκπαίδευση
5
4.4. 3. 2. 1. ο Jacques Delors, ως Πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για την Εκπαίδευση στον Εικοστό Πρώτο Αιώνα κατέθεσε το 1996, την Έκθεσή του με τίτλο: ‘Learning: the Treasure Within (Μάθηση: Ο Εσωτερικός Θησαυρός)’. Στην Έκθεση αποσαφηνίστηκε η διασύνδεση της Δια Βίου Εκπαίδευσης με την Κοινωνία της Γνώσης, όπου διευκρινίζεται η ευκαιρία και η δυνατότητα που παρέχεται σε κάθε ενήλικα για μάθηση και εμπλουτισμό του δυναμικού του με την έννοια της απόκτησης νέων γνώσεων κατά τη διάρκεια όλης της ζωής (στο σχολείο, στην εργασία, στην κοινωνική διαβίωση). Η Επιτροπή που κατέθεσε την Έκθεση πρότεινε τέσσερις διακριτούς (4) πυλώνες για την Δια Βίου Εκπαίδευση: ‘Μαθαίνοντας Γνώσεις (απόκτηση μιας γενικής πλατειάς εκπαίδευσης και μιας εις βάθους γνώσης ορισμένων επιλεγμένων τομέων’ ‘Μαθαίνοντας να Κάνεις Πράγματα (απόκτηση επαρκών γνώσεων, οι οποίες βασίζονται σε ένα μείγμα ικανοτήτων παρά σε μια εξειδικευμένη επαγγελματική κατάρτιση)’ ‘Μαθαίνοντας για να Ζεις ‘ Μαθαίνοντας για να Συμβιώνεις με Άλλους’ Οι 4 Πυλώνες
6
2. 3. 1. Η υποστήριξη των χωρών μελών να αναπτύξουν συστήματα εκπαίδευσης για υψηλής ποιότητας και ενσωμάτωσης προγραμμάτων δια βίου μάθησης για όλους. Η προώθηση της Εκπαίδευσης για Όλους (Education for All - EFA) με ενίσχυση της διορατικότητας και της πνευματικής ηγεσίας. Η ενδυνάμωση των συμμετεχόντων στα προγράμματα να είναι δημιουργικοί και ενεργοί πολίτες για βιώσιμη ανάπτυξη και κονωνική συμμετοχή. Ευρωπαϊκή Πολιτική για τη Δια Βίου Μάθηση και την Εκπαίδευση Ενηλίκων Οι τρεις στρατηγικοί στόχοι της UNESCO
7
Η εθνική πολιτική για τη Δια Βίου Μάθηση είναι εναρμονισμένη με την πολιτική που προτείνεται και προωθείται σε διεθνές επίπεδο από την UNESCO και σε ευρωπαϊκό από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρατηρούμε μάλιστα ότι διαμορφώνεται μια κοινή προσέγγιση για την ενεργό συμμετοχή του πολίτη και για την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων πέραν από τις εργασιακές δεξιότητες. Η τάση αυτή διαμορφώνει και μια ιδιότυπη πολιτική ανάγκη για την ενσωμάτωση της Δια Βίου Μάθησης στον τοπικό πολιτικό σχεδιασμό. Τα στοιχεία αυτά -όλα μαζί- οδηγούν στην αναγκαιότητα μιας ενιαίας προσέγγισης στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης και από την Τοπική Αυτοδιοίκηση (Περιφέρεια, Δήμοι). Είναι προφανές ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση διαθέτει την εγγύτητα, την αμεσότητα και τη γνώση, αλλά γνωρίζει και την πρέπουσα χρήση, όπως και την αρμόζουσα διασύνδεση όλων των στοιχείων και φορέων κάθε τύπου, που χρειάζονται ενιαία προσέγγιση και σχεδιασμό για τη Δια Βίου Μάθηση σε μια περιοχή. Πολιτική Δια Βίου Μάθησης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
8
να καθορίσει το όραμα της για τη Δια Βίου Μάθηση στην περιοχή αρμοδιότητάς της και να το εντάξει στον ευρύτερο Στρατηγικό Προγραμματισμό και Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της. Η ένταξη στο Διεθνές Δίκτυο των Πόλεων που Μαθαίνουν της UNESCO, η δημιουργία και λειτουργία Δημοτικού Πανεπιστημίου, η ίδρυση και λειτουργία Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ), η φιλοξενία του Προγράμματος Οδυσσέας, η συνεργασία με τις τοπικές δομές εκπαίδευσης για τη σύνδεση εκπαίδευσης ή/και κατάρτισης με την αγορά εργασίας, η λειτουργία προγραμμάτων Κοινωνικού Φροντιστηρίου, αποτελούν ενδεικτικές πρωτοβουλίες και καινοτομικές εφαρμογές που πρέπει να ενταχθούν σε μια ενιαία προσέγγιση και όραμα από τη Δημοτική Αρχή στην κατεύθυνση της Δια Βίου Μάθησης. Πολιτική Δια Βίου Μάθησης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση Η τοπική αυτοδιοίκηση οφείλει
9
Ως χρέος των αυτοδιοικητικών αρχών (κυρίως των Δήμων) ήταν και παραμένει η ανάγκη για παρέμβαση και στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης, καθώς αυτή αποτελεί αναπτυξιακή επένδυση για το Κοινωνικό Κεφάλαιο της Πόλης. Δια Βίου Μάθηση και Κοινωνία της Γνώσης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση Η Δια Βίου Μάθηση αποτελεί μια συνεργασία της Δημοτικής Αρχής με τους Κοινωνικούς Εταίρους για την Κοινωνική Ανάπτυξη της Πόλης μέσω της ενίσχυσης του τοπικού γνωστικού κεφαλαίου. Κύριος στόχος της Περιφερειακής ή Δημοτικής Αρχής είναι η ενδυνάμωση του Κοινωνικού Κεφαλαίου μέσω της προώθησης δραστηριοτήτων κοινωνικής ανάπτυξης. Είναι στην πράξη η δημιουργία μιας τοπικής Κοινωνίας της Γνώσης.
10
Στρατηγικός Σχεδιασμός για τη Δια Βίου Μάθηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Η υλοποίηση ενός πολιτικού οράματος που θα καλύπτει την ανάγκη για τη Δια Βίου Μάθηση τοπικά και θα προωθεί την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη του τόπου είναι το ζητούμενο για τη δημοτική Αρχή. Η προσέγγιση αυτή αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στο πεδίο αυτό και στην πράξη θα οδηγήσει στην ενδυνάμωση των κοινωνικών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της περιοχής. Ταυτόχρονα, θα αυξήσει την απασχολησιμότητά του και θα οδηγήσει στη δημιουργία ισχυρών προοπτικών απασχόλησης, όπως και οικονομικής ανάπτυξης.
11
Η συμβολή στην κοινωνική ανάπτυξη και η δημιουργία εξειδίκευσης και απασχόλησης θα είναι αποτέλεσμα μιας σειράς από ενέργειες και μετά από ειδική προετοιμασία για τη διαμόρφωση πολιτικής για τη Δια Βίου Μάθηση σε τοπικό επίπεδο για την Περιφέρεια ή το Δήμο. Συγκεκριμένα, τα στάδια που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι αυτοδιοικητικές αρχές στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού για την ωρίμανση πολιτικής για τη Δια Βίου Μάθηση με σχεδιασμό και υλοποίηση με διακριτά μέσα και πόρους είναι: 30% 1. 2. Η Πολιτική για τη Δια Βίου Μάθηση πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα πολιτικού, κοινωνικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα για την αυτοδιοικητική αρχή. Η σύνδεση του τοπικού οράματος για τη Δια Βίου Μάθηση με το ευρύτερο πολιτικό όραμα για την ανάπτυξη της περιοχής. Στάδια Αυτοδιοικητικών Αρχών
12
3. Η λήψη της πολιτικής απόφασης για τη διάθεση Η λήψη της πολιτικής απόφασης για τη διάθεση του κατάλληλου και ειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού που θα στηρίξει τις δράσεις που θα προγραμματισθούν. 3. 4. Η καταγραφή και συγκέντρωση των απαραίτητων στοιχείων για το Στρατηγικό Σχεδιασμό και Επιχειρησιακό Προγραμματισμό στο πεδίο της Δια Βίου Μάθησης. Η οριοθέτηση στόχων και δεικτών μέτρησης επιτυχίας (προγράμματα και δράσεις εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, εκδηλώσεις, προσδοκώμενοι συμμετέχοντες, εκτιμώμενο κόστος, δημοσιότητα, καινοτομία στις δράσεις, αξιοποίηση καλών πρακτικών, προσέλκυση χορηγίες ή άλλων χρηματοδοτήσεων κ.ά.). 5. Στάδια Αυτοδιοικητικών Αρχών
13
6. Ο καθορισμός του ύψους των οικονομικών πόρων που θα διατεθούν για την υλοποίηση των προγραμματισμένων ενεργειών, δράσεων και εκδηλώσεων Δια Βίου Μάθησης. Η διαδικασία ενημέρωσης, εμπλοκής και συμβολής στην επιτυχία των δράσεων από το γενικό πληθυσμό, των τοπικών κοινωνικών εταίρων, των συλλογικοτήτων, των ενώσεων και των άλλων εν γένει ενδιαφερόμενων στην κοινή προσπάθεια. 8. Ο χρονικός προγραμματισμός υλοποίησης ενεργειών και δράσεων 7. Στάδια Αυτοδιοικητικών Αρχών
14
Δημιουργία και Λειτουργία Λαϊκού ή Δημοτικού Πανεπιστημίου: Η δημιουργία και λειτουργία Δημοτικού Πανεπιστημίου στην Πόλη με πρόγραμμα ομιλητών και τηλεοπτική καταγραφή. Υπάρχουν αρκετές πόλεις που ήδη λειτουργούν δημοτικό πανεπιστήμιο στην περιοχή τους, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, το Περιστέρι, η Ηλιούπολη, η Αγία Παρασκευή, οι Σέρρες κ.ά. Συνεργασία με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία με τα ΑΕΙ στο πλαίσιο του Γραφείου Σταδιοδρομίας τους για την αξιοποίηση στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης των αποφοίτων τους σε εργασιακά αντικείμενα των υπηρεσιών του Δήμου με στόχο την απόκτηση προϋπηρεσίας. Πόλη που Μαθαίνει (Δίκτυο UNESCO): Η ένταξη της Πόλης στο Διεθνές Δίκτυο των Πόλεων που Μαθαίνουν (Global Network of Learning Cities - GNLC). Είναι ένα πρόγραμμα της UNESCO με στόχο τη διαμόρφωση ενός διεθνούς δικτύου πόλεων, που θα κινητοποιήσει τις τοπικές κοινωνίες για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους. Μέχρι σήμερα από την Ελλάδα έχουν ενδεικτικά ενταχθεί πόλεις όπως η Λάρισα, τα Τρίκαλα, η Λέσβος, ο Βόλος, οι Σέρρες κ.ά. Μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία με τα ΑΤΕΙ στο πλαίσιο του δικτύου ‘ΑΤΛΑΣ’ για την αξιοποίηση στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης των αποφοίτων σε εργασιακά αντικείμενα των υπηρεσιών του Δήμου με στόχο την απόκτηση προϋπηρεσίας. Συνεργασία με Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης: Τα ΙΕΚ παρέχουν υπηρεσίες Δια Βίου Κατάρτισης σε αποφοίτους υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για τις ειδικότητες που πρέπει να δημιουργηθούν στα ΙΕΚ και αντίστοιχα να προχωρήσει η αξιοποίησή τους στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης των αποφοίτων σε εργασιακά αντικείμενα του Δήμου. Παραδειγματικές Αναφορές Δια Βίου Μάθησης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
15
Σύμπραξη με Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης: Τα ΚΕΚ παρέχουν υπηρεσίες Δια Βίου Κατάρτισης τόσο σε αποφοίτους υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όσο και σε αποφοίτους ανώτατης (πανεπιστημιακής και τεχνολογικής) εκπαίδευσης. Μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για τις ειδικότητες που πρέπει να δημιουργηθούν στα ΚΕΚ και αντίστοιχα να προχωρήσει η αξιοποίησή τους στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης των αποφοίτων σε αντίστοιχα εργασιακά αντικείμενα. Λειτουργία Κέντρου Δια Βίου Μάθησης: Τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) συστήθηκαν και λειτούργησαν, σύμφωνα με το Ν. 3879/2010, σε όσους Δήμους το επιθυμούσαν για την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Τα ΚΔΒΜ των Δήμων, στα οποία υλοποιούνταν τα εκπαιδευτικά προγράμματα, συνιστούσαν τον πυρήνα παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών προς τους πολίτες για εργασιακές και κοινωνικές δεξιότητες. Σε πάνω από 150 Δήμους της χώρας λειτούργησαν ΚΔΒΜ. Είναι ιδιαίτερα μεγάλος ο αριθμός των πολιτών που εκπαιδεύτηκαν και του εκπαιδευτικού υλικού που διανεμήθηκε. Λειτουργία Κοινωνικού Φροντιστηρίου: Η λειτουργία κοινωνικού φροντιστηρίου έχει ως στόχο την υποστήριξη μαθητών Λυκείου, των οποίων η οικογένεια δεν έχει τη δυνατότητα να ανταπεξέλθει στις οικονομικές υποχρεώσεις του ιδιωτικού φροντιστηρίου. Στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου πραγματοποιούνται μαθήματα Γενικής Παιδείας και των τριών τάξεων του Ενιαίου Γενικού Λυκείου, και των τριών κατευθύνσεων: θετικής, θεωρητικής και Τεχνολογικής, καθώς και προγράμματα των Ειδικών Μαθημάτων και Πανελλήνιων Εξετάσεων. Δήμοι που λειτουργούν κοινωνικό φροντιστήριο είναι η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, το Αμαρούσιον, η Αλεξανδρούπολη, η Κηφισιά, ο Κορυδαλλός, ο Άγιος Δημήτριος κ.ά. Λειτουργία Φροντιστηρίου Εκμάθησης Ελληνικής Γλώσσας: Η λειτουργία φροντιστηρίου εκμάθησης των Ελληνικών μπορεί να λειτουργήσει στο πλαίσιο του Προγράμματος Οδυσσέας του Υπουργείου Παιδείας ή με εθελοντική προσφορά συνταξιούχων φιλόλογων. Αρκετοί Δήμοι λειτούργησαν το Πρόγραμμα Οδυσσέας και ο Δήμος Αμαρουσίου είχε πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικών σε εθελοντική βάση. Σύμπραξη με τα Τοπικά Φροντιστήρια: Στόχος είναι η παροχή υποτροφιών από τα τοπικά φροντιστήρια για την κάλυψη αναγκών εκπαίδευσης και προετοιμασίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ σε παιδιά από άπορες οικογένειες που δεν μπορούν να αναλάβουν τις δαπάνες αυτές. Παραδειγματικές Αναφορές Δια Βίου Μάθησης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
16
Στην ίδια κατεύθυνση μπορεί να συσταθεί Γραφείο Δια Βίου Μάθησης στο οργανόγραμμα του Δήμου με υπεύθυνο στέλεχος Δια Βίου Μάθησης. Το στέλεχος αυτό, θα προβεί σε ανίχνευση εκπαιδευτικών αναγκών, σε πρόγραμμα εκπαίδευσης υπηρεσιακών στελεχών, στον προγραμματισμό ενεργειών προαιρετικής εκπαίδευσης αιρετών και αντίστοιχα σε διαμόρφωση πλαισίου δράσεων ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των πολιτών της περιοχής. Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για τη Δια Βίου Μάθηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αποσκοπεί στη διαμόρφωση μια ορθολογικής και οργανωμένης παρέμβασης από τη δημοτική αρχή στην τοπική κοινωνία. Η προσέγγιση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ολικής προσέγγισης ενεργειών, δράσεων και δικτύωσης στελεχών και φορέων που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της Δια Βίου Μάθησης. Αυτό καθίσταται εφικτό με τη διαμόρφωση κοινών στόχων μετά την ανίχνευση των τοπικών αναγκών για την τοπική κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. ΤΕΛΙΚΑ.....
17
Πατήστε για προσθήκη κειμένου Ευχαριστώ για την προσοχή σας!!! Στοιχεία Επικοινωνίας: Tel: 213-2030605 Mob: 697-7712476 E-mail: christakismichalis2@gmail.com
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.