Άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα με ψυχικές διαταραχές. Άτομα εξαρτημένα από ουσίες, αλκοολικοί. Άτομα που βιώνουν την φτώχεια, άστεγοι. Μετανάστες, τσιγγάνοι. Κοινωνικά Ευάλωτες Ομάδες
Αποτρέπεται η πλήρης συμμετοχή στην οικονομική, πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου. Αντιμετωπίζουν την προκατάληψη και τον ρατσισμό. Δεν έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Έλλειψη εργασιακών ευκαιριών και προσφοράς εργασίας. Φτώχεια.
Ένα σύνθετο φαινόμενο με ψυχολογικές διαστάσεις.
Έφτασαν στα βαλκάνια, και κατόπιν εξαπλώθηκαν σε ολόκληρη την Δυτική Ευρώπη. Ύστερα από έρευνες διαπιστώθηκε ότι ξεκίνησαν από την Ινδία. Πιθανολογείται ότι έφτασαν στις αρχές του 14 ου αιώνα. Τους συναντάμε στην Πελοπόννησο, στην Κρήτη, στα Ιόνια νησιά και στην Ήπειρο. Δεν υπάρχει ακριβής αριθμός των τσιγγάνων.
Είναι πληθυσμοί καθαρά νομαδικοί. Κλειστή κοινωνία και οργάνωση. Είναι πιστοί στις παραδόσεις τους. Έντονη θρησκευτικότητα. Αλληλεγγύη και βοήθεια. Ζουν φτωχικά και κινούνται στο περιθώριο. Έχουν υψηλό δείκτη ανεργίας. Μιλούν μια ιδιαίτερη γλώσσα, την romani. ( Είναι ινδοευρωπαϊκή γλώσσα και συγγενεύει με πολλές διαλέκτους της Ινδίας.)
Ελλιπής παρακολούθηση. Χαμηλό γλωσσικό επίπεδο. Χαμηλές προσδοκίες. Χαμηλό γνωστικ ό επίπεδο.
Ένταξη τσιγγανόπαιδων στα σχολεία. Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων. ( ΚΕΕ) Σχολές Γονέων. Σχολεία Δεύτερης ευκαιρίας. ( ΣΔΕ)
Ιδιαίτερος ρόλος με δυσκολίες. Ίσως χρειάζεται να ανασκευάσει τα στερεότυπα των τσιγγάνων για τα σχολεία. Ενδεχόμενη σύγκρουση με τα δικά του στερεότυπα και προκαταλήψεις. Κοινωνική ευαισθησία. Να προσπαθήσει να εφαρμόσει το εκπαιδευτικό υλικό σύμφωνα με τις ανάγκες της ομάδας του. Σεβασμός στον πολιτισμό των τσιγγάνων.
Συμπερασματικά.. Οι τσιγγάνοι είναι διαφορετικοί, αλλά όχι και κατώτεροι. Στις πολυπολιτισμικές κοινωνίες, όλοι μπορούν και πρέπει να προσφέρουν τα μέγιστα, ώστε να μην αποκλείονται, απλώς και μόνο επειδή είναι διαφορετικοί από την πλειοψηφία.