Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Βασίλης Συμεωνίδης
Θεσσαλονίκη Μαΐου ερωτήματα κατά πόσο μπορεί να συμβάλει στην απόκτηση μεταγλωσσικών ικανοτήτων από τους μαθητές κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει τη στάση απέναντι σε γλώσσες και πολιτισμούς κατά πόσο μπορεί να βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη προσέγγιση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας από τους μαθητές
Θεσσαλονίκη Μαΐου Θεωρητικό πλαίσιο Νέο ήθος επικοινωνίας μέσα στη σχολική τάξη Η στάση απέναντι στη γλώσσα είναι και στάση απέναντι στην κοινωνία Ανάγκη συνεργασίας εκπαιδευτικών και μαθητών ως υποκειμένων μάθησης
Θεσσαλονίκη Μαΐου Θεωρητικό πλαίσιο Ελλάδα: έλευση αλλοδαπών. Αποτυχία πολυπολιτισμικού μοντέλου Θεωρία πολυγραμματισμών: σημασία πολιτισμικής και γλωσσικής πολυμορφίας και στη σχολική αίθουσα Αποκόμιση μεταγνωστικών και μεταγλωσσικών ικανοτήτων από τους μαθητές Διαμορφούμενες ταυτότητες που ενεργούν και συνδιαμορφώνουν το μαθησιακό περιβάλλον
Θεσσαλονίκη Μαΐου Περιγραφή της δράσης Αρχαία ελληνικά θεωρητικής κατεύθυνσης, β΄ λυκείου. Λυσίας, Υπέρ Μαντιθέου Τμήμα 22 μαθητών Διάρκεια: 2 βδομάδες, Δεκέμβριος 2012 (4 διδακτικές ώρες + 1 ερωτηματολόγιο, συζήτηση +1 ηχογράφηση) Ενσωματωμένη στο ωρολόγιο πρόγραμμα
Θεσσαλονίκη Μαΐου Περιγραφή της δράσης 15 μεταφράσεις από 14 μαθητές Σε 9 γλώσσες και σε 2 γεωγραφικές ποικιλίες (αλβανικά, σερβικά, ρωσικά, τουρκικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, ποντιακά, θρακιώτικα) 6 μαθητές δεν έκαναν μετάφραση (οι 2 αλβανικής καταγωγής) Ερωτηματολόγια, παρατήρηση, συνεντεύξεις
Θεσσαλονίκη Μαΐου Αναστοχασμός Ζητούμενο: προτάσεις αξιοποίησης της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία Ρήξη με την γραμματοσυντακτική μέθοδο στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Η δραστηριότητα ανέδειξε τον γλωσσικό- πολιτισμικό πλούτο και την ταυτότητα των μαθητών Το σχολείο αγνοεί, υποτιμά, αποκρύπτει
Θεσσαλονίκη Μαΐου Αναστοχασμός Οι μαθητές συμμετείχαν με διάθεση (ορισμένοι παρά την αρχική δυσπιστία) Επιβεβαίωσαν τα αρχικά ερωτήματα Δηλαδή: * Συμβολή στην απόκτηση μεταγλωσσικών ικανοτήτων * Αλλαγή στάση απέναντι σε γλώσσες και πολιτισμούς, * Αποτελεσματικότερη προσέγγιση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας
Θεσσαλονίκη Μαΐου Συμπεράσματα Διαπιστώσεις που μπορούν να ελεγχθούν: Η αρχαία ελληνική «αντιμέτωπη» με άλλες γλώσσες και γλωσσικές ποικιλίες Θετικές εμπειρικές ενδείξεις Αναπροσδιορισμός της σχέσης των μαθητών με τη γλώσσα και ειδικότερα με την αρχαία ελληνική
Θεσσαλονίκη Μαΐου Η ουσιαστική επικοινωνία σε επίπεδο ιδεών και εκπαιδευτικής πρακτικής προϋποθέτει το ξεπέρασμα αφενός του εθνικού λόγου για τη γλώσσα… Ευχαριστώ!