Ίδρυση – Λειτουργία του Ειδικού Σχολείου Αριδαίας Το 4/θέσιο Ειδικό Σχολείο Αριδαίας ιδρύθηκε το σχολικό έτος και καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών σχολικής ηλικίας από 6-14 ετών. Η σχολική μονάδα εξυπηρετεί τις ανάγκες όλου του Δήμου Αλμωπίας και φοιτούν μαθητές όλων των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Το σχολείο από το σχολικό έτος είναι ολοήμερο αλλά δεν λειτούργησε ποτέ λόγω άρνησης των γονέων και της μη στελέχωσης με κατάλληλο προσωπικό
ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ Στο σχολείο μας φοιτούν 6 μαθητές η κατάσταση των οποίων μπορεί να χαρακτηριστεί βαριά έως πολύ βαριά. Τα 3 παιδιά από τα 6 δεν έχουν λόγο, τα 4 δεν αυτοεξυπηρετούνται, τα 3 παρουσιάζουν επιληπτικές κρίσεις και απαιτείται φαρμακευτική αγωγή και 1 μαθητής σε ηλικία 8,5 χρονών ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με σχολική δομή πέρσι τον Ιανουάριο.
Εκπαιδευτικό προσωπικό Φέτος ήταν η χειρότερη χρονιά, ξεκινήσαμε 4 και κατά τη διάρκεια του έτους γίναμε 3,5 μετά 2,5 για να καταλήξουμε τελικά 3. Δεν έχουμε γυμναστή ούτε ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό Το σχολείο είναι ΣΔΕΥ, φέτος όμως δεν στελεχώθηκε με ψυχολόγο και κοινωνική λειτουργό και έτσι η πολύ καλή δουλειά που έγινε πέρυσι πήγε στράφι
Εκπαιδευτικό προσωπικό Οι απαραίτητες ειδικότητες Λογοθεραπευτή, Έργοθεραπευτή και Φυσιοθεραπευτή όπως και η διάθεση μόνιμου προσωπικού για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, αποτελούν πάγιο αίτημα του σχολείου. Η αναγκαιότητα των παραπάνω ειδικοτήτων είναι εξαιρετικής σημασίας για την έγκαιρη παρέμβαση αλλά και την οικονομική ελάφρυνση των οικογενειών.
Προγράμματα φοίτησης Ο χωρισμός των τμημάτων γίνεται με βάση το νοητικό επίπεδο και την κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών για την αποφυγή συγκρουσιακών καταστάσεων και όχι με βάση τη χρονολογική ηλικία των μαθητών. Κατά τη διάρκεια της σχολικής εργασίας επιχειρείται η ανάπτυξη στόχων στους τομείς των κοινωνικών δεξιοτήτων, των δεξιοτήτων επικοινωνίας, αυτοεξυπηρέτησης, η ανάπτυξη συναισθηματικών και ψυχοκινητικών και γνωστικών στόχων.
Προγράμματα φοίτησης Για τους μαθητές με νοητική υστέρηση οι στόχοι είναι γνωστικοί και ακαδημαϊκοί. Δηλαδή είναι ανάλογοι των δυνατοτήτων τους, όπως να κατακτήσουν τους μηχανισμούς ανάγνωσης και γραφής, να κατανοήσουν τις βασικές μαθηματικές έννοιες και πράξεις, και εν τέλει να χρησιμοποιούν τις σχολικές δεξιότητες για τη σχολική και την κοινωνική τους ένταξη.
Προγράμματα φοίτησης Για τους μαθητές με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), έχουν τεθεί τόσο γνωστικοί όσο κυρίως κοινωνικοί και συναισθηματικοί στόχοι. Γίνεται αξιοποίηση των ικανοτήτων τους και των προσωπικών τους ενδιαφερόντων για την απόκτηση λειτουργικών δεξιοτήτων όπως κοινωνικής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας. Οι δυσκολίες στην επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση που έχει ένας μαθητής με αυτισμό παρεμποδίζουν την κοινωνική του προσαρμογή πολύ περισσότερο από ότι η έλλειψη ακαδημαϊκών γνώσεων. Για τον σκοπό αυτό δίνεται έμφαση στο δομημένο μαθησιακό περιβάλλον, στο σταθερό ημερήσιο πρόγραμμα, στην ένας-προς-ένα διδασκαλία (και λιγότερο στην ομαδική διδασκαλία), στους εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας (οπτικοποιημένο διδακτικό υλικό, φυσική καθοδήγηση) και σε εμπλουτισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες με επίκεντρο τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα τους.
Προγράμματα φοίτησης Στην εκπαίδευση μαθητών με κινητικές ή/και πολλαπλές αναπηρίες, τίθενται στόχοι που αφορούν την κινητικότητα (αδρή και λεπτή) και τη συναισθηματική οργάνωση (αυτοεικόνα, αυτοεκτίμηση) ενώ οι γνωστικοί στόχοι υπολείπονται αλλά δεν εκλείπουν, και εστιάζουν στο επίπεδο της επικοινωνίας και του προφορικού λόγου με χρήση βοηθημάτων ή προσαρμογές
Προγράμματα φοίτησης Το σχολείο διαθέτει αίθουσα γυμναστηρίου που χρησιμοποιείται ως χώρος γύμνασης αλλά και ψυχοκοινωνικής αγωγής σε συνδυασμό με μουσικοκινητικό πρόγραμμα και θεατρικά παιχνίδια Άλλος ένας χώρος δημιουργικής εργασίας είναι το εργαστήρι πολυτεχνικής, όπου με επιλεγμένες δραστηριότητες ενισχύεται η σχολική μάθηση, η οποία αποκτιέται μέσα στις τάξεις, ενώ ταυτόχρονα τα παιδιά ασκούνται σε τομείς όπως αισθητική αγωγή (εικαστικά),πηλοπλαστική, κηροποιεία, κατασκευές από γύψο, πρακτικές δεξιότητες, συμπεριφορά στην εργασία με στόχο την απόκτηση προεπαγγελματικών δεξιοτήτων και τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
Προγράμματα φοίτησης Στο σχολείο λειτουργεί εργαστήρι πληροφορικής. Το εργαστήρι διαθέτει ειδικό εξοπλισμό προσαρμοσμένο στα άτομα με αναπηρία( ειδικά πληκτρολόγια, ποντίκια). Οι μαθητές μαθαίνουν τις βασικές γνώσεις που αφορούν τους υπολογιστές (άνοιγμα – κλείσιμο υπολογιστή, είσοδος- έξοδος cd κ.λπ.) και με το λογισμικό υλικό που υπάρχει οι μαθητές ασκούνται στον τομέα των νοητικών ικανοτήτων και επικοινωνίας. Το εργαστήρι αποτελεί για τα παιδιά μια ευκαιρία για ψυχαγωγία. Τα παιχνίδια και τα μουσικά cd στον υπολογιστή αρέσουν πολύ στα παιδιά και δείχνουν μεγάλη επιθυμία για να παίξουν.
Αυτοεξυπηρέτηση Στον τομέα της αυτοεξυπηρέτησης τα παιδιά εκπαιδεύονται στην τραπεζαρία κατά τη διάρκεια του δεκατιανού, ακολουθεί η καθαριότητα της τραπεζαρίας, το βούρτσισμα των δοντιών το πλύσιμο και το σκούπισμα των χεριών και το πρόγραμμα τουαλέτας
Εκπαιδευτικές Δράσεις Τα προγράμματα σχολικής και κοινωνικής ένταξης των μαθητών έχουν ξεχωριστή θέση στο σχολείο. Με κάθε ευκαιρία εορταστικής θρησκευτικής ή εθνικής επετείου, τοπικής εορτής, το σχολείο συντονίζει ή συμμετέχει σε δραστηριότητες με άλλα σχολεία δίνοντας ευκαιρίες συνύπαρξης, συνεργασίας και αποδοχής στους μαθητές. Φέτος με αφορμή την παγκόσμια ημέρα των ΑΜΕΑ το σχολείο σε συνεργασία με το Δήμο Αλμωπίας οργάνωσε εθελοντική αιμοδοσία και πραγματοποίησε εορταστική εκδήλωση στο πνευματικό κέντρο με ομιλίες, τραγούδια, σκετς και επίσημους προσκεκλημένους το τμήμα χορού της σχολής τυφλών Θεσσαλονίκης.
Εκπαιδευτικές Δράσεις Επιπλέον εφαρμόζονται και οργανωμένα ατομικά προγράμματα ένταξης σε συνεργασία με τμήματα γειτονικών σχολείων. Γενικά ο τομέας της σχολικής και κοινωνικής ένταξης αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα του σχολείου.
Εκπαιδευτικές Δράσεις Συγκεκριμένα και φέτος συνεχίζεται το πρόγραμμα συνεκπαίδευσης και συμπερίληψης 2 μαθητριών του σχολείου μας με την Ε΄ Τάξη του 2 ου Δ/Σ Αριδαίας. Το πρόγραμμα εφαρμόζεται για 6 ώρες την εβδομάδα στα μαθήματα της γυμναστικής, της μουσικής και της Ευέλικτης Ζώνης.
Εκπαιδευτικές Δράσεις Δυστυχώς λόγω της συνεχούς αλλαγής του εκπαιδευτικού προσωπικού κατά τη διάρκεια της χρονιάς και της μετεγκατάστασης των 2 τμημάτων του 2 ου Δ/Σ στο νέο τους κτήριο τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα, ωστόσο παρατηρήθηκαν ορισμένα θετικά βήματα. Οι μαθήτριες ενσωματώθηκαν με ευκολία στο μάθημα της γυμναστικής. Παρακολουθούν και ακολουθούν τις ασκήσεις στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους, υπακούουν στους κανόνες των παιχνιδιών και δέχονται τη νίκη και την ήττα με την αρμόζουσα συμπεριφορά. Οι ψυχοκινητικές τους δεξιότητες βελτιώνονται όσο και οι κοινωνικές και δείχνουν να απολαμβάνουν το μάθημα.
Εκπαιδευτικές Δράσεις Το μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης όπου θα υπήρχε η δυνατότητα καλύτερης ενσωμάτωσης μέσα στην ομάδα, λειτουργεί δυστυχώς ως χρόνος αναπλήρωσης για τα μαθήματα κορμού με αποτέλεσμα οι μαθήτριες μας να επωφελούνται μόνο από τη φυσικής τους παρουσία στο πλαίσιο της τάξης χωρίς την ουσιαστική τους συμμετοχή. Το μάθημα της μουσικής έγινε μόνο μια φορά κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου λόγω της συχνής απουσίας της εκπαιδευτικού και των προετοιμασιών των σχολικών εορτών.
Εκπαιδευτικές Δράσεις Στο 2 ο Τρίμηνο οι μαθήτριες συμμετείχαν κανονικά στο μάθημα της μουσικής και χρησιμοποιούσαν μεταλλόφωνο αντί φλογέρας για διευκόλυνση τους. Η δασκάλα της μουσικής ερχόταν για 2 ώρες την εβδομάδα στο σχολείο μας τουλάχιστον στην αρχή ώστε να γίνει μια προσπάθεια οι μαθήτριες να συμβαδίσουν με το τμήμα τους. Όπως έχει αναφερθεί βασικός στόχος του σχολείου είναι το άνοιγμα του στην κοινωνία. Σε κάθε σχολικό έτος υλοποιούνται στο σχολείο προγράμματα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών δράσεων σε συνεργασία με άλλα σχολεία του δήμου.
Εκπαιδευτικές Δράσεις Φέτος ασχοληθήκαμε με πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο «Άσκηση- Διατροφή και Υγεία». Οι στόχοι του προγράμματος ήταν γνωστικοί, ψυχοκινητικοί και συναισθηματικοί: Να μάθουν να οργανώνουν με μικρή βοήθεια το πρωινό γεύμα Να επιλέγουν υγιεινές τροφές Να συνδέσουν τη φυσική άσκηση με τη σωστή διατροφή Να γνωρίσουν και να συνεργαστούν με την τοπική κοινωνία για την ομαλή κοινωνική προσαρμογή στο περιβάλλον Να συμμετάσχουν σε παιγνιώδεις και οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες για την άσκηση του σώματος
Εκπαιδευτικές Δράσεις Στα πλαίσια του προγράμματος κάναμε επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ, στη λαϊκή αγορά, σε παραδοσιακό φούρνο, σε θερμοκήπιο και σε αθλητικά γήπεδα( τένις, μπάσκετ και γήπεδο ποδοσφαίρου). Ζητούμενο και προσδοκώμενο ήταν ο ενθουσιασμός από την όλη προσπάθεια, στη βάση της γνώσης καινούριων πραγμάτων και η ανάπτυξη πρωτοβουλιών δράσης. Ύστερα από όλες τις δράσεις, πιστεύουμε ότι οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό και επιτεύχθηκαν οι στόχοι του προγράμματος
Εκπαιδευτικές Δράσεις Στην αρχή της χρονιάς είχε προγραμματιστεί ακόμη μια εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Από την αταξία στην τάξη» με κύριους στόχους: Κανόνες συμπεριφοράς, διαφορετικότητα αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων Λειτουργική απασχόληση των μαθητών στην ώρα του διαλείμματος Αποφυγή εκνευρισμών και τσακωμών Δυστυχώς λόγω της μη στελέχωσης του σχολείου με γυμναστή και ειδικό επιστημονικό προσωπικό η δράση δεν υλοποιήθηκε.
Συνεργασία με άλλους φορείς Άριστη είναι η συνεργασία του σχολείου με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων. Εκπαιδευτικοί και γονείς συνεργάζονται σχεδιάζοντας, οργανώνοντας και δημιουργώντας προοπτική για την μελλοντική εκπαιδευτική εξέλιξη των παιδιών. Το καλοκαίρι τα παιδιά του σχολείου μέσα από τα προγράμματα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων φιλοξενούνται σε κατασκηνώσεις.
Συνεργασία με άλλους φορείς Επίσης σε κάθε ευκαιρία το Ειδικό Σχολείο συνδιοργανώνει εκδηλώσεις με τις άλλες εκπαιδευτικές δομές της Ειδικής Αγωγής που λειτουργούν στο δήμο Αλμωπίας (ΚΔΑΠ ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ) Η τοπική κοινωνία στηρίζει τις προσπάθειες των μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου συμμετέχοντας ενεργά στις εκδηλώσεις που διοργανώνει ή συμμετέχει το Ειδικό Σχολείο.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!!!