Μοντέλα Διδασκαλίας Models of teaching Bruce Joyce & Marsha Weil USA,
Τα μοντέλα διδασκαλίας διακρίνονται σε: 1.Συμπεριφοριστικά 2.Κοινωνικά 3.Μοντέλα επεξεργασίας πληροφοριών 4.Ανθρωπιστικά 2
Μοντέλα επεξεργασίας πληροφοριών The Biology Teacher’s Handbook 4 th Edition National Science Teachers Association Arlington, Virginia,
Σχέδιο μαθήματος Η Φυσική Επιλογή Στόχοι περιεχομένου Να βελτιώσει τις γνώσεις του σχετικά με τη θεωρία της φυσικής επιλογής Στόχοι διαδικασίας Η έμφαση δίνεται στο να ασκηθεί ο μαθητής στη διατύπωση εξηγήσεων και στο να θέτει ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν με συλλογή και επεξεργασία εμπειρικών δεδομένων. 4
Προβληματική κατάσταση Άνθρωποι που εργάζονται σε ένα αγροτικό πειραματικό σταθμό εκτροφής βοδιών παρατήρησαν ένα μεγάλο αριθμό μυγών. Ο πληθυσμός των μυγών ήταν τόσο μεγάλος που απειλούσε την υγεία των βοδιών. Έτσι οι εργάτες ψέκασαν το σταθμό με το εντομοκτόνο Fly-Be-Gone. Βρήκαν ότι το εντομοκτόνο σκότωσε σχεδόν όλες τις μύγες. 5
Μια βδομάδα αργότερα… Μια βδομάδα αργότερα, εντούτοις, ο αριθμός των μυγών ήταν ξανά μεγάλος. Οι εργάτες ψέκασαν ξανά με το ίδιο εντομοκτόνο. Το αποτέλεσμα ήταν παρόμοιο με αυτό του πρώτου ψεκάσματος. Οι περισσότερες από τις μύγες πέθαναν. 6
Μια βδομάδα αργότερα… Μια βδομάδα αργότερα, ο πληθυσμός των μυγών αυξήθηκε ξανά και ξανά οι εργάτες ψέκασαν με το εντομοκτόνο τη φάρμα. Αυτό επαναλήφθηκε τέσσερις ή πέντε φορές. Έγινε φανερό ότι το εντομοκτόνο Fly-Be-Gone γινόταν όλο και λιγότερο αποτελεσματικό στο να σκοτώνει τις μύγες, μέχρι που τελικά έγινε άχρηστο. Κατασκευάστε μερικές διαφορετικές υποθέσεις που να ερμηνεύουν αυτά τα πειραματικά δεδομένα. 7
Οι μαθητές εργάζονται χωρισμένοι σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 8
Οι εργάτες… Οι εργάτες έφτιαξαν μια μεγάλη παρτίδα εντομοκτόνου όταν ψέκασαν για πρώτη φορά και χρησιμοποίησαν την ίδια παρτίδα σε όλα τα ψεκάσματα. Ένας εργάτης πρότεινε ότι μπορεί το εντομοκτόνο να είχε αποσυντεθεί με τον καιρό. Προτείνετε τουλάχιστον δύο διαφορετικούς τρόπους για να ελέγξετε την υπόθεση αυτή. 9
Οι μαθητές εργάζονται χωρισμένοι σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 10
Οι εργάτες… Οι εργάτες έφτιαξαν μια φρέσκια παρτίδα του εντομοκτόνου Fly-Be-Gone και ψέκασαν ξανά τη φάρμα. Μόνο λίγες πεταλούδες πέθαναν μετά το ψεκασμό με το φρέσκο εντομοκτόνο. Οι εργάτες τώρα χρησιμοποίησαν την ίδια φρέσκια παρτίδα του Fly-Be-Gone σε ένα πληθυσμό από πεταλούδες σε μια άλλη φάρμα μερικά μίλια μακριά. Οι περισσότερες πεταλούδες πέθαναν. 11
Εργάτες… Επιπροσθέτως, οι καιρικές συνθήκες κατά τον αποτελεσματικό και αναποτελεσματικό ψεκασμό ήταν οι ίδιες. 12
Μαθητές… Εξετάστε τις κύριες συνιστώσες του προβλήματος: 1.Το εντομοκτόνο που χρησιμοποιήθηκε 2.Τις συνθήκες κάτω από τις οποίες χρησιμοποιήθηκε 3.Τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε 4.Τις μύγες στις οποίες χρησιμοποιήθηκε 13
Μαθητές… Μέχρι εδώ, όλες οι υποθέσεις και οι ενέργειες ασχολούνται με λίγες από αυτές τις συνιστώσες; Με ποιές; 14
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 15
Μαθητές.. Ποιες από τις συνιστώσες της λίστας δεν χρησιμοποιήσατε στις υποθέσεις σας; 16
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 17
Μαθητές.. Εξετάστε την τέταρτη συνιστώσα της λίστας. Χρησιμοποιήστε τη γνώση σας στη βιολογία για να ερμηνεύσετε αυτό το οποίο μπορεί να συνέβη στο πληθυσμό των μυγών και το οποίο θα μπορούσε να εξηγήσει την αυξανόμενη αναποτελεσματικότητα του εντομοκτόνου Fly-Be-Gone. 18
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 19
Μερικές μύγες επιζούν του ψεκασμού άλλες όχι. Προτείνετε ιδέες οι οποίες θα μπορούσαν να εξηγήσουν γιατί μερικές μύγες επιζούν και άλλες πεθαίνουν. 20
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 21
Μαθητές Θυμηθείτε ότι οι εργάτες ψέκασαν την φάρμα μερικές φορές. Μετά από κάθε ψεκασμό, ο πληθυσμός αυξήθηκε ξανά. Υποθέστε ότι οι μύγες που επιζούν έχουν ένα γονίδιο που τις κάνει ανθεκτικές στο εντομοκτόνο. Σκεφτείτε σχετικά με τη συχνότητα του γονιδίου στον αρχικό πληθυσμό και στον πληθυσμό μετά από πέντε εφαρμογές του εντομοκτόνου. 22
Μαθητές Εξηγήστε πως η συχνότητα του γονιδίου θα μπορούσε ή δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετική στους δυο πληθυσμούς. 23
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες Κάθε μαθητής γράφει την άποψη του. 24