Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο 5-12-2013 Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel: - 24210 74853.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών
Διακρατική συνάντηση EQUAL Σάμος, 25 – 26 Σεπτεμβρίου 2003
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
Ενημερωτική Εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου: «Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
Κωδικοποίηση και επεξεργασία ποιοτικών δεδομένων
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
Συνάντηση 12η: Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην εκπαιδευτική έρευνα
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ. Το εργαστήρι στηρίζεται στην ενεργητική παρουσία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Ανάπτυξη και Λειτουργία
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.1 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες πριν από την τοποθέτηση.
Κοινωνιολογική Έρευνα
Σεμινάριο Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης Διδάσκουσα: Ελευθερία Αργυροπούλου.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ (FOCUS GROUPS)
Ποιοτικη συνεντευξη – αναλυση περιεχομενου
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Μάθημα: Διοίκηση Επιχειρήσεων Εναλλακτικού Τουρισμού Πάρις Τσάρτας Καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης Σαραντάκου Έφη Διδάκτορας Χωροταξίας – Τουριστικής Ανάπτυξης.
Μεθοδολογίες Τουριστικής Αγοράς 2 η Διάλεξη TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Αξιολόγηση Εναλλακτικών Επιλογών.
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Κριτήρια ποιότητας στην κοινωνική έρευνα
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα: Τύποι δευτερογενών δεδομένων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
΄Ερευνα Δράσης (Action Research)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Τμήμα: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:

Περιεχόμενο -Ομάδες εστίασης (focus group interview) Σκοπός & Σχεδιασμός - Ανάλυση περιεχομένου (content analysis) -Ηθικά ζητήματα στην έρευνα στην ειδική αγωγή

Μέρος Α. Ομάδες εστίασης (focus groups) - Άντληση στοιχείων μέσα από αλληλεπίδραση των συμμετεχόντων στην ομάδα (οργανωμένη συζήτηση) - Ομαδική συνέντευξη για ένα σαφώς καθορισμένο θέμα - Αξιοποίηση της δυναμικής των ομάδων (υστερεί σε βάθος) Παράγοντες που επηρεάζουν την ομαδική δυναμική: - Τα ατομικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων - Τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά - Ο βαθμός συνεκτικότητας της ομάδας - Οι συνδυασμοί ομοιογένειας-ετερογένειας της ομάδας - Οι σχέσεις δύναμης-εξουσίας που υπάρχουν/αναπτύσσονται - Ο βαθμός συμ/χής των μελών

Η χρήση της μεθόδου των ομάδων εστίασης Πολύ παλιά αλλά μεγάλη άνθιση τη δεκαετία του 1980 Έρευνα αγοράς αλλά κατάλληλη και για τη διερεύνηση οργανισμών Δεν συνίσταται όταν δεν υπάρχει δυνατότητα πρακτικής αξιοποίησης των αποτελεσμάτων, δεν υπάρχει συνεκτικότητα, ή απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις. Αυτόνομη εφαρμογή μόνο όταν μας ενδιαφέρει η αλληλεπίδραση στην ομάδα και μόνο όταν μπορούμε να παρουσιάσουμε τα αποτελέσματα αυτόνομα Πιο συχνά σε συνδυασμό με άλλες μεθόδους και ειδικότερα με απογραφικές έρευνες (δημοσκοπήσεις)

Σχεδιασμός έρευνας με focus groups Σαφήνεια στη οριοθέτηση του ερευνητικού προβλήματος Έμφαση στην ανακάλυψη δομών & κρυμμένων σχέσεων Συχνά το αντικείμενο της συνολικής έρευνας είναι διαφορετικό από το αντικείμενο συζήτησης Παράδειγμα: το αντικείμενο της έρευνας μπορεί να είναι η ένταξη αλλά το θέμα συζήτησης του focus group μπορεί να είναι ο τρόπος συνεργασίας των επαγγελματιών σε ένα σχολείο.

Σχεδιασμός: Συμμετέχοντες και δομή Άμεση αλληλεπίδραση ανάμεσα στα μέλη της ομάδας Συνήθως ο ερευνητής ξεκινά με 1-1 ατομική συνέντευξη καθώς και συμμετοχική παρατήρηση. Επίσης, μπορεί να έχουμε έρευνα συμμετοχικής δράσης. Σκόπιμη δειγματοληψία: επιλέγονται πρόσωπα που θεωρούνται «κλειδιά». Όχι απαραίτητα αντιπροσωπευτικά - Στάδιο επιλογής της ομάδας - Στάδιο ενημέρωσης για το αντικείμενο και τους κανόνες - Στάδιο πραγματοποίησης Συνήθως μεταξύ 6 και 12 ατόμων

Σχεδιασμός του πλαισίου συζήτησης Απαραίτητη η προετοιμασία πλαισίου συζήτησης - Ερωτήσεις έναρξης της συζήτησης - Εισαγωγικές ερωτήσεις - Μεταβατικές ερωτήσεις - Ερωτήσεις κλειδιά -Συμπερασματικές ερωτήσεις Παράγοντες: χρήση γλώσσας, βαθμός πολυπλοκότητας της συζήτησης, βαθμός δόμησης & ελευθερίας. Όλα εξαρτώνται από το θέμα, τα χαρακτηριστικά των μελών της ομάδας και τη δυναμική που αναπτύσσεται

Ρόλος του διαμεσολαβητή Διαμεσολαβητής: θέτει τους κανόνες της και κατευθύνει τη συζήτηση. Μπορεί να είναι ο ίδιος ο ερευνητής ή άλλος. - Ο διαμεσολαβητής δε συμμετέχει στη συζήτηση - Δεν επιβάλλει απόψεις και ακούει με διάθεση όλες τις θέσεις, απόψεις και εμπειρίες των μελών - Ο ρόλος του μπορεί να είναι αυξημένος ή μειωμένος -Άριστος γνώστης του θέματος και ικανός να αντιμετωπίσει ότι προβλήματα προκύψουν Μπορεί να υπάρχουν και βοηθοί ειδικότερα όταν δε γίνεται μαγνητοφώνηση

Ανάλυση αποτελεσμάτων Δεν υπάρχουν γενικοί κανόνες αλλά: -Ύπαρξη αναλυτικού πλαισίου πριν τη διεξαγωγή (το οποίο βέβαια μεταβάλλεται) -Γενίκευση: πολύ προσοχή… στόχος δεν είναι η γενίκευση αλλά η ανακάλυψη τάσεων. - Η ανάλυση γίνεται με κωδικοποίηση των δεδομένων - Η ανάλυση πρέπει να διέπεται από τις αρχές της εγκυρότητας μέσω διασταύρωσης των δεδομένων, της ακρίβειας της αναπαράστασης και ερμηνείας απόψεων, της ανακάλυψης αιτιακών σχέσεων και σχέσεων συσχέτισης, την αποκάλυψη σχέσεων δύναμης/εξουσίας κλπ

Περαιτέρω διάβασμα Ιωσηφίδης, Θ. (2005). Η μέθοδος των ομάδων εστίασης (focus groups) στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, 42,

Μέρος Β Ανάλυση περιεχομένου (content analysis) Είναι μία μέθοδος δευτερογενούς ανάλυσης ποιοτικού υλικού το οποίο μπορεί να έχει διάφορες μορφές Εφαρμόζεται κυρίως σε υλικό από εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση, κινηματογράφο, ραδιόφωνο,, ντοκουμέντα, επιστολές, λογοτεχνικά κείμενα) Παράδειγμα: η ανάλυση του ξενοφοβικού και ρατσιστικού λόγου στον ημερήσιο τύπο της Ελλάδας για μια περίοδο Μπορείτε να σκεφτείτε άλλα παραδείγματα;

Στάδια ανάλυσης Σ1: αρχική θεωρητική επεξεργασία και αποσαφήνιση του ερευνητικού αντικειμένου Σ2: Ακριβής καθορισμός των πηγών του ποιοτικού υλικού (π.χ. τις 3 μεγαλύτερες ημερήσιες εφημερίδες) Σ3: Προσδιορισμός της μονάδας καταγραφής και ανάλυσης (των τμημάτων των κειμένων ή ολόκληρων των κειμένων που παρουσιάζουν ερευνητικό ενδιαφέρον) Σ4: συστηματοποίηση των εννοιολογικών κατηγοριών στις οποίες κατατάσσονται τα ποιοτικά δεδομένα και στις οποίες βασίζεται ουσιαστικά η ανάλυση περιεχομένου Σ5: Κωδικοποίηση του υλικού εντός κάθε κατηγορίας και μεταξύ διαφορετικών κατηγοριών

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα Κύρια Πλεονεκτήματα Τα δεδομένα είναι σε σταθερή μορφή και είναι δυνατόν να γίνουν επαναλαμβανόμενες αναλύσεις Μπορεί να γίνουν στατιστικές αναλύσεις Μπορεί να γίνουν έρευνες σε βάθος χρόνου Υλικό μπορεί να βρεθεί από το διαδίκτυο Κύρια μειονεκτήματα Τα διαθέσιμα τεκμήρια μπορεί να είναι ελλιπή Υπάρχει κίνδυνος διαστρέβλωσης των συμπερασμάτων Αιτιακές σχέσεις δύσκολο να τεκμηριωθούν

Μέρος Γ. Ηθικά ζητήματα στην έρευνα στην ειδική αγωγή -Η απόκτηση πρόσβασης: απαιτείται επίσημη έγκριση -Εχεμύθεια : Στην πρώτη περίπτωση η ταυτότητα του συμμετέχοντα είναι γνωστή στον ερευνητή αλλά δε δημοσιοποιείται. -Ανωνυμία: Ο ερευνητής δε γνωρίζει την ταυτότητα των συμμετεχόντων (π.χ. σε μία δημοσκόπηση, παρατήρηση) -Έγγραφη συγκατάθεση από τον ίδιο το συμμετέχοντα. Αν είναι παιδιά: Α) σαφείς εξηγήσεις β) προφορική συγκατάθεση γ) έγγραφη συγκατάθεση του κηδεμόνα

Εξαπάτηση στην έρευνα Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί ο ερευνητής να εξαπατήσει τους συμμετέχοντες. Όχι για να καλύψει τις δυσκολίες της συμμετοχής… Παράδειγμα εξαπάτησης: η αξιολόγηση της χρήσης της Ριταλίνης σε παιδιά με ΔΕΠΥ. Χωρίζουμε τους συμ/ντες σε 2 ομάδες και παρέχουμε το φάρμακο στη μία ομάδα και ένα ψεύτικο φάρμακο στην άλλη

Ενημέρωση στους συμ/ντες -Για τη φύση, τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας -Έλεγχος μελών και συμπερίληψη των ενστάσεων -Παροχή της ερευνητικής έκθεσης στο σχολείο ή οργανισμό όπου διεξήχθη η έρευνα -Για συγκεκριμένα ζητήματα που προκύπτουν στην έρευνα με παιδιά διαφορετικών αναγκών/αναπηριών συμβουλευτείτε τις σημειώσεις στο eclass