Μια σημαία, χίλιες λέξεις: Πολυγραμματισμοί και Ανάγνωση Πολυτροπικών Κειμένων στα Πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών Μαρία Εμμανουηλίδου Εκπαιδευτικός ΠΕ 06 2 ο Δ.Σ. Διαβατών
Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών-26 Σεπτεμβρίου ΣΤΟΧΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ Κοινωνική συνοχή και διαπολιτισμικός διάλογος Ευκαιρίες για τους μετανάστες όσον αφορά στην εκμάθηση της νέας γλώσσας και καλλιέργεια της δικής τους Δια βίου εκμάθηση γλωσσών για όλους τους πολίτες (Romaine,2013)
Διάχυση της Ευρωπαϊκής ιδέας (ένταξη της διδακτικής παρέμβασης στο καινοτόμο πολιτιστικό πρόγραμμα “Γιορτάζουμε στην Ευρώπη, γιορτάζουμε στον κόσμο”) Γνωριμία των μαθητών με τις σημαίες και τις γλώσσες άλλων Ευρωπαϊκών χωρών Καλλιέργεια κοινωνικών αξιών ( Σεβασμός για τα σύμβολα και τις γλώσσες άλλων λαών) Ενίσχυση της ολιστικής ανάπτυξης των μαθητών Αξιοποίηση βασικών αρχών του οπτικού σχεδιασμού για τη διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας Ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων (καλλιέργεια προφορικού λόγου/ χαιρετισμοί και συστάσεις στην Αγγλική και στη μητρική γλώσσα μη γηγενών μαθητών) Στόχοι της διδακτικής παρέμβασης
Γ’ δημοτικού-18 μαθητές στο σύνολο (11 αγόρια- 7 κορίτσια) Ανομοιογενής τάξη (πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική) 9 γηγενείς μαθητές 1 μαθητής και 2 μαθήτριες από Ρωσία 1 μαθητής και 2 μαθήτριες από Αλβανία 1 μαθήτρια από Βουλγαρία 2 μαθητές Ρομά Προφίλ της τάξης
“Η διδασκαλία στην τάξη όπως και το αναλυτικό πρόγραμμα οφείλουν να εμπλέκονται με τις ίδιες τις εμπειρίες των μαθητών όπως και με το «λόγο» τους, τα οποία ολοένα και περισσότερο ορίζονται από την πολιτιστική και «υπο-πολιτιστική» ποικιλομορφία και το διαφορετικό γλωσσικό υπόβαθρο και τις πρακτικές που συνοδεύουν αυτή την ποικιλομορφία”. (Cope & Kalantzis, 2000:36) Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών (New London Group 1994)
α) Αμφισβήτηση της πρωτοκαθεδρίας της γλώσσας και προβολή νέων σημειωτικών τρόπων(Kress, 2000) β) Ενίσχυση και ενδυνάμωση του γλωσσικού και πολιτιστικού πλουραλισμού μέσω της ένταξης των κοινωνικά και οικονομικά μειονεκτούντων (Lo Bianco,2000: 105, Mills,2009:109) Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών (New London Group 1994)
TR1wF4M6k TR1wF4M6kwww.youtube.com/watch?v=Gp TR1wF4M6k Παρουσίαση πολυτροπικών κειμένων με στόχο την κινητοποίηση των μαθητών/μαθητριών
Η Ευρωπαϊκή μας οικογένεια Διαμόρφωση ταυτότητας ως Ευρωπαίου πολίτη
“Hello to all our European friends”
“Welcome to our English classroom!”
Δυσανάλογη κατανομή οπτικού και λεκτικού κειμένου Χρήση του κάθετου άξονα Πληροφοριακή αξία άνω και κάτω μέρους «Ιδεώδες» Σημαίες – σύμβολα « Πραγματικό»Δύο έθνη ενωμένα Χρωματική κωδικοποίηση Ανυσματική σχέση ανάμεσα στην καρδιά και στα κεφάλια των «αναπαριστώμενων συμμετεχόντων» Χωρισμός της σελίδας σε σταυρό Αξιοποίηση «της γραμματικής του οπτικού σχεδιασμού» των Kress & van Leeuwen (2010) Φιλία μεταξύ Ελλάδας και Ελβετίας
Χρωματική αλληλεπίδραση ανάμεσα στον οπτικό και στο λεκτικό τρόπο Ιδιαίτερα επικοινωνιακό σχήμα Έλλειψη σωματικής επαφής ανάμεσα στους συμμετέχοντες Κάθετο τρίπτυχο « Ιταλική σημαία- Italy- Ιταλός υπήκοος Υποδήλωση της «Ιταλικότητας» (Barthes, 2007:42) Επιτέλεση διαπροσωπικής σχέσης ανάμεσα στους συμμετέχοντες και στους αποδέκτες του μηνύματος « Απαίτηση» ( Kress & van Leeuwen:14) Αξιοποίηση «της γραμματικής του οπτικού σχεδιασμού» των Kress & van Leeuwen (2010) Σημαία της Ιταλίας και χαιρετισμός στα Ιταλικά
“Κάθε οπτική διάταξη – είτε εμφανίζεται σ’ένα ζωγραφικό πίνακα, σ’ένα κτίριο, σ’ένα κόσμημα ή σε μια καρέκλα- μπορεί να θεωρηθεί ως μια πρόταση, η οποία λιγότερο ή περισσότερο επιτυχημένα, κάνει μια διακήρυξη γύρω από τη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης” (Arnheim, 2007: 386) Αντί επιλόγου…
Goodbye and thank you for your attention!