Εισαγωγή στη Επικοινωνία 1 η Εβδομάδα Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Οργάνωση του Μαθήματος Δευτέρα (6-9 διαλέξεις) Τρίτη (3-5 εργαστήριο – Υπεύθυνη: Μαρία Σιδερή) Επιπλέον παρουσιάσεις για τις γραπτές εργασίες (Μαρία Σιδερή)
Οργάνωση του Μαθήματος Όλο το υλικό του μαθήματος βρίσκεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class. Ώρες γραφείου – Μπαντιμαρούδης (Δευτέρα-Παρασκευή: 10-12) – Σιδερή
Ο στόχος του μαθήματος Ο στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη δομή των βιομηχανιών των μέσων μαζικής ενημέρωσης και της εξέλιξής τους από την εποχή του Γουτεμβέργιου μέχρι σήμερα, η ανάλυση των ιστορικών εξελίξεων που οδήγησαν τα μέσα μαζικής επικοινωνίας στη σύγχρονη μορφή τους και η κατανόηση των ποικίλων μορφών επικοινωνίας όπως έχουν διαμορφωθεί από την αρχή του εικοστού αιώνα μέχρι σήμερα.
Εισαγωγικά Σχόλια Ένας κόσμος στατικός Ο μέσος άνθρωπος εργάζεται τη γη Ευγενείς και κληρικοί διαχειρίζονται πληροφορίες (γράφουν και διαβάζουν) Μόνο οι διάφορες ελίτ έχουν πρόσβαση στη γνώση Ο μέσος άνθρωπος ζει σε μια περιορισμένη γεωγραφικά περιοχή Η γλώσσα εξελίσσεται σε απομόνωση Υπάρχουν λίγοι καλοί δρόμοι
Η Επικοινωνία πριν το 1400 Η σημασία της μνήμης (απομνημόνευσης) Οι άνθρωποι βασίζονται στη μνήμη τους για τις σημαντικότερες εργασίες τους Η εκπαίδευση είναι προφορική – οι άνθρωποι εκπαιδεύονται να θυμούνται Η πληροφορία εύκολα παραμορφώνεται Η πληροφορία ταξιδεύει με καθυστέρηση Οι μαρτυρίες είναι προφορικές (audit - audition) Τα κείμενα υπάρχουν σε βιβλιοθήκες ευγενών καθώς και στην εκκλησία.
Οικονομικές Πιέσεις και Κοινωνικές Αλλαγές Μετακινήσεις εμπόρων Ανάγκη για σύνθετο και αξιόπιστο τραπεζικό σύστημα Η διαθεσιμότητα του χαρτιού Λιμοί και επιδημίες Ξαφνική διαθεσιμότητα της γης Ανάγκη για τίτλους ιδιοκτησίας (συμβολαιογραφίας) Τα νέα επαγγέλματα - γραφιάδες
Η Τυπογραφία Ο ρόλος της εκκλησίας – συγχωροχάρτια Νέες εφευρέσεις – γυαλιά Τα καταστήματα γραφής (scriptoria) δεν προλαβαίνουν τη ζήτηση της αγοράς Το κόστος των χειρογράφων ανεβαίνει Τη λύση τη δίνει ένας μεταλλουργός, ο Γουτεμβέργιος