Στόχοι του μαθήματος Ορισμός συστηματικού λάθους (ΣΛ, bias) Διάκριση των τύπων συστηματικού λάθους Πως επιδρούν τα ΣΛ στην αλλαγή των αποτελεσμάτων Κριτική.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

Η ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤOΥ ΑΜΙΑΝΤΟΥ ΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
διαστήματα εμπιστοσύνης
Το μάθημα της Πληροφορικής Η πραγματικότητα σήμερα!!! ΗΥ-302:Διδακτική της Πληροφορικής Επιμέλεια-Παρουσίαση Γεωργία Αδαμοπούλου Εύα Νοικοκυράκη.
Μάθημα: Πληροφορική Οδοντιάτρων 4 ο εξάμηνο Ομάδα: Αργυρού Αντώνης Δαμιανού Στεφανία Ιωάννου Παναγιώτα
Καθηγήτρια Επιδημιολογίας & Βιοστατιστικής
Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4.
Μπουντζιούκα Βασιλική, MSc Βιοστατιστικός Εξωτ. Συνεργάτης ΕΣΔΥ
Ερευνητική Μεθοδολογία
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ
Πρόβλημα του μήνα Ένα πρόβλημα ακοής. Περιεχόμενο Στόχοι: Να σχεδιάζουν και να χρησιμοποιούν ένα απλό τεστ ακοής· Να συγκρίνουν κριτικά τους σχεδιασμούς.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΧΩΡΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ
ΠΟΙΟΤΙΚΗ-ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ενεργή επιλογή αλγορίθμου, Active Algorithm Selection, Feilong Chen and Rong Jin Εύα Σιταρίδη.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΟΥ ΜΑΣΤΟΥ Στα πλαίσια του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα του καρκίνου του μαστού και της μαστεκτομής.Με.
Μπεττίνα Χάιδιτς Τρίτος παράγοντας ΈκθεσηΈκβαση ? Συγχυτικός παράγοντας Τροποποιητικός παράγοντας.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ: ΣΗΜΕΙΑΚΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ & ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
Συγχρονικές μελέτες ή Χρονικής στιγμής
Ορισμοί-Είδη επιδημιολογικής έρευνας
Στατιστική – Πειραματικός Σχεδιασμός Βασικά. Πληθυσμός – ένα μεγάλο σετ από Ν παρατηρήσεις (πιθανά δεδομένα) από το οποίο το δείγμα λαμβάνεται. Δείγμα.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
KOIN ΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ A’MEPOS PSY 101 Μάθημα 2.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ Η πιο συνηθισμένη στατιστική υπόθεση είναι η λεγόμενη Υπόθεση Μηδέν H 0. –Υποθέτουμε ότι η εμφανιζόμενη διαφορά μεταξύ μιας.
ΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ. Διερεύνηση και τεκμηρίωση της αιτιότητας,μιας χρόνιας συνήθως, νόσου συσχετίζοντας τον αιτιολογικό παράγοντα.
Σύστημα ικανοποίησης χρηστών και εκτίμησης αναγκών: Στόχος να αξιολογήσουμε τον βαθμό ικανοποίησης του ασθενή και να εντοπίσουμε τις πιθανές μελλοντικές.
► Η επιλογή του θέματος της έρευνας ► Ερευνητικά προβλήματα ► Διαθέσιμες πηγές ερευνητικών προβλημάτων ► Αξιολόγηση και διατύπωση ερευνητικού προβλήματος.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Βιοστατιστική Ι Μέτρα συσχέτισης στις επιδημιολογικές μελέτες
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΣΤΗΝ HIV ΛΟΙΜΩΞΗ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΕ ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ Διονύσιος.
5ο Εργαστήριο επιδημιολογίας
Πηγή: ‘Βιοστατιστική’ [Β.Γ. Σταυρινός, Δ.Β.Παναγιωτάκος]
ΤΥΠΟΙ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
Στατιστικές Υποθέσεις
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Διαδικασία συλλογής των δεδομένων – Δειγματοληψία Απώτερος στόχος η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μεταβλητών και παραγωγή γνώσης με το σχήμα «αίτιο – αποτέλεσμα».
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Ποιοτικές & Περιγραφικές έρευνες
Ερμηνεία Σχετικού λόγου ( Odds ratio ) -1
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Μεθοδολογία έρευνας και στατιστική – Δείγμα – Πληθυσμός
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Σχεδιασμός Ερευνών Συγχρονικές Ερευνες.
Βιοστατιστική Ι Μέτρα συσχέτισης στις επιδημιολογικές μελέτες
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
Δειγματοληψία στον έλεγχο δικλίδων
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Βήματα σχεδιασμού Ερευνας Διατροφικής Επιδημιολογίας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα: Τύποι δευτερογενών δεδομένων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
ΤΕΙ Αθήνας Βιοστατιστική (Θ)
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ιονίων Νήσων Τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων Εργαστήριο Φυσικής-Μηχανικής Δρ. Νίκος Αραβαντινός-Ζαφείρης.
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
«Αποδοτέος Κίνδυνος & Σχετικός Κίνδυνος»
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Στόχοι του μαθήματος Ορισμός συστηματικού λάθους (ΣΛ, bias) Διάκριση των τύπων συστηματικού λάθους Πως επιδρούν τα ΣΛ στην αλλαγή των αποτελεσμάτων Κριτική ανάγνωση επιδημιολογικών μελετών Στρατηγικές ελέγχου των ΣΛ

Eπιδημολογία Ποιος ο στόχος; Mέτρηση αποτελέσματος Προσπάθεια εντοπισμού αιτίου -Μια προσέγγιση της αλήθειας Εφαρμογή μέτρων δημόσιας υγείας

Εκτίμηση αποτελέσματος ΚοτόπουλοΓαστρεντερίτιδα από σαλμωνέλλα RR = 4.3 Συστηματικό σφάλμα; Τύχη; Συγχυτικός παράγων; Αληθής συσχέτιση?

! Η τύχη και οι συγχυτικοί παράγοντες μπορούν να αξιολογηθούν ποσοτικά Τα συστηματικά λάθη είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθούν -Επιλογή του κατάλληλου τύπου μελέτης -Η αύξηση του δείγματος δεν εξαλείφει τα σφάλματα

Ορισμός Κάθε συστηματικό σφάλμα στον τύπο ή την διεξαγωγή μιας επιδημιολογικής μελέτης που οδηγεί σε αποτέλεσμα που είναι διαφορετικό από την πραγματικότητα

Σφάλματα στις επιδημιολογικές μελέτες Σφάλμα Μέγεθος δείγματος Source: Rothman, 2002 Συστηματικό Λάθος (bias) Τυχαίο

Δυο τύποι συστηματικών σφαλμάτων 1.Σφάλμα επιλογής 2.Σφάλμα πληροφορίας

Συστηματικό σφάλμα επιλογής Δύο κύριοι λόγοι: -Επιλογή συμμετεχόντων στην μελέτη -Παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή  η συσχέτιση ανάμεσα στην έκθεση και στη νόσο, να διαφέρει ανάμεσα στους συμμετέχοντες και τους μη συμμετέχοντες στη μελέτη

Τύποι σφαλμάτων επιλογής Σφάλμα δειγματοληψίας Συλλογής υλικού (Ascertainment bias ) -παραπομπής, αναφοράς -Διαγνωστικά/επιτήρησης Σφάλμα συμμετοχής -Αυτό-επιλογή (εθελοντισμός) -Μη ανταπόκριση, άρνηση -Επιβίωσης

Συστηματικά σφάλματα στις μελέτες πασχόντων-μαρτύρων

Επιλογή μαρτύρων Πόσο αντιπροσωπευτικός είναι ο πληθυσμός των τραυματιών του πληθυσμού από τον οποίο προήλθαν οι περιπτώσεις; OR = 6 Eκτίμηση της συσχέτισης ανάμεσα στην λήψη αλκοόλ και στην ανάπτυξη ηπατικής κίρρωσης

Επιλογή μαρτύρων OR = 6 Υψηλότερη αναλογία υψηλής κατανάλωσης αλκοόλ στους μάρτυρες από την κλινική τραύματος ab c d OR = 36

Παραδείγματα Συζήτηση Σε 2 λεπτά: -Βρείτε τις πηγές σφαλμάτων -Πως αυτά θα επηρεάσουν τα αποτελέσματά σας; -Συζητήστε στρατηγικές μείωσης των σφαλμάτων

Αντισυλληπτικά και καρκίνος του ενδομητρίου Λήψη αντισυλληπτικών  αιμορραγία  αυξημένη πιθανότητα διαγνωστικού ελέγχου και διάγνωσης καρκίνου του ενδομητρίου Υπερεκτίμηση του “a”  υπέρ-εκτίμηση του OR Σφάλμα διάγνωσης ab c d

Oι περιπτώσεις καρκίνου του πνεύμονα λόγω έκθεσης στον αμίαντο δεν είναι αντιπροσωπευτικές των περιπτώσεων του καρκίνου του πνεύμονα Aμίαντος και πνευμονικός καρκίνος Υπερεκτίμηση των“a”  Υπερεκτίμηση του OR Συστηματικό λάθος εισαγωγής (Admission bias) ab c d

Συστηματικά λάθη στις μελέτες σειράς

‘’Υγιής εργαζόμενος’’ Source: Rothman, 2002 Συσχέτιση ανάμεσα στην επαγγελματική έκθεση επάγγελμα X και την νόσο Ζ

Φαινόμενο υγιούς εργαζομένου Source: Rothman, 2002

Προοπτική μελέτη σειράς- έτος 1 Καπνιστής Μη καπνιστής Ca πνεύμονα ναι όχι

Απώλεια στην παρακολούθηση– έτος 2 Καπνιστής Μη- καπνιστής Ca πνεύμονα ναι όχι 50% των πασχόντων που κάπνιζαν χάθηκαν

Έλεγχος συστηματικών σφαλμάτων Σαφής καθορισμός του πληθυσμού της μελέτης Σαφής καθορισμός περιπτώσεων, μαρτύρων και συνθηκών έκθεσης CC: Πάσχοντες και μάρτυρες από τον ίδιο πληθυσμό -Ίδια η πιθανότητα έκθεσης Σειράς: επιλογή εκτεθειμένων και μη εκτεθειμένων, ανεξάρτητα της ύπαρξης νόσου ή όχι

Πηγές συστηματικών σφαλμάτων 1.Σφάλματα επιλογής 2.Σφάλματα πληροφορίας

Σφάλματα πληροφορίας Προκύπτουν όταν πληροφορίες για ή από τους συμμετέχοντες στην μελέτη δεν είναι ορθές

Σφάλματα πληροφορίας Κατά τη διάρκεια της συλλογής δεδομένων Διαφορά στην μέτρηση: -Των δεδομένων έκθεσης μεταξύ πασχόντων και μαρτύρων -Των δεδομένων αποτελέσματος μεταξύ εκτεθειμένων και μη εκτεθειμένων

Σφάλματα πληροφορίας 3 τύποι: -Ανάκλησης -Συνεντευκτή -Δυσταξινόμησης

Οι μητέρες των παιδιών με συγγενείς ανωμαλίες ανακαλούν προηγούμενες εκθέσεις πιο εύκολα Ανάκλησης Διαφορική ταξινόμηση της έκθεσης από τους πάσχοντες σε σχέση με τους μάρτυρες Υπερ-εκτίμηση “a”  αύξηση OR

Ο ερευνητής δύναται να ερωτά πιο λεπτομερειακά τους πάσχοντες για την κατανάλωση μαλακού τυριού Υπερεκτίμηση του a και του OR  Τυφλότητα του ερευνητή ελαχιστοποιεί το πρόβλημα Σφάλμα συνεντευκτή Ο ερευνητής ερωτά με διαφορετικό τρόπο τους πάσχοντες και τους μάρτυρες σε σχέση με την έκθεση Π.χ: μαλακό τυρί και λιστερίωση Πάσχοντες Μάρτυρες Μαλακό τυρίab Όχι cd

Δυσταξινόμηση Σφάλμα μέτρησης οδηγεί σε λάθος κατάταξη ως προς την έκθεση ή την έκβαση ΈκθεσηΈκβαση

Δυσταξινόμηση Συστηματικό σφάλμα Δυσταξινόμηση της έκθεσης διαφορετική μεταξύ πασχόντων και μαρτύρων Δυσταξινόμηση της έκβασης διαφορετική μεταξύ πασχόντων και μαρτύρων => Η μέτρηση της συσχέτισης διαστρεβλώνεται προς κάθε κατεύθυνση

Δυσταξινόμηση OR = ad/bc = 3.0; RR = a/(a+b)/c/(c+d) = 1.6

Δυσταξινόμηση OR = ad/bc = 1.5; RR = a/(a+b)/c/(c+d) = 1.2

Έλεγχος συστηματικών σφαλμάτων Προτυποποίηση εργαλείων μετρήσεων -ερωτηματολόγια + εκπαίδευση προσωπικού Χρήση κοινών εργαλείων σε: - πάσχοντες και μάρτυρες - εκτειθέμενους και μη εκτειθέμενους Χρήση πολλών πηγών πληροφοριών

Σύνοψη Επιλογή κατάλληλου σχεδιασμού μελέτης Σαφής ορισμός έκθεσης, έκβασης Αυστηρές οδηγίες για την συλλογή των δεδομένων -Εκπαίδευση ερευνητών

Σύνοψη Άμεση μέτρηση -αρχεία -Καταγραφές περιστατικών Βέλτιστη χρήση ερωτηματολογίων Έλαχιστοποίηση απωλειών κατά την παρακολούθηση

Σύνοψη Άμεση μέτρηση -αρχεία -Καταγραφές περιστατικών Βελτιστη χρήση ερωτηματολογίων Έλαχιστοποίηση απωλειών κατά την παρακολούθηση

Ο ρόλος του επιδημιολόγου 1.Μείωσε το σφάλμα στον δικό σου σχεδιασμό μελέτης 2.Ερμηνεία των μελετών με ανοικτούς ορίζοντες:Γνώση πηγών συστηματικών λαθών Έχουν ελεγχθεί;

Σύνοψη Τα σφάλματα να προλαμβάνονται !!!! -Στο στάδιο της δημιουργίας πρωτοκόλλου -Δύσκολη η διόρθωση κατά τη ανάλυση Αν υπάρχουν σφάλματα:  Λανθασμένη μέτρηση μιας αληθούς συσχέτισης  Να λαμβάνονται υπ’όψη στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων Υποεκτίμηση, Υπερεκτίμηση

Rothman KJ; Epidemiology: an introduction. Oxford University Press 2002, Hennekens CH, Buring JE; Epidemiology in Medicine. Lippincott-Raven Publishers 1987, References