ΓΚΕΣΟΥ ΔΩΡΑ ΚΑΤΣΑΝΟΥ ΒΙΚΗ ΚΟΤΡΩΤΣΙΟΥ ΔΩΡΑ ΚΟΥΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Advertisements

ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 1 ο.
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
ΦΑΙΔΡΑ - ΒΙΚΤΩΡΑΣ  Οι περιοχές κατοικίας καταλαμβάνουν μεγάλη έκταση μέσα στις βυζαντινές πόλεις. Οι οικίες βρίσκονται άλλοτε κοντά η μία στην άλλη.
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Τα μνημεία μας μιλούν για το παρελθόν το παρόν το μέλλον
ΘΕΟΔΩΡΑ ΑΪΔΟΝΙΔΟΥ ΣΑΒΒΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΠΑΡΤΑΛΗΣ ΤΙΤΟΣ ΜΙΝΙΣΣΑΛΙ
Σύρος-βαπόρια ΕΜΙΝΕ ΑΛΗΠΑΣΣΑ.
Η ΕΤΙΑ.
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
Τα απελευθερωτικά οράματα ο Ρήγας Φεραίος
Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Γενικό Λύκειο Αυλίδας Σχολικό Έτος «Αναζητώντας την παλιά Χαλκίδα»
ΟΙ ΟΙΚΙΕΣ ΝΕΦΕΛΗ ΜΕΓΓΟΥΛΗ Ε’2’.
Copyright by Tsoulis Miltiadis 1999
Ιταλία Η Ιταλική Δημοκρατία ή Ιταλία είναι χώρα της νότιας Ευρώπης, αποτελούμενη από μία χερσόνησο σε σχήμα μπότας και δύο μεγάλα νησιά στη Μεσόγειο θάλασσα:
ΜΝΗΜΕΙΑ & ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η πόλη της Κερύνειας – εισαγωγικά Θέση Ονομασία Ιστορία
ΒΕΝΕΤΙΑ.
Μουσεία της Λευκωσίας Σκοπός του μαθήματος
Μνημεία & Αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης
Tμήμα καραβανιού, φορτωμένο εμπορεύματα στην κεντρική πλατεία της Κωνσταντινούπολης, 1812.
Η ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΣ-ΕΒΡΟΥ Το έθιμο του Μπέη.
Η ελιά ή ελαιόδενδρο ή λιόδεντρο (επιστ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΕΣΠΟΤΑΤΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ π.Χ. Η αρχαϊκή περίοδος σφραγίζεται από δύο κορυφαίες δημιουργίες: α) την ανέγερση λίθινων ναών και β) τη δημιουργία λίθινων αγαλμάτων.
.. H πλατεία του Αγίου Μάρκου είναι η μοναδική πραγματική πλατεία στη Βενετία (οι υπόλοιπες ανοιχτές περιοχές θεωρούνται campi). Η πλατεία του Αγίου.
Καλωσορίσατε στην όμορφη Βέροια
Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο
Γ΄ΦΑΣΗ: ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ -ΑΔΗΣ(ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΙΤΣΙΩΤΗΣ)
36. Το Άγιον Όρος Η μοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους ως «Κιβωτός» της Ορθοδοξίας και του πολιτισμού Η οργάνωση της μοναστικής πολιτείας του Αγίου Όρους.
Μελέγγογλου Έλενα Σταθούλια Πηνελόπη Ψηλού Αγγελική.
6o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ
Pelion’s stones Χαρακτηριστικά Αρχοντικά της περιοχής μας
ΜονH της ΧΩραΣ Βυζαντινά Μονοπάτια.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ ΧΟΡΤΙΑΤΗ.
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΑΡΕΤΟΣ. ΕΙΚΟΝΕΣ ΛΕΥΚΟΥ ΠΥΡΓΟΥ.
Αξιοθέατα και μνημεία των λαών της Ευρώπης 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ. Σχολικό έτος Κατερίνα Γαλλιού ΣΤ’2.
Βέλγιο Σπύρος Κιούρκος Δημήτρης Τζωρτζάτος Αλέξανδρος Κρητικάκης.
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΛΑΟΙ ΑΝΤΡΕΑΣ ΣΕΡΓΙΔΗΣ. ΤΟΠΟΣ ΠΟΥ ΖΟΥΣΕ Ο ΛΑΟΣ Τα κέντρα των μεγάλων πόλεών τους περιλάμβαναν μια ορθογώνια πλατεία που περιβαλλόταν από τις.
Ο ζωγράφος Θεόφιλος. Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ ή Θεόφιλος Κεφαλάς ή Κεφάλας όπως ήταν το πραγματικό του όνομα (Βαρειά Λέσβου,1870; – Βαρειά Λέσβου, 24 Μαρτίου;
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
Κομοτηνή Η Κομοτηνή πρωτεύουσα της ελληνικής Θράκης, βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα της Ελλάδας, στο νομό Ροδόπης.
Αγιος Νικόλαος Ορφανός..  Ο Ναός του Αγίου Νικολάου του Ορφανού είναι παλαιό βυζαντινό καθολικό μονής της Θεσσαλονίκης και μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής.
ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.
1Ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ
Στόχος Υπουργείου Παιδείας για τον Πολιτισμό
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ. ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Από το Μάρκο Φοινικαρίδη Νοέμβριος, 2016
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΕΓΑΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Aκρόπολη.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΝΟΥ.
ΠΛΑΚΑ.
Πολιτιστικές διαδρομές γύρω από το Βελιγράδι
ΠΑΝΑΓΙΑ ΧΑΛΚΕΩΝ.
H ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ ΕΡΕΧΘΕΙΟ
ΟΙΚΙΑ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΧΑΛΕΠΑ ΧΑΝΙΩΝ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΚΕΣΟΥ ΔΩΡΑ ΚΑΤΣΑΝΟΥ ΒΙΚΗ ΚΟΤΡΩΤΣΙΟΥ ΔΩΡΑ ΚΟΥΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΡΧΟΝΤΙΚΑ ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ ΓΚΕΣΟΥ ΔΩΡΑ ΚΑΤΣΑΝΟΥ ΒΙΚΗ ΚΟΤΡΩΤΣΙΟΥ ΔΩΡΑ ΚΟΥΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΡΧΟΝΤΙΚΩΝ Ο χρόνος τρέχει, αφήνοντας πίσω του αποδείξεις. Στην παλιά Σιάτιστα υπήρχε εν δυνάμει η σημερινή. Και αντίστροφα, στη σημερινή πόλη υπάρχουνε ατόφια κύτταρα της παλιάς.Τα αρχοντικά κατέχουν σπουδαία θέση και είναι σημάδια αδιάψευστα της πλούσιας και πολύβουης ζωής της Σιάτιστας το 18ο και 19ο αιώνα.Η Σιάτιστα είναι δημιούργημα στα χρόνια της οθωμανικής κατάκτησης. Οι συνθήκες της γενικής αυτής ευημερίας συντέλεσαν και στην ανάπτυξη της τέχνης και προπάντων της αρχιτεκτονικής και χαρακτηριστικά δείγματα της αρχιτεκτονικής του 18ου αιώνα στη Σιάτιστα είναι τα αρχοντικά της και αποτελούν για μας μια πλούσια κληρονομιά. Τα περισσότερα και πλουσιότερα, σωζώμενα, αρχοντικά της Σιάτιστας χρονολογούνται στο β’ μισό του 18ου αι. και το 19ο αι. Χτισμένα από πλούσιους σιατιστινούς εμπόρους) στις δύο συνοικίες της πόλης (τη Γεράνεια και τη Χώρα), έχουν ορθογώνια κάτοψη (που σπάει σε σχήμα Γ ή Π) και πλούσια διακοσμημένους τους άνετους χώρους στους ορόφους τους.

ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥΣΗ Το αρχοντικό του Μανούση βρίσκεται στη Χώρα και χρονολογείται με επιγραφή στην πρόσοψή του στο 1762/63. Το αρχοντικό του χτίστηκε από την οικογένεια των Μανουσαίων, από την οποία κατάγεται και ο πρώτος καθηγητής της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών, ο Θεόδωρος Μανούσης, που τη μεγάλη βιβλιοθήκη του δώρισε στη Σιάτιστα. Υπάρχει μια παράδοση ότι το αρχοντικό χτίστηκε το 1746.Οι παλιοί το αναφέρουν και σαν αρχοντικό του Δούκα Τζάτζα, επειδή το αρχοντικό αυτό είναι ίσως το πιο όμορφο της Σιάτιστας και τα σχέδια του τα πιο αντιπροσωπευτικά. Η κατασκευή του σπιτιού και η πλούσια διακόσμηση του αντικατοπτρίζουν τον πλούτο της οικογένειας Μανούση που είχε δημιουργήσει έναν από τους ισχυρότερους σιατιστινούς εμπορικούς οίκους στην Αυστροουγγρική αυτοκρατορία. Εξαιρετικής ποιότητας ξυλόγλυπτα στολίζουν τους χώρους στο μεσοπάτωμα και στον όροφο. Η πλούσια σε θεματική ποικιλία ζωγραφική διακόσμηση καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των τοίχων και των ξυλεπένδυτων επιφανειών.

ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΙΔΗ Το αρχοντικό του Νεραντζόπουλου χτίστηκε το 1754 στην πλατεία της Χώρας, «Τα τρία πηγάδια». Άρχισε να κτίζεται στα 1754 τον έμπορο Χατζηγιαννίδη και η διακόσμηση του κράτησε αρκετά χρόνια. Το αρχοντικό δόθηκε ως προικώο στην κόρη του κτήτορα, στο γάμο της με το Δημήτριο Σαχίνη. Άλλαξε αρκετά χέρια, μέχρι που αποκτήθηκε από τους Νερατζόπουλους. Σήμερα το σπίτι ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και λειτουργεί ως επισκέψιμος χώρος. Εντυπωσιακή είναι η ξυλόγλυπτη διακόσμηση και οι γύψινοι φεγγίτες του αρχοντικού. Από την ξύλινη οροφή του κεντρικού χώρου ("ηλιακού") του μεσοπατώματος κρέμονται ολόγλυφα ένα πεπόνι και ένα κομμένο καρπούζι. Στους φεγγίτες, εκτός από τα όμορφα γύψινα πλαίσια, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα εγχάρακτα σχέδια, οι επιγραφές και τα στιχουργήματα. Φιλοτεχνημένα πάνω σε καπνισμένο γυαλί ,τα τελευταία είναι γραμμένα σε αρχαΐζουσα γλώσσα και εξυμνούν το κάλλος και τη μεγαλοπρέπεια του σπιτιού. Πλάι στη είσοδο, δεξιά, σε ύψος 5,00 μ. υπάρχει η χρονολογία «1754» και άλλη με κόκκινα γράμματα : «ΑΨΝΔ» (=1754). Μια άλλη ζωγραφιά με χρονολογία 1755 υπάρχει σε όντα, στο εσωτερικό του σπιτιού. Το αρχοντικό του Χατζηγιαννίδη έχει τους πιο όμορφους φεγγίτες στο είδος του.

Το αρχοντικό της Πούλκως Στη συνοικία της Γεράνειας βρίσκεται το αρχοντικό της Πούλκως (ή Πουλκίδη) και, όπως δηλώνει η επιγραφή πάνω από την είσοδο, άρχισε να χτίζεται το 1752, ένα πραγματικό έργο τέχνης που μαρτυρά τη πολιτιστική κληρονομιά της πόλης. Ο τοίχος της πρόσοψης, στο τμήμα κάτω από τη στέγη, διακοσμείται με σχηματοποιημένα διακοσμητικά μοτίβα (ρόδακες, αστέρια) και ένα καράβι. Στα δωμάτια του ορόφου σώζονται γύψινοι φεγγίτες με πολύπλοκα σχέδια από χρωματιστά γυαλιά. Επίσης, εξαιρετικής τέχνης είναι και η γύψινη διακόσμηση τζακιού σε δωμάτιο του ορόφου. Από τις ζωγραφικές παραστάσεις ξεχωρίζει αυτή με την παράσταση της Κωνσταντινούπολης, όπου πιθανόν αποδίδεται η πολιορκία της από τους Τούρκους. Πρόκειται για ένα παλιό οίκημα με πελεκητή πέτρα και σιδεριές στα παράθυρα, που αναπαλαιώθηκε με πολύ μεράκι και κόπο από τους ιδιοκτήτες για να στεγάσει τη λαογραφική της συλλογή .Μοιάζει ο χρόνος να έχει σταματήσει σε μια άλλη εποχή …

ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΔΟΛΓΚΗΡΑ Στο αρχοντικό Δόλγηρα στεγάζεται το Λαογραφικό Μουσείο του Συλλόγου όχι όμως με την έννοια μιας συγκέντρωσης και παρουσίασης λαογραφικού υλικού, αλλά ως ένας λειτουργικός χώρος. Καθώς πρόκειται για ένα παραδοσιακό αρχοντικό που εάν ξεναγηθείς στους χώρους του θαρρείς πως είναι ζωντανό, το οποίο ξεπήδησε μέσα από μιαν άλλη εποχή με όλα τα αντικείμενα και τα διακοσμητικά στοιχεία του θέλοντας να παραμείνει στο σήμερα και να θυμίζει εποχές όμορφες, ξεχωριστές με τις αναμνήσεις διάχυτες στον αέρα της σημερινής πόλης λες πως τίποτα δεν άλλαξε από τότε. Μέσα στο χώρο όπως έχει οργανωθεί με όλους τους κανόνες της μουσειολογίας ζωντανεύουν οι λειτουργίες και οι δραστηριότητες μιας μεσοαστής οικογένειας του παρελθόντος από τον 12 αιώνα. Είναι κτίσμα του 1740-50 περίπου, αλλά ο ζωγραφικός διάκοσμος στο εσωτερικό του είναι έργο του 19ου αιώνα. Είναι μια λαϊκή κατοικία, μεσοαστική. Στο εσωτερικό του όμως είναι καταζωγράφιστο, και διακρίνουμε στοιχεία που δεν συναντούμε στα άλλα αρχοντικά. Είναι ένα πραγματικό κουκλόσπιτο. Ολόκληρο το διώροφο κτίσμα, με την δομή και τον εσωτερικό του διάκοσμο τα αντικείμενα που εκτίθενται το καθιστούν λειτουργικό ενώ αποτελούν ένα ζωηρό ερέθισμα της μνήμης να γυρίσει πίσω σε ταξίδια και στην δράση των πραματευτάδων οι παλιοί ιδιοκτήτες του σπιτιού ήταν πραματευτάδες που υπήρξαν φορείς παιδείας και των ιδεών του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης και στήριξαν με ποικίλους τρόπους τον Αγώνα για την Ανεξαρτησία του Έθνους.