Βασικες Εννοιες Φυσικης _2
Προηγουμενη εβδομάδα Ασχοληθήκαμε με σωστές στρατηγικές μάθησης στο Πανεπιστήμιο Δοκιμάσαμε τις δυνάμεις μας (θέματα Σεπτεμβρίου) Μια πρώτη επαφή με τις ιδιαιτερότητες της Φυσικής (το βιβλίο της Φυσικής ως κουτί με Lego)- εξήγηση οπτικής Κλίμακες (scales)
Συνοψίζω Όταν διαβάζω ένα κεφάλαιο Φυσικής ψάχνω εκείνα τα «τουβλάκια» με τα οποία μπορώ να κατασκευάζω πολλές και διαφορετικές προβλέψεις ή εξηγήσεις. Καταλαβαίνω το κεφάλαιο σημαίνει ότι μπορώ να κατασκευάσω τέτοιες προβλέψεις και εξηγήσεις
Αυτή την εβδομάδα Και αυτή και την επομενη εβδομάδα συνεχίζουμε με εισαγωγικά ζητήματα Δεξιότητες: Δυνάμεις του 10 και λιγη άλγεβρα Δεξιότητες: Λύση απλών σχέσεων Ασκηση: μια άσκηση με κλίμακες (ποσα κύτταρα έχει άραγε το σώμα μας;) Μονες/οι πρέπει να ασκηθειτε. Τα δικά μου παραδειγματα είναι ενδεικτικά! «Από τι αποτελείται κάθε «τουβλάκι»;»
Τα Lego της Φυσικής Ενα «τουβλάκι» μπορει να είναι μια μικρή ιστοριούλα όπου καλα ορισμένες έννοιες ακολουθουν μια συγκεκριμένη πορεια στο χρονο με βάση την αιτιότητα και κινούνται σε κάποιο πλαίσιο Το «τουβλάκι» αυτό είναι «ζωντανό» και μπορεί να πάρει πολλές μορφές (και εσεις πρέπει να τις δοκιμάσετε) Παραδείγματα: Κινούμαι στον αυτοκινητόδρομο Μια σταγόνα νερού εξατμίζεται Η εξήγηση της όρασης Οι «ήρωες» των ιστοριών είναι σημαντικοί και προβλέψιμοι
Πώς καταλαβαίνουμε ότι γνωρίζουμε καλά μια έννοια. Το πρώτο βημα για να ελέγξω ότι ξέρω μια έννοια της Φυσικής είναι να μπορώ να τη φανταστώ στην καθημερινότητά μου. Να μπορώ να σκεφτώ συγκεκριμένες περιπτώσεις από τη ζωή μου όπου μου είναι χρήσιμη. Επίσης σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση που φαντάζομαι να ξέρω πώς να την μετρήσω με οσο το δυνατο πιο απλά όργανα γινεται (Αυτό είναι συνδεδεμένο με τον ορισμο της έννοιας στη Φυσική).
Πώς καταλαβαίνουμε ότι γνωρίζουμε καλά μια έννοια. Παραδειγματα Ταχυτητα Ογκος Συχνοτητα Πυκνοτητα Μεγεθυνση Επιτάγχυνση Χωρητικοτητα Πυκνωτή
Πώς καταλαβαίνουμε ότι γνωρίζουμε καλά μια έννοια. Το δευτερο βημα για να ελέγξω αν ξέρω μια έννοια της Φυσικής είναι: όταν βλέπω ένα μαθηματικο τυπο, μια εξίσωση, που συνδέει μεγέθη μπορώ να διηγηθώ ιστοριούλες με λογια (χωρις πολλά μαθηματικά), όπου κυρίαρχο ρολο παιζει η αιτιότητα και που συνδέουν τις εμπλεκόμενες έννοιες Πχ Q= m *c* Δθ Δυσκολια: Οι λέξεις/εννοιες στη Φυσική έχουν άλλο νοημα από ό,τι στην καθημερινή ζωή
Οι λέξεις/εννοιες στη Φυσική έχουν άλλο νοημα από ό,τι στην καθημερινή ζωή Πχ Σκεφτείτε τη λέξη «Δύναμη» Αναλογα με το πώς χρησιμοποιείται στην καθημερινή ζωή μπορει να αντιστοιχεί στις παρακάτω έννοιες της Φυσικής: Ταχυτητα (Μπήκε με δυναμη μέσα) Επιτάγχυνση (Ξεκίνησε με δύναμη) Ορμή (Η μπάλα ειχε πολλή δύναμη) Δυναμη (η δυναμη που βάζω στο μάνταλο της πορτας) Ενέργεια Ή σκεφτείτε τη σχέση ανάμεσα στο φώς και τις ακτινες στην καθημερινή ζωή Τι αναλογια προτεινετε να χρησιμοποιήσουμε; Πώς να μας μεινουν αξέχαστα τα «μαθηματα» του σημερινου μαθήματος;