Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΣτέφανος Ουζουνίδης Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Μια ευκαιρία για τον ΟΣΕ Ένα μέλλον για το σιδηρόδρομο Σχέδιο Ανασυγκρότησης του Ελληνικού Σιδηροδρόμου
2
Περιεχόμενα Τα βήματα έως τώρα Το στίγμα των ελληνικών σιδηροδρόμων στον ευρωπαϊκό χάρτη Το πρόγραμμα ανασυγκρότησης Ασφάλεια Διαφάνεια Εξυγίανση Ανάπτυξη
3
Θετικά βήματα 1990: έναρξη IC 1990: έναρξη έργων εκσυγχρονισμού δικτύου 2004: έναρξη λειτουργίας Προαστιακού Αττικής 2013: ολοκλήρωση συνόλου έργων στο βασικό άξονα 2008: ολοκλήρωση α. Προαστιακού Θεσσαλονίκης β. ηλεκτροκίνησης Δομοκός - Θεσσαλονίκη 2003-2007: ένταση στην απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων
4
Την τελευταία 15ετία έγιναν πολλά Όχι όμως αρκετά...
5
Ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος στον Ευρωπαϊκό χάρτη μεταφορών
6
Η Ελλάδα στην Ευρώπη των υψηλών ταχυτήτων 320 – 350 χλμ/ώρα 300 χλμ/ώρα 250 χλμ/ώρα 200-230 χλμ/ώρα <200 χλμ/ώρα
7
«η διεθνής πρακτική δείχνει ότι ο σιδηρόδρομος είναι πάντα ελλειμματικός» Είναι έτσι;
8
Στην Ευρώπη των εύρωστων σιδηροδρόμων Χώρα Τύπος Μεταφ. Holding Μεταφ. επιβατών Μεταφ. & Υποδομή Μεταφ.HoldingΜεταφ.Μεταφ. & Υποδομή Μεταφ. Holding Έσοδα 25,1 δισ € 10,5 δισ kr 3,01 δισ € 2,842 δισ € 4,04 δισ € 6,534 δισ kr 5,5 δισ € Λειτ. Κέρδος 1,3 δισ kr 43,2 εκ. € 444 εκ € 355 εκ. € 589 εκ. kr 314 εκ. € 805 εκ. € Καθαρό Κέρδος 1,35 δισ € 745 εκ. kr -116 εκ. € 30 εκ. € 337 εκ. € 328 εκ. kr 17 εκ. € Κρατικές εταιρίες, εν δυνάμει ανταγωνιστές και στην Ελλάδα
9
«στο εξωτερικό γίνονται συνέχεια ατυχήματα» Είναι έτσι;
10
Στην Ευρώπη των ασφαλών σιδηροδρόμων Πηγή: Eurostat
11
Σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ελλάδα Πηγή: ΟΣΕ
12
Στην Ευρώπη της εξυπηρέτησης & της απόδοσης
13
Η παραγωγικότητα στην Ευρώπη Ευρωπαϊκός μ.ό. Ελλάδα 3 φορές κάτω από την Ευρώπη των 25 Παραγωγικότητα = χιλιομετρικοί επιβάτες + χιλιομετρικοί τόνοι : αριθμό εργαζομένων Πηγή: UIC
14
Διείσδυση σιδηροδρόμου στις εμπορευματικές μεταφορές
15
Διείσδυση σιδηροδρόμου στις επιβατικές μεταφορές
16
Κόστος προσωπικού
17
Έσοδα & Έξοδα
18
Η σύγκριση είναι αποθαρρυντική Χρειάζεται οργανωμένο και ουσιαστικό σχέδιο ανασυγκρότησης
19
Ανελαστικό χρονοδιάγραμμα σήμερα: -Ήδη απελευθερωμένες εμπορευματικές μεταφορές -Μη επιδότηση ΠΑΘΕΠ 2010: κατάργηση κρατικών εγγυήσεων για δανεισμό 2011: απελευθέρωση επιβατικών μεταφορών
20
Σχέδιο Ανασυγκρότησης για τον ελληνικό σιδηρόδρομο 4 βασικοί άξονες: Ασφάλεια Διαφάνεια Εξυγίανση Ανάπτυξη
21
1.Ασφάλεια: απόλυτη προτεραιότητα
22
1.1. Μέτρα άμεσης εφαρμογής: Ευαισθητοποίηση προσωπικού για τήρηση κανόνων ασφαλείας Νέος Κανονισμός Ασφαλούς Εργασίας Κατάργηση «επιδόματος κανονικότητας» - θέσπιση κινήτρων για τήρηση κανονισμών & αποφυγή ατυχημάτων (bonus malus system) 3 μήνες για διερεύνηση αιτίων & επιβολή πειθαρχικών ποινών Γ’ τρίμηνο 2008
23
1. Ασφάλεια: απόλυτη προτεραιότητα (συνέχεια) 1.1. Μέτρα άμεσης εφαρμογής (συνέχεια) : Υποχρεωτικός έλεγχος γραμμών 2 φορές / έτος Πανελλαδική εκστρατεία ενημέρωσης για ισόπεδες διαβάσεις Προσωρινή αναθεώρηση χρόνων ορισμένων διαδρομών Γ’ τρίμηνο 2008
24
1. Ασφάλεια: απόλυτη προτεραιότητα (συνέχεια) 1.2. Συνεργασία με γαλλικούς σιδηροδρόμους: MOU Επικαιροποίηση κανονισμών, έλεγχος υποδομής, εκτίμηση επικινδυνότητας Κατάρτιση Crash Program: παρεμβάσεις σε υποδομή, αλλαγές κανονιστικού πλαισίου, αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων, κατάρτιση ανθρώπινου δυναμικού Δ’ τρίμηνο 2008
25
1. Ασφάλεια: απόλυτη προτεραιότητα (συνέχεια) 1.3. Γραφείο Σιδηροδρομικής Ασφάλειας: Οργάνωση σε διεθνή πρότυπα Συντονισμός, υποβοήθηση & επιτήρηση εφαρμογής του Crash Program A’ τρίμηνο 2009
26
2. Διαφάνεια: αταλάντευτη δέσμευση
27
2.1. Ελεγκτικοί μηχανισμοί Τακτικοί & έκτακτοι έλεγχοι από ΥΠΕΕ για 2 χρόνια Στελέχωση της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου 2.2. Υποστήριξη Εσωτερικού Ελέγχου Πρόσληψη ελεγκτικής εταιρίας Εκπόνηση πλήρους σειρά διοικητικών εγχειριδίων Υπηρεσία Audit & στελέχωσή της
28
2. Διαφάνεια: αταλάντευτη δέσμευση (συνέχεια) 2.3. Βελτίωση διαδικασιών προμηθειών & αναθέσεων: Υποστήριξη από ΜΟΔ Αναβάθμιση σχετικών τμημάτων – πρόσληψη νέων στελεχών Νέοι κανονισμοί προμηθειών 2.4. Κώδικας δεοντολογίας 2.5. Συνεργασία με Διεθνή Διαφάνεια
29
3. Εξυγίανση: δύσκολος μονόδρομος Έσοδα105 εκ. € Μισθοδοσία400 εκ. € Λοιπές λειτουργικές δαπάνες160 εκ. € Τόκοι δανείων360 εκ. € Συνολικές επενδύσεις863 εκ. € Από δημόσιους πόρους396 εκ. € Από δανεισμό467 εκ. € 2007
30
3. Εξυγίανση: δύσκολος μονόδρομος Δράσεις σε 3 μέτωπα ταυτόχρονα: Διαχείριση Χρέους Αύξηση Εσόδων Συγκράτηση Δαπανών
31
3. Εξυγίανση: Διαχείριση Χρέους Δομή χρέους: 1/3 για λειτουργικό κόστος 1/3 για επενδύσεις 1/3 τόκοι Χρέος 12,3 δισ. € το 2010 Το χρέος αυτοτροφοδοτείται!
32
Εξυγίανση: Διαχείριση χρέους 3.1. Το χρέος δεν μπορεί να εξαφανιστεί και θα πληρωθεί, δυστυχώς, ούτως ή άλλως από τους φορολογουμένους. 3.2. Προσπάθεια για εξάλειψη των λόγων που δημιουργούν το χρέος (αύξηση εσόδων- μείωση εξόδων) και… 3.3. Καλύτερη διαχείριση του χρέους
33
3. Εξυγίανση: Διαχείριση χρέους (συνέχεια) Λύσεις: Χρήση χρηματοοικονομικών μέσων για πιο ισομερή καταμερισμό των τόκων σε μακροχρόνια βάση Sale and leaseback κτιρίων και οικοπέδων Τιτλοποίηση ορισμένων εσόδων Εκμετάλλευση παγίων που στην παρούσα φάση δεν παράγουν εισόδημα Συστηματοποίηση των ΥΔΥ Διερεύνηση μονιμότερων λύσεων σε συνεννόηση με ΥΠΟΙΟ και με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία
34
3. Εξυγίανση: Αύξηση εσόδων Τα 399 από τα 561 εκ. € αφορούν στη μισθοδοσία
35
3. Εξυγίανση: Αύξηση Εσόδων 3.4. Επανεκτίμηση τιμολογιακής πολιτικής στις επιβατικές μεταφορές Σταδιακή αναπροσαρμογή Χαμηλότερα από ΚΤΕΛ Αποκλίσεις για λόγους εθνικούς, κοινωνικούς και αστικής ανάπτυξης 3.5. Αύξηση εσόδων από εμπορευματικές μεταφορές Αύξηση χωρητικότητας γραμμής Πάταξη κακοδιαχείρισης Αύξηση τιμολογίων Αύξηση 100% σε 3 χρόνια: 150 και 60 εκ. € αντίστοιχα
36
Σύγκριση τιμών ΟΣΕ - ΚΤΕΛ ΑπόΠροςΤιμή ΟΣΕ Τιμή ΚΤΕΛ ΚΤΕΛ/ ΟΣΕ ΑθήναΛειβαδιά 4,10 €11,10 €+ 170 % ΑθήναΛαμία 7,30 €18,40 €+ 152 % ΑθήναΛάρισα 10,70 €27,00 €+ 152 % ΑθήναΘεσσαλονίκη 15,10 €35,00 €+ 132 % ΑθήναΈδεσσα 15,60 €41,60 €+ 167 % ΑθήναΠάτρα 8,80 €17,00 €+ 93 % ΑθήναΠύργος 10,70 €24,90 €+ 133 % ΑθήναΚαλαμάτα 13,00 €19,80 €+ 52 % ΛάρισαΒόλος 2,10 €5,00 €+ 138 % ΘεσσαλονίκηΈδεσσα 2,80 €7,50 €+ 168 % ΘεσσαλονίκηΦλώρινα 4,70 €14,00 €+ 198 % ΘεσσαλονίκηΚοζάνη 5,30 €10,90 €+ 105 % ΘεσσαλονίκηΑλεξανδρούπολη 15,60 €26,50 €+ 70 %
37
3. Εξυγίανση: Αύξηση Εσόδων (συνέχεια) 3.6. Περιορισμός ζημιών από δρομολόγια: Εξασφάλιση αντισταθμίσεων από κράτος για άσκηση των ΥΔΥ σε δρομολόγια που κρίνει απαραίτητα (περίπου 50% του τζίρου- συνεννόηση με Ε.Ε.) Επιδότηση άλλων ζημιογόνων δρομολογίων από τοπική αυτοδιοίκηση 3.7. Ανάληψη από Δημόσιο του κόστους συντήρησης & λειτουργίας γραμμών που δεν καλύπτεται από τις μεταφορικές επιχειρήσεις Ήδη υπό μελέτη από ΥΜΕ και ΥΠΟΙΟ
38
3. Εξυγίανση: Αύξηση Εσόδων (συνέχεια) Ζημία από το δίκτυο (2007) ΠΑΘΕΠ & ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝ ΠΕΛΟΠΟΝ- ΝΗΣΟΣ ΣΥΝΟΛΟ Κόστος 236.804.05429.301.44056.041.55640.805.33260.645.464 423.597.846 Έσοδα 49.774.3851.848.93111.878.3993.100.2781.959.986 68.561.979 Ζημία -187.029.669-27.452.509-44.163.157-37.705.054-58.685.478 -355.035.867 Επιβατο χλμ 1.489.533.36947.536.007235.811.84684.775.00060.377.666 1.918.033.88 8 Ζημία/ Επιβατο χλμ -0,13-0,58-0,19-0,44-0,97 -0,19
39
3. Εξυγίανση: Αύξηση Εσόδων (συνέχεια) 3.8. Επέκταση πελατειακής βάσης Προσέλκυση νέων πελατών με αξιοποίηση σύγχρονων μεθόδων yield management Αξιοποίηση τουριστικών γραμμών με πιλότο την Ολυμπία – Κατάκωλο Δημιουργία ιστορικών, πολιτιστικών και άλλων ειδικού ενδιαφέροντος δρομολογίων
40
3. Εξυγίανση: Αύξηση Εσόδων (συνέχεια) 3.9. Διακράτηση πελατειακής βάσης Αύξηση χρήσης μέσω προγραμμάτων επιβράβευσης (loyalty schemes) Επέκταση σημείων πώλησης Ίδρυση τουριστικού γραφείου Κρατήσεις ξενοδοχείων Ενοικιάσεις αυτοκινήτων Βελτίωση εξυπηρέτησης Wi-fi σε κεντρικούς σταθμούς Αναβάθμιση σε αίθουσες αναμονής Βελτίωση παροχών Α’ θέσης Πληροφόρηση σε σταθμούς & αμαξοστοιχίες Ήδη υπό μελέτη – έναρξη Ιαν. ‘09
41
3. Εξυγίανση: Αύξηση Εσόδων (συνέχεια) 3.10. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Διαβούλευση με τοπική αυτοδιοίκηση Ρύθμιση για ταχεία χορήγηση όρων δόμησης και χρήσεων γης Αξιοποίηση μέσω ΣΔΙΤ ή άλλης μεθόδου Δ’ τρίμηνο ’08: ολοκλήρωση ρύθμισης
42
3. Εξυγίανση: Συγκράτηση Δαπανών
43
Κόστος ανά εργαζόμενο (2007) ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΟ ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ% ΣΥΝΟΛΟΥ Μ.Ο. ΚΟΣΤΟΥΣ /ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ (€) 0 - 30.000 114 1,64% 24.800 30.000 - 40.000 685 9,87% 36.600 40.000 - 50.000 2.282 32,88% 45.400 50.000 - 60.000 1.992 28,70% 54.500 60.000 - 70.000 982 14,15% 64.500 70.000 - 80.000 451 6,50% 74.700 80.000 - 90.000 268 3,86% 84.700 90.000 - 100.000 125 1,80% 94.200 100.000 - 110.000 33 0,48% 103.000 110.000 - 120.000 7 0,10% 114.200 120.000 - και άνω 1 0,01% 122.400 ΣΥΝΟΛΟ 6.940100.00%54.180 €
44
3. Εξυγίανση: Συγκράτηση Δαπανών 3.11. Συγκράτηση μισθολογικής δαπάνης: Φυσική συνταξιοδότηση Βελτιωμένη αξιοποίηση προσωπικού: ευελιξία σε κλάδο, βαθμολογικό κλιμάκιο, γεωγραφική περιοχή Επέκταση outsourcing για προσωρινές ανάγκες Συντήρηση δικτύου με εξωτερικές εργολαβίες Περιστολή δευτερευουσών αμοιβών Μείωση 15-20% των δευτερευουσών απολαβών το πρώτο οικονομικό έτος
45
3. Εξυγίανση: Συγκράτηση Δαπανών (συνέχεια) 3.12. Συγκράτηση μισθολογικής δαπάνης (συνέχεια): Περιορισμός αριθμού προσωπικού επί των αμαξοστοιχιών κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα Πρόσληψη 100 νέων μηχανοδηγών για περιορισμό των υπερωριών Εθελούσια συνταξιοδότηση με στόχο την αποχώρηση 2-3.000 εργαζομένων Δεκ. ’08: Σύνταξη πρότασης & διάλογος με εργαζομένους έως 2011: Κλιμακωτή αποχώρηση εργαζομένων
46
3. Εξυγίανση: Συγκράτηση Δαπανών (συνέχεια) 3.13. Μείωση επενδυτικών δαπανών μέσω συμπίεσης κόστους έργων 3.14. Εκλογίκευση δρομολογίων σε συνεννόηση με τοπικές κοινωνίες: Μείωση δρομολογίων με ελάχιστους επιβάτες Αύξηση δρομολογίων με υψηλή προτίμηση Δεκ. ‘08
47
3. Εξυγίανση: Συγκράτηση Δαπανών (συνέχεια) 3.15. Επανεξέταση από μηδενική βάση των υπολοίπων δαπανών 3.16. Προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για κατασκευή, συντήρηση & λειτουργία υποδομής – μέσω ΣΔΙΤ ή άλλου μοντέλου π.χ. Προαστιακός μέχρι Λαύριο Μείωση ~4% για το οικονομικό έτος 2008
48
3. Εξυγίανση : Το Αποτέλεσμα 20072010ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΣΟΔΑ 1. Έσοδα Μεταφορικού Έργου105200+95 2. ΥΔΥ*0150+150 ΣΥΝΟΛΟ105350 +245 ΔΑΠΑΝΕΣ 3. Κόστος Μισθοδοσίας400300-100 4. Άλλες Λειτουργικές Δαπάνες160130-30 ΣΥΝΟΛΟ560430 -130 ΕΛΛΕΙΜΜΑ 45580 ΜΕΙΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ 375 Σύγκριση λειτουργικών εσόδων & δαπανών 2007-2010 σε εκ. € * Περιλαμβάνει τις ενισχύσεις από το κράτος προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη λειτουργία οικονομικώς ασύμφορων γραμμών ή και την επιδότηση εισιτηρίων, καθώς και τις επιχορηγήσεις προς τον ΟΣΕ για τη συντήρηση και λειτουργία της υποδομής.
49
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα
50
4.1. Ανάπτυξη δικτύου Ολοκλήρωση Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων ΠΑΘΕΠ, μέσω ΚΠΣ & ΕΣΠΑ Ανάπτυξη των προαστιακών δικτύων Αθήνας & Θεσσαλονίκης μέσω ΣΔΙΤ Ανακαίνιση, επέκταση, συντήρηση περιφερειακού δικτύου Επικαιροποίηση οικονομικών μελετών για Δυτικό άξονα Αναζήτηση μορφών συνεργασίας με ιδιώτες ή τράπεζες (και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων)
51
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.2. Τροχαίο υλικό Επαναπροσδιορισμός αναγκών μετά την ηλεκτροκίνηση & τη νέα δρομολογιακή πολιτική Επιτάχυνση αγοράς υλικών (π.χ. ανταλλακτικών) – αποδέσμευση προμηθειών από Ετήσιο Πρόγραμμα Προμηθειών του ΥπΑν Από 01.01.2009
52
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.3. Εταιρικός μετασχηματισμός Υποχρέωση προς Ε.Ε., αλλά και ευκαιρία για: Αποσαφήνιση διεταιρικών σχέσεων Δημιουργία σύγχρονων υπηρεσιακών δομών & λειτουργιών (σύγχρονα οργανογράμματα, εξάπλωση πληροφορικής, εισαγωγή κοστολογικού προγραμματισμού & παρακολούθησης κόστους, κ.ά.)
53
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.4. Θωράκιση ΤΡΑΙΝΟΣΕ Προικοδοσία με μετοχικό κεφάλαιο & τροχαίο υλικό Αδειοδότηση για νέες δραστηριότητες (π.χ. γενικός τουρισμός) Κατάργηση ελλειμματικών δραστηριοτήτων (π.χ. λεωφορειακές γραμμές) Ήδη υπό μελέτη Πλήρης διαχωρισμός: 01.11.2008
54
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.5. Ενίσχυση αρμοδιοτήτων ΕΡΓΟΣΕ Κατασκευή όλων των έργων Συντήρηση & λειτουργία υποδομής, επιδομής, ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών Υποστήριξη από Διεθνή Σιδηροδρομικό Οίκο Απορρόφηση ΓΑΙΑΟΣΕ 4.6. Ευελιξία στην πρόσληψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού Διευθυντές και από την αγορά
55
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.7. ΟΣΕ: οι επιτελικές αρμοδιότητες Στρατηγικός σχεδιασμός Παρακολούθηση οικονομικής διαχείρισης Κανονιστικό πλαίσιο Διεθνείς σχέσεις Προγραμματισμός επενδύσεων Ασφάλεια σιδηροδρόμου
56
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.8. Το νέο τοπίο συμπληρώνεται με δύο νέους θεσμούς: Εθνικό Συμβούλιο Σιδηροδρόμων Αρχή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων
57
4. Ανάπτυξη: βιωσιμότητα & αποδοτικότητα (συνέχεια) 4.9. Συμβόλαιο διοίκησης (contrat de gestion) – αποσαφήνιση σχέσης μεταξύ κράτους & Ομίλου Καταγραφή μακροπρόθεσμων επενδυτικών στόχων Καθορισμός ετήσιων χρηματοδοτήσεων Αποσαφήνιση αποστολής & υποχρεώσεων κάθε σιδηροδρομικού φορέα Περιγραφή αντισταθμίσεων του κράτους για τις ΥΔΥ Υπογραφή συμβολαίου: μέσα στο 2009
58
Σχέδιο Ανασυγκρότησης του Ελληνικού Σιδηρόδρομου: τα Βασικά Σημεία 1. Ασφάλεια: Συνεργασία με Γαλλικούς Σιδηροδρόμους 2. Διαφάνεια: Έφοδοι ΥΠΕΕ για 2 χρόνια-Εσωτερική Υπηρεσία Ελέγχων 3. Νέοι κανόνες στη διαχείριση του χρέους 4. Εκλογίκευση δρομολογίων - Αναβάθμιση υπηρεσιών 5. Εθελούσια συνταξιοδότηση για περιορισμό δαπανών 6. Αξιοποίηση περιουσίας 7. Νέο επενδυτικό πρόγραμμα - Ολοκλήρωση ΠΑΘΕΠ & Προαστιακού 8. ΣΔΙΤ - για Προαστιακό και νέες γραμμές 9. Εταιρικός μετασχηματισμός - Ανεξάρτητη ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Ενισχυμένη ΕΡΓΟΣΕ 10. Αρχές σύγχρονου management – Διευθυντές & από την αγορά 11. Συμβόλαιο με το κράτος – Δεσμεύσεις ΟΣΕ & Δημοσίου
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.