ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού
Διδακτική με Μικρόκοσμους Χ. Κυνηγός
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Ορισμοί Μικρόκοσμου η δραστηριότητα του προγραμματισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μαθηματική δραστηριότητα ένας αυτοτελής κόσμος, όπου οι μαθητές μπορούν να ‘μάθουν να μεταφέρουν συνήθειες διερεύνησης από την προσωπική τους εμπειρία στο τυπικό χώρο της επιστημονικής δημιουργίας’ (Papert, 1980, σ. 177). Είναι λοιπόν ένα υπολογιστικό περιβάλλλον, το οποίο ενσωματώνει ένα συνεκτικό σύνολο από μαθηματικές έννοιες και σχέσεις, σχεδιασμένο έτσι ώστε συνοδευόμενο από ένα σύνολο κατάλληλων ασκήσεων και διδακτικής καθοδήγησης οι μαθητές μπορούν να εμπλακούν σε διερευνητική και δημιουργική δραστηριότητα παραγωγής μαθηματικών νοημάτων (Κυνηγός υπ. Δημ.)
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Διδακτικές Μέθοδοι Μικρόκοσμων Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο ώστε να του ‘λείπει’ μια ή περισσότερες ιδιότητες για να κατασκευαστεί ένα γεωμετρικό σχήμα. Αυτό γίνεται συνήθως με το να υπάρχουν στην αρχή ανεξάρτητες παράμετροι για την κατασκευή στοιχείων του σχήματος που κανονικά υπάγονται σε μια ιδιότητα και έχουν μια σχέση η οποία θα μπορούσε να εκφραστεί με μια παράμετρο. Ο μαθητής καλείται να παίξει το ρόλο του διορθωτή του προγράμματος κάνοντας πειράματα και προσπαθώντας να βρεί τη σχέση αυτή και μετά να αλλάξει το πρόγραμμα ώστε να δουλεύει ‘σωστά’.
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Διδακτικές Μέθοδοι Μικρόκοσμων Δεν δίνεται συγκεκριμένο πρόγραμμα αλλά ζητιέται από τους μαθητές να φτιάξουν ένα για ένα συγκεκριμένο σχήμα. Αναμένεται να συνειδητοποιήσουν σταδιακά οτι ένα παραμετρικό πρόγραμμα που ενέχει τις ιδιότητες του σχήματος είναι πιο ‘ισχυρό’ δηλαδή μπορούν να φτιάξουν πολύ περισσότερα πράγματα με αυτό.
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Διδακτικές Μέθοδοι Μικρόκοσμων Το πρόγραμμα ενέχει τις απαραίτητες ιδιότητες για να φτιάξει ο μαθητής ένα σχήμα και η διερεύνηση συνίσταται στο να διαπιστώσει επιπρόσθετες ιδιότητες από τη χρήση του.
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Διδακτικές Μέθοδοι Μικρόκοσμων Το πρόγραμμα ενέχει τις ιδιότητες και ο μαθητής καλείται να αλλάξει κάτι σε αυτό διατηρώντας όμως τις ιδιότητες αναλλοίωτες.
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Παιδαγωγικά χαρακτηριστικά μικρόκοσμων Εξατομικευμένη εμβάθυνση μαθητών Διαθεματικότητα – τι είναι χρήσιμο ή/και ενδιαφέρον Να έχει προσωπικό νόημα για τους μαθητές Να καλλιεργεί δεξιότητες και όχι συγκεκριμένη ικανότητα Δημιουργία – κατασκευές Αυθεντικότητα Ανοικτές δραστηριότητες – επεκτασιμότητα Εκπαιδευτικός - συνερευνητής
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Πρόσθετη παιδαγωγική αξία μικρόκοσμων Αναπαράσταση πραγματικής κατάστασης Δημιουργία – κατασκευή Ελκυστικότητα – προσωπικό νόημα Ανταπόκριση εργαλείων Τι θα κάνει ο μαθητής και τι θα κάνει η μηχανή γι’ αυτόν Υποστήριξη διαφορετικών ικανοτήτων και τρόπων μάθησης / επεκτασιμότητα - διαμόρφωση
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Χαρακτηριστικά της Logo Διαδικαστική Δομημένη Αλληλεπιδρασιακή Αναδρομική Επεξεργασία λιστών Χωρίς τύπους δεδομένων Επεκτάσιμη Χωρίς πάτωμα ή ταβάνι Συμβολική
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Βασικές έννοιες προγραμματισμού με τη Logo Εντολές – πράξεις Διαδικασίες Δομή Μεταβλητές Αναδρομή Συνθήκες Λίστες Πού απευθύνομαι Πληροφορίες και εντολές
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού Στυλ προγραμματισμού με τη Logo Σχεδιασμός, δοκιμή και πλάνη Αναδυόμενα προγράμματα Αξιοποίηση μηνυμάτων λάθους Συλλογική - συνεργατική διαδικασία Πειραματισμός και διερεύνηση