Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
Θέατρο Δωδώνης
Αισχύλος Οι χαρακτήρες του πλάθονται από τον ποιητή ανώτεροι από ό,τι μπορούν πραγματικά να είναι – είναι υπερφυσικοί Μειώνει το χορό από τους 50 στους 12 χορευτές. Εισάγει το 2ο υποκριτή.
Σοφοκλής Πλάθει τους χαρακτήρες του όπως θα πρέπει να είναι – είναι ιδανικοί. Αυξάνει το χορό σε 15 μέλη. Εισάγει τον 3ο υποκριτή.
Ευριπίδης Πλάθει τους χαρακτήρες του και τους παρουσιάζει όπως είναι στην πραγματικότητα – είναι ρεαλιστικοί. Ο άνθρωπος τελείως μόνος ευθύνεται ο ίδιος για τις πράξεις του. Συχνά η τραγικότητά του πηγάζει από καταστάσεις που είναι απότοκες της εσωτερικής ψυχικής του συγκρότησης και του χαρακτήρα του. Εισάγει τον από μηχανής θεό. Άλκηστις, Ικέτιδαι, Φοίνισαι, Μήδεια, Ιππόλυτος, Ιφιγένεια εν Ταύροις, Ιφιγένεια εν Αυλίδι, Ηρακλής μαινόμενος, Ίων, Ανδρομάχη, Εκάβη, Τρωάδες, Κύκλωψ (σατυρικό δράμα), Βάκχαι, Ορέστης, Ελένη, Ηλέκτρα, Ηρακλείδαι
Ιστορικό πλαίσιο: η τραγωδία «Ελένη» διδάσκεται για πρώτη φορά το 412 π.Χ., όταν: Οι Αθηναίοι βιώνουν τη φρίκη του μακροχρόνιου Πελ/νησιακού πολέμου(431-404 π.Χ.) Έχει προηγηθεί η καταστροφή του αθηναϊκού στόλου στη Σικελία (413 π.Χ.), όπου χάθηκαν πολλοί νέοι της Αθήνας. Εμπιστοσύνη στους άρχοντες κλονισμένη (Αλκιβιάδης τους έσυρε στη σικελική περιπέτεια, έπειτα δραπέτευσε, για να μη δικαστεί μετά από την κατηγορία που του είχαν προσάψει οι πολιτικοί του αντίπαλοι. Βρίσκεται στη Σπάρτη και προδίδει στους εχθρούς τα μυστικά της πόλης του, μένοντας ατιμώρητος.) Τον περισσότερο καιρό ζουν μέσα στα μακρά τείχη, μια και οι Σπαρτιάτες έχουν εγκατασταθεί γύρω από την Αθήνα και καταστρέφουν την ύπαιθρο. Δεινά πολέμου κλονισμό των ηθικών και δημοκρατικών αξιών, ατομικισμός, νόμοι έχουν χάσει το κύρος τους.
Β. Οι σοφιστές έχουν συρρεύσει στη Αθήνα. Με τη διδασκαλία τους: Αμφισβητούν τις πατροπαράδοτες αξίες Υποστηρίζουν την φυσική ισότητα όλων των ανθρώπων Ασκούν κριτική στις αντιλήψεις για τους θεούς, μάντεις.
Όταν διδάσκεται η «Ελένη» Οι άνθρωποι ζουν την αναστάτωση του πολέμου Νιώθουν ανασφαλείς εφόσον το δίκαιο δεν επικρατεί πάντα, Δεν εμπιστεύονται Δεν ελέγχουν τη μοίρα τους.
Η υπόθεση : δεν είναι η «Ελένη» της παράδοσης Ελένη παράδοσης | Ελένη Ευριπίδη Σύμβολο ιδανικής ομορφιάς | πιστή σύζυγος Του ερωτικού πάθους | αφοσιωμένη στην πατρίδα της Της απιστίας-προδοσίας | ευαίσθητη σε θέματα τιμής, αξιοπρέπειας Θεϊκή κατάρα, αιτία πολέμου | θλίβεται για το κακό και θανάτου πολλών ανδρών | όνομα που έχει ανάμεσα στους Έλληνες. | θύμα του δόλου τω θεών, κυρίως της Ήρας.