Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 7: Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό και Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
Advertisements

Βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισμικού
ΧΡΗΣΗ ΕΚΠ/ΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
& Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Χρήση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία Τσουλής Μιλτιάδης
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ Υπάρχουσα κατάσταση και προοπτικές για το μέλλον Ερευνητικό.
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου Ειδικό Μέρος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (κλάδοι ΠΕ60-70) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ.
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Σενάριο.
Μεταφορά ενός Ερευνητικού Εργαστηρίου στη Σχολική Αίθουσα για τη Διδασκαλία των Φ.Ε. Η περίπτωση του Εκπαιδευτικού Αστρονομικού Εργαστηρίου ΕΥΔΟΞΟΣ Ανδρικόπουλος.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Εικονικοί τρισδιάστατοι κόσμοι ΠΜΣ:Δυνητικές κοινότητες Παρουσίαση : Θεοδωρίδη Άννα
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού “21 εν πλω" Σεραφείμ Ι. Ζώτης Υποψήφιος Επιμορφωτής ΠΑΚΕ Θεσσαλίας Εργασία 5 ης ενότητας Εκπαιδευτικού Υλικού.
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Διδακτική Πληροφορικής
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Διδακτική Πληροφορικής
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ (ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ/ΠΡΟΪΟΝ/0311/22) Έρευνα για αξιολόγηση λογισμικού Engino KidCAD για τη χρήση του.
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 2: Η εξέλιξη των εργαλείων της Εκπαίδευσης. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής,
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 11: Διδακτική των Τεχνικών Μαθημάτων. Η Πληροφορική στην Τεχνική Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής.
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Η ΜΕΡΙΔΑ Ε ΝΗΜΕΡΩΣΗΣ «Α ΝΟΙΚΤΑ Α ΚΑΔΗΜΑΪΚΑ Μ ΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΤΕΙ Η ΠΕΙΡΟΥ » Προδιαγραφές Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ευγενία Τόκη ΤΕΙ Ηπείρου.
§Από την δεκαετία του ‘60 κάποιοι σκέφτονται ότι ο υπολογιστής μπορεί να αποτελέσει ένα θαυμάσιο εκπαιδευτικό εργαλείο.
Ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό & Εκπαιδευτικό Λογισμικό Διδακτική της Πληροφορικής Γιώργος Σούλτης 2009.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
Προδιαγραφές εκπαιδευτικού Λογισμικού. Γενικές προδιαγραφές Να αξιοποιεί όλα τα επικοινωνιακά μέσα (κείμενο, εικόνα, ήχο, μουσική, video, σχέδια και κινούμενα.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Eγγειοβελτιωτικά έργα και επιπτώσεις στο περιβάλλον Ενότητα 1 : Εκπόνηση μελέτης Ευαγγελίδης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΝΑΥΠΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ CASD
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Προδιαγραφές εκπαιδευτικού Λογισμικού
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
Δημιουργία σεναρίου.
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 2: Εφαρμογές πολυμέσων
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 10: Ιστολόγια. Η υπηρεσία Blogger
Προσχολική Παιδαγωγική
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 3: Το εσωτερικό του υπολογιστή
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 7: Εργονομία και σχολικά εργαστήρια
Προσχολική Παιδαγωγική
ΣΜΕΑΕ Ορεστιάδα 27/1/2016.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Οργάνωση Διδασκαλίας 8/10/2018.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 7: Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό και Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

Άδειες χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται στην παρακάτω άδεια χρήσης Creative Commons (C C): Αναφορά δημιουργού (B Y), Μη εμπορική χρήση (N C), Μη τροποποίηση (N D), 3.0, Μη εισαγόμενο. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού υλικού, και του εκπαιδευτικού λογισμικού. Ποιες πρέπει να είναι οι προδιαγραφές, και με ποιες μεθόδους γίνεται η ανάπτυξη και η πιστοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού. Τέλος, με ποιο τρόπο πρέπει να χρησιμοποιείται το Εκπαιδευτικό Λογισμικό στην τάξη. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό4

Περιεχόμενα ενότητας 1) Εκπαιδευτικό Υλικό 2) Το Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό 3) Εκπαιδευτικό Λογισμικό 4) Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό5

Εκπαιδευτικό υλικό  Με τον όρο Εκπαιδευτικό υλικό, εννοούμε κάθε βοήθημα που χρησιμοποιούμε σε όλη την Εκπαιδευτική διαδικασία, όποια μορφή και αν έχει αυτό. Θα μπορούσαμε να ταξινομήσουμε το Εκπαιδευτικό υλικό σε τρεις κατηγορίες, όπως παρακάτω:  Βασικό Εκπαιδευτικό υλικό.  Συμπληρωματικό Εκπαιδευτικό υλικό.  Εποπτικό Εκπαιδευτικό υλικό. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό6

Το Εκπαιδευτικό υλικό (1) (γενικά, όχι ηλεκτρονικό)  Βασικό Εκπαιδευτικό υλικό: 1. Μαθητικά εγχειρίδια. 2. Βιβλία ασκήσεων και δραστηριοτήτων. 3. Βιβλία δασκάλου.  Συμπληρωματικό Εκπαιδευτικό υλικό: 1. Βιβλιοθήκες - βιβλία. 2. Έντυπα και ασκήσεις που ετοιμάζει ο δάσκαλος. 3. Εμπορικά βοηθήματα (Βιβλία). Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό7

Το Εκπαιδευτικό υλικό (2) (γενικά, όχι ηλεκτρονικό)  Εποπτικό Εκπαιδευτικό υλικό:  Κείμενα.  Φωτογραφίες.  Σχέδια, σκίτσα, ζωγραφιές.  Χάρτες.  Πραγματικά μοντέλα.  Διαφάνειες.  Τηλεόραση, video.  Κινηματογράφος.  Κινούμενα σχέδια. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό8

Το ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό υλικό  Ηλεκτρονικό Εποπτικό Εκπαιδευτικό υλικό:  Κείμενα.  Φωτογραφίες.  Σχέδια, σκίτσα, ζωγραφιές.  Χάρτες.  Πραγματικά μοντέλα.  Διαφάνειες.  Τηλεόραση, video.  Κινηματογράφος.  Κινούμενα σχέδια.  Όλα αυτά, αναβαθμίζονται με τη χρήση του υπολογιστή και του διαδικτύου, σαν εποπτικό μέσο. Όλα τα εποπτικά μέσα ολοκληρώνονται σε ένα εργαλείο, τον υπολογιστή. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό9

Δημιουργία ηλεκτρονικού Εκπαιδευτικού υλικού  Έτοιμο ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό υλικό.  Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργεί ο δάσκαλος.  Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό υλικό, που δημιουργούν συνεργατικά οι δάσκαλοι στο διαδίκτυο. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό10

Έτοιμο ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό υλικό  Ηλεκτρονικά βιβλία (μαθητή και δασκάλου).  Ηλεκτρονικές ασκήσεις πολλαπλών επιλογών (με Λογισμικό).  Δραστηριότητες που περιγράφονται με εικόνες και video.  Ηλεκτρονικά εμπορικά βοηθήματα (κυρίως ασκήσεων και δραστηριοτήτων).  Έτοιμο εμπορικό εποπτικό υλικό ή δημιουργημένο, από φορείς της Εκπαίδευσης. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό11

Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργεί ο δάσκαλος  Υλικό που δημιουργείται με πληροφορίες που αντλούνται από το Διαδίκτυο.  Υλικό που δημιουργείται από πληροφορίες που αντλούνται από Ηλεκτρονικές διαδικτυακές βιβλιοθήκες (Wikipedia, εμπορικές).  Ηλεκτρονικά Έντυπα και ασκήσεις που ετοιμάζει ο δάσκαλος.  Δημιουργία εποπτικού υλικού.  Για το Εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργεί ο δάσκαλος, χρησιμοποιεί τα Βασικά Γενικά Εργαλεία Λογισμικού, ή Ειδικό Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό12

Βασικά γενικά εργαλεία Λογισμικού  Λογισμικό γραφείου: 1. Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου. 2. Λογισμικό υπολογιστικών φύλλων. 3. Λογισμικό παρουσιάσεων.  Λογισμικό διαδικτύου: 1. Διαχείρισης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. 2. Εργαλεία messengers και επικοινωνίας. 3. Συμπίεσης - αποσυμπίεσης. 4. Εργαλεία pear to pear επικοινωνίας. 5. Εργαλεία download video.  Λογισμικό σχεδίων και ζωγραφικής: 1. Λογισμικό ζωγραφικής και επεξεργασίας φωτογραφιών. 2. Λογισμικό γραφιστικής σχεδίασης. 3. Λογισμικό γραμμικού και γεωμετρικού σχεδίου. 4. Λογισμικό δημιουργίας διαγραμμάτων. 5. Λογισμικό τρισδιάστατων απεικονίσεων.  Λογισμικό γενικών Μαθηματικών. Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό13

Εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργούν οι δάσκαλοι στο διαδίκτυο  Τα Συνεργατικά Εργαλεία και τα Κοινωνικά Δίκτυα του Web 2, δημιουργούν νέες σημαντικές δυνατότητες στην Εκπαίδευση. Μία από αυτές είναι η δημιουργία Εκπαιδευτικού υλικού, που βασίζεται στη συνεργασία και την ανταλλαγή, μεταξύ των Εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων.  Δημιουργία κοινών βάσεων Εκπαιδευτικού υλικού.  Παράθεση Εκπαιδευτικού υλικού σε ιστοσελίδες (Σχολείων, Ιδρυμάτων, Εκπαιδευτικών).  Δημιουργία συστήματος ανταλλαγής Εκπαιδευτικού υλικού (pear to pear).  Συνεργατική ανάπτυξη Εκπαιδευτικού υλικού (Wiki, Google docs). Ηλεκτρονικό Εκπαιδευτικό Υλικό14

Εκπαιδευτικό Λογισμικό  Εκπαιδευτικό Λογισμικό, είναι το Λογισμικό που αναπτύσσεται ειδικά, για να χρησιμοποιηθεί στην Εκπαίδευση:  Για παραγωγή Εκπαιδευτικού υλικού.  Για εφαρμογή σαν εποπτικό μέσο και εργαλείο.  Για περαιτέρω εξάσκηση και εμπέδωση γνώσεων του μαθητή.  Για εκπόνηση ασκήσεων και αξιολόγηση του μαθητή.  Για προσομοίωση πραγματικών καταστάσεων.  Το Εκπαιδευτικό Λογισμικό παράγεται:  Από εμπορικές εταιρίες.  Από ερευνητικά Ιδρύματα και Ανώτατα Ιδρύματα.  Από μεμονωμένους Εκπαιδευτικούς. Εκπαιδευτικό Λογισμικό15

Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού (1 από 2)  Λογισμικό ασκήσεων και αξιολόγησης των μαθητών: 1. Λογισμικό δημιουργίας και εκπόνησης ασκήσεων πολλαπλών επιλογών (κάθε μορφής). 2. Λογισμικό εξέτασης ενεργειών και δεξιοτήτων.  Λογισμικό Αυτό-Εκπαίδευσης, εξάσκησης και εμπέδωσης του μαθητή σε συγκεκριμένα θέματα: 1. Tutorial ή καθοδηγούμενη με ήχο και video εκμάθηση. 2. Καθοδηγούμενη επίλυση ασκήσεων (σε όλα τα μαθήματα). 3. Οργανωμένο μάθημα με επεξηγήσεις, κείμενα, σχέδια, κινούμενα σχέδια, ήχο, και video. Εκπαιδευτικό Λογισμικό16

Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού (2 από 2)  Λογισμικό Μοντελοποίησης και προσομοίωσης: 1. Προσομοίωση πραγματικών καταστάσεων. 2. Προσομοίωση εργαστηριακών ασκήσεων. 3. Δημιουργία μοντέλων (π.χ. στη φυσική, μαθηματικά). 4. Δημιουργία εναλλακτικών σεναρίων σε πραγματικές καταστάσεις.  Εκπαιδευτικά παιχνίδια: 1. Πρέπει να κυριαρχεί το στοιχείο του παιχνιδιού, και να υποκρύπτει τον Εκπαιδευτικό στόχο.  Εικονική πραγματικότητα: 1. Προσομοίωση με τρισδιάστατες εικόνες. 2. Τρισδιάστατες εικόνες με την χρήση ειδικών γυαλιών. Εκπαιδευτικό Λογισμικό17

Προδιαγραφές Εκπαιδευτικού Λογισμικού  Γενικές.  Τεχνικές Προδιαγραφές.  Εκπαιδευτικές Προδιαγραφές. Εκπαιδευτικό Λογισμικό18

Γενικές προδιαγραφές  Να αξιοποιεί όλα τα επικοινωνιακά μέσα (κείμενο, εικόνα, ήχο, μουσική, video, σχέδια, και κινούμενα σχέδια).  Όλα τα στοιχεία να «δένουν» μεταξύ τους.  Να είναι αλληλεπιδραστική.  Η λειτουργικότητα του συστήματος, επιτρέπει στο μαθητή να ανακαλύψει τη γνώση, σε συνεργασία με άλλους μαθητές, και ⁄ ή τον εκπαιδευτικό. Εκπαιδευτικό Λογισμικό19

Τεχνικές προδιαγραφές  Να είναι γραμμένη για πολλά λειτουργικά συστήματα.  Να έχει εύκολη εγκατάσταση.  Να είναι εύκολος και εργονομικός ο χειρισμός.  Να είναι εύκολη η μεταφορά αρχείων και η εκτύπωση.  Να είναι αισθητικά μελετημένο.  Να είναι διαχρονική. Εκπαιδευτικό Λογισμικό20

Εκπαιδευτικές προδιαγραφές  Να είναι ξεκάθαροι οι Εκπαιδευτικοί στόχοι.  Να έχει σχεδιαστεί από Εκπαιδευτικούς.  Να δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί η εφαρμογή πολλαπλώς.  Να αξιοποιεί τα multimedia στοιχεία.  Ο σχεδιασμός του Εκπαιδευτικού Λογισμικού, βασίζεται σε καταξιωμένες μαθησιακές και διδακτικές θεωρίες, και σχετίζεται άμεσα με το σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων.  Είναι δυνατή η εφαρμογή του Εκπαιδευτικού Λογισμικού, σε διάφορα θέματα των αναλυτικών προγραμμάτων.  Είναι δυνατή η εφαρμογή του Εκπαιδευτικού Λογισμικού, σε συσχετιζόμενα θέματα με τα αναλυτικά προγράμματα.  Το Εκπαιδευτικό Λογισμικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το μαθητή αυτόνομα, χωρίς τη βοήθεια άλλων διδακτικών μέσων (π.χ. βιβλίο). Εκπαιδευτικό Λογισμικό21

Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού (1 από 2) Το Γραφείο Πιστοποίησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, σε ότι αφορά στα επιθυμητά χαρακτηριστικά του Εκπαιδευτικού Λογισμικού, έχει καθορίσει: 1. Γενικές προδιαγραφές Εκπαιδευτικού Λογισμικού, με βάση τους εξής στόχους:  Να ευνοεί την ενεργοποίηση του μαθητή μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, πειραματισμό, και διερεύνηση.  Να συμβάλλει στη βιωματική προσέγγιση της γνώσης και στη φιλικότερη, ελκυστικότερη, και πολύπλευρη παρουσίαση της ύλης.  Να ευνοεί τη συνεργασία. Εκπαιδευτικό Λογισμικό22

Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού (2 από 2)  Οι προδιαγραφές που διατυπώθηκαν, ταξινομούνται σε τέσσερις συσχετιζόμενες, και στενά αλληλοεξαρτώμενες κατηγορίες: 1. Προδιαγραφές περιεχομένου. 2. Προδιαγραφές διδακτικής και παιδαγωγικής μεθοδολογίας. 3. Τεχνικές προδιαγραφές. 4. Προδιαγραφές αλληλεπίδρασης και περιβάλλοντος διεπαφής. 2. Ειδικές προδιαγραφές Εκπαιδευτικού Λογισμικού ανά γνωστικό αντικείμενο, με βάση τους εξής στόχους:  Να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μαθησιακής διαδικασίας.  Να συμπληρώνει το διδακτικό υλικό, που χρησιμοποιείται για την επίτευξη των στόχων, συγκεκριμένων Προγραμμάτων Σπουδών. Εκπαιδευτικό Λογισμικό23

Μεθοδολογία αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού Ι. Προκαταρκτική (Predictive) αξιολόγηση: Γίνεται στο εργαστήριο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, από ειδικούς αξιολογητές. Στόχος αυτής της αξιολόγησης είναι ο ποιοτικός έλεγχος του λογισμικού, με βάση τα επιθυμητά χαρακτηριστικά που έχουν καθορισθεί στις προδιαγραφές. Η ομάδα αξιολογητών, αποτελείται από εκπαιδευτικούς, από ειδικούς της διδακτικής, και από τεχνικούς και εργονόμους του περιβάλλοντος διεπαφής. Τα εργαλεία αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται, είναι ειδικά ερωτηματολόγια που έχουν δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό. Η επιλογή των αξιολογητών, γίνεται από το Μητρώο Αξιολογητών Εκπαιδευτικού Υλικού, που έχει δημιουργηθεί στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Εκπαιδευτικό Λογισμικό24

Οι δύο φάσεις της ερμηνευτικής αξιολόγησης (1 από 2) II. Ερμηνευτική (Interpretive) αξιολόγηση: α) Σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Οι κύριοι στόχοι αυτής της αξιολόγησης, είναι ο εντοπισμός προβλημάτων κατανόησης και δυσκολιών, που πιθανόν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές κατά τη χρήση του λογισμικού, ο έλεγχος της καταλληλότητας της διεπιφάνειας επικοινωνίας, η εκτίμηση της αποδοχής ή μη του λογισμικού από τους μαθητές, και τα λοιπά. Στη φάση αυτή, συμμετέχει μικρός αριθμός μαθητών (δέκα το πολύ μαθητές που χωρίζονται σε ομάδες των ατόμων), ένας εκπαιδευτικός, οι αξιολογητές, και ένας συντονιστής. Ο χώρος που γίνεται η αξιολόγηση, προσομοιάζει με σχολικό εργαστήριο υπολογιστών, αντίστοιχης βαθμίδας. Τα εργαλεία αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται είναι σημειώσεις αξιολογητή, ηχογράφηση, και βιντεοσκόπηση. Εκπαιδευτικό Λογισμικό25

Οι δύο φάσεις της ερμηνευτικής αξιολόγησης (2 από 2) β) Στο σχολικό περιβάλλον: Ο κύριος στόχος αυτής της αξιολόγησης είναι να ελεγχθεί η δυνατότητα ένταξης του λογισμικού στην καθημερινή διδακτική πρακτική (π.χ., η δυνατότητα εργασίας στα πλαίσια της διδακτικής ώρας, η συμβατότητα με το Πρόγραμμα Σπουδών, η δυνατότητα εργασίας σε ομάδες, το ενδιαφέρον των μαθητών, και τα λοιπά). Το λογισμικό εγκαθίσταται και δοκιμάζεται, σε πραγματικές συνθήκες σχολικού εργαστηρίου, σε μικρό αριθμό σχολείων. Συμμετέχουν μαθητές, ο διδάσκων, και παρατηρητές- αξιολογητές. και καθηγητές. Εκπαιδευτικό Λογισμικό26

Στο σχολικό περιβάλλον  Τα εργαλεία αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται είναι: 1. Πρωτόκολλο παρατήρησης της τάξης (από τους συμμετέχοντες παρατηρητές - αξιολογητές). 2. Ερωτηματολόγιο για το διδάσκοντα (μετά το τέλος της διδακτικής αξιοποίησης του λογισμικού, αλλά και κατά τη διάρκεια για ορισμένα θέματα). 3. Ερωτηματολόγιο για τους μαθητές, μετά το τέλος όλων των μαθημάτων (αλλά και κατά τη διάρκεια της αλληλεπίδρασης για ορισμένα θέματα). 4. Γνωστικά test για τους μαθητές. 5. Συνεντεύξεις με μαθητές. Εκπαιδευτικό Λογισμικό27

Σχεδιασμός και ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού (1)  Απαιτούμενο υλικό:  Scanner.  Κάρτα video.  Σύστημα ήχου.  Video κάμερα.  Φωτογραφική κάμερα. Εκπαιδευτικό Λογισμικό28

Σχεδιασμός και ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού (2)  Απαιτούμενο λογισμικό: 1. Επεξεργασίας ήχου. 2. Επεξεργασίας εικόνας (διανυσματικές εικόνες και φωτογραφίες - ζωγραφιές). 3. Σχεδίαση (δύο διαστάσεων 2D, και τριών διαστάσεων 3D). 4. Επεξεργασίας video. 5. Κινουμένων σχεδίων. 6. Εργαλεία συγγραφής multimedia εφαρμογών (Macromedia Autorware, Macromedia Flash, Macromedia Director). Εκπαιδευτικό Λογισμικό29

Στάδια σχεδιασμού και ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Λογισμικού (1) 1. Εννοιολογικός σχεδιασμός. 2. Σχεδιασμός παρουσίασης. 3. Ανάπτυξη. 4. Αξιολόγηση. 5. Διάθεση. 6. Τεκμηρίωση - Δοκιμή στην πράξη. Εκπαιδευτικό Λογισμικό30

Στάδια σχεδιασμού και ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Λογισμικού (2) 1. Ανάπτυξη του περιεχομένου. 2. Σχεδιασμός του σεναρίου. 3. Συγκέντρωση του «υλικού» (κείμενα, εικόνες, σχέδια, φωτογραφίες, video, και τα λοιπά). 4. Ψηφιοποίηση του υλικού. 5. Ανάπτυξη του Λογισμικού. 6. Τεκμηρίωση και έλεγχος της εφαρμογής. 7. Service και οδηγίες της εφαρμογής. 8. Κοπή CD-ROM. 9. Δοκιμή στην πράξη - Ανάδραση - Διόρθωση. Εκπαιδευτικό Λογισμικό31

Τέλος έβδομης ενότητας