2.5. Αριστοτελική Λογική.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατηγορηματικός Λογισμός
Advertisements

Βασικές έννοιες αλγορίθμων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2-ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ
Μάθημα 7ο.
Θεματική Ενότητα: Φτώχια Βραζιλία: Παγκόσμιο Κύπελλο και Ολυμπιακοί Αγώνες γκρεμίζουν τις φαβέλας Θεματική Ενότητα: Φτώχια.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Η ΠΕΙΘΩ ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ Όταν θέλουμε να καταγράψουμε κάποια στοιχεία από το σύνολο ή τα επιμέρους στάδια μιας πράξης (επιστημονικό.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Άπειρο ο ορισμός του απείρου.
Jules Henri Poincaré Αποφθέγματα. Για το άπειρο Το θέσει άπειρο δεν υφίσταται. Αυτό που αποκαλούμε άπειρο είναι μόνο η μόνιμη δυνατότητα που έχουμε να.
2ο κεφάλαιο ενότητα πέμπτη: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Βασικές Αρχές Μέτρησης
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Τεχνολογία Α΄ Γυμνασίου
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Σχεδιασμός Σχεσιακών Σχημάτων.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά1 Συναρτησιακές Εξαρτήσεις.
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Προσπάθησε να εκφράσεις με κατάλληλους αριθμούς τις θέσεις του αεροπλάνου, του ψαριού και του τζετ σκι σε σχέση με την επιφάνεια της θάλασσας. Ένα αεροπλάνο.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Τι είναι αλγόριθμος
Η ευκλειδeια και οι μη ευκλειδειεσ γεωμετριεσ
Τὰ ὅρια τῆς γλώσσας μου σημαίνουν τὰ ὅρια τοῦ κόσμου μου. Γιάννης Βελούδης 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ.
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
Mathematics in the streets and in the schools Terezinha Nunes Carraher, David William Carraher and Analucia Dias Schliemann Καλογεράκης Γιώργος Δ
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 13 : Σκέψη Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών (ή, διαφορετικά, αντίληψη του χώρου)
ΕΥΚΛΕΙΔΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ο ΒΑΣΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ( )
Διαστήματα Εμπιστοσύνης για αναλογίες. Ποιοτικές μεταβλητές χαρακτηρίζονται εκείνες οι οποίες τα στοιχεία τους δεν έχουν μετρηθεί με κάποιον τρόπο – οι.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
ΛΟΓΙΚΗ.
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Πληροφορίες για το Κάρμα
Παραλογικοί Συλλογισμοί
Ανταρκτική: Η παγωμένη ήπειρος
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Οι μεγάλες Θεωρίες Ηθικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Α) Κριτική Θεωρία.
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Σύνδεση κρίσιμου συμβάντος με το μοντέλο Van Hiele
Διάλεξη 9η Αύξηση του αριθμού των ρεαλιστικών απεικονίσεων στα σχολικά εγχειρίδια Αναπ. Καθηγητής Γ. Πλειός.
Ολυμπιακή παιδεία και Αθλητική Ηθική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ της Αναστασίας Κάλφα, Mst Φιλόλογος
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

2.5. Αριστοτελική Λογική

1. Ε Ν Ν Ο Ι Ε Σ Πλάτος μιας έννοιας= σύνολο ομοειδών αντικειμένων που υπάγονται σε αυτήν. Π.χ.: Το πλάτος της έννοιας «ελληνικό πανεπιστήμιο είναι των σύνολο των πανεπιστημίων της χώρας (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΕΜΠ κτλ.) Βάθος μιας έννοιας = Το σύνολο των κοινών χαρακτηριστικών όλων των αντικειμένων που υπάγονται σε αυτήν Όσο > βάθος Τόσο < πλάτος π.χ. ζώο - θηλαστικό

Ασκήσεις 1 και 2 (σελ. 57 σχολ. βιβλίου) 2. Να βρεθεί το πλάτος των παρακάτω εννοιών (αρκούν μερικά μόνο αντιπροσωπευτικά αντικείμενα): Θηλαστικό: άνθρωπος, γάτα, δελφίνι, πρόβατο…. Πλοίο: Πολίτευμα: Ασθένεια: 1. Να βρεθεί το βάθος των παρακάτω εννοιών (αρκούν μερικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα): κεραυνός αυτοκίνητο ασθένεια δημοκρατία

Ορισμός Γένος: ευρύτερη έννοια που περιλαμβάνει στο πλάτος της μία Γένος: ευρύτερη έννοια που περιλαμβάνει στο πλάτος της μία ή περισσότερες έννοιες. Είδος: στενότερη έννοια που περιλαμβάνεται στο πλάτος μίας άλλης.                       Προσεχές γένος = Το αμέσως ευρύτερο γένος μιας έννοιας. Προσεχές είδος = Το αμέσως στενότερο είδος μιας έννοιας. Ειδοποιός διαφορά: ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί τη στενότερη έννοια από την ευρύτερη (το είδος από το γένος)

Άσκηση (Ορισμός) Στον παρακάτω ορισμό να εντοπίσετε το είδος, το γένος, την ειδοποιό διαφορά: «Ρόμβος είναι το παραλληλόγραμμο του οποίου όλες οι πλευρές είναι ίσες». Ρόμβος: προσεχές είδος Παραλληλόγραμμο: προσεχές γένος Ειδοποιός διαφορά: όλες οι πλευρές είναι ίσες

Σχέσεις εννοιών ως προς το πλάτος Επάλληλες έννοιες: Έχουν το ίδιο πλάτος. Υπάλληλες έννοιες: Η μία έννοια είναι γένος της άλλης. Επαλλάσσουσες έννοιες:  Οι δύο έννοιες συμπίπτουν κατά ένα μέρος ως προς το πλάτος τους. Παράλληλες έννοιες: Έχουν τελείως διαφορετικό πλάτος, παρόλο που υπάγονται σε μία ευρύτερη έννοια.

ΕΠΑΛΛΗΛΕΣ ΥΠΑΛΛΗΛΕΣ ΕΠΑΛΛΑΣΣΟΥΣΕΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ Σχέσεις εννοιών ως προς το πλάτος ΕΠΑΛΛΗΛΕΣ ΥΠΑΛΛΗΛΕΣ ΕΠΑΛΛΑΣΣΟΥΣΕΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ το πλάτος συμπίπτει σ’ ένα μόνο μέρος (κάποια Α είναι Β και κάποια Β είναι Α) σχέση γένους (Α) – είδους (Β) Όλα τα Β είναι Α, ένω κάποια Β δεν είναι Α (έχουν διαφορετικό πλάτος αλλά ανήκουν στο πλάτος ευρύτερης έννοιας, εδώ της έννοιας έπιπλο) ίδιο πλάτος (Α = Β)

Σχέσεις εννοιών ως προς το βάθος Αντίθετες έννοιες: Βρίσκονται στα άκρα μιας κλίμακας εννοιών, ανάμεσα στις οποίες υπάρχουν άλλες ενδιάμεσες έννοιες. π.χ. άσπρο ≠ μαύρο Αντιφατικές έννοιες: Η μία είναι άρνηση της άλλης, χωρίς να υπάρχει τίποτε ενδιάμεσο ανάμεσά τους. π.χ. άσπρο-όχι άσπρο Άσκηση 3, σελ. 57 Να γράψετε τρία ζεύγη αντίθετων εννοιών και τρία ζεύγη αντιφατικών εννοιών.

Αποφαντικές Προτάσεις Χαρακτηριστικά προτάσεων που ενδιαφέρουν τη λογική: Αποφαντικές / δηλωτικές: Δηλώνουν γνώμες ή πεποιθήσεις. Μπορούν να χαρακτηριστούν αληθείς ή ψευδείς. Στην απλή δηλωτική πρόταση αποδίδεται σε μία έννοια (υποκείμενο: Υ) μία άλλη έννοια (κατηγόρημα: Κ). Οι δύο έννοιες συνδέονται μεταξύ τους με ένα συνδετικό ρήμα. Έχουν τη μορφή Υ- ΣΡ - Κ Διακρίνονται σε καταφατικές και αποφατικές, ανάλογα με τον τρόπο που αποδίδεται το κατηγόρημα στο υποκείμενο (θετικό ή αρνητικό αντίστοιχα). Χωρίζονται σε καθολικές και μερικές, ανάλογα με το αν η πρόταση αναφέρεται σε όλο το πλάτος του υποκειμένου ή σε μερικά αντικείμενα της έννοιας του υποκειμένου. Οι προτάσεις των οποίων το υποκείμενο είναι ένα συγκεκριμένο άτομο λέγονται ατομικές.

Τα είδη των αποφαντικών προτάσεων → καταφατικές (Το τραπέζι είναι άσπρο) → αποφατικές (το τραπέζι δεν είναι άσπρο) → καθολικές (Όλοι οι Έλληνες είναι Ευρωπαίοι) → μερικές (Μερικοί Έλληνες είναι νησιώτες) → ατομικές (Ο Σωκράτης είναι δίκαιος). [Ειδική περίπτωση των καθολικών] Σχέσεις μεταξύ των προτάσεων: Αντιφατικές : Δεν μπορεί να είναι συγχρόνως και αληθείς και ψευδείς. Αντίθετες : Δεν μπορεί να είναι συγχρόνως αληθείς, αλλά μπορεί να είναι συγχρόνως ψευδείς. Συμπληρωματικές : Είναι δυνατόν να είναι συγχρόνως είτε αληθείς είτε ψευδείς.

Προτάσεις

Άσκηση 4, σελ. 57 σχολ. Βιβλίου Άσκηση 4, σελ. 57 σχολ. Βιβλίου Σε ποιο από τα τέσσερα είδη προτάσεων (καθολική καταφατική, καθολική αποφατική κτλ.) ανήκουν οι παρακάτω προτάσεις; α. Ο Κώστας δε λέει ποτέ ψέματα. β. Κάποια θηλαστικά ζώα ζουν στη θάλασσα. γ. Πολλές φορές οι αθλητές τραυματίζονται. δ. Τα ψυγεία είναι οικιακές συσκευές. ε. Υπάρχουν πάντοτε πολιτικοί που δεν προωθούν το δημόσιο συμφέρον.

3. Σ Υ Λ Λ Ο Γ Ι Σ Μ Ο Ι Χαρακτηριστικά συλλογισμών: Το συμπέρασμα προκύπτει από δύο προκείμενες προτάσεις. Όλες οι προτάσεις είναι απλές (Υ- Κ).Στις προτάσεις αυτές εμπλέκονται τρεις έννοιες. Υ συμπεράσματος: ελάσσων όρος Κ συμπεράσματος: μείζων όρος τρίτος όρος: μέσος όρος   π.χ. Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί Ο Σωκράτης είναι άνθρωπος  Ο Σωκράτης είναι θνητός Άνθρωπος = μέσος όρος (Μ) Σωκράτης = ελάσσων όρος (Υ) Θνητός = μείζων όρος (Κ)

Σχήματα συλλογισμών Α. Μ – Κ Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι απαραβίαστα Υ – Μ Το δικαίωμα στην εργασία είναι ανθρώπινο δικαίωμα Υ – Κ Το δικαίωμα στην εργασία είναι απαραβίαστο Β. Κ – Μ Τα ψάρια δεν είναι θηλαστικά Υ – Μ Τα δελφίνια είναι θηλαστικά Υ – Κ Τα δελφίνια δεν είναι ψάρια Β. Κ – Μ Κανένας ηθικός άνθρωπος δεν είναι συκοφάντης. Υ – Μ Μερικοί άνθρωποι είναι συκοφάντες Υ – Κ Μερικοί άνθρωποι δεν είναι ηθικοί

Σχήματα συλλογισμών Γ. Μ – Κ Οι γύπες είναι πουλιά Μ – Υ Οι γύπες είναι σαρκοβόρα Υ – Κ Μερικά σαρκοβόρα είναι πουλιά Δ. Κ – Μ Μερικές μάχες άλλαξαν την πορεία του κόσμου Μ – Υ Ότι αλλάζει την πορεία του κόσμου είναι κοσμοϊστορικό γεγονός Υ – Κ Μερικές μάχες είναι κοσμοϊστορικά γεγονότα

Έγκυροι συλλογισμοί

Ξεπερασμένη Λογική (;) Γενικά, η λ ο γ ι κ ή του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ καθώς είναι λογική Όρων, είναι ξεπερασμένη. Η σύγχρονη λογική χρησιμοποιεί μαθηματικά σύμβολα.   ΟΜΩΣ, ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ πρώτος επινόησε τις βασικές αρχές της λογικής σκέψης και εξέλαβε τις αρχές αυτές ως ένα μαθηματικό σύστημα.

J. L. Ackrill, Aristotle the Philosopher, Oxford 1981, σ “Κατ’ αρχάς πρέπει να σημειώσουμε τους περιορισμούς του αριστοτελικού επιτεύγματος. Ο σκοπός της συλλογιστικής του είναι αρκετά περιορισμένος. Χειρίζεται μόνο κατηγορικές προτάσεις [δηλαδή της μορφής “Υ-Κ”] και μάλιστα μόνο των τεσσάρων περιπτώσεων. […] Πιο σοβαρό όμως από αυτούς τους περιορισμούς είναι το γεγονός ότι η λογική του είναι αποκλειστικά λογική όρων. Μια πλήρης τυπική λογική απαιτεί τόσο τη λογική όρων όσο και τη λογική προτάσεων. Μάλιστα η δεύτερη είναι πιο σημαντική από την πρώτη. Είναι πιο γενική, γιατί χειρίζεται λογικές σχέσεις σε προτάσεις κάθε είδους. […]

J. L. Ackrill, Aristotle the Philosopher, Oxford 1981, σ Δεδομένων όμως αυτών των περιορισμών, το επίτευγμα του Αριστοτέλη είναι αξιοθαύμαστο. Με μία λέξη σκοπεύει και πραγματοποιεί στον χώρο που ερευνά έναν υψηλό βαθμό συστηματικότητας και ακρίβειας, αφαίρεσης και αυστηρότητας. Η ίδια η ιδέα μιας τέτοιας επιστήμης της λογικής, που σήμερα μας φαίνεται προφανής, ήταν κάτι ιδιοφυές. Ο Πλάτων, εξίσου μεγάλος φιλόσοφος και στοχαστής με τον Αριστοτέλη και με μεγάλο ενδιαφέρον για τα μαθηματικά και την αποδεικτική τους αυστηρότητα, δεν έδειξε ενδιαφέρον να τυποποιήσει τα επιχειρήματα της κοινής γλώσσας και της επιστήμης. […] ”